• Anonym (Orolig vän)

Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig

Det är så att jag har en väninna som är överviktig, och då menar jag inte bara ett par kilo för mycket utan så pass mycket att det verkligen är hälsofarligt för henne. Hon är idag relativt ung (i 25 års åldern) så de skadliga effekterna har inte riktigt påverkat henne än, men det kommer ju göra det när hon blir äldre. Det framstår dock som att hon inte förstår att hon är så pass överviktig som hon är. Hon äter både pizza och godis offentligt och verkar inte ha en tanke på folk tittar på henne och äcklas. Jag tycker mycket om henne och är orolig för henne, men vill såklart inte såra henne. Mitt dilemma är därav hur jag ska få henne att förstå hur stor hon och vilka risker det för med sig på ett fint sätt. Andra vänner har försökt genom att fråga henne om hon är gravid, men hon svarar bara nej?! utan att verka förstå den egentliga antydan i frågan.

• Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig
  • Anonym (Orolig vän)
    Mantrasina skrev 2021-07-26 19:30:13 följande:

Hir menar du nu, vilja visa omgivningen att hon försöker skärpa sig? Väx upp och öppna ögonen! Hon vet att hon är överviktig, det vet alla vi som väger för mycket men många av oss trivs i våra kroppar trots runda magar och dallrande lår som verkar äckla smala som tycker att det int eär okej att folk med för myclet kropp visar sig offentligt, och skiter i vad andra (du också verkar det som) tycker om hennes kropp. Good for her! Du är verkligen ingen bra vän om du tänker så här.

Fråga henne hur hon mår i sin kropp, och om hon vill gå ner i vikt. Om hon vill det, erbjud stöd och coaching istället för att försöka samma henne till att börja skämmas för sig själv.

Gud, vad jag är trött på att kvinnor* försöker trycka ner andra kvinnor*!!!

*Den som identifierar sig helt eller delvis som kvinna

Jag menar att med den vikten hon har så är det uppenbart för omgivningen att hon missbrukar mat på ett sätt som är skadligt, vilket är osmakligt på alla vis. Jag tänkar att man kan förneka missbruket för sig själv på samma vis som en person som missbrukar alkohol förnekar det. Missbruk är alltid skamligt.
  • Anonym (motivera till träning)

låt tjejen äta men motivera henne till att träna som är det viktigaste. personligen tycker jag att runda kroppar ser trevligare och mer hälsosamma än svältande spinkråttor som går runt med kognitiv svikt i hjärnan.

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-26 19:56:31 följande:
    Jag menar att med den vikten hon har så är det uppenbart för omgivningen att hon missbrukar mat på ett sätt som är skadligt, vilket är osmakligt på alla vis. Jag tänkar att man kan förneka missbruket för sig själv på samma vis som en person som missbrukar alkohol förnekar det. Missbruk är alltid skamligt.

Fast de flesta äcklas fortfarande inte över vad andra äter. Om du skäms över henne tycker jag att du ska sluta umgås med henne, då är du ingen bra vän, hon förtjänar bättre. Om du verkligen vill hjälpa, fråga hur hon mår, bjud bara på nyttig mat och föreslå att ni ska träna tillsammans, men nämn inget om vikten. Hur lång är hon och hur mycket väger hon, på ett ungefär? Skulle vara intressant att få reda på, för att bilda sig en uppfattning om hur stort problemet egentligen är.
  • Anonym (kvinnors dilemma)
    Men TS, det går faktiskt inte att se om en person äter balanserat av att se dem äta en gång eller när de äter ute. Det kanske är den gången som personen unnar sig bara?

Jag har vänner som har gammal övervikt. De har inte gått upp mer än 1-2 kilo på många år och sen gått ner samma 1-2 kilo igen. De försöker oftast men de går inte ner till en annan viktklass, för att få till det krävs mer åtgärder än de orkar göra.

Ibland får man tänka på att det krävs måttlighet och vilja för att bara hålla vikten för vissa personer och att då kritisera någon som redan gör sitt bästa och håller vikten är väl mest kontraproduktivt? Att en kraftig och överätande person håller vikten i balans är redan det bra. Att tippa vågskålen så man går ner är bonus. 

Jag önskar att man kunde se det så istället så att många som kämpar kunde slippa känna skam (och få höra negativa saker) över sin vikt.
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-26 19:29:55 följande:

Men jag bryr mig ju om henne och vill bara inte hon ska förstöra sin kropp eller bli sjuk

Nej du bryr dig inte om henne, du dömmer henne och anser att du bättre än henne för att hon är tjock.

Du är skamlig som kallar dig hennes vän.

Hur mycket skulle du säga att hon väger? Hur pass överviktig är hon? Vad äter hon? Alltså inte pizza nån gång ibland utan till vardags. Vad jobbar hon med? Hur mycket rör hon sig?

