• Knepochknåp

    Du som helammar - hur avlastar din partner?

    Jag helammar vår 8 veckors bebis och känner att jag behöver mer avlastning från min partner. Vi har en 5 åring också så min partner har tagit mycket ansvar där. Men bebisen krånglar så mycket när hon sover pga magont att jag oftast inte kan sova när bebisen sover. Jag hade därför önskat att min partner tog hand om vår bebis ibland så att jag fick sova på dagen när nätterna varit extra jobbiga. Jag ammar på minsta signal från bebis (fri amning) och hon vill absolut inte ha napp samt blir ofta ledsen i pappas famn om hon inte tvärsover. Vaknar hon (vilket hon gör om man lägger ner henne eller om magen börjar göra ont) gör hon direkt hungertecken och vill amma.

    Till mitt dilemma: min partner verkar inte, trots att jag förklarat, förstå vad amning innebär. Han tyckte idag att han skulle ta med sig båda barnen till korvkiosken och sen gå till parken så att jag fick sova. Tanken är ju god, men det går ju inte att åka iväg nån timme med ett helammande barn och inte ha med hon med tuttarna!

    Ni andra som helammar och tillämpar fri amning, hur avlastar era partners?

    Nån som har haft en sån mammig/tuttig bebis som ändå lyckats få avlastning av partner?

  • Svar på tråden Du som helammar - hur avlastar din partner?
  • nernu

    Förstår inte riktigt vad du vill? Du skriver att du vill att han ska ta bebisen mer men när han erbjuder sig att göra det säger du att det inte funkar. Vad vill du att han ska göra?

  • Gasellen87

    Jag har haft fri amning och helammat mina tre barn. Det är ju svårt att veta när de vill äta och hur länge de sover när de är små. Men tänker att de inte dör av biten mellan korvkiosken eller parken och hemmet om bebis vaknar och vill äta. Amma precis innan de går så klarar hon ju sig en stund och blir hon hungrig och otröstlig så är det väll bara att få hem? 1 timme är ju inte jättemkt och är hon 2 månader så är ju produktionen i bra gång osv. Hur tänker du att han ska avlasta dig om han inte kan ha barnet? Bebisar vill ju ofta vara nära mamman för där finns maten men man måste oxå låta pappan försöka att trösta utan att mata. De blir ju trygga där oxå om de får va där. Låt honom testa..

    Min sambo har avlastat mycket genom annat. Städa, handla, laga all mat, ta hand om de stora, givit mig ?sovmorgon?, tagit bebis när denne vart mätt och nöjd så jag kunnat sova på dagen. Promenader i vagn har alltid funkat ( våra har gillat vagn, iaf så länge de rullar).

  • Jemp
    Gasellen87 skrev 2021-08-15 12:47:12 följande:

    Jag har haft fri amning och helammat mina tre barn. Det är ju svårt att veta när de vill äta och hur länge de sover när de är små. Men tänker att de inte dör av biten mellan korvkiosken eller parken och hemmet om bebis vaknar och vill äta. Amma precis innan de går så klarar hon ju sig en stund och blir hon hungrig och otröstlig så är det väll bara att få hem? 1 timme är ju inte jättemkt och är hon 2 månader så är ju produktionen i bra gång osv. Hur tänker du att han ska avlasta dig om han inte kan ha barnet? Bebisar vill ju ofta vara nära mamman för där finns maten men man måste oxå låta pappan försöka att trösta utan att mata. De blir ju trygga där oxå om de får va där. Låt honom testa..

    Min sambo har avlastat mycket genom annat. Städa, handla, laga all mat, ta hand om de stora, givit mig ?sovmorgon?, tagit bebis när denne vart mätt och nöjd så jag kunnat sova på dagen. Promenader i vagn har alltid funkat ( våra har gillat vagn, iaf så länge de rullar).


    Håller med. Låter som en bra lösning från din sambo (nu förutsätter jag såklart att parken är hyfsat nära hemmet).
  • Knepochknåp
    nernu skrev 2021-08-15 12:44:16 följande:

    Förstår inte riktigt vad du vill? Du skriver att du vill att han ska ta bebisen mer men när han erbjuder sig att göra det säger du att det inte funkar. Vad vill du att han ska göra?


    Du ammar inte antar jag? Eller så har du barn som ammar väldigt sällan. Vår bebis vill amma åtminstone en gång i timmen, ibland oftare. Vi lämnar inte bebisen att gråta pga att hon inte får tutte.

    Ett barn som ammar blir hungrig/ledsen/trött vill ju ha tutte. Därav kan man ju inte åka iväg för lång tid eftersom bebisen kommer vilja ha tutte. Därför måste ju partnern anpassa hur han avlastar så att man inte står där i parken med en väldigt ledsen bebis och långt hem.

    Hur tänker du att man gör, kom gärna med rimliga förslag som passar någon som ammar fritt.
  • Knepochknåp
    Gasellen87 skrev 2021-08-15 12:47:12 följande:

    Jag har haft fri amning och helammat mina tre barn. Det är ju svårt att veta när de vill äta och hur länge de sover när de är små. Men tänker att de inte dör av biten mellan korvkiosken eller parken och hemmet om bebis vaknar och vill äta. Amma precis innan de går så klarar hon ju sig en stund och blir hon hungrig och otröstlig så är det väll bara att få hem? 1 timme är ju inte jättemkt och är hon 2 månader så är ju produktionen i bra gång osv. Hur tänker du att han ska avlasta dig om han inte kan ha barnet? Bebisar vill ju ofta vara nära mamman för där finns maten men man måste oxå låta pappan försöka att trösta utan att mata. De blir ju trygga där oxå om de får va där. Låt honom testa..

    Min sambo har avlastat mycket genom annat. Städa, handla, laga all mat, ta hand om de stora, givit mig ?sovmorgon?, tagit bebis när denne vart mätt och nöjd så jag kunnat sova på dagen. Promenader i vagn har alltid funkat ( våra har gillat vagn, iaf så länge de rullar).


    Biten mellan korvkiosk och hem tar 15 minuter med vagn. Skulle aldrig lämna mitt barn att gråta så länge, eller ens 5 minuter för den delen. Men på den biten vet jag att alla föräldrar inte tänker lika.

    Jag "låter" pappa självklart ha barnet, men eftersom vi ammar och inte vill låta bebisen ligga och gråta då bör avlastning ske närmare hemmet än parken tycker jag.

    Jag skrev exemplet för att jag trodde jag skulle få medhåll/sympati gällande hur orimligt det var, men tji fick jag :)
  • SkruttigtÄpple

    Helammade i 6 månader och körde även jag med fri amning. Det blev helt enkelt ingen fysisk avlastning de första 3-4 månaderna. Bebisen skrek såfort han lämnade min famn och vaknade såfort jag lämnade hans sida. Det var jobbigt men samtidigt så fick jag helt enkelt acceptera läget. Jag ville amma och slippa ta till ersättning och min sambo kunde då inte göra så mycket åt saken.

    Han fick helt enkelt avlasta på andra vis, såsom att ta hand om hushållet osv.

    Jag ställer samma fråga som någon annan; Hur vill du att han ska avlasta dig? Berätta isåfall det för honom. Han vet inget om amning och har kanske en helt annan syn på det. Jag visste inte heller hur det skulle vara med amning innan jag fick barn :) Lycka till!

  • Fjäril kär

    Vi testade oss fram. Vi anpassade avlastning utefter dagsformen vilket ju är det mest rimliga vid fri amning. Första tiden handlade det om avlastning hemma så jag kunde vila bakom stängd dörr, ta en dusch eller liknande. När vi märkte att ungefär samma tid gick mellan amningen så kunde man bättre anpassa aktiviteter och min sovtid utefter det.

  • Seven Costanza

    Ammade du inte första barnet eller är det inte samma pappa? Annars hur gjorde ni den gången? Om du vill kunna ha mer avlastning kan du ju överväga att pumpa ut så att pappan kan ge bröstmjölk i flaska eller på sked om man inte vill att barnet ska suga på flaskan. De första månaderna är nog det vanligaste annars att avlastning får ske i hemmet eller precis utanför huset.

  • Gasellen87
    Knepochknåp skrev 2021-08-15 13:53:18 följande:

    Biten mellan korvkiosk och hem tar 15 minuter med vagn. Skulle aldrig lämna mitt barn att gråta så länge, eller ens 5 minuter för den delen. Men på den biten vet jag att alla föräldrar inte tänker lika.

    Jag "låter" pappa självklart ha barnet, men eftersom vi ammar och inte vill låta bebisen ligga och gråta då bör avlastning ske närmare hemmet än parken tycker jag.

