• momjanet

    Äta kött

    Nej verkligen inte!

    Vi köper mest lokalproducerat kött. Eftersom jag bor på en hyfsat lite ö så finns en hel del lokalpatriotism här. Jag och många med mig försöker så långt det går att köpa lokalproducerat oavsett om det handlar om kött eller grönt. Det är ett val vi gör för att vi vill ha en levande landsbygd, vi vill att lantbruken ska fortsätta vara så pass lönsamma även på vår lilla ö så att det går runt för lantbrukarna utan att tvingas till stordrift. Utan dem skulle vi tvingas fara in till fastlandet och handla maten på WIllys.

    Vi äter även mycket bönor, lokalproducerat det också. Bland annat åker- och bondbönor vi handlar från lite olika lantbrukare häromkring. (Sist betalade jag 90kr/kg för orensade åkerbönor. Det blir mycket dyrare än kött.)

    Det jag däremot ifrågasätter starkt är faktiskt alla fanatiska veganers mathållning. Mycket av deras mat baseras på sojabönor. Soja odlas inte i Sverige utan mestadels odlas i Sydamerika.
    För att få plats för ännu mer sojaodlingar så bränns regnskogen ner.

    Har inte alla veganer ofantligt dåligt samvete som propagerar för sådana matvanor att vi snart helt har bränt ner världens lungor? Det bör de ha.

    Ska man börja prata om samvete så måste man ha en helhetssyn. Man kan inte förmänskliga djur och man måste även se att veganmat har otroligt stora och svåra konsekvenser för miljarder människor och djur.
    Vem ska ha dåligt samvete och varför?

  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 16:24:48 följande:
    Då vet du kanske vad som tillverkas av den absolut största andelen sojabönor?
    25-30% av all sojaproduktion går till människomat. Det gör en allvarlig påverkan som man inte kan förbise annat än om man är en galenpanna.
    Det är inte hållbart att vi i Sverige importerar tonvis med bönor när det finns likvärdigt och inhemskt.

    Min poäng är att man inte kan stirra sig blind på köttproduktion när man samtidigt helt negligerar den negativa och icke-hållbara påverkan som vanlig vegankost oftast innebär.

    old.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf
    www.wwf.se/mat-och-jordbruk/palmolja-och-soja/soja/
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 16:47:53 följande:
    Ocg resterande 70-80% går till?
    Min poäng är att man inte kan stirra sig blind på köttproduktion när man samtidigt helt negligerar den negativa och icke-hållbara påverkan som vanlig vegankost oftast innebär.

    Kommentarer på det?
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 17:07:03 följande:
    Ja. Du svarar inte på frågan. Du påstår att veganer ska ha dåligt samvete för att de äter importerade sojabönor. Då vill jag veta om du faktiskt vet var den största andelen sojabönor används till.
    Ursäkta jag trodde inte du var allvarlig eftersom du inte responderade på inlägget i sin helhet utan endast reflekterade över en enda mening. Du bör vidareutveckla ditt resonemang och fundering kring allt det jag skrev. Så kan vi fortsätta diskussionen om kosthållning som helhet och hur det påverkar miljön.
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 17:17:57 följande:
    Nä jag är inte så intresserad av att diskutera var du köper ditt kött. Jag vill bara har svar på en enkel fråga som gäller något du påstått.
    Saken är den att man kan inte polarisera på det sättet du gör. Köttdiet är inte alltigenom dåligt och vegankost är långtifrån det bästa. Det är inte en antingen-eller diskussion.

    Men det är klart, är man en fanatisk vegan är man inte intresserad av saklighet och fakta utan bara att få ha rätt  även då man har fel. Jag har ingen aning om vilken kost du har för jag har inte läst dina tidigare inlägg utan det här säger jag efter att ha haft sådana här diskussioner ett antal gånger.

    Man binder ris åt egen rygg när man bara pekar på andras fel samtidigt som man försöker förneka sina egna.
    Veganism är ofta en religion, det går helt enkelt inte att diskutera sakligt och faktabaserat.
    Klart att du inte är intresserad av vart jag köper mitt kött eftersom det inte är dåligt för miljön utan precis tvärt om.