Finns många smala människor som är mycket mer ohälsosamma än överviktiga, men ingen sitter och dömer dom för att dom äter en pizza.
  • Anonym (Orolig vän)
    Anonym (kvinnors dilemma) skrev 2021-07-26 20:10:05 följande:

Men TS, det går faktiskt inte att se om en person äter balanserat av att se dem äta en gång eller när de äter ute. Det kanske är den gången som personen unnar sig bara?

Jag har vänner som har gammal övervikt. De har inte gått upp mer än 1-2 kilo på många år och sen gått ner samma 1-2 kilo igen. De försöker oftast men de går inte ner till en annan viktklass, för att få till det krävs mer åtgärder än de orkar göra.

Ibland får man tänka på att det krävs måttlighet och vilja för att bara hålla vikten för vissa personer och att då kritisera någon som redan gör sitt bästa och håller vikten är väl mest kontraproduktivt? Att en kraftig och överätande person håller vikten i balans är redan det bra. Att tippa vågskålen så man går ner är bonus. 

Jag önskar att man kunde se det så istället så att många som kämpar kunde slippa känna skam (och få höra negativa saker) över sin vikt.

Men för att komma upp till och hålla den vikten krävs ett omåttligt frosseri. Hon håller dessutom inte vikten utan går upp mer och mer.
  • Anonym (Orolig vän)
    Anonym (Urk) skrev 2021-07-26 20:16:43 följande:

Nej du bryr dig inte om henne, du dömmer henne och anser att du bättre än henne för att hon är tjock.Du är skamlig som kallar dig hennes vän.

Hur mycket skulle du säga att hon väger? Hur pass överviktig är hon? Vad äter hon? Alltså inte pizza nån gång ibland utan till vardags. Vad jobbar hon med? Hur mycket rör hon sig?

Finns många smala människor som är mycket mer ohälsosamma än överviktiga, men ingen sitter och dömer dom för att dom äter en pizza.

Jag bryr mig inte om hennes utseende utan vill bara inte att hon ska fortsätta att förstöra sin kropp och riskera att dö för tidigt. Jag har själv ingen perfekt kropp på något vis men jag tar iallafall hand om min kropp så att den ska hålla länge och jag ska må bra när jag blir äldre.

Jag vet inte exakt vad hon väger, men det är en bra bit över 100 iallafall. Jag träffar henne ofta flera gånger i veckan, så jag ser att hon äter mycket pizza och godis till vardags. Hon studerar till sjuksköterska ironisk nog.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-26 20:35:14 följande:
    Jag bryr mig inte om hennes utseende utan vill bara inte att hon ska fortsätta att förstöra sin kropp och riskera att dö för tidigt. Jag har själv ingen perfekt kropp på något vis men jag tar iallafall hand om min kropp så att den ska hålla länge och jag ska må bra när jag blir äldre. Jag vet inte exakt vad hon väger, men det är en bra bit över 100 iallafall. Jag träffar henne ofta flera gånger i veckan, så jag ser att hon äter mycket pizza och godis till vardags. Hon studerar till sjuksköterska ironisk nog.

Väger hon över 100 har hon förmodligen stor övervikt, och ja, det kommer att påverka henne negativt längre fram. Ett ännu större problem är att hon fortsätter gå upp. Jag förstår att du är orolig, men varför fokuserar du på vad omgivningen tycker? Och varför pika henne och fråga om hon är gravid? Det hjälper inte ett dugg. Vad som hjälper är att fråga hur hon mår och försöka peppa henne att ändra livsstil utan att skuldbelägga. Men hög vikt i kombination med onyttig mat och godis flera gånger i veckan, brukar tyda på psykisk ohälsa. Det hon egentligen skulle behöva, är kanske samtalsterapi eller liknande. Reda ut varför hon lever som hon gör.
  • Anonym (kvinnors dilemma)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-26 20:21:50 följande:
    Men för att komma upp till och hålla den vikten krävs ett omåttligt frosseri. Hon håller dessutom inte vikten utan går upp mer och mer.
    Jag menade det mer som en kommentar till din orimliga noja över att folk omkring tänker si eller så om en person som ser ut och äter så.

Det gör inte alla och en del tänker inte på det alls.
  • Anonym (Ylva)

Hennes kropp är inte er ensak! Tycker det är väldigt elakt att pika genom att fråga om hon är gravid.

Din kompis är inte blind. Hon vet om sin vikt och den påverkan på hälsan den kan orsaka. Det är lätt att säga att hon borde göra si och så och äta såhär. Men har man själv aldrig varit överviktig så förstår du inte den mentaliteten. Du förstår inte bakgrunden/orsaken till övervikten. Du förstår ingenting.

Är du genuint orolig för hennes psykiska mående så prata med henne, men ge fan i att komma med bantningsråd om du inte är kvalificerad dietist eller personlig tränare!

Att hålla på å pika gör inte budskapet lättare, det får bara dig att känna dig snällare då du slipper vara rak på sak. Pikar trycker bara ner ens självkänsla då det är något man kan tolka på flera sätt. Och tro mig hon kommer tolka dem på det värsta sättet hon kan. Vill du vara en sann vän så få henne att må bra istället!!

Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig