• Um Hamza
    Fri 20 Aug 2021 19:21
    2570 visningar
    18 svar
    18
    2570

    Underhåll, vad är rimligt?

    Mina barn är skrivna hos mig, men spenderar oftast helgen, fred - sönd hos sin pappa. Ibland är dom här över helgen men det är inte ens en gång i månaden. Hur mycket ska han betala o underhåll då? Jag vet att jag kan kräva fullt underhåll för båda men tycker inte det känns rimligt, eftersom dom spenderar så mycket tid där. Vad hade ni krävt/varit beredda att betala? Det är ett barn på högstadiet och ett på mellanstadiet, och jag har förutom barnbidraget begärt underhåll för bara ett barn, som ska räcka till båda. Jag tycker det känns fair, men har fattat att det gnälls mycket på barnet om detta och att han måste betala mycket själv där, t.o.m mat ibland. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Underhåll, vad är rimligt?
  • Kusine­n
    Fri 20 Aug 2021 20:02
    #1

    Ill att börja med ska du ju informera föräldern om att barnet förstås inte ska betala för mat i hemmet och barnet om atti formera dig om dethänder igen. Jag utgår från att det handlar om barn som man åldersmässigt är försörjningsskyldig för) och som inte har en hög egen inkomst

    Har ni räknat ut barnens omkostnader och reapektive förälders överskott? Då har ni ju en bild av vad som är rimligt att umgägesföräldern betalar. Annars kan ni ju gå på schablonen från FK.

    Avdrag finns en norm att det görs med 1/40 av underhållet. Dett sker om barnet bott 5 dygn i sträck eller 6 dygn eller mer hos den andra föräldern u der en månad. Är det mindre än så görs inget avdrag enligt FKs vägledning. Umgängesföräldern ska stå för omkostnader under umgänget (för mat, husrum, aktiviteter osv).

    Bor barnet (under hela året, inte bara en enstaka månad) ungefär hälften av dygnen hos den andra föräldern ( mer än 40% brukar vara riklinjen som jag förstått) räknas det som växelvis boende. Då betalas ej underhåll men i gengäld ska ju båda föräldrarna gemensamt försörja barnet.

  • Kusine­n
    Fri 20 Aug 2021 20:10
    #2

    Det innebär alltså att om ni har ett underhåll på 1673 kr och barnet bor 8 dygn/månad hos den andra föräldern görs ett avdrag på knappt 42kr per dyn, dvs 335kr/månad. Då är umgängesföräldern inte skyldig att stå för något annat än omkostnader på sin umgängestid.

  • Fri 20 Aug 2021 20:13
    #3

    Du behöver omedelbart sätta stopp för att barnen skuldbeläggs och får betala sin egen mat. Det är något som är HELT mellan er vuxna och som barnen inte ens ska behöva höra en viskning om.

  • Fri 20 Aug 2021 20:16
    #4

    I sak tänker jag att ni ska dela lika på barnbidraget och att inget underhåll behöver betalas åt nåt håll om barnen är hos honom varje helg. Helgerna är dyrare än vardagar. Vardagar innebär att lunch intas i skolan exempelvis. Helger innebär alla mål hemma, lördagsmys, flera aktiviteter etc.

    I slutändan blir det nog inte så många kronors skillnad att det är värt att bråka om, även om de är fler dagar hos dig.

  • Fri 20 Aug 2021 20:19
    #5

    Tänker precis samma som Drottningen. Han ska inte betala underhåll när han har barnen halvtid.

    Och självklart ska barnen varken betala eller dras in i diskussionen.

  • Um Hamza
    Sat 21 Aug 2021 00:37
    #6
    Kusinen skrev 2021-08-20 20:10:14 följande:

    Det innebär alltså att om ni har ett underhåll på 1673 kr och barnet bor 8 dygn/månad hos den andra föräldern görs ett avdrag på knappt 42kr per dyn, dvs 335kr/månad. Då är umgängesföräldern inte skyldig att stå för något annat än omkostnader på sin umgängestid.


    Så om det ska gå rätt till så ska han betala underhåll för båda med ett avdrag på 335 per barn? Då betalar han ju mindre nu
  • Um Hamza
    Sat 21 Aug 2021 00:39
    #7
    Jemp skrev 2021-08-20 20:19:40 följande:

    Tänker precis samma som Drottningen. Han ska inte betala underhåll när han har barnen halvtid.

    Och självklart ska barnen varken betala eller dras in i diskussionen.


    Han har 2 nätter och jag 5 per vecka.
  • Um Hamza
    Sat 21 Aug 2021 00:44
    #8
    Drottningen1970 skrev 2021-08-20 20:16:31 följande:

    I sak tänker jag att ni ska dela lika på barnbidraget och att inget underhåll behöver betalas åt nåt håll om barnen är hos honom varje helg. Helgerna är dyrare än vardagar. Vardagar innebär att lunch intas i skolan exempelvis. Helger innebär alla mål hemma, lördagsmys, flera aktiviteter etc.

