• Caitline35

    Hjälp! Flytta ihop eller inte.

    Är tillsammans med en man jag älskar. Han bor 12 mil ifrån mig ute på landet. Jag i en mindre stad. Var inte planerat att bli kär i denna man men jag föll pladask. Han vill att jag ska flytta till honom inom några år. (Han är ej flyttbar men jag är det.) Han ser fram emot familjeliv och gemensamt barn. Jag har tre barn sen tidigare. Vi trivs bra där vi bor nu. Barnen har nära till allt. Flytt till landet innebär avstånd och skjutsande. Plus avstånd till min släkt.

    Jag vill leva tillsammans men samtidigt så osäker på hur barnen främst ska trivas med en sådan omställning. Snälla, ni som flyttat från samhälle/stad ut på landet, hur tog era barn den nya omställningen?

  • Svar på tråden Hjälp! Flytta ihop eller inte.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (???) skrev 2021-08-25 08:35:32 följande:

    Ska du alltså rycka upp tre barn ur deras vardagsmiljö och sociala sammanhang? För dig är det definitionen på flyttbar? För mig låter det som totalt vansinne. Låt barnen ha sin uppväxt i fred, flytta ihop när de flugit ur boet istället.


    Det är inte farligt att flytta. Visst om umgänget med fadern skulle försvåras, men som TS förtydligade senare är han inte med i bilden.
  • Caitline35
    Anonym (3 barn mot 1) skrev 2021-08-25 23:59:33 följande:

    Du påpekar ju själv vilka problem som skulle komma med en flytt för dina barn. Finns det överhuvud taget någon/några fördelar som kan balansera upp deras nya tillvaro?

    Och sedan skriver du att det är din nya kärlek som vill ha samboskap och ett gemensamt barn. För mig känns det som att dina tre barn får offra mycket för att dig och din framtida familj.


    Finns absolut fördelar då både jag och barnen har en dröm om att bo på landet. De önskar sig djur vi inte har möjlighet att ha i en lägenhet. Barnen gillar min pojkvän och de går bra ihop. Barnens pappa valde tidigt att inte vara en del av oss så min pojkvän är den enda "pappan" de har.

    Det jag ville med mitt inlägg var att få ta del av andras erfarenheter kring en flytt som innebar omställning i vardagen då jag vill barnens bästa.

    Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 1.5 år. Vi båda önskar samboliv och tillökning. Men jag kastar mig inte in i något utan det ska kännas rätt. Hade jag inte haft barn så skulle jag inte tvekat att flyttat. Då hade vi redan varit sambos nu och kanske en bebis på g.
  • Anonym (???)
    Caitline35 skrev 2021-08-25 23:20:00 följande:

    Skulle man inte kunna vara flyttbar för att man har barn? Då skulle inga nya familjekonstellationer kunna bildas.


    Caitline35 skrev 2021-08-26 00:16:59 följande:

    Finns absolut fördelar då både jag och barnen har en dröm om att bo på landet. De önskar sig djur vi inte har möjlighet att ha i en lägenhet. Barnen gillar min pojkvän och de går bra ihop. Barnens pappa valde tidigt att inte vara en del av oss så min pojkvän är den enda "pappan" de har.

    Det jag ville med mitt inlägg var att få ta del av andras erfarenheter kring en flytt som innebar omställning i vardagen då jag vill barnens bästa.

    Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 1.5 år. Vi båda önskar samboliv och tillökning. Men jag kastar mig inte in i något utan det ska kännas rätt. Hade jag inte haft barn så skulle jag inte tvekat att flyttat. Då hade vi redan varit sambos nu och kanske en bebis på g.


    Det är klart att även barn är flyttbara men det följer ju väldigt mycket mer med en flytt om man har barn. Även dina barn har ju ett socialt kontaktnät med vänner, skola, fritidsaktiviteter. Vänner är viktiga för barn. Så prata i alla fall noga igenom allt med barnen så att de förstår vad en flytt innebär rent praktiskt.

    Tänk också igenom hur er vardag skulle fungera, finns det bra kommunikationer så att barnen kan åka till skola, fritidsaktiviteter, kompisar? Hur ser det ut i området med skolor, låg-, mellan-, högstadiet, gymnasiet? Som tonåring/ungdom är det ingen höjdare att behöva häcka 1h på en buss bara för att ta sig till skolan. Så kolla upp sånt noga.

    Du skriver inte hur gamla de är men om pappan inte är med i bilden så lär de ju bo hos dig och då gäller det att tänka även långsiktigt.
  • Anonym (Tesla)
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-26 00:04:56 följande:

    Det är inte farligt att flytta. Visst om umgänget med fadern skulle försvåras, men som TS förtydligade senare är han inte med i bilden.


    Det kan det vara om barnen blir utanför och utan vänner. Det är farligt för barn
  • Anonym (???)
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-26 00:04:56 följande:

    Det är inte farligt att flytta. Visst om umgänget med fadern skulle försvåras, men som TS förtydligade senare är han inte med i bilden.


