• Hjärtat65

    Egendom vid skilsmässa

    Vi har aldrig haft gemensamt konto - bara fört över räkningar till min X under äktenskapet. Delat på maten o allt. Så egna konton var för sig som sitt eget som om vi var sambo när det gäller ekonomin. . Jag köpte möblerna - inte x.

    X har vart sjuk under Corona o andra sjukdomar att x inte har klarat av att jobba, för att klara att betala räkningar så har jag lånat ut några ggr till honom.

    Jag har totalt /missförstått att det egentligen var våra gemensamma pengar. Inget äktenskapsförord gjordes. O jag satt med att vänta på att få pengar tillbaka. Men har jag rätt att kräva tillbaka?? X har ingen tillgång till mina konton.

    X har redan flyttat ut , inga problem att dela på sakerna.

    Slipper han ändå ? betala tillbaka lånet ? till mitt eget konto?? Han har inte utnyttjat nåt på det sättet. Vill göra rätt för sig och inte bråka.

    Hur gör jag??

  • Svar på tråden Egendom vid skilsmässa
  • Drottningen1970

    Under pågående äktenskap har man försörjningsplikt för varandra. Om din man är sjuk och inte får ekonomin att gå ihop är det således din skyldighet att täcka upp. Att kräva tillbaks dessa pengar när relationen tar slut är vare sig juridiskt eller moraliskt riktigt.

  • Hjärtat65

    Här trodde jag att jag hjälpte honom för att sedan småningom få tillbaka lånen eftersom han frågade om lån.

    Skilsmässan är inte klar än. Ska skriva på om ca två veckor o lämna in efter en viss ärende att göra först.

  • annabellelee

    Under äktenskapet gör ni som ni vill - allt gemensamt eller mitt och ditt. Men när skilsmässan träder i kraft delas allt lika, minus skulder (om ni inte har äktenskapsförord) : har du 10 000 kr sparade måste du alltså ge honom 5000 kr. Är ert hus värt 2 miljoner efter att skulderna räknats bort ska du ge honom en miljon osv.

  • Steven01

    Bara två svar? Hade det varit en man som gjort så mot sin fru hade det varit ca 200 inlägg från mycket arga kvinnor som skriver endast med versaler..

  • chrissepisse
    Steven01 skrev 2021-08-06 08:53:55 följande:

    Bara två svar? Hade det varit en man som gjort så mot sin fru hade det varit ca 200 inlägg från mycket arga kvinnor som skriver endast med versaler..


    Med tanke på sidans medlemmar är det väl inte så konstigt om det finns fler som känner igen sig när det handlar om en kvinna i ekonomiskt underläge än tvärtom?


    Med det sagt är det för mig helt främmande att ha så uppdelad ekonomi som ts beskriver och att man lånar ut pengar till varandras försörjning. 


     

  • Um Hamza

    Slipper och slipper.. Ja, om han går den juridiska vägen men det verkar han ju inte vilja, du säger ju att han inte utnyttjat dig så varför är du nervös? Varför tror du att han kommer glömma sin skuld? Behåll du dina möbler och påminn honom igen om han inte betalar så är väl problemet löst. Varför gifte ni er ens?

  • Kodia

    Man _måste_ ju inte dela lika i bodelningen om båda är överens. 


    Har ni inga andra tillgångar (bostad, bil, etc)? Om man inte kommer överens om annat ska värdet av bådas egendomar läggas ihop och sedan delas lika. 

    Att kräva tillbaka pengar för mat osv från en make som varit sjuk tycker jag känns snålt...

  • Magical
    Steven01 skrev 2021-08-06 08:53:55 följande:

    Bara två svar? Hade det varit en man som gjort så mot sin fru hade det varit ca 200 inlägg från mycket arga kvinnor som skriver endast med versaler..


    Oj, så bitter? 
  • Steven01
    Magical skrev 2021-08-06 09:28:18 följande:
    Oj, så bitter? 
    Och där kom den. Alla som inte tycker som jag måste vara bittra alltså?
  • Hjärtat65

    Vi har alltid delat lika när det gäller räkningar o allt annat. Möbler köpte jag eftersom jag ville ha nytt.

    Allt började när X blev sjuk - under Corona. Jag hjälpte honom när det gäller räkningarna för el hyra osv. Så X har inte utnyttjat mig på det sättet, hade CSN skulder för utbildning, (åkte vi på semester med familjen, X hade lånat för ha råd med sin del av kostnad- det visste inte jag) men betalar verkligen av lånet från CSN.

    Det jag tänkte på - kan jag kräva en del tillbaka för de han hade lånat för? Eftersom några säger mina konton är partners oxå? Andra har sagt att det är bara mitt eget konto.

    Jag har förstått - att är man inte överens - delas allt lika.

    Han vill inte tjafsa o bråka om pengarna innan skilsmässan. Vi bor isär nu. Han vill lämna allt som det är just nu.

    Ingen bil/hus/bostadsrätt.

  • Steven01
    Hjärtat65 skrev 2021-08-06 09:53:17 följande:

    Vi har alltid delat lika när det gäller räkningar o allt annat. Möbler köpte jag eftersom jag ville ha nytt.

    Allt började när X blev sjuk - under Corona. Jag hjälpte honom när det gäller räkningarna för el hyra osv. Så X har inte utnyttjat mig på det sättet, hade CSN skulder för utbildning, (åkte vi på semester med familjen, X hade lånat för ha råd med sin del av kostnad- det visste inte jag) men betalar verkligen av lånet från CSN.

    Det jag tänkte på - kan jag kräva en del tillbaka för de han hade lånat för? Eftersom några säger mina konton är partners oxå? Andra har sagt att det är bara mitt eget konto.

    Jag har förstått - att är man inte överens - delas allt lika.

    Han vill inte tjafsa o bråka om pengarna innan skilsmässan. Vi bor isär nu. Han vill lämna allt som det är just nu.

    Ingen bil/hus/bostadsrätt.


    Du lånade alltså ut pengar till din man när han var sjuk i corona? Du är verkligen en generös person du...
  • Drottningen1970
    Hjärtat65 skrev 2021-08-06 10:30:37 följande:

    Ja vadå då?

    Då hade vi inga problem på den tiden. Klart man hjälper till då.


    Är du på riktigt?? Man LÅNAR inte ut pengar till en sjuk make under äktenskapet, man tar den största delen av försörjningen för att man är ansvarig för varandras rent ekonomiskt och för att man bryr sig om och älskar varandra. Att i samband med skilsmässa eller under bestående äktenskap kräva tillbaks dessa pengar är helt sjukt. Man undrar ju vad du har för syn på ett äktenskap egentligen. Det är vare sig juridiskt eller moraliskt rätt det du funderar på.
  • Noname00
    annabellelee skrev 2021-08-06 01:00:15 följande:

    Under äktenskapet gör ni som ni vill - allt gemensamt eller mitt och ditt. Men när skilsmässan träder i kraft delas allt lika, minus skulder (om ni inte har äktenskapsförord) : har du 10 000 kr sparade måste du alltså ge honom 5000 kr. Är ert hus värt 2 miljoner efter att skulderna räknats bort ska du ge honom en miljon osv.


    Nej man måste inte dela allt eller ge bort hälften i bodelningen, det är en vanlig missuppfattning man kan dela upp det som man vill.
  • Noname00
    Steven01 skrev 2021-08-06 09:44:00 följande:
    Och där kom den. Alla som inte tycker som jag måste vara bittra alltså?
    Nej du har rätt i din poäng.
  • Noname00

    Vad är det du har lånat ut pengar till?
    Hur kommer det sig att ni haft egna kontot och enbart betalat gemensamma kostnader.
    Kom ni överens om  från början att ni vill hålla era pengar skilda?

    Bli inte girig å ta hälften av allting bara för att du kan utan satsa på en att göra skillsmässan så smidig som möjligt.

  • Hjärtat65

    Hjälpt till att betala resten av räkningarna som vi delar på hyra osv - inga av X :s egna räkningar.

    Endast när han blev sjuk under några månader.

    Ja vi var sambo i många år innan med var sin ekonomi - så har det fortsatt så utan problem.

    Det har funkat hur bra som helst o dela på alla räkningarna, mat m m?

    Det var därför jag frågade om jag hade rätt att kräva tillbaka det jag hjälpte honom med.

    Kändes så snopet - jaha får jag ingenting trots allt?

    Nä det kommer inte att gå så långt som att gå till bodelningsjuristen. Vi vill sköta detta själva o komma överens.

  • LSalander
    Hjärtat65 skrev 2021-08-06 15:01:49 följande:

    Hjälpt till att betala resten av räkningarna som vi delar på hyra osv - inga av X :s egna räkningar.

    Endast när han blev sjuk under några månader.

    Ja vi var sambo i många år innan med var sin ekonomi - så har det fortsatt så utan problem.

    Det har funkat hur bra som helst o dela på alla räkningarna, mat m m?

    Det var därför jag frågade om jag hade rätt att kräva tillbaka det jag hjälpte honom med.

    Kändes så snopet - jaha får jag ingenting trots allt?

    Nä det kommer inte att gå så långt som att gå till bodelningsjuristen. Vi vill sköta detta själva o komma överens.


    Hur mycket pengar rör det sig om?
  • Noname00
    Hjärtat65 skrev 2021-08-06 15:01:49 följande:

    Hjälpt till att betala resten av räkningarna som vi delar på hyra osv - inga av X :s egna räkningar.

    Endast när han blev sjuk under några månader.

    Ja vi var sambo i många år innan med var sin ekonomi - så har det fortsatt så utan problem.

    Det har funkat hur bra som helst o dela på alla räkningarna, mat m m?

    Det var därför jag frågade om jag hade rätt att kräva tillbaka det jag hjälpte honom med.

    Kändes så snopet - jaha får jag ingenting trots allt?

    Nä det kommer inte att gå så långt som att gå till bodelningsjuristen. Vi vill sköta detta själva o komma överens.


    Nej du har ingen rätt att kräva tillbaka det.
    Men har ni varit överens om att ha era egna pengar så bör han betala tillbaka det om det var just ett lån.

    Vill han inte betala tillbaka dem eller var det bara en allmän fråga?
  • Anonvm

    Under äktenskapet har båda parter ett solidariskt försörjningsansvar gentemot varandra, men de har även betalningsansvar för gemensamma utgifter.

    När jag skilde mig så arbetade jag och min dåvarnade fru var arbetslös/sjukskriven/föräldraledig... Eftersom vi hade både hemmavarande barn under 16 och ägde en fastighet ihop så drog det hela ut på tiden eftersom fastigheten skulle säljas och man har betänketid 6mån enligt reglementet....

    Det blev ju givetvis jag som även under denna tid fick stå för alla utgifter för vårat gemensamma hus som hon bodde kvar i medans jag bodde i gästrummet hos en kompis... Jag satte även över pengar på vårat gemensamma konto så att hon hade möjlighet att köpa mat de dagar barnen bodde med henne...

    Vi hade även en av tingsrätten tillsatt bodelningsförättare, denna redde ut allt detta sen när det var dags för bodelning.
    Allt jag kunde påvisa att jag betalat som gällde vårat gemensamma hus räknades bort ifrån x:ets lottläggning när det skulle räknas ut skifteslikvid.

Svar på tråden Egendom vid skilsmässa