• Anonym (Vante)

Varför har vissa män svårt för att träffa en kvinna?

Det känns som jag är en "bra man", men samtidigt är det väldigt få kvinnor som visar sitt intresse eller som jag börjar dejta, och än mindre blir ihop med. Jag är lite blyg och introvert, undrar om det är en stor avgörande faktor i det hela.

Är det någon mer man som tänker liknande, att det är så svårt att träffa någon? Och som samtidigt tänker att det egentligen inte är något större fel med en som person.

• Svar på tråden Varför har vissa män svårt för att träffa en kvinna?
  • Jimmy75
    Anonym (Lukas) skrev 2025-11-30 14:34:27 följande:
    Är det något större problem? Den starka och självständiga kvinnan ses ju som förebilder.

Precis som det finns ofrivilligt ensamma män finns det såklart ofrivilligt ensamma kvinnor. All den stund det är ofrivilligt är det rimligen också något som skapar lidande för de personerna. Dessutom är det du skriver något av en samhällsidé som läggs på alla dess medlemmar. Precis som med statistisk så säger inte sammantagen data om gruppen något om den enskilda individen.

Kort sagt kan det naturligtvis finnas även ensamma kvinnor som mår dåligt och som kanske skulle behöva hjälp vad gäller socialt samspel.

• Malcolm8854
    Anonym (A) skrev 2025-11-30 14:20:02 följande:
    Varför skulle män behöva samhällets hjälp och vem ska bekosta det? Hur ska ensamma kvinnors problem lösas?
    Vi som varit inkopplade frivilliga Volontärer i flera år, har länge tittar på olika rapporter från socialstyrelsen, scb, lägger ihop tusentals samtalhistorik och sammanställt detta. Våra erfarenheter visar tydliga resultat: Männen faller mellan stolarna vid t ex psykisk ohälsa och screening, har mycket sämre socialt nätverk än kvinnor. Dessutom lever kvinnor i ett mycket mera brett socialt nätverk än män, har enormt överflöd med möjligheter att träffa manliga partner (forskning från University of Michigan har följt detta världen över en längre tid)

Ifall männen får rätt stöd ifrån samhället, skulle en ny dynamik uppstå. Dejtingklimatet skulle ändras radikalt och ofrivillig ensamhet skulle få en rejäl vitamin injektion
  • Anonym (Patrik)
    Jimmy75 skrev 2025-11-30 14:40:32 följande:

Precis som det finns ofrivilligt ensamma män finns det såklart ofrivilligt ensamma kvinnor. All den stund det är ofrivilligt är det rimligen också något som skapar lidande för de personerna. Dessutom är det du skriver något av en samhällsidé som läggs på alla dess medlemmar. Precis som med statistisk så säger inte sammantagen data om gruppen något om den enskilda individen.

Kort sagt kan det naturligtvis finnas även ensamma kvinnor som mår dåligt och som kanske skulle behöva hjälp vad gäller socialt samspel.

Nja, det är betydligt ovanligare bland kvinnor. Dom allra flesta kvinnor som är utan man, är det  frivilligt. Är mycket större nackdelar för en kvinna att ingå i ett förhållande än en man. Dessa kvinnor lever väldigt bekvämt och många vittnar om att dom mår psykiskt bättre utan man. Även introverta kvinnor har ett rikt innerligt liv, med aktivitet och hobbies dom sysslar med. Mentalt är kvinnor starkare när det kommer till detta.

Man ser dagligen trådar som denna, som startas av män som vill ha kvinnor. Ser i princip aldrig kvinnor starta sådana trådar.
  • Miarau

Jag va ihop med en som var väldigt tyst o introvert, han va tråkigt...jättesnäll o go men blev tråkigt liksom, känns hemskt men tyvärr sant.
    Min man som jag varit gift med i 5 år tsm i 7 är mer utåtriktad o social men ändå egen, älskar han o vi funkar superbra ihop o har roligt, jättesnäll o vill mitt bästa men den där äventyrliga spontana sidan finns.
    Han har också en bekant som är FÖR social o utåtriktad, tycker han är bäst i världen o snyggast, det är inte attraktivt enligt mig.

Hälsning gift mamma med 3 barn.

• nihka
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-11-30 14:34:26 följande:
    Män skulle nog behöva hjälp att bli mer socialt kompetenta och gångbara. Vi har en hel del män som sitter och beklagar sig anonymt på vissa forum och gnäller över hur ensamma de är, men som knappt lyfter ett finger för att göra något åt sina livssituationer. De kanske behöver samhällets hjälp för att få ändan ur vagnen och faktiskt göra något, ta sig in i sociala gemenskaper, öva på att kunna prata och föra sig på ett attraktivt sätt m.m. Känns tyvärr som om många män idag är socialt handikappade, och verkligen behöver hjälp.
    Det är bara för de som vill hjälpa till och de som känner att de behöver hjälp med att bli mer sociala att dra igång och ansluta sig till frivillig hjälpverksamhet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Kattis)

Många män tänker med fel kroppsdel och fortsätter med detta ..vad är problemet?

• Anonym (A)
    Jimmy75 skrev 2025-11-30 14:40:32 följande:

Håller med.
  • molly50
    Anonym (Kattis) skrev 2025-12-08 20:13:29 följande:

Många män tänker med fel kroppsdel och fortsätter med detta ..vad är problemet?

Problemet är väl att de sen sitter och beklagar sig över att de aldrig lyckas träffa en kvinna. Och att det är kvinnornas fel som har för höga krav.
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2025-12-08 20:38:16 följande:
    Problemet är väl att de sen sitter och beklagar sig över att de aldrig lyckas träffa en kvinna. Och att det är kvinnornas fel som har för höga krav.
    Det är så det brukar låta.
  • molly50
    Anonym (A) skrev 2025-12-08 20:42:17 följande:
    Det är så det brukar låta.
    Ja,precis.
Svar på tråden Varför har vissa män svårt för att träffa en kvinna?