• Yonna

    Svärföräldrar

    Hej!

    Skulle behöva lite råd angående en sak. Min man har fått en fnurra på tråden med mina föräldrar. Vi har fått en stuga som ligger i anslutning till deras hus. Vi har fått fria händer att renovera och vi har byggt om den precis som vi vill ha den. Läget är perfekt vid havet med egen brygga. Men nu vill min man inte vara där pga att han själv inte äger stugan. Han tycker att han har slängt pengar i sjön som renoverat något som inte är vårt. Men stugan är vår bara inte vår i den bemärkelsen att vi kan sälja den eftersom den ligger på mina föräldrars tomt. Hur löser vi denna konflikt utan att förstöra relationen helt? Jag vill fortfarande nyttja stugan och vara där men konflikten tar ju liksom bort njutningen?? behöver era tips och råd!!????????????

  • Svar på tråden Svärföräldrar
  • Silverjenny

    Har du några syskon eller är du den enda arvingen? Om du är ensambarn kommer ni ju att få både stugan och föräldrarnas hus så småningom.

  • Anonym (Stugälskare)

    Om din man har ?enoverat en stuga som betyder väldigt mycket för dig och som ni fått i present av dina föräldrar främst med tanke på att ni i framtiden ska sälja den och göra en rejäl vinst- ja då har jag svårt att känna någon sympati med honom.

    Om det däremot handlar om att ni hux flux riskerar att bli av med stugan om era föräldrar säljer hela fastigheten till någon annan - ja då kommer ju saken i en helt annan dager.

  • Fiona M
    Silverjenny skrev 2021-08-15 15:22:36 följande:

    Har du några syskon eller är du den enda arvingen? Om du är ensambarn kommer ni ju att få både stugan och föräldrarnas hus så småningom.


    Inte om stugan skrivits som enskild egendom, då tillhör den enbart TS.
  • Gnussen

    Hej!

    Visste inte din man om situationen innan han började renovera och "slänga" ut pengar som han säger?

    Sen beror det på om du är ensamt syskon annars kan det bli problem den dagen när dina föräldrar går bort och ingenting är skrivet.

    Det bästa ni kan göra är att sätta er ner alla fyra och försöka komma fram till en lösning kring allt detta. Ni är ju vuxna människor.

  • cosinus

    Vad missade din man innan han började renovera?

    Men ja, situationen blir ju märklig för ni har fått en stuga som ni lagt pengar på men som ni då eg inte äger. Har du syskon är det ju lite bäddat för konflikter den dagen arvet ska delas upp.

    Är stugan er? Kan ni sälja den om ni vill för avflyttning? Isf borde han ju kunna känna sig nöjd med det men har han bara använt sina (era) pengar för att höja dina föräldrars värde på stugan kan jag ju förstå att han är lite sur. Isf kanske det är bättre att du är den som står för alla de kostnaderna och att det sen kan regleras i uppdelningen av arvet så småningom. Men då ska du ju givetvis ärva stugan om enskild egendom. Vilket kanske ändå är det vettigaste eftersom det är en släktstuga.

  • Anonym (B)
    Fiona M skrev 2021-08-15 14:43:17 följande:

    Han har ju iofs rätt i att han slängt pengarna i sjön om ni inte skrivit papper angående stugan.

    Gå till advokat och gör upp att han får tillbaka de pengar han lagt it om ni delar på er, samt att stugan inte testamenteras som enskild egendom till dug utan då blir bådas.


    Varför skulle stugan inte testamenteras som enskild egendom till TS ?

    Renoveringen ( eller halva renoveringen ) kostade knappast som att köpa en stuga med sjötomt?

    Däremot är det rimligt att mannen får tillbaka sina pengar även om de skiljer sig efter att TS har ärvt sommarstugan.
  • Anonym (Stugälskare)

    Ur TS föräldrars perspektiv kanske det vore en mardröm att plötsligt ha främlingar boende på sin egen tomt  bara för att det var de personerna som ville och kunde hosta upp mest pengar för en renoverad stuga vid havet?

    OM det nu är så att TS man främst ville renovera stugan för att inom en inte allt för snar framtid, medan svärföräldrarna fortfarande är i livet och nyttjar sitt hus göra ett rejält fastighetsklipp. Är det så har jag svårt att tycka att det inte är rätt åt honom om han aldrig skulle få igen de pegar han lagt ut på renoveringen.

