Inlägg från: Anonym (Äntligen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Äntligen)

Jag gjorde det!

Igår kväll gjorde jag det! Sa att jag vill skiljas. Efter 17 år och två barn. Befrielse, lättnad och stolthet känner jag nu. Att jag äntligen tog tag i det. Kan andra så kan jag!

Fler i samma situation som just har tagit beslutet?

• Svar på tråden Jag gjorde det!
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Q) skrev 2021-08-07 12:28:04 följande:

Inte gjort än men har samma funderingar men vågar ju inte. Samma sits som er ungefär med långt förhållande och barn. Hur reagerade mannen?

Det sjuka är att han inte visar mycket känslor alls. Men det är också en av anledningarna till att jag bryter. Han är känslokall och har alltid varit svår att diskutera med. Vår kommunikation har varit nästan obefintlig. Efter 17 år tar det stopp då.

Jag har funderat på detta i flera år och inte vågat, men på allvar sedan bara någon månad tillbaka.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Samma fast tvärtom) skrev 2021-08-07 12:33:06 följande:

Jag var den som fick höra det. Efter 25 år och 4 barn. Chocken var total. Efter 2 år och 8 månader tackade jag honom för att han befriade mig. Jag blev inte dumpad. Det var bra att han vågade ta steget och jag förstår att det inte var lätt. Men det var rätt. Nu är det 7 år sedan jag fock höra de orden. Har varit kär igen men är singel sedan 3 år.

Nu har ni mycket praktiskt att ta itu med. Det värsta är gjort. Hoppas ni orkar vara respektfulla mot varandra. Allt blir bra tillslut. Kram från mig. Kvinna 55

Tack! Ja, inte lätt men ett måste. Det är dött och då går det inte. Jag vill vara singel, längtar till eget boende!
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (J) skrev 2021-08-07 13:45:44 följande:

Jag har gjort det men mår skit över det vi har två gemensamma barn och levt ihop i tio år. Träffade honom som mycket ung (han är lite äldre). Vi är mitt i skilsmässan ff och det äter upp oss båda varje dag. ?Men hänt oförlåtliga händelser mellan oss tyvärr. Barnen vet ingenting/ yngsta är för liten för att förstå.

Varför mår du skit? Är det otrohet inblandat? Man får tänka långsiktigt. Det kommer vara jobbigt ett tag nu, men tänk framåt! Det kommer bli bra. Jag längtar så mycket till mitt egna boende, kunna göra vad jag vill. Slippa dela bostad med någon jag stör mig på.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Ok) skrev 2021-08-07 13:54:31 följande:

Så du blev ihop och skaffade barn ihop med någon som alltid varit känslokall och inte gått att diskutera med?

Ja det låter ju konstigt, men jag var kär trots det. Och vi fick barn snabbt in i förhållandet och då blev vi väldigt mycket föräldrar och parrelationen sattes nästan åt sidan. Inte riktigt, vi hade fortfarande sex, jag kände ff att jag älskade honom. Och han visade såklart lite känslor. Inte totalt känslokall som det lät. Men har alltid varit svår att kommunicera med. Låter helt galet när jag skriver om det nu men man är väl både blind och bekväm.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Q) skrev 2021-08-07 14:04:30 följande:

Vore underbart att sluta gå runt och störa sig och bli irriterad över allt men så är barnen också en av anledningarna till att jag inte vågar. En av dom är väldigt mammig.

Mina är tonåringar så det är nog lite lättare. Jag måste prioritera mig själv nu.
    Anonym (Ok) skrev 2021-08-07 14:20:26 följande:

Varför blir så många kvinnor trötta på män i längden? Har hört att det är kvinnorna som gör slut, kanske möjligen, upp till 90% av längre förhållanden.

15-17år verkar vara någon magisk gräns, många förhållanden som tar stopp där.

Så verkar det vara. Män verkar lättare nöja sig med det slentrianmässiga Svenssonlivet medan kvinnor inte gör det? Vårt sexliv har varit uselt de senaste åren och jag fattar inte hur man kan vara nöjd med det.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (J) skrev 2021-08-07 15:48:23 följande:

Jo tyvärr. Jo men känns som att jag bara förlorar på att gå isär och vinner ingenting. Kommer sakna allt med just honom - han som person hans humor, vår kemi, allt vi gör tillsammans både hemma i vardagen och på semestern, vår familj, våra rutiner, våra planer, att bara få vara nära honom och prata osv. Vi har även mycket i vardagen och vi hjälps alltid åt. Kommer sakna det så mycket.

Men förstår vad du menar att man måste tänka långsiktigt... även det starkaste förhållandet eller äktenskapet knäcks av för många eller tillräckligt stora svek ..

Men du verkar ju ha känslor kvar? Det har inte jag. Därför fanns det till slut ingen annan utväg för mig.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (Boyaa!) skrev 2021-08-07 18:58:05 följande:

Funderar på det varje dag, hela tiden. Trött på det. Inga känslor. Klarar inte röra henne och avskyr hennes röst och brist på "go". Men barn och hon är arbetslös. Man känner visst ansvar. Vill vara fri.

Nej, du ska inte ta ansvar för att hon är arbetslös! Hur gamla är barnen? Kan mer förstå barnargumentet, men egentligen inte om du nästan känner avsky för henne. Gör er alla en tjänst och separera. Du kommer må så mycket bättre!
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (J) skrev 2021-08-08 13:05:01 följande:

Då är det helt rätt att skiljas! Har separerat från två män.

Den ena saknade jag också känslor för. Kände enorma skuldkänslor och gör det fortfarande ibland, men det är det rätta för båda. Tvivlade aldrig på att det var rätt beslut. Hur tar din partner det att du vill skiljas?

Jag har definitivt känslor kvar. Men vet ej om det är sorg över hur allt blev/skuldkänslor osv. Känns som att han älskar mig tillbaka men ändå inte. Svårt att veta vad som är rätt och fel ibland.

Han har tagit det bra. Visar inte mycket men är nog ledsen innerst inne. Jag befarar dock att han kommer hala på bodelningen och flytt för att han ev har hoppet uppe att det kan bli vi igen. Vi har sagt att jag inte ska leta lägenhet just nu, utan börja lite senare i höst. Jag är ok med det men vill börja kolla iallafall om max 2 månader!

Likaså vill han vänta lite med att berätta för barnen men det vill inte jag. Jag ger honom max 1 vecka till det, sen vill jag att vi berättar.

Skuldkänslor är svårt men man måste stålsätta sig. Man kan inte fortsätta tsm pga skuldkänslor.
  • Anonym (Äntligen)
    Anonym (#) skrev 2021-08-08 14:42:39 följande:

Varför kan du inte börja leta lägenhet nu?

Jag vet inte, vi behöver kanske båda landa i beslutet först och berätta för barnen m.m. Kollar på nätet gör jag redan nu för att skaffa mig ett hum, men seriöst letande får komma om ett tag.
Svar på tråden Jag gjorde det!