Glinda från Oz skrev 2021-08-02 08:08:08 följande:
Flera år? Vad pratar du om? Jag pratar om max EN MÅNAD! Om någon fått pengar för 2-3 veckor för mycket och kontaktar er DIREKT gör ni verkligen en polisanmälan då? Jag tror inte ni har laglig rätt att utesluta någon som själv kontaktar er någon vecka senare och ber att betala tillbaka.
Det är inte ovanligt att folk får problem med det flera år senare när de då ansöker om akassa och det då uppdagas pga den kontroll som då görs och ja du kan då få problem även om det bara är någon vecka det handlar om, däremot är det inte troligt att en polisanmälan görs, men likväl kan man bli utesluten och därmed inte kunna få någon akassa, något som då oftast blir mycket kännbart. Dessutom har man då betalat medlemsavgift i onödan.
Nu är det inte just på en a-kassa jag arbetar så inget "ni", inblandad i "högre instans" så att säga, det är inte heller akassorna som bestämmer reglerna runt det.
Naturligtvis har de laglig rätt att utesluta någon som begår bidragsbrott (något förenklat, det är ibland tekniskt sett något annat, men saken är att du intygar att de uppgifter du lämnar är korrekta samt att det aldrig är fråga om någon löpande ersättning som ditt exempel med FK är utan det ansöks väldigt specifikt i efterhand) (att det idag sällan händer något med polisanmälningarna (och de ibland inte ens sker) är en annan sak och har mer att göra med polisens resurser), de har även skyldighet att utesluta i en hel del fall (som nämnt är det minst kända skyldigheten att utesluta vid tillräckligt försenad betalning av medlemsavgift om det inte handlar om några väldigt specifika fall).
Många tror att a-kassorna är "elaka" för att de inte vill betala ut pengar och liknande, men de vill oftast inget hellre än att deras medlemmar får ersättning, men lagstiftningen är faktiskt riktigt hård och de har snarare tillämpat den för "snällt" och skärpningar är på ingång.
Sedan som sagt är det alltid bättre om man själv kontaktar och beskriver att något blivit fel än att det upptäcks gällande sanktioner.
Huruvida du väljer att tro på det eller inte spelar ju inte mig någon roll, men det är en av de hårdast reglerade delarna av det som tänks på inom det sociala skyddsnätet med väldigt lite utrymme för "humanitära skäl".
Det är inte värt att slarva med helt enkelt.