• Anonym (Orolig vän)

Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig

Det är så att jag har en väninna som är överviktig, och då menar jag inte bara ett par kilo för mycket utan så pass mycket att det verkligen är hälsofarligt för henne. Hon är idag relativt ung (i 25 års åldern) så de skadliga effekterna har inte riktigt påverkat henne än, men det kommer ju göra det när hon blir äldre. Det framstår dock som att hon inte förstår att hon är så pass överviktig som hon är. Hon äter både pizza och godis offentligt och verkar inte ha en tanke på folk tittar på henne och äcklas. Jag tycker mycket om henne och är orolig för henne, men vill såklart inte såra henne. Mitt dilemma är därav hur jag ska få henne att förstå hur stor hon och vilka risker det för med sig på ett fint sätt. Andra vänner har försökt genom att fråga henne om hon är gravid, men hon svarar bara nej?! utan att verka förstå den egentliga antydan i frågan.

• Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig
  • Anonym (Maja)
    ESPx skrev 2021-07-27 17:58:23 följande:
    Att ta upp problematiken kring övervikt är inte direkt kopplat till att känna skam. Om det uppfattas som skambeläggning beror det på hur anförandet görs eller att personen känner redan skam för sitt yttre och slår bakut vid minsta antydan.

Det här handlar mer om att möta sina problem rakt på istället för att springa och gömma sig.

Skam kan man känna för vad som helst som man själv upplever undermåligt.

Ett perfekt exempel är programmet lyxfällan där personer skäms över hur de låtit sin ekonomi förfalla och hamnat hos kronofogden. Det är hemskt och jobbigt och kommer fortsätta tills den dag de tar tag i saken. Att känna skam är att man är medveten om ett problem men man lyckas inte ta tag i det och man känner sig själv skyldig till problemet. Den enda och riktiga lösningen är att gå genom elden.
    Om man känner skam för någon man inte kan göra någonting åt är problemet svårare men lösningen acceptans, vilket kan vara en väldigt tuff och lång väg.

I vårt fall handlar det om övervikt vid ung ålder. Hon har fantastiska förutsättningar att lösa det.
    Fast vi har ingen aning om ifall ts vän känner skam. Det vi vet är att ts anser att hon borde känna skam för sin övervikt.
  • Anonym (vän)
    Anonym (Maja) skrev 2021-07-27 18:19:19 följande:
    Nu har du nog missförstått. Det är inte skamfullt att hjälpa eller stötta en vän - eller att erbjuda sig att göra det om vännen vill ha hjälpen. Det är inte heller fel att lyfta svåra frågor med en vän som tex fetma eller matmiss ruk. Det är ts som trycker väldigt hårt på att det är skamligt att vara överviktig, det är det som avses med "betoningen på skam".

Frågan (för mig i alla fall ) är om en person med den synen på fetma och personer med fetma veekligen ärrättperson att stötta eller ens ta upp proplemet. Det låter ju som att tshar egna problem kring detta som är lämpligt att hantera innan. Att ts kanske inte är rätt person för detta betyder ju inte att det generellt är fel att lyfta svåra frågpr med en vän.
    Jag håller med om att TS fokuserar på helt fel saker. Att vännen äter pizza eller godis på stan bör inte vara några problem. Det har alla oavsett storlek rätt att göra och ingen skall lägga sig i det. Om TS skäms över sin vän så är hon ingen bra vän och de som frågat om hon är gravid kan rent av dra åt helvetet. Det är riktigt illa att behanda sin så kallade vän på det viset. 

Det är ett känsligt ämne som bör tas upp med försiktighet. Men jag tycker att man som riktig vän vågar ta upp ett jobbigt ämne om man är orolig. Men ett sådant samtal bör verkligen inte handa om hur andra upplever hennes vikt. Utan hur vännen mår. Ett första samtal kanske inte bör handla om vikt överhuvudtaget utan att TS mer frågar hur vännen mår och om hon kan hjälpa till på något vis. 

