• Tompa BJJ

Varför saknar de flesta viljestyrka?

Om jag kommer fram till att någonting gynnar mig på lång sikt så gör jag det (t.ex. börja träna). Om jag kommer fram till att någonting missgynnar mig på lång sikt så gör jag det inte (t.ex börja röka, supa, vara otrogen etc). Det är för mig inte jobbigt att göra det som är rätt varpå jag aldrig gör någonting jag känner ånger efter.

De flesta verkar dock inte följa detta. Det är många som vet att de borde börja äta sundare, börja träna, sluta supa, sluta röka, inte vara otrogen mot sin partner etc, ändå så gör de inte det som är bra och slutar inte med det som är dåligt. Jag är fullständigt oförstående till detta. Hur man kan göra någonting som man vet är dåligt för en själv på lång sikt? Hur kan man göra någonting som man ångrar? Jag kan förstå om man gör dumma saker i stridens hetta (även om jag själv inte gör det), men aldrig annars. Kan någon förklara?

• Svar på tråden Varför saknar de flesta viljestyrka?
  • Relaxa75

Vi har det för bra för vårt eget bästa typ. Vissa kan inte hantera det.

• neverpreggo

Alla är människor med olika bagage och svårigheter. Du låter mer som en robot och då förstår jag att det är svårt att sätta sig i andras känslor.

• Trippelmamma76

Har du ansvar för fler än dig själv, små barn tex? Ibland måste man ju prioritera annat än det som är bäst för en själv i första hand. Inte därmed sagt att man behöver missbruka substanser men man kanske inte hinner/kan fokusera på träning etc eller laga olika rätter vid varje måltid.

• Rebellax

Jag känner igen mig i din undran. Jag vet inte vad det beror på men jag gör bra val för att jag vill och jag har ingen dragning till att spåra ur. Känner inte igen mig i andras prat och ursäkter för att göra kortsiktiga och bekväma val. Har läst att sånt här kan vara genetiskt och det är ju skönt och tursamt för mig. Är garanterat ingen robot, jag föredrar bara utegymmet framför semla.

• Kusinen

En del av det är säkert att de inte ser nyttan lika starkt som du. Jag antar att öven du sätter det du ser skulle gynna dig mot det som skulle missgynna dig och utifrån det gör ett avvägande av vad som är viktigt? Och då ser nog många av dessa som du menar saknar viljestyrka inte det som du ser som ett viktigt mål som ettt lika viktigt mål. De har kanske andra saker som de pripriterar högre.

Som exempel - det är möjligt att jag lever längre om jag aldrig mer äter en glass, men värdet av att äta en glass ibland är så högt för mig att det överväger värdet att tex leva lite längre (som ett dåligt men kanake ändå tydligt exempel). Du däremot anser att leva lite längre är viktigare än allt annnat, därför blir målet viktigare för dig och därmed också drivkraften och viljan att sluta äta glass.

Sen kan det ju ibland handla om pyskisk ohälsa osv, att man tex röker för att man inte hittat något annat sätt för att få utlopp för sin stress tex, och så är ju vägen krokigare och svårare och det krävs mer än för den som bara rökt för att det är gott.

Dessutom handlar det ju i fallet rökning om ett fysiskt beroende vilket rent genetiskt olika individer verkar ha olika bra förutsättningar att bryta. Rent generellt har vi ju olika fysiska förutsättningar varför hindren inte är samma från individ till individ och hindren är högre för vissa. Det krävs alltså betydligt mer av det du kallar viljestyrka av vissa än av andra för att uppnå samma mål.

När det handlar om övervikt tex så finns det ju öven där starta fysiska faktorer. Har su väl blivit överviktig kommer kroppen alltid sträva effter att uppnå den vikten igen om du går ned. Därför är det ju en seg och livslång kamp för den personen och alltså mycket svårare än att hålla en normalvikt för den som aldrig varit överviktig, rent fysiskt.

