Någon som varit hos dietist med sitt barn?
Vi har fått en remiss till dietist med vår treåring då hon inte äter speciellt bra.
Någon som varit hos en dietist pga den orsaken? Vad hjälpte dietisten er med osv? Fick ni skriva matdagbok?
Vi har fått en remiss till dietist med vår treåring då hon inte äter speciellt bra.
Någon som varit hos en dietist pga den orsaken? Vad hjälpte dietisten er med osv? Fick ni skriva matdagbok?
Det handlar nog mycket om hur du ska "lura" ditt barn att äta, vad dessa kan vara är en bra fråga.
Vi satte alltid fram grönsakerna några minuter före maten, så åt dom oftast upp dom.
Inte så att de var svåra normalt med grönsaker, men blev så mycket enklare då.
Vår 3-åring åt väldigt lite av allt och kunde inte hålla vikten.
Dietisten kom med praktiska råd: servera en massa smågrejer som är lätta att välja och plocka själv, lite som tacos. Köttbullar, ostbitar, tomater osv.
Fullfeta varianter på all mat, gärna en skvätt grädde om det ändå innehåller mjölk.
Alltid efterrätt, glass och läsk var inte förbjudet. Ibland behövs även onyttiga kalorier för att stoppa viktnedgång.
Och att ge mer av det han åt, oavsett vad det var. Han behövde kalorierna eftersom han stannade i längdtillväxten och orkade inte växa på det lilla han fick i sig.
Grundorsaken var astma (dålig vårdcentral som inte såg det trots att.vi sökte hjälp), men innan det upptäcktes, blev han väldigt mager och planade på vikt- och längkurvorna.
Äter man lite så krymper matsäcken och det är svårt att äta mycket, så dietistens råd var dels hur man får barnet att på sikt äta lite mera volymmässigt, men också hur man smyger in mera kalorier i den lilla mängd barnet äter.
Det handlar nog mycket om hur du ska "lura" ditt barn att äta, vad dessa kan vara är en bra fråga.
Vi satte alltid fram grönsakerna några minuter före maten, så åt dom oftast upp dom.
Inte så att de var svåra normalt med grönsaker, men blev så mycket enklare då.
Om man har ett barn som har svårt och äta, så försöker man trigga barnet att äta.
Så vad är "verkligen inte"?
Och nummer två, den är inte den enda man kommer att adressera.
Hon räknade på hur pass barnet fick i sig av olika näringsämnen etc (utöver kostråd om mycket extra kalorier etc). Vi fick även intyg till förskolan om specialkost då vårt barn äter selektivt och behöver få sådant hen gillar för att inte tappa vikt.
Om man har ett barn som har svårt och äta, så försöker man trigga barnet att äta.
Så vad är "verkligen inte"?
Och nummer två, den är inte den enda man kommer att adressera.
Blev ett besök i samband med förskolestarten då barnet inte kunde äta maten där. Fick näringsdryck och intyg att förskolan skulle servera ge det i nappflaska.
Vid år så fick pedagogerna för sig att vänja av med flaskan. Gick inget vidare, då barnet då helt enkelt slutade dricka näringsdrycken där. Tillbaka på ruta ett! Det de hade förstört kunde sedan ingen dietiskt hjälpa.
Nä, då det är en sak man gör för barnet äta nått den gillar äta, och utan riktigt förstå det.
Hur det ska förvärra något barnet gör självmant förstår jag inte riktigt, för det är ju vad barnet sen gör..
Nä, då det är en sak man gör för barnet äta nått den gillar äta, och utan riktigt förstå det.
Hur det ska förvärra något barnet gör självmant förstår jag inte riktigt, för det är ju vad barnet sen gör..
Jo, jag förstår att detta är en sak som man gör med barn som har svårt och äta.
DU verkar bara var här för mig och inte trådens ämne, rätt udda faktiskt och rätt taskigt emot TS det du gör.
Jo, jag förstår att detta är en sak som man gör med barn som har svårt och äta.
DU verkar bara var här för mig och inte trådens ämne, rätt udda faktiskt och rätt taskigt emot TS det du gör.
Japp!
Regelbundet med den yngsta som äter lite, blir mätt snabbt och som inte klarar vissa konsistenser och då lätt spyr.
Jag har tyckt att det varit bra med någon som kan stötta med hur man kan lägga upp måltiderna och som kan hjälpa en att hitta vad som fungerar och inte.
Matdagbok har vi skrivit flertalet gånger och de gånger vi inte gjort det har vi istället fått beskriva en vanlig dag.
Vi har näringspuddingar och shake just nu och kan verkligen rekommendera att faktiskt ha lite tillskott OM barnet gillar detta.
Visst gör man det, dock inte på det sättet du tror.
Det var du som gjorde min person till ämnet, allt man behöver göra är titta ovan.
Tycker du ska skämmas att förstöra TS tråd med en personlig vendetta mot mig som person.