Inlägg från: Anonym (Anno Nym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anno Nym)

    Vems fel är detta? Vad händer nu?

    Att lämna en hund utanför en affär när man handlar är inget konstigt.
    Din hund var kopplad och bunden och ungen sprang fram.
    Mamman är ansvarig för sitt barn.

  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Oj) skrev 2021-07-31 16:03:57 följande:
    Det är olagligt att lämna en hund utan uppsyn bland folk.

    Lag 2007:1150 om tillsyn över hundar och katter trädde i kraft den 1 januari 2008. Lagen föreskriver att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

    Självklart är mamman ansvarig för sitt barn, men det är (tyvärr kanske) inte olagligt för ett barn att springa fram till en hund.
    Vem skrev att det är olagligt för ett barn att springa fram, allt handlar inte om att man bryter mot lagar.
    Sedan är det inte olagligt att lämna sin hund utanför en butik, det är därför det finns krokar märkt hund.

    Att folk självmant går fram kan man inte göra så mycket åt.
  • Anonym (Anno Nym)

    Om du nu får något av mamman om att hon tagit detta vidare kontrollera då isåfall om du har rättsskydd i din  hemförsäkring vilket de flesta har.
    Ta då allt via ditt försäkringsbolag låt dem skjöta korrespondensen gå inte in i någon diskussion.

  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Oj) skrev 2021-07-31 19:54:32 följande:
    Jo, det handlar självklart om lagen. Att man sedan inte alltid fälls för att man brutit mot lagen är en annan sak, men självklart gäller lagen.

    Jag skrev inte att någon sagt det. Jag skrev att hundägare i motsats till föräldrar har en skyldighet enligt lagen att hålla kolla på sin hund. Då det inte är fallet för förläldrar, så ligger felet i juridisk mening på hundägaren.

    Jo så länge du inte har uppsyn över din hund, så är det olagligt att lämna hunden utanför affären. Det står klart och tydligt att hunden måste vara under uppsikt. Har inte sett några krokar sedan jag var liten, men även om det finns krokar, så upphäver de på inga sätt lagen, oavsett dina personliga åsikter.
    Inget kommer hända hunden var kopplat och bunden.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Bling) skrev 2021-08-01 08:24:48 följande:
    Inget konstigt men inte något man ska göra ändå.

    Oerhört cyniskt att säga att det bara är mammans fel. Det är lätt hänt att ett barn slinker iväg i ett par sekunder. Det ska inte finnas livsfarliga djur obevakade mitt bland en massa folk.
    "livsfarliga djur* den var bra.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (N) skrev 2021-08-01 12:57:56 följande:
    Livsfarlig? Barnet fick ett litet sår, det dog inte. Djur har rätt att säga ifrån, de är levande varelser de också. sedan borde den inte ha blivit fastbunden utanför affären heller. 
    Nä säkert bättre att lämna den lös när man handlar.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2021-08-01 13:07:53 följande:

    Man lämnar inte sin hund utanför affären, där gjorde du fel.

    Ett av skälen är just att barn är barn och dylika situationer kan uppstå. Visst borde mamman ha haft sitt barn under uppsyn men ibland drar ungar iväg, det behöver ju inte vara så att mamman med flit lät honom springa vind för våg.

    Och barn saknar just förmågan till konsekvenstänk.

    Mamman är fånig och curlande som ylar om anmälan i den här situationen men det är ändå rent krasst ditt fel som hundägare. Stackars hund som lämnades ensam fastbunden utan möjlighet att komma undan barnet, det här var enda sätter för jycken att freda sig, och det är ditt fel.


    Det kan man visst göra när man går in och handlar i några minuter.
    DEt finns jättemånga som gör och det går alldeles utmärkt.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Nejnejnej) skrev 2021-08-01 15:51:34 följande:
    Nej jättemånga gör det inte och även om det vore så så vore det inte okej för en ansvarstagande hundägare.
    Så varför är det inte okej menar du?
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Om) skrev 2021-08-01 16:15:06 följande:
    Verkligen? Det är bara de 2 alternativen som finns menar du? Inte lämna hunden hemma, skaffa hundvakt, be en kompis stanna med hunden, hemkörning av mat mm.
    En hund fick ju inte lämnas utan uppsikt så hur ska den kunna vara ensam hemma?

    Barn kan springa ut framför bilar ändå tar folk bilen till affären istället för att lämna den hemma.

    Självklart kan något alltid hända.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Om) skrev 2021-08-01 16:37:26 följande:
    Dessutom säger ju lagen

    Lag 2007:1150 om tillsyn över hundar och katter trädde i kraft den 1 januari 2008. Lagen föreskriver att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

    Så hur bor du egentligen om du inte kan lämna den ensam hemma, mitt på torget på en parkbänk?
    Hur kommer det sig att polisen lämnar sina hundar ensamma i bilen?

    Jag kan lämna min hund ensam, men har inga problem med att låta den vänta utanför affären några minuter det klarar den av hur bra som helst.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Om) skrev 2021-08-01 16:48:38 följande:
    Ja var har jag sagt att man inte kan lämna den i bilen?

    Du däremot verkade ju påstå att det bara fanns 2 alternativ, binda utanför eller lös och det var det jag ifrågasatte. Att du sen spelar dum och påstår att man inte får lämna hunden ensam hemma i ett försök att försvara att du lämnar hunden utanför affären får ju stå för dig.
    Lagen du länkar till.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Om) skrev 2021-08-01 17:34:09 följande:
    Vilken paragraf då?
    Se ditt inlägg #48
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Oj) skrev 2021-08-01 18:05:13 följande:
    Vet inte om du skojar nu. Så svårt var det inte att läsa det som står i lagen. Hunden ska vara under uppsyn så att den inte skadar någon. Självklart kan du lämna hunden hemma, då den inte kan skada någon utomstående där. Det är bara där den kan förstöra eller skada, som den måste vara under uppsyn. Alltså till exempel utanför en affär. Svårare än så är det inte.

    Om en hund springer ut i trafiken och orsakar en olycka så är hundägaren även där ansvarig. Det är därför jävligt viktigt att du har en ordentlig försäkring som hundägare. Samma gäller inte för barn, så förstår inte att du drar upp den liknensen igen. VI har ju redan diskuterat detta. Fattar inte vad det är som är så svårt att ta in?
    Du läser inte hela lagen mäker jag eller så tolkar du den som du vill.
    Om vi vänder på frågan, om jag binder min hund utanför en butik och och det som hänt för trådskaparen ändå sker så är det inte mycket att göra åt.
    Jag har hållt hunder under uppsikt och kan inte göra mer.

    Sen hände det nog inget mer än att hunden morrade till kanske nafsade mamman fick panik.

    Sedan kan man ju polisanmäla hit och dit om man vill det.
  • Anonym (Anno Nym)
    Limeblad skrev 2021-08-01 18:37:45 följande:
    Är du dum på riktigt eller driver du? Hur är hunden under uppsikt är den binds utanför en butik?
    Man ser hunden på andra sidan fönsterrutan är ett exempel när man har uppsikt på hunden.
    Är du stendum?
Svar på tråden Vems fel är detta? Vad händer nu?