• Anonym (Orolig vän)

Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig

Det är så att jag har en väninna som är överviktig, och då menar jag inte bara ett par kilo för mycket utan så pass mycket att det verkligen är hälsofarligt för henne. Hon är idag relativt ung (i 25 års åldern) så de skadliga effekterna har inte riktigt påverkat henne än, men det kommer ju göra det när hon blir äldre. Det framstår dock som att hon inte förstår att hon är så pass överviktig som hon är. Hon äter både pizza och godis offentligt och verkar inte ha en tanke på folk tittar på henne och äcklas. Jag tycker mycket om henne och är orolig för henne, men vill såklart inte såra henne. Mitt dilemma är därav hur jag ska få henne att förstå hur stor hon och vilka risker det för med sig på ett fint sätt. Andra vänner har försökt genom att fråga henne om hon är gravid, men hon svarar bara nej?! utan att verka förstå den egentliga antydan i frågan.

• Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig
  • Anonym (Tidigare anorektiker)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-27 20:29:13 följande:

Trådstarten handlar väl snarare om hur ts ska få sin vän att förstå att hon är överviktig och vilka risker det innebär att vara överviktig, Inte hur ts ska hjälpa henne till ett hälsosammare liv.

Det första steget till att förändra en dålig vana säjs ju vara att förstå att man har ett problem och erkänna det för sig själv. Har man inte gjort det är det omöjligt att förbättra sin situation. Det är detta jag vill hjälpa henne med till att börja med. Sedan vill jag hjälpa henne på vägen mot ett hälsosamt liv.

[/quote]

Fast nej. Det finns sådan okunskap kring övervikt. Folk verkar inte fatta att det är ännu mer hälsofarligt att vara tex smal rökare som stressar mycket. Till såna skriva inga inlägg med önskan om tips för att få sin vän att bli mer hälsosam. Det finns en otroligt utbredd fat-shaming i samhället trots att mycket ny forskning har svårt att entydigt peka på enbart vikten skulle vara så farlig som man trott. Man ger inte råd och tips i tid och otid till underviktiga? Fast det är minst lika farligt. Tror knappast vännen missat att hon är stor. Men hon ska inte behöva tala om för alla att hon är medveten om sin vikt. Nästan som att ts vill att vännen ska vara mer ursäktande över sin övervikt. Nej, jag tror inte denna vän kommer göra henne någon tjänst. Med den grundsyn hon har riskerar hon att göra mer skada. Depression/psykisk ohälsa är bevisat väldigt mycket mer ohälsosamt.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Nöjd och tjock) skrev 2021-07-27 13:33:50 följande:

Du kan inte utgå från att alla andra reagerar på samma sätt som du. DU skulle skämmas över ditt ätande och försöka dölja det. JAG (och antagligen din vän) gör det inte.

Jag är kraftigt överviktig, BMI ca 35, men har inga problem med att äta pizza eller godis offentligt. Jag är också väl medveten om att min vikt innebär en ökad risk för följdsjukdomar som diabetes, hjärtproblem, värk osv samt en ökad risk att dö i förtid. Jag vet allt det, jag vet vilken mat som får mig att gå upp i vikt och vad jag ska äta om jag vill gå ner i vikt. Det vet i princip alla tjockisar.

Ändå väljer jag att äta som jag gör, och det är i mitt fall varken missbruk eller tröstätande eller något annat. Det är bara så att jag gillar godis och mat, och eftersom jag gör det så väger jag som jag gör (har haft samma vikt i ca 15 år). Det är möjligt att jag kommer göra andra val och andra prioriteringar längre fram i livet, t.ex. om jag upplever att min vikt börjar hämma mig och hindra mig från olika aktiviteter eller om jag får någon sjukdom. Men just nu är jag lycklig precis som jag är, med den kosthållning jag själv valt. 

Det där ett självskadebeteende du håller på med.

Du är helt sjukt överviktig.

Såklart ts är orolig för sin kompis som skadar sig själv.

Rökare och alkolister har samma problem.
  • Anonym (Orolig vän)
    EnAnonumius skrev 2021-07-28 08:07:54 följande:

Vill du inte skambelägga henne?

Hur kommer det då sig att du i alla dina inlägg skriver att "HON borde ju skämmas att äta pizza och godis" ute bland folk?