  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 17:32:30 följande:
    Jag har inte påstått att du har varken rätt eller fel, inte heller har jag kommenterat att köttätande är dåligt och vegankost bäst. Men om du väljer att påstå något på ett diskussionsforum så kanske du får räkna med att bli ifrågasatt,är det för jobbigt så kanske du inte ska skriva sådant du inte kan backa upp. Dina undanflykter och bortförklaringar säger en hel del.
    Men ok, du behöver inte svara. Men du måste ju verkligen ha superdåligt samvete då med andra ord.
    Eh?
    Hur drog du den slutsatsen, vidareutveckla?

    Jag reagerade på att du inte kommenterade annat än några få valda ord i ett helt inlägg. Du missade poängen och slutsatsen.

    Eftersom du inte vill diskutera helheten så är det ganska lönlöst att ens försöka. Åter kan jag konstatera att veganism fungerar som alla andra fanatiska religiösa dårar.
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 17:41:15 följande:
    Hur drar du slutsatsen att veganer ska ha dåligt samvete?
    Att säga att jag inte vill diskutera är ett smidigt sätt att dra dig ur diskussion utan att slippa erkänna sitt eget fel, snyggt.
    Svara först på min undran hur du kom fram till att jag har dåligt samvete.

    Jag skrev ett långt inlägg om just det här, samvetet vs veganism. Läste du inte det?
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 17:41:15 följande:
    Att säga att jag inte vill diskutera är ett smidigt sätt att dra dig ur diskussion utan att slippa erkänna sitt eget fel, snyggt.
    Det skulle det kunna vara men följer man dina svar så kan man konstatera att det stämmer in på dig. Gå tillbaka och läs det du själv skrivit är mitt tips. Snyggt vet jag inte men det är trist att du uppfyller fördomarna.
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 17:50:00 följande:
    Fast du svarar ju inte på min fråga.
    Visst läste jag det, och eftersom du vägrar svara på min fråga, förmodligen för att du vet svaret, så borde även du kunna räkna ut varför.
    Du är fanatiker och vill alltså ha en saklig faktabaserad diskussion kring helheten, så enkelt är det.

    Eftersom veganism baseras på soja bidrar du till otroligt mycket mer elände för både djur och människor än vad tex jag gör. Jag har rent samvete men du kan knappast ha det.


  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 18:05:08 följande:
    Du påstår att ca 30% sojabönor går till människoföda. Vart går resterande %?
    Tror du verkligen att veganer ska ha sämre samvete för sin soja konsumtionen än vad du som köttätare ska?
    Japp, du kan läsa om det i länkarna.
    Här är en sammanfattande artikel som innehåller länkar till källorna:
    tradgardenjorden.blogspot.com/2020/01/soja-for-mat-och-foder-hur-ligger-det.html

    Veganer propagerar för skövling av regnskog. Det gör ingen köttätare, tvärtom jobbar man hårt för att minska importen. Och det gör den, sojats roll i djurfoder minskar stadigt samtidigt som det ökar lika mycket men går då till bla veganska produkter.

    Varför ska du inte ha dåligt samvete som propagerar för att bränna regnskog?
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 18:49:22 följande:
    Jag har läst men ingenstans kan jag hitta ditt påstående om att "veganer propagerar för skövling av regnskog". Hur du än vrider och vänder på det så går ca 80% fortfarande till djurfoder vilket innebär att köttätare bidrar till förstörelse av jordens lungor i betydligt större utsträckning än veganer. Att man sedan ska verka för en mer ansvarsfull produktion av soja eller hitta alternativa grödor oavsett om man är kött eller växtätare är väl egentligen inget att diskutera.
    Du har faktafel, det är minst 30% som går till människoföda, inte 20. När det handlar om miljarder av ton blir påverkan stor. Dessutom tillkommer transporter, paketering osv som även det bidrar till miljöförstöring.

    Läste du inte att jag skrev att vegansers propaganda leder till att de de facto propagerar för miljöförstöring? För det blir den konsekvensen. Det måste man vara ärlig nog att inse som vegan, att man faktiskt bidrar till ökad regnskogsavverkning.