    I slutändan blir det nog inte så många kronors skillnad att det är värt att bråka om, även om de är fler dagar hos dig.


    Ja, det har blivit så att de vill vara mycket där, innan när jag sökte underhåll ville de knappt åka dit alls. Jag önskar verkligen att han tog diskussionen med mig i stället för med barnen. Barnbidraget har barnen hand om och köper kläder och sånt för. Men underhållet är det kanske dags att slopa. Tänker samma att helgerna kostar lite extra, samtidigt om man har fritidsaktiviteter är det ju under skolveckan.
  • Kusine­n
    Sat 21 Aug 2021 06:53
    #9
    Um Hamza skrev 2021-08-21 00:37:44 följande:

    Så om det ska gå rätt till så ska han betala underhåll för båda med ett avdrag på 335 per barn? Då betalar han ju mindre nu


    Rätt till och rätt till, det handlar ju om rekommendationer och guider, när det handlar om underhållsbidrag handlar det alltid om attkomma överens. . Det är ju dessutom så att om det handlar om underhållsbidrag så är ju jnte rekommendationen att gå på schablonen för underhållsstöd (vilket var summan jag nämnde här) utan att man gemensamt ska räkna ut vad barnet kostar och ha det samt överskott för respektive förälder som underlag när ni räknar ut underhållet. Så summan för underhållet kan bli en annan. Men kommer man i te överens är det ju ofta schanblonen man väljer att gå på.

    Men bor barnen som du beskriver, 29% av tiden så har du enligt allt jag kan se rätt till underhåll.

    Hade ni haft underhållsstöd hade ni kunnat ansöka om avdrag för hela året (numera görs det inte längre för enstaka månaderÅ och då hade avdrag gjorts enligt ovanstående (efter att man bedömt att det inte ha dlar om växelvis boende).

    Skulle ni göra som de andra föreslår och inte ha underhåll alls så är det ju viktigt att ni båda försörjer barnen, dvs att ni båda står för föreningsaktiviteter, kläder, sportutrustning, försäkringar osv. Utgår underhåll faller ju sånt på dig (även om ingen förälder formellt kan kräva att den andre köper specifika sake.
  • Sat 21 Aug 2021 07:13
    #10

    Ja, helgerna kostar lite mer i matväg, men samtidigt : vem står för dyrare inköp som köpa vinterskor, betala forbollsskola, ny cykel eller skridskor osv?

    Om barnen är där på helgen blir det ca 23% av tiden (ca7 dagar per månad beroende på hur helgerna faller) vilken trots allt innebär att han är skyldig dig något. Om han hjälper till med dyrare inköp skulle jag avrunda nedåt, men gör han det inte skulle jag kräva ca 75-80% av fullt underhållsstöd.

  • Um Hamza
    Sat 21 Aug 2021 08:26
    #11

    Jag gjorde en begäran om underhåll när jag hade haft båda barnen minst 90% av tiden. Det ena barnet vägrade åka dit, ändå väntade jag ungefär ett och ett halvt år innan jag bad honom betala och eftersom vi inte kom överens skickade jag in papper till försäkringskassan, så jag får allt via dem. På loven har jag skickat tillbaka hela summan till honom, då barnen varit där mer.

    Ja, kostnaderna kring barnen står jag för till största del, deras garderob, moppe, aktiviteter.

  • Um Hamza
    Sat 21 Aug 2021 08:32
    #12
    Kusinen skrev 2021-08-21 06:53:18 följande:

    Rätt till och rätt till, det handlar ju om rekommendationer och guider, när det handlar om underhållsbidrag handlar det alltid om attkomma överens. . Det är ju dessutom så att om det handlar om underhållsbidrag så är ju jnte rekommendationen att gå på schablonen för underhållsstöd (vilket var summan jag nämnde här) utan att man gemensamt ska räkna ut vad barnet kostar och ha det samt överskott för respektive förälder som underlag när ni räknar ut underhållet. Så summan för underhållet kan bli en annan. Men kommer man i te överens är det ju ofta schanblonen man väljer att gå på.

    Men bor barnen som du beskriver, 29% av tiden så har du enligt allt jag kan se rätt till underhåll.

    Hade ni haft underhållsstöd hade ni kunnat ansöka om avdrag för hela året (numera görs det inte längre för enstaka månaderÅ och då hade avdrag gjorts enligt ovanstående (efter att man bedömt att det inte ha dlar om växelvis boende).

    Skulle ni göra som de andra föreslår och inte ha underhåll alls så är det ju viktigt att ni båda försörjer barnen, dvs att ni båda står för föreningsaktiviteter, kläder, sportutrustning, försäkringar osv. Utgår underhåll faller ju sånt på dig (även om ingen förälder formellt kan kräva att den andre köper specifika sake.