Du skriver även i alla dina inlägg påstår att hon är "omedveten" om att hon är överviktig, bara för att hon äter pizza och godis ute bland folk?

Du vet man kan vara väl medveten om övervikten fast man äter så som hon gör.

Samtliga av dina inlägg  denna tråden riktigt STINKER "fat shamnig" från DIG, mot din väninna.

Synd att man inte vet VEM din väninna är så man kunde visa din tråd för att visa henne hur elak DU är bakom hennes rygg.  Men försöker dölja det som att "du visst bryr dig om henne" men du gör så dåligt jobb att det syns vad det egentligen handlar om från din sida. D.v.s skapa en anledning att få "fat shama" henne.

Men hon verkar vilja bli större, hon följer en massa profet a konton så jag tror inte att hon är medveten om riskerna med kraftig övervikt.
  • Anonym (Nöjd och tjock)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-07-28 10:42:07 följande:
    Det där ett självskadebeteende du håller på med.

Du är helt sjukt överviktig.

Såklart ts är orolig för sin kompis som skadar sig själv.

Rökare och alkolister har samma problem.
    I mitt fall är det inte på något sätt ett självskadebeteende, hur det är för TS vän har jag ingen aning om.Jag förstår att det kan vara svårt att ta in att jag kan gå runt och vara så här tjock och ändå vara helt nöjd och tillfreds med mitt liv, men så är det faktiskt. 

Jag är medveten om att vissa val jag gör i livet leder till ökade risker, medan andra val jag gör (t.ex vad gäller rökning och alkohol) minskar andra risker. Den typen av val tror jag att vi alla gör, vi väljer att göra vissa saker trots att vi vet att de kan vara farliga för oss då det ger oss något i andra ändan. 

Jag gör i dagsläget val som leder till att min vikt inte minskar, och jag är helt ok med det. Som jag skrivit innan, den dagen som jag känner att jag mår dåligt över min vikt eller känner att den på något sätt hämmar mig så kommer jag att gör andra val. Det är för mig helt okomplicerat, men jag förstår att det inte är så för alla. Det är såklart så att mat kan användas som en del i ett självskadebeteende och då behöver personerna hjälp med att bearbeta vad det än är som triggar beteendet. Men att utgå från att alla överviktiga har ett missbruk eller ett självskadebeteende på det sätt som du och TS gör är fel.  
  • Anonym (Orolig vän)
    Anonym (Tidigare anorektiker) skrev 2021-07-28 10:02:27 följande:

Du är alltså en tjej, år 2021, som har dessa förutfattade meningar och en otroligt dåligt syn på överviktiga. Jag har varit överviktig. Kan göra det klart för dig att ALLA överviktiga är medvetna om sin vikt. Många är bra på att dölja det. Jag led hela min barndom av min övervikt då jag trodde att alla tänkte som du, om mig. När jag var 10 slutade jag äta många saker och åt ingen skollunch. När jag var 14 hade jag gått ner 30 kg över en sommar och blev väldigt sjuk. Sedan dess har ätstörningarna krampaktigt hållt min hand genom livet. Jag har typ förstört mycket av mitt liv pga rädsla för mat och vikt. Det har lett till isolering och mycket depressioner. Är det sånt du önskar din vän? För en sån kommentar kan vara droppen som får det att rinna över för henne. Du ska ha det väldigt klart över att det är DU som har problem med överviktiga. Det verkar vara du som har en dålig syn på övervikt och tycker att din vän ska skämmas. Vad är du för vän?? Usch.

Om du hade haft lite kunskaper kring vikt och mat så finns det ingen förbjuden mat när man ska gå ner i vikt. Bara att man inte ska äta det varje dag eller för ofta. Men om din kompis verkar obrydd och inte skäms, varför har du sån vilja att få henne att känna så? Bara för att du skulle hata dig själv i hennes sits så kanske hon är starkare än du? Jag har, trots anorexi, ALDRIG tänkt som du om överviktiga. Vänner är till för att stötta varandra och älska varandra oavsett hur man ser ut. Du påstår dig vara orolig för hennes hälsa? Det verkar bara vara nåt du skrev med för att dölja det äckel du känner för hennes självsäkerhet. Att vara överviktig behöver inte alltid vara livsfarligt. Det finns överviktiga som är mer hälsosamma än smala. En smal person som röker, aldrig tränar och stressar mycket är mycket mer ohälsosam än en lycklig överviktig person. Om du nu bara hade brytt dig om hennes hälsa så hade du aldrig tänkt tankar om att hon ska känna skam osv. Du kommer såra din vän otroligt om du nämner något av vad du nämnde i texten. Hade jag läst att min vän skrev något sådant hade jag antagligen triggats att få tillbaka mina ätstörningar. Du borde bara bry dig om din väns insida. Allt annat är verkligen inte ditt problem. Sen kanske du själv borde söka hjälp då dina tankar om andra är otroligt ohälsosamma. Du riskerar att göra andra otroligt illa med ditt hat som du bör på. Hoppas hon inser vem du är en dag och håller sig till att umgås med vänner som inte äcklas eller skäms över henne.

