• Anonym (Förvirrad)

    Fler som inte fått veta barns blodgrupp på BB?

    Jag fick barn för ett tag sedan och blev jätteförvånad när jag inte fick veta hennes blodgrupp på BB, tydligen ingår det inte i deras standardtester. Är det något de slutat med nyligen? Min mamma fick veta både min och alla mina syskons blodgrupper, hon vet också sin egen och min pappa vet sin (han är blodgivare så det räknas egentligen inte) Är det fler här som inte fått veta?

  • Svar på tråden Fler som inte fått veta barns blodgrupp på BB?
  • Limeblad

    Födde för några veckor sen och fick inte heller veta. Tänkte inte på det då utan först efter jag kommit hem. Hade varit kul att veta.

  • Anonym (S)

    Fick veta min sons på bb tror jag. Kan ha att göra med att jag är rh-negativ och fick spruta i och med att han var rh-positiv.

  • Sundri

    Jag är i vecka 13 och de tog mitt och bebisens blodgrupp för två veckor sen och jag skulle få reda på det så snart svaret kom... Jag är negativ så har tidigare fått reda på om de varit negativa eller positiva via blodprov i navelsträngen på förlossningen men nu tar de det redan i vecka 10-12 via blodprov på mamman.

  • Anonym (Elvira)

    Jag vet varken min egen, min mans eller mina 3 barns blodgrupp...

  • cosinus

    Inte fått veta mina barns blodgrupp däremot känns det rimligt att alla har 0 då både jag och maken har det :)

    Min mamma är rh- och då testar de barnen så jag och mina syskon har vetat hela livet men jag och en till i min klass var de är bra som visste på högstadiet.

  • Smörblomman78

    Man kontrollerar ej barnets blodgrupp rutinmässigt om mamma är Rh Pos. Däremot kontrollerar man alltid om mamma är Rh Neg.

    Om mor är negativ och barnet positivt får mor en spruta efter förlossningen för att ej bilda antikroppar mot kommande graviditeter. Mkt Enkelt beskrivet.

    I vissa regioner har man börjar kolla barnets Blodgrupp ca v 12 genom mammas blod om mor är negativ. Man tar alltså ett blodprov på mamma för att kontrollera barnets blodgrupp. :) Då får mor sprutan tidigare än när barnet är fött. Ca v 29-30.

    Jag är 0 Pos. Vet ej Mina tjejers blodgrupp.

    Mvh Barnmorska :)

  • Norrut

    Tycker också det är konstigt. Känns som något man borde få veta om sitt eget barn. Vart går man om man vill ta reda på det i efterhand?

  • Anonym (Förvirrad)

    Flera här pratar om Rh. Vad är det och vad spelar det för roll om mamman är + eller -? Jag själv är 0+ vet inte om mina föräldrar är + eller -

  • Anonym (Bm)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-07-28 04:15:48 följande:

    Flera här pratar om Rh. Vad är det och vad spelar det för roll om mamman är + eller -? Jag själv är 0+ vet inte om mina föräldrar är + eller -


    Är du positiv i blodgrupp behöver du inte bry dig om vad din mamma är. Det är endast viktigt för en negativ mamma att veta Rh-faktorn på barnet då hon OM hon får ett positivt barn kan utveckla antikroppar i nästa graviditet. Därför tar man bara blodgrupperna på negativa mammor.
  • Anonym (Bm)
    Norrut skrev 2021-07-27 20:24:30 följande:

    Tycker också det är konstigt. Känns som något man borde få veta om sitt eget barn. Vart går man om man vill ta reda på det i efterhand?


    Varför är det viktigt? De allra flesta vuxna vet inte sin egen blodgrupp.
Svar på tråden Fler som inte fått veta barns blodgrupp på BB?