• Kaga

    Åka buss med 3 åring

    Jag kommer inte att ha tillgång till bil i höst och vinter.

    Så skulle behöva åka buss med ett barn som precis fyllt 3.

    Gillar inte tanken på att barnet då måste sitta på vanligt säte framåtvänd.

    Skulle man kunna ta med en bälteskudde så barnet allafall kommer upp en bit och då använda vanliga bältet? Det blir ju dock inte bakåtvänd.

    Sträckan är på 2 mil, motorväg.

  • Svar på tråden Åka buss med 3 åring
  • Anonym (Sis)

    Ja, kudde och bälte är såklart bättre än att bara sitta på sätet, så jag skulle absolut tagit med kudde. Bästa såklart om det finns bakåtvända säten, på vissa bussar finns inbyggda bakåtvända stolar till och med. Sen är buss generellt mycket säkrare än att åka bil.

  • Anonym (ok)
    Kaga skrev 2021-08-11 23:36:12 följande:

    Jag kommer inte att ha tillgång till bil i höst och vinter.

    Så skulle behöva åka buss med ett barn som precis fyllt 3.

    Gillar inte tanken på att barnet då måste sitta på vanligt säte framåtvänd.

    Skulle man kunna ta med en bälteskudde så barnet allafall kommer upp en bit och då använda vanliga bältet? Det blir ju dock inte bakåtvänd.

    Sträckan är på 2 mil, motorväg.


    Mig veterligt ska det finnas bälteskuddar tillgängliga på den typen av bussar. Du ska inte behöva ta med dig själv.
  • annabellelee
    Anonym (ok) skrev 2021-08-12 06:10:03 följande:

    Mig veterligt ska det finnas bälteskuddar tillgängliga på den typen av bussar. Du ska inte behöva ta med dig själv.


    Där jag bor finns inte sådana kuddar. Däremot har bussarna anpassningsbara bälten med ett spänne som man kan skjuta ner en bit, vilket gör att bältet hamnar över bröstet och inte över halsen på barn.

    Provåk innan och kolla sånt kanske?
  • Anonym (A)

    Det beror kanske på var du bor. Jag bor i Stockholm och här kan man ha otur med bälteslösa bussar också för längre resor utanför innerstaden. Några bilkuddar finns inte heller att tillgå.

Svar på tråden Åka buss med 3 åring