För det första varför är alla så säker på att jag är kvinna? Jag har inte skrivit det någonstans i denna tråd. För din kännedoms skull identierar jag mig faktiskt som ickebinär, så jag vill inte bli kallad kvinna/tjej igen. För det andra, var det ingen som sa något alls när du blev sjuk? Lät folk dig bara bli magrare och magrare utan att bry sig?
  • EnAnonumius
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-28 11:13:35 följande:
    Men hon verkar vilja bli större, hon följer en massa profet a konton så jag tror inte att hon är medveten om riskerna med kraftig övervikt.
    Jag bryr mig inte om vad du "TROR".
    Jag läser vad du faktiskt skriver. Och dina inlägg om din väninna och sättet du skriver på är genomruttet. Jag har exemplifierat din ruttna syn i mitt förra inlägg.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att din väninna ser din tråd och ser ruttet du beter dig bakom hennes rygg. Så hon ser vilken rutten vän du egentligen är.

Det är så genomruttet gjort av dig att hävda att du "bryr dig om hennes hälsa", samtidigt som du "fat shamar" henne hårt och skoningslöst i varje inlägg du skriver i denna tråd.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Nöjd och tjock)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-28 11:13:35 följande:
    Antar att du menar kroppspositiva... Bara det att du kallar kontona för pro-feta säger en hel del om din syn på överviktiga. Jag tycker att det är toppenbra att hon följer konton som förespråkar att man ska älska sig själv och sin kropp oavsett storlek och utseende. Skulle snarare säga att det faktum att hon följer dessa konton visar att hon är väl medveten om sin egen övervikt.
  • Anonym (Orolig vän)
    Anonym (Nöjd och tjock) skrev 2021-07-28 13:39:32 följande:

Antar att du menar kroppspositiva... Bara det att du kallar kontona för pro-feta säger en hel del om din syn på överviktiga. Jag tycker att det är toppenbra att hon följer konton som förespråkar att man ska älska sig själv och sin kropp oavsett storlek och utseende. Skulle snarare säga att det faktum att hon följer dessa konton visar att hon är väl medveten om sin egen övervikt.

Nej dom förespråkar en ohälsosam livstil på samma sätt som proana kontona som fanns förr i tiden. Det är dessutom så att den här tjejen har en pojkvän som köper bakelser till henne och uppmuntrar hennes fetma så jag är orolig även orolig över det.
  • Anonym (men vad fan)

Om man är överviktig så märker man högst garanterat det själv, eftersom att det är ens egna kropp det handlar om. Det är hennes kropp, inte din och det är inte din uppgift att försöka uppfostra en vuxen människa.

• Anonym (men vad fan)
    ESPx skrev 2021-07-27 16:44:23 följande:
    Självklart skall man ha möjlighet att njuta av mat man gillar och i relation till hur mycket man rör sig. Men mat kan bli självskadebeteende och är ett av de vanligare som finns.
    Sen förstår inte alla vad de äter. Om jag säger "makronutrinenter" så tror jag att 99% av det här kommentarsfältet sitter som frågetecken.
    De flesta här verkar vara helt borta när det kommer till vad man stoppar i sig och förstår inte hur mycket socker det finns i vad ni tror är "mat".
    När var det senast ni faktiskt läste innehållsförteckningen och inte bara gick på ert begär för "det är gott"?
    De flesta förstår inte hur starkt kopplat ohälsosam livsstil och sjukdom är och hur tidigt i livet ni kommer börja uppleva bekymmer.
    Jag blir mest bekymrad över ditt resonemang. Får en del ortorexivibbar.
Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig