• PrinsessanE

    Nedvärderande läkare

    Jag hade en telefontid med läkare i morse. Jag ringde förra veckan för att ev. få fortsatt sjukskrivning. Jag hade under föregående vecka känt mig extremt trött, ögonen gick nästan i kors.
    Läkaren ringde idag, och jag försökte beskriva att jag var extremt trött och även haft sjukskrivning en vecka innan, då utbrister han "Men nu förstår jag ingenting". Jag ursäktar mig och säger att jag är nyvaken, om det var så att jag var otydlig. Han säger då "Klockan är kvart över 8, då är man vaken. Man går upp kl 5." Jag känner då att jag vill inte prata med honom längre och överväger att lägga på luren, men säger strunt samma, det var förra veckan jag ville ha sjukintyg men fick inte telefontid förrän nu. Han var upprörd och sa att han var ju tvungen att skriva i varför jag inte fick sjukintyg annars skulle han förlora sin licens, och han hade bara 5 år kvar. Sen säger han att du får snällt gå till jobbet. Efter det lägger han på. 
    Känner mig så fruktansvärt illa bemött och att han fullkomligt nedvärderade mig.. jag har varit sjukskriven för en väldigt tragisk händelse nyligen skett.

    Jag är inte den som säger emot, jag sa bara okej när han säger åt mig att jag visst ska gå upp kl 5, fast jag ringer för extrem trötthet.. 
    Jag vill höra era åsikter, har jag gjort något fel? Har han gjort fel? Överreagerar jag?

  • Svar på tråden Nedvärderande läkare
  • Anonym (J)

    Har också stött på nedvärderande läkare. Och jag har autism och depression.


    De är vanliga människor och har ofta ett enormt ego just för de är läkare. Hemskt är det att de behandlar folk illa som redan har det svårt. 

  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Ring vårdcentralen och lämna ett klagomål, så där ska man inte bete sig mot patienter!! Ge dem alla detaljer, inkl att han gnäller om sin jävla licens. Både till sköterskan som svarar OCH deras chef! Och sen ber du om en ny telefontid så klart.

    Otroligt fult att skuldbelägga patienter öht! Och vad vet han, du kanske har svårt att sova eller nåt annat, har en annan dygnsrytm eller vad som helst. Han ska i vilket fall hålla käft och inte lägga in sina personliga värderingar.

  • Anonym (N)

    Otrevligt bemötande från läkarens sida. Jag hade begärt en annan om det hände mig.

    Men har du bara varit sjukskriven i 1 vecka? I såna fall behöver du väl inte läkarintyg redan?

  • PrinsessanE

    Även jag har diagnostiserats med depression för ett år sedan.

    Jag har haft den här läkaren innan, jag vet att han är bra på sin grej, men han är inte bra på det sociala. Flera gånger när jag haft telefonkontakt med honom så upplever jag honom som väldigt arrogant. Så jag vågar knappt säga något till honom för jag känner att jag blir dumförklarad. Han börjar samtalet med "DU hade ringt" med en väldigt arrogant och nedvärderande ton.. 
    Men det här kändes bara för mycket, jag kände mig väldigt ledsen och upprörd efter samtalet. Han har ingen aning om varför jag inte går upp före klockan 8.. Jag kanske har varit vaken halva natten med barn eller så.. Klockan 8 är dessutom inte speciellt sent, det är väl ganska lagom tid att gå upp.

  • PrinsessanE
    Anonym (N) skrev 2021-08-09 10:46:40 följande:

    Otrevligt bemötande från läkarens sida. Jag hade begärt en annan om det hände mig.

    Men har du bara varit sjukskriven i 1 vecka? I såna fall behöver du väl inte läkarintyg redan?


    Jag har varit borta längre än en vecka. Så därför behöver jag fortsatt sjukintyg för att vara hemma längre. 

    Tack, skönt att höra att det inte bara är jag som är känslig. Jag kommer inte gå till denna läkare fler gånger. Jag har varit hos andra läkare på denna VC med mitt barn, som alltid har haft ett trevligt bemötande.
  • PrinsessanE
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2021-08-09 10:43:52 följande:

    Ring vårdcentralen och lämna ett klagomål, så där ska man inte bete sig mot patienter!! Ge dem alla detaljer, inkl att han gnäller om sin jävla licens. Både till sköterskan som svarar OCH deras chef! Och sen ber du om en ny telefontid så klart.

    Otroligt fult att skuldbelägga patienter öht! Och vad vet han, du kanske har svårt att sova eller nåt annat, har en annan dygnsrytm eller vad som helst. Han ska i vilket fall hålla käft och inte lägga in sina personliga värderingar.


    Tack så mycket för ditt svar! Det var det samma jag tänkte, jag äter dessutom sömntabletter för just sömnsvårigheter. 

    Jag tyckte det kändes väldigt oprofessionellt hela samtalet, han tog sig inte alls tid till att försöka lyssna på vad jag försökte säga. 
  • Anonym (Fia)
    PrinsessanE skrev 2021-08-09 10:53:37 följande:

    Jag har varit borta längre än en vecka. Så därför behöver jag fortsatt sjukintyg för att vara hemma längre. 

    Tack, skönt att höra att det inte bara är jag som är känslig. Jag kommer inte gå till denna läkare fler gånger. Jag har varit hos andra läkare på denna VC med mitt barn, som alltid har haft ett trevligt bemötande.


    Hur länge har du varit hemma? Det är ju andra regler nu på grund av pandemin. Jag tror att det är tre veckor utan intyg som gäller.
  • Anonym (Fia)

    Fruktansvärt dålig attityd från läkaren, för övrigt. Inte konstigt att hans licens hänger löst ...

  • PrinsessanE
    Anonym (Fia) skrev 2021-08-09 11:03:21 följande:
    Hur länge har du varit hemma? Det är ju andra regler nu på grund av pandemin. Jag tror att det är tre veckor utan intyg som gäller.
    Jag var hemma 3 veckor utan intyg, 1 vecka med intyg och då förra veckan utan något alls. Men min chef har godkänt att jag är borta med eller utan intyg. Jag gick till jobbet i måndags men chefen tyckte inte jag verkade må tillräckligt bra så han la in sjuk hela veckan trotts inget sjukintyg. Så totalt 5 veckor hemma.

    Precis det är 3 veckor utan sjukintyg.
  • PrinsessanE
    Anonym (Fia) skrev 2021-08-09 11:07:35 följande:

    Fruktansvärt dålig attityd från läkaren, för övrigt. Inte konstigt att hans licens hänger löst ...


    Tack för svar! Samtliga som skrivit här verkar vara överens om att läkarens beteende var fel, skönt att veta att det inte är jag själv som är känslig bara.
  • Jemp
    PrinsessanE skrev 2021-08-09 11:21:48 följande:

    Jag var hemma 3 veckor utan intyg, 1 vecka med intyg och då förra veckan utan något alls. Men min chef har godkänt att jag är borta med eller utan intyg. Jag gick till jobbet i måndags men chefen tyckte inte jag verkade må tillräckligt bra så han la in sjuk hela veckan trotts inget sjukintyg. Så totalt 5 veckor hemma.

    Precis det är 3 veckor utan sjukintyg.


    Jag vill inte stressa upp dig men ring upp VC igen ang sjukintyg. Det är FK som betalar ut ersättningen så det hjälper tyvärr inte om din chef accepterar att du är hemma utan intyg.
  • Anonym (:-()

    Jag skulle inte varit ledsen över bemötandet. Jag skulle kontaktat dem igen för utredning av den extrema tröttheten och be om behandling för att bli frisk och slippa sjukskrivning. Är du inte orolig över din extrema trötthet? Varför ens vilja ha sjukintyg men inte oroa sig varför man är extremt trött?

Svar på tråden Nedvärderande läkare