    Därför är det så viktigt att diskutera alternativ men du var ju inte intresserad av det. Det är, enligt dig,  totalt ointressant att jag köper kött av lokala bönder som bedriver småskaliga lantbruk, som bidrar till att hålla landskapet öppet, som använder lokalt odlat foder?

    Din polariserande diskussionsstil är helt enkelt kontraproduktiv.
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 19:25:24 följande:
    Nä faktiskt du som har faktafel. Precis men den skulle inte bli mindre om veganer började äta kött, tvärtom. Däremot skulle den minska om köttkonsumtion minskar. Det kan du läsa om i den länken.
    Lika ärlig som du är som köttätare att inse att ni i desto större utsträckning bidrar till det?
    Nä jag var inte intresserad av att diskutera det eftersom klimatet inte är den enda anledningen till att bli vegan.

    Nä det är du som har faktafel. Ja precis men det skulle inte minska om alla veganer började äta kött däremot om köttätare drog ner på köttkonsumtion så skulle det bli en betydlig skillnad. Så att propagera för veganism leder ju precis till det du tror att köttätare bidrar med, minskad soja konsumtion, minskad sojaproduktion-minskad regnskogsskövling. Det kan du läsa om i länken.
    Nu finns det ju fler anledningar än för klimatet att bli vegan, och därför var jag inte heller intresserad av att diskutera var du köper ditt kött.
    Nix det har jag inte. Den mänskliga produktionen är 30% vilket framgår tydligt.

    Att ersätta något dåligt med annat dåligt är aldrig och kommer aldrig vara ett bra val hur mycket du än argumenterar.
  • momjanet

    Köttfritt inte säkert hållbart


    På frågan om det är mer hållbart om vi äter mindre kött svarar Åsa Lannart Öberg tvådelat.


    – Det beror på. Om man tänker på klimatet så ja. Om vi producerar kött så påverkar det klimatet mer än om vi odlar morötter. Men så ser man till den biologiska mångfalden som gynnas av betande djur. Och det handlar om mycket mer än bara själva köttet. Det handlar också om vad man använder för foder, vilket vatten man använder och hur mycket matsvinn det blir av det vi producerar.

    www.mabra.com/nyttig-mat/vegotrenden-djurskyddet-och-klimatet-paverkar-kottatandet/6608141

    Biologisk mångfald är en nödvändighet för livet självt, för att vi inte ska riskera svält osv.

  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 19:35:42 följande:
    Nej det gör det inte.
    Nä men att ersätta något som är riktigt förjäkligt dåligt med ett bättre alternativ är ett mycket bra val,hur mycket du än argumenterar med felaktiga påståenden.
    Som sagt: nej, du har fel här. Världen och miljön gynnas inte av vegankost eftersom det leder till ökad regnskogsavverkning.

    Lustigt det där, att jag inte sett en enda vegan som  pratar om lokalt producerade grödor och vikten av att begränsa import av livsmedel, speciellt det som leder till enorm miljöförstörelse. Hur kan det komma sig?
    För att man håller hårt i sin gloria och vägrar erkänna att man offrar liv och hälsa för miljarder människor med sin sojabönsbaserad kost?

  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 21:51:27 följande:
    Nix jag har faktiskt rätt.
    Nä jag förstår det, för du lever så djupt inne i din egen bubbla att du inte ser skogen för alla träden.
    Att du väljer att inte se betyder inte att de inte finns. Du kan ju börja med att sticka ner näsan i en frysbox nästa gång du är och handlar.
    Var är ditt erkännande om att din kost offrar liv och hälsa för betydligt fler människor men även onödigt lidande och död för så många djur?
    Nej du har inte det men eftersom du är en fa natiker så har du en religion. På dig fungerar varken fakta eller saklighet utan du har helt andra spelregler precis som alla andra fanatiker.