• Magical
    Tompa BJJ skrev 2021-08-22 21:59:19 följande:

Om jag kommer fram till att någonting gynnar mig på lång sikt så gör jag det (t.ex. börja träna). Om jag kommer fram till att någonting missgynnar mig på lång sikt så gör jag det inte (t.ex börja röka, supa, vara otrogen etc). Det är för mig inte jobbigt att göra det som är rätt varpå jag aldrig gör någonting jag känner ånger efter.

De flesta verkar dock inte följa detta. Det är många som vet att de borde börja äta sundare, börja träna, sluta supa, sluta röka, inte vara otrogen mot sin partner etc, ändå så gör de inte det som är bra och slutar inte med det som är dåligt. Jag är fullständigt oförstående till detta. Hur man kan göra någonting som man vet är dåligt för en själv på lång sikt? Hur kan man göra någonting som man ångrar? Jag kan förstå om man gör dumma saker i stridens hetta (även om jag själv inte gör det), men aldrig annars. Kan någon förklara?

Ursäkta men så bra du har det då, som bara gör saker, för att du vet det är bra för dig. Om allt var så skulle ingen röka, dricka alkohol osv. Uppenbarligen fungera inte människan på det viset. Har du på riktigt inget du gör som är lite dåligt? Äter du aldrig lite för mycket av den där goda tårtan på kalas, eller snabbt slänger i dig något onyttigt mellanmål för att du har bråttom? 

Kusinen har redan förklarat en hel del för dig så jag ska inte upprepa, men det handlar kort och gott om hur vår hjärna fungerar och vilka signaler den sänder till oss. 
  • Almavivas

Åh herre...

Hej! Jag äter bra och tränar för att det är bra för mig. Jag jobbar 60 timmars veckor för att jag vill lyckas med min karriär. Jag gör detta för att jag vill. Jag är intresserad av det. 
    Jag snusar, för att jag vill. Hade jag velat sluta så hade jag gjort det, trots att jag vet att det inte är bra för mig.

OCH jag har full förståelse för andra människor och att de väljer att ta andra beslut än jag. Och det är okej. 

Däremot kan jag inte förstå varför du lägger din energi på vad andra gör och inte gör. 

• neverpreggo
    Rebellax skrev 2021-08-23 01:17:36 följande:

Jag känner igen mig i din undran. Jag vet inte vad det beror på men jag gör bra val för att jag vill och jag har ingen dragning till att spåra ur. Känner inte igen mig i andras prat och ursäkter för att göra kortsiktiga och bekväma val. Har läst att sånt här kan vara genetiskt och det är ju skönt och tursamt för mig. Är garanterat ingen robot, jag föredrar bara utegymmet framför semla.

Robotkommentaren var för att TS inte kan förstå. Inte för att TS själv inte "kan välja dåliga val".
  • Finansen7

Människor är på det stora hela inte rationella. Och det finns mängder med frestelser omkring oss.

De som väljer både utegym och semla brukar vara trevligast att umgås med. När jag tränade mängder med triathlon på långdistans var folk väldigt trevliga och inte rigida eller dömande. S.k elitmotionärer däremot kan vara sjukt tråkiga i sin inställning till de som inte tänker som dom. Jo men jag kom på plats 1123 i Vasaloppet och jag och min träning är sååå viktig.

• Spucks
    Tompa BJJ skrev 2021-08-22 21:59:19 följande:

Du vill nog útgöra sig själv som en bättre människa med det här inlägget, men istället visar du att du är ignorant. Leker du bara dum eller är du det?

Du jämför att inte börjar med dåliga vanor med att sluta med dåliga vanor. Fattar du verkligen inte att det är stor skillnad mellan att aldrig börja och att sluta? Fattar du verkligen inte att mycket handlar om beroende? Fattar du verkligen inte att hur vardagen ser ut har stor betydelse? Fattar du verkligen inte att psyken har stort betydelse? Fattar du verkligen inte att uppväxten har stort betydelse?

Svar på tråden Varför saknar de flesta viljestyrka?