Sedan om vännen är tjock och trivs med det så tycker jag man skall låta henne vara. Det är hennes kropp och hennes liv. 
  • ESPx
    Anonym (Maja) skrev 2021-07-27 18:21:31 följande:
    Fast vi har ingen aning om ifall ts vän känner skam. Det vi vet är att ts anser att hon borde känna skam för sin övervikt.
    -Hon äter både pizza och godis offentligt och verkar inte ha en tanke på folk tittar på henne och äcklas-
    Detta är den enda mening som är klumpigt skriven som skulle kunna antyda på att TS tycker att hennes kompis borde känna skam. Här antyder TS att ANDRA verkar tycka detta, resterande kommentarer i denna tråd har lagt ord i munnen på TS och antyder att HON tycker detta.

Jag anser andemeningen med meningen är ett exempel på att hennes kompis inte förstår att hon är överviktig.

Nu handlade hela TSs inlägg om hur hon skulle hjälpa sin kompis till ett bättre och mer hälsosamt liv men vet inte hur hon skall gå tillväga men alla i tråden hänger upp sig på en klumpigt skriven mening och försöker hänga ut henne istället.

• Anonym (90765)
    ESPx skrev 2021-07-27 17:40:26 följande:
    -Hon äter både pizza och godis offentligt och verkar inte ha en tanke på folk tittar på henne och äcklas-. är klumpigt skriven men andemeningen vill jag tycka är att hon inte är medveten.

Tycker man skall skippa någon form av skuldbeläggning såklart men heller inte sky sig från att ta upp samtalet på ett vuxet och konstruktivt sätt.
    Håller med om att det absolut kan vara ett värt att försöka ta upp ämnet..
    Ts betonar skam och andras åsikter lite för mycket, vilket kan innebära en viss risk att samtalet inte blir konstruktivt alls.
    Oavsett, jag tror att vi ganska överens egentligen.
  • Anonym (Maja)
    ESPx skrev 2021-07-27 18:35:43 följande:

-Hon äter både pizza och godis offentligt och verkar inte ha en tanke på folk tittar på henne och äcklas-

Detta är den enda mening som är klumpigt skriven som skulle kunna antyda på att TS tycker att hennes kompis borde känna skam. Här antyder TS att ANDRA verkar tycka detta, resterande kommentarer i denna tråd har lagt ord i munnen på TS och antyder att

Då läser vi ts väldigt olika.

Jag tycker att ts verkar smått fixerad vid koppling skam och övervikt.

Inlägg 10

"Men om hon visste att hon var överviktig borde hon ju skämmas över att äta onyttig mat ute och vilja visa omgivningen att hon åtminstone försöker att skärpa sig"

Inlägg 21

"Missbruk är alltid skamligt."

Inlägg 36

"jag vill bara att hon ska förstå att hon är överviktig vilket hon inte verkar göra för isåfall skulle hon skämmas över att äta skräpmat bland folk"

Inlägg 37

"Jag menar bara att eftersom hon äter ohämmat bland folk kan hon inte ens ha kommit till insikten om att hon har ett missbruk och är överviktig, för isåfall skulle hon försöka att dölja det."

Inlägg 50

" En normal människa skäms över att äta skräp när man ser ut på det viset hon gör, hon har garanterat ett bmi långt över 35."

Inlägg 51

" En normal människa skulle aldrig äta sådan mat ute om hon visste hur hon såg ut"
  • Anonym (90765)
    Anonym (vän) skrev 2021-07-27 17:49:42 följande:
    Fast varför skulle det vara skamfullt att försöka hjälpa en vän med ett missbruk/beroende? En riktig vän försöker hjälpa än och inse att man har problem. Det behöver inte betyda att man skuldbeläger eller skämmer ut sin vän. Utan att man finns där och vill stötta och hjälpa till. Det är en riktig vän...

En dålig vän som de flesta här inne verkar vara är bara ytliga och finns där när allt är roligt och frid och fröjd. Sedan gömmer huvudet under kudden så fort det blir lite jobbigt. 
    Sådana här inlägg gör mig förundrad. Tror du verkligen att de som invänder mot ts kommentarer om skam gör det för att man tror att lyfta dylika problem MÅSTE betyda att man skuldbelägger?

