• Anonym (Åke Jimmyson)

Arbetar alla som kommer och går tidigt?

En del kommer tidigt till jobbet, redan klockan 7 för att gå senast 15:45

Visst finns det dem som arbetar, men man ser ibland en del annat.
    Det är dushca på jobbet, äta frukost, läsa tidningen, för att sedan gå till sin arbetsplats 07:50 innan folk kommmer vid 8 för att sedan sätta sig och fika igen när dom kommer.
    SEdan är det träna på lunchen vilken oftast innebär lunch + träning 1,5 h försvinner redan där.
    Det är egentligen rätt lätt att göra så lite som möjligt under en arbetsdag.

Många tror att det inte syns.

• Svar på tråden Arbetar alla som kommer och går tidigt?
  • Anonym (Ulle)

Man kan väl ha helt olika anledningar att jobba tidigt?

En del gör det pga barn som ska hämtas och lämnas, för att de ska ha kortare tid på förskolan. De jobbar nog ungefär som vanligt förutom att de kanske är extra trötta p.g.a. småbarn.

En del gör det för att kunna gå hem tidigt och komma till sitt bokade gympass eller annan kurs/hobby.

En del kommer extra tidigt när de har krävande rapportering, för att man är morronmänniska och skriver bäst fram till lunch men tappar en stor del av sitt fokus och sin gnista när alla möten drar igång kl 9. Så gör jag själv ibland- underbart att vara på jobbet 06.30 och få skriva obehindrat! Jag avskyr att varenda måndagmorgon är förstörd p.g.a. veckomöten hos oss, de skulle hellre ligga på eftermiddagen för min del.

Och så har vi lökarna då, som bara surfar skit den där timmen och bälgar kaffe.

En del arbetsplatser har bristande koll, det är nog så, men jag hoppas att cheferna i alla fall märker vilka som presterar mer än medel.

• Anonym (tvärtom fast lika)

jag är tvärt om fast upplevs kanske lite lika. Jag svassar in på kontoret lagom till kl 10, till morgonens fikarast. Den är betald så jag fikar också. Sen kl 12.30 går alla på en 45 min - timme lunch och jag passar på att ta ett gympass på företagets gym, inklusive en dusch och en lättare måltid. Sen kl 15 är det dags för betald rast igen. Så av de första 5 timmarna på jobbet har jag ca 80-100 minuters raster. Resten av personlstyrkan går hem för dagen 1,5 timme senare, men när de gått har jag mina ca 2 mest effektiva timmar, i tystnad och utan massa spring utanför arbetsrummet. Det märks i arbetet att jag och två som istället kommer vid ca 6 på morgonen är de som är mest effektiva, eftersom det alltid är vi som möter deadline och ofta får ta över delar av kollegors jobb för att saker ska hinna bli klart.

• Anonym (blaz)

Kvittar ju egentligen när och hur mycket du jobbar under dagen, det som spelar roll är vad som är gjort i slutet av dagen/veckan/månaden.

Arbetar kanske aktivt 3-5 timmar om dagen och får bra mycket mer gjort än vissa som jobbar 8.

Sen har jag varit på andra ställen där jag var den som fick slita mest för att hinna med... gäller att hitta sin plats.

• Anonym (Herregisses)

Är detta ett skämt?! Finns det så släppa arbetsplatser där folk bara lyfter lön och knappt jobbar?!? Gu jag har allt missat detta liv! Vad jobbar ni alla med eg?

Själv börjar jag olika varje dag. Förskola. INGEN CHANS TILL ATT SLAPPA kan jag lova. Har ca 5 min som är lugn från det att min avdelningsdörr öppnar på morgonen. Sen börjar barnen komma. Fullt ös fram till 11.45 ca då småttisarna ska sova. Vilan kan man ta ett djupt andetag och varna ner lite. 30 min rast efter som verkligen inte har utrymme för mer då kollegor ska avlösas för rast. Barnen börjar vakna, gos, mys o lek. Blöjbyten, mellis, påklädning av ytterkläder och ut. Pustar ut i bilen på väg hem. Definitivt inget slapparjobb! Välkommen till min bransch!

• annabellelee

Det är nog olika på olika jobb. Har vänner inom datorbranschen som visserligen är på jobbet 8h, men som verkar sitta och skicka memes och dela tiktokklipp med varandra hela dagarna.

Andra branscher har flextid, men loggar tydligt, så om de verkar lite slappa ibland får de ta igen det sen.

Själv jobbar jag på ett jobb med viss frihet, men det märks ganska snabbt om man inte gör vad man ska, så man får jobba ikapp nästa dag. Om någon tränar på lunchen får man sitta lite senare på kvällen nästa dag.

Har ni inga krav på ert arbete eftersom ni kan komma och gå hursomhelst?

• Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (1337) skrev 2021-08-28 14:41:25 följande:

Våra datorer är loggade. Det vi presterar syns exakt, tar man en timmes fika så har vår lista av vad vi behöver prestera och utföra fyllts på. Loggar in och ut och om vi tar 1,5 h på lunchen syns det som minustid och måste jobbas in. Är jag sjuk en dag så gör ingen annan mitt jobb när jag är sjuk utan när jag kommer dagen efter får jag göra gårdagens uppgifter + dagens och ta igen för min egen sjukfrånvaro så att säga. Dessutom förs det statistik på hur snabb man är så snabbhet + mängden avklarat.

Men det är viktigt att ta hand om sig själv också - tycker dina latmaskekollegor gör helt rätt. Latmaskar bränner inte ut sig. Man ska hålla och orka ett helt arbetsliv, ingen tackar en för att man presterar på min nivå Fika och att ta det lugnt är precis lika viktigt som att prestera, speciellt för hälsan.

Ahh stämpelklocksmodellen den har jag också haft och teamleader som glodde på skärmen med öppen mun på kön där folk var inloggade, inget annat.
    Till slut började många ifrågasätta vad hon gjorde och hon "slutade" efter några år.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (Vi har det så.) skrev 2021-08-28 14:51:44 följande:

Vi börjar 06 45 och det finns inget att göra då. Vi läser tidningar leker med mobilen och flamsar samt dricker mycket kaffe. Många har flexat in vid 06 för att duscha. Vi har otroligt fräscht så det kan jag förstå. Chefen kommer vid 8 så då har vi börjat minuterna innan. Vi ser ju när hon kommer. Sedan 8.30 äter en grupp frukost 30 minuter och nästa halva kl 09. Lunchen börjar 11.30 i praktiken men 12 egentligen. Kl 13.15 är det samling och det som stör mig är väl att träningstokarna äter då. 14.30 jobbar vi igen till 15.30 då vi fikar och går sen hem.

Jag jobbade halvtid ett tag och slutade 10.30 men märkte snart att jag gör mer än när jag jobbar heltid.

Nu går jag hela dagar igen men 3 i veckan. Jag tror lätt vi kvalar in till Sveriges slappaste arbetsplats. Som tur är så trivs vi jättebra med varandra och de flesta umgås på fritiden med några andra. Själv har jag maken där så vi är mamma och pappa åt personalgruppen.

Skön beskrivning, lite timmars arbete på en dag, då det är solidariskt så är det ju bara köra på.
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Tow2Mater skrev 2021-08-28 19:45:43 följande:
    Nja, inte alls självklart. Jag har jobbat med lökar som i princip är/var där för att det är en person som kunden betalar för, och därmed är lönsam för företaget. Att vi andra i princip gör hela jobbet ser inte kunden, och cheferna bryr sig inte direkt för företaget får mer inkomster ju fler personer och timmar vi kan debitera kunden att betala för.
    Ja det har du faktiskt rätt i, ofta betalar man för ett "team" 
  • Anonym (Pellerin)
    Anonym (Herregisses) skrev 2021-08-29 08:07:23 följande:

Är detta ett skämt?! Finns det så släppa arbetsplatser där folk bara lyfter lön och knappt jobbar?!? Gu jag har allt missat detta liv! Vad jobbar ni alla med eg?

Själv börjar jag olika varje dag. Förskola. INGEN CHANS TILL ATT SLAPPA kan jag lova. Har ca 5 min som är lugn från det att min avdelningsdörr öppnar på morgonen. Sen börjar barnen komma. Fullt ös fram till 11.45 ca då småttisarna ska sova. Vilan kan man ta ett djupt andetag och varna ner lite. 30 min rast efter som verkligen inte har utrymme för mer då kollegor ska avlösas för rast. Barnen börjar vakna, gos, mys o lek. Blöjbyten, mellis, påklädning av ytterkläder och ut. Pustar ut i bilen på väg hem. Definitivt inget slapparjobb! Välkommen till min bransch!

Jag har inte lika intensivt jobb som du, men att slöa funkar definitivt inte. Jobbar vi långsamt drar vi ju inte in tillräckligt med pengar för att täcka våra löner. Så enkelt är det. Vi är bara fyra i vår grupp, så det märks omedelbart om någon sackar. Om inte annat syns det i tidredovisningen. Jobbar någon 120 timmar i ett projekt som skulle ta 80 är det ju uppenbart något fel.

Gapar också med förvåning över de inlägg som berättar att efter 16 eller före 08 har de inget att göra. Vad är det för arbetsgivare som har råd att ha folk anställda utan att de utför något arbete?
  • Anonym (Åke Jimmyson)
    Anonym (Herregisses) skrev 2021-08-29 08:07:23 följande:

Jag beundrar er som orkar, någon måste ju ta hand om våra barn på förskolan {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Arbetar alla som kommer och går tidigt?