    Att du bjäbbar emot tjänar på s¨sätt sitt syfte att visa att veganism är en religiös fanatism. Det går ju som sagt att läsa sig till fakta i de länkar jag skickat.
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 21:51:27 följande:
    Nix jag har faktiskt rätt.
    Nä jag förstår det, för du lever så djupt inne i din egen bubbla att du inte ser skogen för alla träden.
    Att du väljer att inte se betyder inte att de inte finns. Du kan ju börja med att sticka ner näsan i en frysbox nästa gång du är och handlar.
    Var är ditt erkännande om att din kost offrar liv och hälsa för betydligt fler människor men även onödigt lidande och död för så många djur?
    Jag har redan berättat vad det är jag handlar. Men visst ja, det var ju inte intressant eftersom det inte passar in i veganpropagandan... Skrattande
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 22:11:33 följande:
    Fakta är fortfarande att den största andelen sojabönor går till djurfoder, finns inget i dina länkar som motbevisar detta. Inte heller finns det något stöd för att veganer propagerar för regnskogsavverkning och inte vill ha en mer hållbar produktion eller använda andra grödor som komplement. Däremot är det fakta att minskar köttkonsumtionen minskar behovet av soja import.
    Att benhårt hävda att veganer är problemet när de står för mindre än en tredjedel av konsumtionen faller ganska platt och när du börjar använda ord som fanatiker, religion och "bjäbba" emot så har ju diskussionen urartat ganska rejält och du greppar efter varje halmstrå som finns verkar det som.
    Nej, och jag har heller aldrig hävdat något sådant. Dina insinuationer är olustiga men det var säkert bara ett förbiseende från din sida.

    Angående regnskogen jag  har resonerat kring det flera gånger. Ditt enda svar är att jag har fel. Vilket jag inte har.
    Att du inte förstår resonemanget är tråkigt men inget jag kan göra något åt då det faktiskt hänger på dig och din förmåga att ta till dig texter och förstå längre resonemang. Det ärt således inget jag kan hjälpa dig med.

    Det som är intressant att notera är att du konsekvent och utan undantag inte intresserar dig för de bieffekter veganism har.  Diskussionen var urspårad redan från början eftersom du har samma perspektiv som just religiösa fanatiska fundamentalister - de ser bara sin egen "sanning" och varken helheten eller sanningen.
    Åter är det inget jag kan göra något åt utan ansvaret ligger på dig att du intresserar dig för annat än bara din "sanning", att det är bra och bidrar till den biologiska mångfalden med köttproduktion.

  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 22:38:28 följande:
    Så du står inte för vad du sagt längre? För att använda din egen klyscha så kanske du ska ta och läsa igenom dina inlägg igen. Och jag har svarat på det om regnskogen men eftersom du inte tycker det stämmer tar du uppenbarligen inte till dig det.
    Precis samma som du anklagar mig för " religiösa fanatiska fundamentalister - de ser bara sin egen "sanning" och varken helheten eller sanningen" är ju då uppenbart lika applicerbar på dig men jag ser inte riktigt meningen med att sitta och kasta öknamn på varandra.

    Biologisk mångfald, just det ja, vet du vad som bla är ett hot mot den? Jakt och utfiskning av haven.
    Jo det gör jag men du verkar inte klara av att ta till dig längre texter och resonemang.

    Saken som gör att det är rätt att jämföra med religiös fanatism är att du inte intresserar dig för annat än din egen sanning. Du gör det omöjligt att diskutera, men det var kanske ditt mål.

    Ja ja. Nu slänger jag inte mer pärlor för svin.
  • momjanet
    Anonym (Visst) skrev 2021-09-03 23:19:52 följande:
    Så länge du vägrar svara på frågor så har du rätt i att det är omöjligt att diskutera men det var ju det jag misstänkte. Det är alltid lätt att slänga ur sig påst

    Att vägra svara på frågor bidrar knappast till en bra diskussion,men jag förstår att du tycker det är svårt att erkänna något som inte stämmer in på din "sanning". På tal om att blunda för de negativa bieffekterna av sitt eget agerande
    Jag försökte få dig att föra en diskussion kring ett resonemang och inte bara ett par ord. Tyvärr misslyckades jag det.

    Jag har lärt mig av misstaget, nästa gång ska jag skriva en kort mening vi kan prata med varandra om.
    Har du lärt dig att läsa hela inlägg och föra ett längre resonemang?
Svar på tråden Äta kött