    Du ser väldigt snävt på en flytt om du tror det enbart påverkar relationen till den andra föräldern. Det kan vara jättejobbigt för ett barn att börja i en helt ny skola där man inte känner någon, förstår du inte det? Likaså om barnet har fritidsaktiviteter där en grupp barn kanske tränat tillsammans i flera år, eller åkt på läger ihop.

    Barnen kanske har nära till mormor/morfar, farmor/farfar och annan släkt idag. Det vet vi förvisso inget om i detta fall. Men barnens alla upparbetade relationer påverkas av en flytt.
  • Anonym (???)
    Anonym (???) skrev 2021-08-27 08:44:51 följande:

    Du ser väldigt snävt på en flytt om du tror det enbart påverkar relationen till den andra föräldern. Det kan vara jättejobbigt för ett barn att börja i en helt ny skola där man inte känner någon, förstår du inte det? Likaså om barnet har fritidsaktiviteter där en grupp barn kanske tränat tillsammans i flera år, eller åkt på läger ihop.

    Barnen kanske har nära till mormor/morfar, farmor/farfar och annan släkt idag. Det vet vi förvisso inget om i detta fall. Men barnens alla upparbetade relationer påverkas av en flytt.


    Ett tillägg till detta. Även yngre barn har sitt lokala sociala nätverk, vi flyttade när vår yngsta var sex, inte alls långt, inget skolbyte eller så. Men vår 6-årings lokala kompisnätverk låg ju inom en radie av 200-300 m från vårt gamla hus. Så det blev en stor förändring även om vi inte flyttade långt.

    I TS fall pratar vi om en flytt på 12 mil. Med så långt blir det problem även för stora barn /tonåringar att hålla kontakt med nätverket i den gamla staden. Det är för långt.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (???) skrev 2021-08-27 08:44:51 följande:
    Du ser väldigt snävt på en flytt om du tror det enbart påverkar relationen till den andra föräldern. Det kan vara jättejobbigt för ett barn att börja i en helt ny skola där man inte känner någon, förstår du inte det? Likaså om barnet har fritidsaktiviteter där en grupp barn kanske tränat tillsammans i flera år, eller åkt på läger ihop.

    Barnen kanske har nära till mormor/morfar, farmor/farfar och annan släkt idag. Det vet vi förvisso inget om i detta fall. Men barnens alla upparbetade relationer påverkas av en flytt.
    Nej, jag gör faktiskt inte det. Flyttade flera gånger som barn (inklusive i skolåldern), tyckte bara det var spännande.
    Sen kan man ju hälsa på släkten regelbundet om det rör sig om så korta avstånd som TS flytt innebär.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (???) skrev 2021-08-27 09:06:00 följande:
    Ett tillägg till detta. Även yngre barn har sitt lokala sociala nätverk, vi flyttade när vår yngsta var sex, inte alls långt, inget skolbyte eller så. Men vår 6-årings lokala kompisnätverk låg ju inom en radie av 200-300 m från vårt gamla hus. Så det blev en stor förändring även om vi inte flyttade långt.

    I TS fall pratar vi om en flytt på 12 mil. Med så långt blir det problem även för stora barn /tonåringar att hålla kontakt med nätverket i den gamla staden. Det är för långt.

    Det kan gå hur bra som helst också. Känner en familj som flyttade utomlands för flera år sen när barnet gick i mellanstadiet. De hälsar på gamla hemorten i princip varje skollov och då träffar barnet fortfarande sin svenska bästa kompis om inte dagligen, så kanske varannan dag.


    Min egen bästa kompis bodde flera mil bort hela min uppväxt. Vi träffades hela helger med övernattning, firade högtider ihop och pratade en hel del i telefon. Vi är fortfarande bästa vänner.

  • Caitline35

    Skönt att höra att det inte bara är negativt med flytt. Min tanke är att flyttar vi så träffar vi släkt och vänner en eller två helger i månaden. Det tar lite mer än 1.5 timme att åka.

    Det finns skola nära pojkvännens hus med skolbuss. Det är ca 15 min till närmsta stad. Så det är inte ödemarken det handlar om. Men det är klart att jag funderar över hur omställningen skulle fungera för barnen och ville därför ha erfarenheter av andra föräldrar som har flyttat. Inte en massa åsikter och tycken utan som sagt erfarenheter av egen flytt. Det borde jag självklart ha förtydligat i mitt inlägg.

  • Anonym (även)
    Anonym (???) skrev 2021-08-27 08:44:51 följande:
    Du ser väldigt snävt på en flytt om du tror det enbart påverkar relationen till den andra föräldern. Det kan vara jättejobbigt för ett barn att börja i en helt ny skola där man inte känner någon, förstår du inte det? Likaså om barnet har fritidsaktiviteter där en grupp barn kanske tränat tillsammans i flera år, eller åkt på läger ihop.

    Barnen kanske har nära till mormor/morfar, farmor/farfar och annan släkt idag. Det vet vi förvisso inget om i detta fall. Men barnens alla upparbetade relationer påverkas av en flytt.
    Håller helt med dig här!

    Och även relationen med den förälder som man bor med kan förändras om barnen upplever att viktiga beslut om deras liv och tillvaro tas över deras huvuden och utan hänsyn till att de också är individer med egna behov och önskemål. 
Svar på tråden Hjälp! Flytta ihop eller inte.