    Jag skrev exemplet för att jag trodde jag skulle få medhåll/sympati gällande hur orimligt det var, men tji fick jag :)


    Fast ge egna förslag på hur han kan avlasta om du inte tkr hans förslag är bra. Han kommer ju aldrig att amma så inte så enkelt för honom att förstå. Och om bebisen skriker så fort hon är hos pappan om hon inte sover riktigt hårt så kan han ju uppenbarligen inte avlasta så då har du ju inget val om nu bebisen inte kan skrika i några minuter..

    Jag har heller inte låtit mina barn skrika om de uppenbart vart hungriga. Men ammade jag nyss och bebis skriker så testar jag ju annat och om de inte funkar ger bröstet igen men är jag ute och går och bebis skriker så har jag inte stannat mitt i vintern för amning, utan då har bebis fått skrika en liten stund tills vi är hemma. Ska man tänka så blir man ju extremt låst.
  • Limeblad

    Min man tar blöjorna på nätterna så jag ska få sova så långa intervall som möjligt mellan amningarna.

    Men har tur att ha en bebis som är tillfreds och sover mycket. Måste vara kämpigt med bebis som vill äta så ofta och är missnöjd/ledsen. Jag frihamnar också men vår tjej (6 veckor) äter mellan ett par gånger i timmen (inte särskilt ofta så pass frekvent, främst på kvällen) och efter drygt fem timmar. Oftast går det 2,5-3,5 timmar mellan amningarna. Har bara ett barn så kan sova dagtid när hon sover mellan amningarna så jag får återhämtning då.

    Angående att bebisen är ledsen när din man ska avlasta tänker jag att pappan får göra sitt bästa att trösta tills du är där och kan amma. Även om det gör ont i en när bebisen gråter är det ingen katastrof en kortare tid. Sitter man i en bil och kör när bebisen blir ledsen går det ju inte heller trösta på sekunden.

  • nernu
    Knepochknåp skrev 2021-08-15 13:45:41 följande:

    Du ammar inte antar jag? Eller så har du barn som ammar väldigt sällan. Vår bebis vill amma åtminstone en gång i timmen, ibland oftare. Vi lämnar inte bebisen att gråta pga att hon inte får tutte.

    Ett barn som ammar blir hungrig/ledsen/trött vill ju ha tutte. Därav kan man ju inte åka iväg för lång tid eftersom bebisen kommer vilja ha tutte. Därför måste ju partnern anpassa hur han avlastar så att man inte står där i parken med en väldigt ledsen bebis och långt hem.

    Hur tänker du att man gör, kom gärna med rimliga förslag som passar någon som ammar fritt.


    Jag helammade i åtta månader?

    Jag kan omöjligen avgöra vilken avlastning du behöver. Jag försöker bara påpeka att du ber om det omöjliga. Du vill att han ska avlasta men han får samtidigt inte försöka ta hand om barnet själv utan det är amning som gäller i alla lägen. Jag låter inte heller mina barn skrika. Men om jag vet att mitt barn har ätit ordentligt och är mätt så ser jag inga problem med att låta mannen ha barnet på bröstet och ge trygghet.

    Om du vill att barnet ska ha fri tillgång till bröstet och vara nära dig hela tiden och aldrig göra ett ljud utan att direkt få amma så kommer det helt enkelt inte bli någon avlastning förutom det du skriver att din man redan gör.
  • Knepochknåp
    nernu skrev 2021-08-15 16:39:02 följande:

    Jag helammade i åtta månader?

    Jag kan omöjligen avgöra vilken avlastning du behöver. Jag försöker bara påpeka att du ber om det omöjliga. Du vill att han ska avlasta men han får samtidigt inte försöka ta hand om barnet själv utan det är amning som gäller i alla lägen. Jag låter inte heller mina barn skrika. Men om jag vet att mitt barn har ätit ordentligt och är mätt så ser jag inga problem med att låta mannen ha barnet på bröstet och ge trygghet.

    Om du vill att barnet ska ha fri tillgång till bröstet och vara nära dig hela tiden och aldrig göra ett ljud utan att direkt få amma så kommer det helt enkelt inte bli någon avlastning förutom det du skriver att din man redan gör.


    Var har jag skrivit att han inte får ta hand om barnet? Jsg skrev att ett förslag han hade idag inte kändes som att det funkade för en ammande bebis. Det skulle ju vara superbra om istället kunde ha bebis på bröstet och ge trygghet.

