Inlägg från: Anonym (dumt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dumt)

    när börjar man skolan 2an?

    Anonym (Zoofi) skrev 2021-07-28 18:13:17 följande:

    08.10


    Både förskoleklass och första klass slutade skoldagen kring 12.30.


     


    Jag frågade rektorn om inte de mindre barnen kunde börja senare, kanske vid 9, och att skoldagen då slutade lite senare också. Svaret var att det var jätteviktigt för skolan att alla elever på skolan började vid exakt samma tid. (Det var precis sommaren före pandemin jag frågade)


    Fast det är värdelöst för de barn som går på fritids, speciellt de yngsta, där lite blyga barn kanske inte har någon att vara med på morgnarna. Vi hade ett helsike med lämningarna på måndagarna i fklass och ettan, just för att då var sonen lite blyg efter helgen och det var svårt med att få kompisar var där. 
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Zoofi) skrev 2021-07-29 06:07:54 följande:
    En del barn börjar fritids klockan 06.00, tycker du alla barn ska börja skolan 06.00 för att det finns några barn som behöver gå på fritids kl. 06.00?
    Nej men runt kl 08 är en vanlig tid i Sverige för både skolor och arbetsplatser. Att börja senare för de yngre barnen innebär bara fritidstid och tillför alltså ingenting. 
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Zoofi) skrev 2021-07-29 10:29:57 följande:

    Men hur hade det hjälpt ditt barn som kommer till fritids när det knappt finns några kompisar där?


    När kommer ditt barn till fritids?


    Va? Vad är det som är svårt att förstå? Jag vill inte att skolan ska börja senare för det innebär mer fritidstid för barnen på morgonen. Vi föräldrar måste ju fortfarande vara på jobbet samma tid. 
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Zoofi) skrev 2021-08-09 09:27:16 följande:

    Jag förstår att du ser endast till ditt barn.

    Om du läser denna tråd ser du flera som skriver 8.30 och tom 9...

    När börjar ditt barn fritids och när hämtar du ditt barn?


    Nu går mina barn i mellanstadiet och har slutat på fritids. Men när yngsta gick på fritids och lämnades på vägen till jobbet var det ca 07.45.
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Zoofi) skrev 2021-08-11 13:33:26 följande:

    När hämtade du då?

    Vid 07.45 var det så få barn där att du knappt kunde lämna på måndagar för att ditt barn var så blygt efter helgen? Är det korrekt uppfattat?
    Ja det stämmer. När han gick i fklass och åk 1, sen blev det successivt bättre. Det var också oftast okända vuxna just på måndagarna eftersom skolan började kl 09 för att personalen hade planeringsmöte innan. 

    Vi hämtade runt 15.30.
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Zoofi) skrev 2021-08-12 11:57:55 följande:

    Så varför skriver du att det är dumt att skolan är mellan 9-13.30 istället för 8.12.30 då med anledning att det var för få kompisar för ditt barn när du lämnade på fritids på morgonen?


    Vad hade det gjort för skillnad för ditt barn? Dagarna hade varit lika långa och det hade inte i något av scenariona varit fler barn på avdelningen vid 07.45 ändå.


    Åh vad jag verkar ha svårt att förklara poängen. 

    Kommer man 07.45 och skolan ringer in 8.20 (som den alltid gjort tisdag - fredag) då kommer alla kompisarna inom en kort stund. Men kommer man 07.45 och skolan börjar 09 så kommer ju alla barn med föräldrar som är hemma längre på morgonen (vilket tydligen är rätt många) ju inte förrän 08.50 typ. Dvs då blir det en timma VARJE DAG som barnet är där med få kompisar. 

    Många fler barn gick på fritids efter skolans slut (alltså 1-3 timmar på eftermiddagen) än vad det var som behövde morgonfritids på måndagarna när skolan började kl 09. Dessutom har fritids ofta aktiva aktiviteter där på eftermiddagen (som alla barn kan involveras i oavsett om kompisarna är där eller inte) jämfört med en timmes morgonfritids med vikarier - ren barnomsorg/förvaring.  
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Zoofi) skrev 2021-08-12 17:55:42 följande:

    I vår skola hade det inneburit att fler barn hade haft kortare dag i skolan (färre barn, färre timmar för fritids) om skolan börjat vid 9 istället för 8.


    Men visst det kanske är jättesvårt att få fritidspersonal att jobba mellan 8 och 9, jag har ingen erfarenhet av att jobba på fritids.


    Hur kan det blir kortare dag i skolan? Antalet skoltimmar per läsår är ju fastslaget i skollagen så börjar man senare slutar man senare.
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Tess) skrev 2021-08-15 07:50:42 följande:
    Vi är väldigt många föräldrar som börjar senare så vi kan lämna 9.00
    Alla jobbar inte på ditt kontor
    Oerhört många arbetsplatser har flextid och den innebär att man får komma när man vill mellan 07-09 på morgnarna. Bor man som vi i en storstad så har många restid på 45-60 minuter till jobbet. Då funkar det inte att lämna närmre kl 09. 
Svar på tråden när börjar man skolan 2an?