• Anonym (D)

    Hjälp, mitt barn svälter sig..?

    Har en 3 åring som alltid varit svår med maten. Nu i sommar har det eskalerat och han äter sämre. På förskolan åt han relativt bra, har varit ledig från förskolan hela sommaren.

    I april var vi på BVC på 2.5 års kontroll och då vägde han 12.4. Nu 4 mån senare 12.8, vilket ger en viktuppgång på 400 gram. Det måste ju vara alldeles för lite? Detta stressar ihjäl både pappan och mig. Någon som vet vad som hade varit en ?godkänd? viktuppgång under fyra månader för en 2-3-åring?

    Andra tips för att öka matintresset mottages gärna

    Vi har slut på idéer, känns som vi testat allt. Nästa steg är remiss till dietist.

  • Svar på tråden Hjälp, mitt barn svälter sig..?
  • Anonym (D)

    Vi har inte varit på BVC än, har tid i oktober. Men eftersom han inte ätit så bra på hela sommaren så tog jag en egen vikt på honom när han ville testa vågen i simhallen.

  • Aliona

    Följer han sin tillväxtkurva? Knappt 13 kg är fortfarande normalvikt för en treårig pojke, även om det ligger en bit (1,5 SD) under genomsnittet. Hur ligger han till i längd? Har ni pratat med er oro med BVC?

    Vår son åt också dåligt i den åldern, och var väldigt aktiv, så han låg också runt 12 kg väldigt länge. Bästa tipset är väl att berika med fett de rätter han äter. Vi gav gröt med massor av smör och grädde, varm choklad gjord på grädde (alltså inte bara utrörd med grädde utan grädde istället för mjölk), turkisk yoghurt, nötter, skorpor med MYCKET smör osv. Och det blev mycket av de rätter han åt. Inte så bra i längden men just då, i den åldern, handlade det för oss mest att få i honom energi och näring så gott det gick.

    Vad äter ert barn som ni kan jobba med?

  • Aamon

    Har samma problem som vi jobbar med hos vår 2,5 åring. Han äter dock dåligt jämt. Han väger 11,1kg och har väl senaste månaderna max gått upp 200g.

    Han följer sin kurva någorlunda, men det viktigaste tycker jag är att han har ork att leka och växer på längden.

    Vi har under sommaren tagit tips från dietister på Instagram och tycker faktiskt att han äter lite bättre, dock inget som märks på vågen.

  • Anonym (G)

    Mitt barn på 2,5 år väger 12,5 kg och har så gjort i ett halvår. Barnet äter otroligt bra så inga problem där. Hon ligger inom kurvorna och jag är inte ett dugg orolig.

    Jag skulle inte oroa mig över själva viktuppgången om jag var du. Utan isf enbart matintaget. Men barnet går uppenbart upp i vikt så jag ser egentligen inga som helst problem i ditt fall

  • HeidiHR
    Anonym (D) skrev 2021-07-30 20:05:37 följande:

    Vi har inte varit på BVC än, har tid i oktober. Men eftersom han inte ätit så bra på hela sommaren så tog jag en egen vikt på honom när han ville testa vågen i simhallen.


    Du kan alltid ringa och prata med dem även om ni har tid först i oktober! Bvc är ju experter på barnhälsa och kan hjälpa till att avgöra om ni behöver träffa läkare eller annat.
  • HeidiHR

    Råkade skicka för tidigt!

    Har en son som också är liten i maten. Känns helt ofattbart att han orkar hålla igång vissa perioder, det känns som att han knappt äter någonting! Vi försöker lösa det genom att erbjuda sånt han gillar, tex kall pasta och kalla köttbullar. Han älskar jordnötssmör så det får han om han ätit väldigt lite under måltiden.

    Men det som ändå funkar bäst är att plocka bort mellis och ha strukturerade måltider. Då äter han frukost, lunch och middag. Till måltiderna serverar vi också frukt han gillar och så lite nötter eller nötsmör. Behövs mellis kör vi på frukt eller annat som inte är så mättande. Vi försöker också att hålla ungefär samma tider varje dag och nu har han tom börjat säga att han är hungrig nån halvtimme innan maten.

    Förstår er oro och jag hoppas att det löser sig!

Svar på tråden Hjälp, mitt barn svälter sig..?