    Grundidén i fri amning är att låta bebisen amma fritt på minsta signal så då låter jag inte bebisen göra hungertecken allt för länge nej, då blir det skrik tillslut och krångel vid bröstet. En partner kan ju självklart också lära sig barnets hungertecken och komma med bebisen till mamman när barnet börjar suga på händerna tex. Då kan man inte vara en kvart bort varje gång man avlastar utan kanske ute i trädgården eller max nån minut bort. Det är klart det går att få avlastning, därav min trådstart här efterfrågande hur andra som ammar fritt gör.
  • Yrla2

    Min syster hade liknande problem med ett barn som aldrig var nöjt och började gråta när han lades ner.

    Tillslut gav hon honom ersättning innan läggdags varpå han kunde sova hela natten.

  • Ängamat
    Yrla2 skrev 2021-08-15 17:53:32 följande:

    Min syster hade liknande problem med ett barn som aldrig var nöjt och började gråta när han lades ner.

    Tillslut gav hon honom ersättning innan läggdags varpå han kunde sova hela natten.


    Ett ganska värdelöst råd till någon som vill helamma:/

    Till ts:

    För mig som helammande var det enklast att samsova med bebis och få till sömnen på så sätt. Samsov även på dagen för att få en tupplur. Enklaste sättet för sambon att avlasta var genom att bära bebis i bärsjal (hud mot hud funkade bäst för vår bebis). Sambon lärde sig även att lägga bebis till mitt bröst under natten. Sambon hade även koll på bebis hungertecken, vilket underlättade, för att slippa jättehungrig och svårammat barn.

    Lycka till och hoppas ni hittar något som funkar för er!
  • Limeblad
    Knepochknåp skrev 2021-08-15 17:47:10 följande:

    Var har jag skrivit att han inte får ta hand om barnet? Jsg skrev att ett förslag han hade idag inte kändes som att det funkade för en ammande bebis. Det skulle ju vara superbra om istället kunde ha bebis på bröstet och ge trygghet.

    Grundidén i fri amning är att låta bebisen amma fritt på minsta signal så då låter jag inte bebisen göra hungertecken allt för länge nej, då blir det skrik tillslut och krångel vid bröstet. En partner kan ju självklart också lära sig barnets hungertecken och komma med bebisen till mamman när barnet börjar suga på händerna tex. Då kan man inte vara en kvart bort varje gång man avlastar utan kanske ute i trädgården eller max nån minut bort. Det är klart det går att få avlastning, därav min trådstart här efterfrågande hur andra som ammar fritt gör.


    Går det väldigt snabbt från första signal till skrik för er? Jag gick promenad själv nu på kvällen. Fick sms från min man när jag var ca 15 min hemifrån att hon började se hungrig ut och det var inga problem. Men då tror jag han reagerar före hon suger på händerna.
  • nernu
    Knepochknåp skrev 2021-08-15 17:47:10 följande:

    Var har jag skrivit att han inte får ta hand om barnet? Jsg skrev att ett förslag han hade idag inte kändes som att det funkade för en ammande bebis. Det skulle ju vara superbra om istället kunde ha bebis på bröstet och ge trygghet.

    Grundidén i fri amning är att låta bebisen amma fritt på minsta signal så då låter jag inte bebisen göra hungertecken allt för länge nej, då blir det skrik tillslut och krångel vid bröstet. En partner kan ju självklart också lära sig barnets hungertecken och komma med bebisen till mamman när barnet börjar suga på händerna tex. Då kan man inte vara en kvart bort varje gång man avlastar utan kanske ute i trädgården eller max nån minut bort. Det är klart det går att få avlastning, därav min trådstart här efterfrågande hur andra som ammar fritt gör.


    Det är svårt att kräva att hela familjen, vilket det blir om mannen ska ta hand om barnen, ska vara max en minut bort från dig dygnet runt samtidigt som du vilar. Har din man provat sjal eller sele?
  • Lovisa2020

    Hej

    Jag förstår dig väldigt väl och hela Made i 6 månader, nästan 7. Vi Har med en större på 7 och där blir det ju pappan som får ta mer. min bebis hade också ont i magen och dessutom kunde Jag aldrig sova för på dagen hade Jag båda (här var skolan stängd pga covid (italien) i 4 månader.

    Jag var Helt slut Men det är en kort tid. Som andrà sagt så försök låta din man ta Hand om lite mer. annars är det bara att hålla ur. Vi är starka vi kvinnor.

    Sen blir ju bebis mage ofta så mycket bättre Efter 3 månader. Har du provat att låta henne amma sittande

    Mage mot mage med dig? Det hjälpte för mig. Det är dessutom

    Bra stimulering för bålmuskulaturen. Även bära lite i sjal Efter...

    Kram

Svar på tråden Du som helammar - hur avlastar din partner?