    Om det å andra sidan snarare handlar om att han är osäker på hur länge de överhuvudtaget kommer att kunna nyttja stugan, fuderar på om svärföräldrara går i tankar på att sälja fastigheten o.s.v är det ju en helt annan sak.

    Om situationen mellan TS man och svärföräldrarna redan blivit infekterad kan det ju vara en god idé att TS själv i lugn och ro pratar med sina föräldrar om hur de tänkt kring sin fastighet i framtiden. Planerar de att äga den livet ut eller inte ?

    Och utifrån hur de resonerar kring det komma fram tiil en lösning som alla  fyra kan acceptera. Kanske upprättande av ett avtal om att stugan är TS och hennes makes men att de inte får sälja den medan svärföräldrarna fortfarande är i livet?

  • Anonym (F)

    Som redan skrivits, att sluta åka dit är verkligen att slänga pengarna i sjön.

    Hur mycket pengar handlar det om i renovering?

    Att kunna vistas i stugan är värt något i sig, men handlar det om mycket pengar verkar din man ha andra förväntningar.

    Handlar det bara om det här? Att mixa ihop sig med svärisarna för mycket kan bli för mycket.

  • Gnussen
    Jemp skrev 2021-08-15 15:15:25 följande:

    Jag förstår hans invändningar, men inte att de kommer nu när ni redan renoverat? Inget blir ju bättre av att låta bli att åka dit.

    Ta kontakt med jurist som kan hjälpa, ibland kan det ingå tex i fackföreningars försäkringar.


    Om en jurist ska kontaktas så måste alla vara överens om det innan. Det är ingenting dom kan göra själva.
  • Yonna

    Tack för allas olika input. Och jag kan svara: jo, vi visste om läget när vi bestämde oss för att bygga om stugan. Vi skrev inte något förord.

    Det som ändrats under åren är väl att mina föräldrar flyttat dit permanent och när vi renoverade användes huvudbyggnaden som sommarstuga. Annars är det väl bara att han ångrat sig?.

  • Silverjenny

    Varför har din man blivit osams med svärföräldrarna?

    Jag kan iofs förstå om han inte vill åka dit om de har en dispyt och han känner sic obekväm med att träffa dem pga att de är osams. Och förutsättningarna har förändrats rätt mycket om de numera bor permanent där och de tidigare använde huset som sommarstuga. Nu åker ni ju faktiskt hem till dem medan det tidigare var så att ni delade tomten för varsitt fritidshus.

  • Kvittning
    Yonna skrev 2021-08-15 19:51:44 följande:

    Tack för allas olika input. Och jag kan svara: jo, vi visste om läget när vi bestämde oss för att bygga om stugan. Vi skrev inte något förord.

    Det som ändrats under åren är väl att mina föräldrar flyttat dit permanent och när vi renoverade användes huvudbyggnaden som sommarstuga. Annars är det väl bara att han ångrat sig?.


    Sätt upp någon form av avskiljning typ syrenhäck eller liknande mellan stugan och huset så att den blir mer privat. 

    Och din man måste ju förstå att det är en riktig mardröm för dina föräldrar om stugan skulle ges bort så att den går att sälja till någon utomstående. 

    Sedan kan jag förstå om han inte vill åka dit om det innebär 100% umgänge med dina föräldrar och inte att ni kan åka dit som familj. Men du och era barn kan ju fortfarande åka dit och det är väl en vinst för honom att hans barn får ett härligt somarställe (om ni nu har barn)?
  • Anonym (HH)
    Yonna skrev 2021-08-15 19:51:44 följande:

    Tack för allas olika input. Och jag kan svara: jo, vi visste om läget när vi bestämde oss för att bygga om stugan. Vi skrev inte något förord.

    Det som ändrats under åren är väl att mina föräldrar flyttat dit permanent och när vi renoverade användes huvudbyggnaden som sommarstuga. Annars är det väl bara att han ångrat sig?.


    Så ni får aldrig vara ensamma där? Jag förstår din man...
  • Anonym (F)

    Det här huset blir aldrig ert. Hur mysigt det än är.

Svar på tråden Svärföräldrar