• CypherX

CSN -A-kassa

Hallå!

Jag har en fundering. Jag har i dagsläget a kassa och allt rullar på som det ska. Nu ska jag börja studera nästa vecka och jag väntar på besked från CSN om min ansökan. Har ansökt fullt lån för heltidsstudier. Tror absolut det inte är några problem att få det, ska studera på komvux.

Det lite knepiga jag undrar över är hur det funkar med A kassan?

Vad händer om jag ringer och säger ?Jag ska börja studera nästa vecka. Men jag har ännu inte fått CSN beviljat? Kan dom sluta då att betala ut pengar i och med att jag ansökt till CSN och då i samband med studier inte anser jag är arbetssökande längre?

Vet någon hur det funkar?

Mvh

C

• Svar på tråden CSN -A-kassa
  • Anonym (X)
    Anonym (K) skrev 2021-08-03 10:53:50 följande:

Jag fick beviljat A-kassa för mina studier i 24 månader (sjuksköterska) . Då behöver man ju inte ta CSN för hela tiden av studierna, men de är ju upp till var och en.

Kan man verkligen få det för KomVux?
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2021-08-03 11:00:55 följande:

Kan man verkligen få det för KomVux?

Jag förstod de som att "motiveringen" till varför dom ska stödja ens studier är de viktigaste i ansökan. Min utbildning tar ju längre tid än 24 månader, men jag behövde också motivera hur jag försörjer mig resten av tiden. Och om jag skulle sluta utbildningen utan "vettig orsak" måste jag betala tillbaka allt, så man får ju sköta de noga om man blir beviljat detta.
  • Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2021-08-03 10:58:30 följande:

Jo de är klart, förstår bara inte varför inte fler gör de :) var mer som "tips" till TS. Blir ju mindre lån osv.

Ja absolut bra tips (som redan nämnt i tråden)

Ingick detta i din plan hos arbetsförmedlingen? För att studera 2 år med a-kassa verkar inte mögligt utifrån det jag läser
  • Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2021-08-03 11:04:52 följande:

Jag förstod de som att "motiveringen" till varför dom ska stödja ens studier är de viktigaste i ansökan. Min utbildning tar ju längre tid än 24 månader, men jag behövde också motivera hur jag försörjer mig resten av tiden. Och om jag skulle sluta utbildningen utan "vettig orsak" måste jag betala tillbaka allt, så man får ju sköta de noga om man blir beviljat detta.

Du studerade alltså deltid? Då blir det lite annorlunda mot det jag syftar till att jag läst gäller
  • Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2021-08-03 11:06:50 följande:

Ja absolut bra tips (som redan nämnt i tråden)

Ingick detta i din plan hos arbetsförmedlingen? För att studera 2 år med a-kassa verkar inte mögligt utifrån det jag läser

Jag trodde inte heller de var möjligt efter allt jag läste men så nämde min handläggare detta till mig när vi pratafe i telefon så jag gjorde en ansökan. De var inte den lättaste ansökan, fel papper osv. Fick de först inte beviljat för de stod inte i min plan på ett "tydligt" sätt, men dom ändrade sig och fick detta då beviljat. Krångligt eller hur, men bra att de löste sig tillslut.
  • Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2021-08-03 11:07:52 följande:

Du studerade alltså deltid? Då blir det lite annorlunda mot det jag syftar till att jag läst gäller

Nej heltid. Om jag skulle jobba blir de avdrag.
  • Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2021-08-03 11:11:27 följande:

Jag trodde inte heller de var möjligt efter allt jag läste men så nämde min handläggare detta till mig när vi pratafe i telefon så jag gjorde en ansökan. De var inte den lättaste ansökan, fel papper osv. Fick de först inte beviljat för de stod inte i min plan på ett "tydligt" sätt, men dom ändrade sig och fick detta då beviljat. Krångligt eller hur, men bra att de löste sig tillslut.

Men din handläggare på arbetsförmedlingen har alltså skrivit in i din plan att utbildningen är ett led i att skapa möjligheter för arbete?

Jag antar att du också fick aktivitetsersättning iaf en del av denna tid efter som man inte får a-kassa i två år?
  • Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2021-08-03 11:24:16 följande:

Men din handläggare på arbetsförmedlingen har alltså skrivit in i din plan att utbildningen är ett led i att skapa möjligheter för arbete?

Jag antar att du också fick aktivitetsersättning iaf en del av denna tid efter som man inte får a-kassa i två år?

Ja hen skrev in det i min plan. Jag har inte fått någon aktivitetsersättning (vet faktiskt inte ens vad det är) , fick beviljat A-kassa för studier i 24 månader.

Dom är noga med mottiveringen och vilket yrke de handlar om. Det måste vara ett yrke som det finns arbete inom, vård är ju ett.
  • Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2021-08-03 11:34:56 följande:

Ja hen skrev in det i min plan. Jag har inte fått någon aktivitetsersättning (vet faktiskt inte ens vad det är) , fick beviljat A-kassa för studier i 24 månader.

Dom är noga med mottiveringen och vilket yrke de handlar om. Det måste vara ett yrke som det finns arbete inom, vård är ju ett.

Menar du att du får pengar direkt från a-kassan i två år? Det låter väldigt märkligt? Eftersom a-kassan dagar tar slut långt innan dess.

Med tanke på att du skriver gällande yrke som leder till jobb på det sättet så tänker jag att det är svårt att få detta för komvux (även om det naturligtvis alltid är värt att testa)
  • Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2021-08-03 11:54:58 följande:

Menar du att du får pengar direkt från a-kassan i två år? Det låter väldigt märkligt? Eftersom a-kassan dagar tar slut långt innan dess.

Med tanke på att du skriver gällande yrke som leder till jobb på det sättet så tänker jag att det är svårt att få detta för komvux (även om det naturligtvis alltid är värt att testa)

Ja, det får jag. Måste dock rapportera 2 gånger om året om hur studierna har gått osv. Om det blir de minsta lilla "fel" så blir man skyldig att betala tillbaka. Vilket jag dock förstår, men man känner ju en press/stress.

Ja vet faktiskt inte hur dom reagerar på komvux, men värt ett försök.

En vän som redan har höga utbildningar skulle egentl8gen inte enligt "kriterierna" få beviljat detta, blev det ändå.

Hen ska börja plugga något inom IT, men de kanske är ett "bra" yrke då.

Värt att försöka!
Svar på tråden CSN -A-kassa