    Vi har underhållstöd. Det har varit upp och ned med boendet, länge hade vi varannan vecka, sen mer och mer hos mig. Om jag gör ett avdrag vet man aldrig om der varar att de kommer fortsätta åka dit. Jag har uppmuntrat ädsta att åka varannan vecka men han vill inte då det är många syskon och få sovrum hos dem.
  • Um Hamza
    Sat 21 Aug 2021 08:45
    #13

    Jag lägger mer pengar på barnen för att de ska få det jag har, välja sina egna tapeter, inredning till rummet(i rimlig mån) Och sånt man inte tänker på som gympautrustning till skolan osv. Det handlar väl mer om livsstil än att jag kan begära att deras pappa gör likadant.

  • Kusine­n
    Sat 21 Aug 2021 09:39
    #14
    Um Hamza skrev 2021-08-21 08:32:57 följande:

    Vi har underhållstöd. Det har varit upp och ned med boendet, länge hade vi varannan vecka, sen mer och mer hos mig. Om jag gör ett avdrag vet man aldrig om der varar att de kommer fortsätta åka dit. Jag har uppmuntrat ädsta att åka varannan vecka men han vill inte då det är många syskon och få sovrum hos dem.


    Ni har alltså underhållsstöd via FK? Då kan ni inte göra avdrag alls hur som helst. De bedömer ju då om du har rätt till underhåll, betalar ut till dig och begär in från den andraföräldern. Det är den andra föräldern som då får begära ett avdrag direkt från FK. Det kan man göra om man har barnet mer än 30 dygn på ett år och det görs alltså på årsbasis efter överenskommelse om hur barnet ska bo. Där ska du inte vara inne och styra alls utan det sköts av FK efter att umgängesföräldern begärt detta.

    Om ni har underhållsstöd via FK förstår jag inte varför du ska in och krångla med egna avdrag över huvud taget. Tänk om pappan inte skulle ha råd att betala underhållsstöd och staten går in och stöttar honom plus att du betalar tillbaka av det bidraget till pappan. Det är ju inte korrekt alls utan skulle säkert kunna räkmas som bidragsfusk. Endera har ni underhållsstöd via FK pch följer då deras regler för detta eller så sköter ni underhållsbidrag mellan er två enligt egen överenskommelse. Ni ska ju inte blanda detta.
  • Um Hamza
    Sat 21 Aug 2021 09:56
    #15

    Okej jag visste inte. Vill absolut inte bli skyldig till fusk. Tror inte han kollat upp/begärt något tillbaka, och sia in i framtiden går inte riktigt i vår familj då är det bättre att reglera i efterhand. Tror fler som hat via fk ändå enas sinsemellan/betalar tillbaka på lov för att det ska bli enklare för alla?

  • Kusine­n
    Sat 21 Aug 2021 10:06
    #16
    Um Hamza skrev 2021-08-21 09:56:43 följande:

    Okej jag visste inte. Vill absolut inte bli skyldig till fusk. Tror inte han kollat upp/begärt något tillbaka, och sia in i framtiden går inte riktigt i vår familj då är det bättre att reglera i efterhand. Tror fler som hat via fk ändå enas sinsemellan/betalar tillbaka på lov för att det ska bli enklare för alla?


    Jag säger inte att det är fusk, i synnerhet inte från din sida. Men om det vore så att han inte kan betala underhållsstödet själv utan FK går in med skattepengar för att barnet ska få underhållet och du sedan ger tillbaka av dessa skattemedel till pappan på regwlbunden basis så låter det som ett gränsland i mina öron. Men jag är inte expert på det, men det är ju knappast så som det är tänkt att gå till.

    Jag förstår inte varför ni går via FK om han har råd att betala underhåll och ni kan komma överens, vilket ni ju uppenbaeligen gör med avdrag osv. Vad är poängen att gå via FK då och inte ha underhållsbidrag er emellan istället?

    Undrrhållsstödet är ju främst till för föräldrar som inte har råd att betala fullt underhåll och kan också användas när den underhållsskyldige vägrar betala underhåll. Kan man komma överens behövs ju inte FK som mellanled.
  • Um Hamza
    Sat 21 Aug 2021 10:10
    #17

    Han vägrade

  • Kusine­n
    Sat 21 Aug 2021 11:27
    #18
    Um Hamza skrev 2021-08-21 10:10:57 följande:

    Han vägrade


    Om det är så komplicerat och infekterat skulle jag nog ringa FK och fråga om jag vore du. Är det underhållsbidrag är det helt upp till er men går ni via FK finns ju regler som är bästa att kolla med dem, tänker jag.
Svar på tråden Underhåll, vad är rimligt?