Farhågorna gäller specifikt att ts kan ha en risk att skuldbelägga, ingenting annat.
    Såg även att du fått ett annat och utvecklat dina tankegångar. Gott så.
  • Anonym (90765)
    Anonym (90765) skrev 2021-07-27 18:57:00 följande:
    Sådana här inlägg gör mig förundrad. Tror du verkligen att de som invänder mot ts kommentarer om skam gör det för att man tror att lyfta dylika problem MÅSTE betyda att man skuldbelägger?

Farhågorna gäller specifikt att ts kan ha en risk att skuldbelägga, ingenting annat.
    Såg även att du fått ett annat och utvecklat dina tankegångar. Gott så.
    *svar
  • Anonym (Maja)

[quote=81272237][quote-nick]ESPx skrev 2021-07-27

Nu handlade hela TSs inlägg om hur hon skulle hjälpa sin kompis till ett bättre och mer hälsosamt liv men vet inte hur hon skall gå tillväga men alla i tråden hänger upp sig på en klumpigt skriven mening och försöker hänga ut henne istället.

[/quote]

Trådstarten handlar väl snarare om hur ts ska få sin vän att förstå att hon är överviktig och vilka risker det innebär att vara överviktig, Inte hur ts ska hjälpa henne till ett hälsosammare liv.

• Anonym (90765)
    ESPx skrev 2021-07-27 18:35:43 följande:
    Detta är den enda mening som är klumpigt skriven som skulle kunna antyda på att TS tycker att hennes kompis borde känna skam. Här antyder TS att ANDRA verkar tycka detta, resterande kommentarer i denna tråd har lagt ord i munnen på TS och antyder att HON tycker detta.

Jag anser andemeningen med meningen är ett exempel på att hennes kompis inte förstår att hon är överviktig.

Som jag ser det, så är betoningen på skam ett genomgående tema i ts' inlägg, vilket jag tycker är problematiskt och kan vara kontraproduktivt för ett konstruktivt samtal.. Du har redan fått fler exempel i inlägg #75, så tänker inte upprepa.

Sedan är det ju så att om vänner verkligen lider av en självskadeproblematik, så kan hon ju både vara medveten och skämmas. Helt enkelt utsätta sig för att äta onyttigheter offentligt just som en del av den bilden.
    Där är ju dina råd om terapi alldeles utmärkta.
  • ESPx
    Anonym (Maja) skrev 2021-07-27 18:55:42 följande:
    Då läser vi ts väldigt olika.

Jag tycker att ts verkar smått fixerad vid koppling skam och övervikt.

Inlägg 10

"Men om hon visste att hon var överviktig borde hon ju skämmas över att äta onyttig mat ute och vilja visa omgivningen att hon åtminstone försöker att skärpa sig"

Inlägg 21

"Missbruk är alltid skamligt."

Inlägg 36

"jag vill bara att hon ska förstå att hon är överviktig vilket hon inte verkar göra för isåfall skulle hon skämmas över att äta skräpmat bland folk"

Inlägg 37

"Jag menar bara att eftersom hon äter ohämmat bland folk kan hon inte ens ha kommit till insikten om att hon har ett missbruk och är överviktig, för isåfall skulle hon försöka att dölja det."

Inlägg 50

" En normal människa skäms över att äta skräp när man ser ut på det viset hon gör, hon har garanterat ett bmi långt över 35."

Inlägg 51

" En normal människa skulle aldrig äta sådan mat ute om hon visste hur hon såg ut"
    Får erkänna att jag inte läst TSs andra inlägg.

Inlägg utöver ingressen till orginaltråden får mig att tro att TS är ung eller naiv och borde nog göra efterforskning i beteendevetenskap och att allt inte kan förklaras med skam. Med det sagt, borde TS försöka bredda sin förståelse om man vill kunna hjälpa andra och detta kan vara ett första steg. Trots det lite trångsynta perspektivet verkar det finnas en genuin vilja att hjälpa, för annars hade man väl inte försök söka råd och förslag på forum?
Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig