• Anonym (X)

Separation med villa och många barn

mson skrev 2021-08-30 16:18:22 följande:

Huset är värt  mer nu än när vi köpte det. gissar på uppemot 50% ökning i värdet. vi har dessutom helt nyrenoverat kök m.m.. 

Min tanke är att värdera om huset,  ta nytt lån i enbart mitt egna namn och med ett lån motsvarande det nya värdet.   Det som blir över på lånet, används för att betala hennes andel av vinsten...  ingen ekonom så jag är inte expert på exakt hur det ska gå till, men visst borde det gå att göra så ?  

Nej, hon får inte tillräckligt för att bo i huset själv.   Underhåll får hon ju inte om vi tar 3 barn var. då ger vi varandra lika mycket underhåll, det tar ju helt enkelt bara ut varandra..   och barnbidragen/flerbarnstillägget delar vi ju också på då vi har 3 var.  så hon får maximalt 6000 med flerbarnstillägget vilket bara täcker halva boendekostnaden med lån, el, soptömning, v/a, fiber, tv, sotare o.s.v... 

Hur tänker du?

Säg att ni köpte huset för 2 miljoner, nu är det värt 3.

Du ska höja lånet en miljon och ge henne 1,5 miljoner?
  • Anonym (X)
    Anonym (Stanna kvar) skrev 2021-08-30 19:24:08 följande:

Tycker du ska stanna kvar för barnens skull ett tag och se till att frugan kommer igång med studier eller arbete så att hon har en grund att stå på. Säg att ni kan bo ihop sålänge hon visar eget initiativ till att förbättra sin situation med både arbete och boende. Trotts allt har du ju varit med att skapa den här situationen och du har ett enormt ansvar att se till att era barn har det bra. Alternativt att hon flyttar ut och du och barnen bor kvar och att hon träffar dem på helgerna i huset. Så du kan göra annat.

Exet är oförmögen att ens sköta sig själv, så det där med studier eller jobb är ganska långt från hennes verklighet.
  • Anonym (X)
    Jemp skrev 2021-08-30 20:44:38 följande:
    Med 4 Pers som inte har nån som tar hand om dem låter det som orosanmälan är på sin plats. Man kan orosanmäla även för vuxna.

Däremot låter det väldigt konstigt att lämna 3 barn med henne när hon inte ens klarar sig själv?
    6 barn som inte har nån som tar hand om dem -jag tror inte soc anser att 14-åringen ska ta hand om sig själv heller och hon är äldst.

Det tycker jag också.
  • Anonym (X)
    mson skrev 2021-08-30 21:16:19 följande:
    Halva värdet på huset efter det lån vi har idag är avdraget ja..
    Hur mycket har ni lån på då? Ni måste ju bott där 5+ år, lite har ni väl naggat på lånet?
  • Anonym (X)

Vem ska ta hand om barnet med npf som anklagat dig för att nypa honom?

• Anonym (X)

Du skriver ju i den förra tråden att hon haft boendestöd utan att det funkat. Vad tror du är annorlunda nu?

• Anonym (X)

Vem ska sonen med npf bo med?

• Anonym (X)

Jag frågar igen: vem ska barnet med npf bo hos?

• Anonym (X)
    mson skrev 2021-09-02 16:40:23 följande:
    Tänk om de vore så väl :/  enda gången i mitt liv som jag önskar jag hade varit ett troll.  Sen kanske jag är väldigt dålig på att förklara, beskriva o.s.v...  kanske uppfattar ni detta helt annorlunda än jag gör..  Min farsa är utbildas socionom och jobbade på socialen tidigare.. han själv tycker det låter som en ypperlig idé att dela upp barnen, och hon känner både mig och min sambo..    

Kanske delar jag fel bild till er... jag börjar undra pga era ständigt negativa reaktioner.
    Din pappa tror inte det blir en orosanmälan på en mamma som ska ha vuxenansvar hon inte klarar av?
    Boendestöd har ju inte funkat innan, och de är inte där 24/7.
  • Anonym (X)
    mson skrev 2021-09-02 16:40:23 följande:
    Tänk om de vore så väl :/  enda gången i mitt liv som jag önskar jag hade varit ett troll.  Sen kanske jag är väldigt dålig på att förklara, beskriva o.s.v...  kanske uppfattar ni detta helt annorlunda än jag gör..  Min farsa är utbildas socionom och jobbade på socialen tidigare.. han själv tycker det låter som en ypperlig idé att dela upp barnen, och hon känner både mig och min sambo..    

Kanske delar jag fel bild till er... jag börjar undra pga era ständigt negativa reaktioner.
    Konstigt också att din pappa inte reagerat och styrt upp det tidigare.
  • Anonym (X)

Nu har det gått några veckor till.
    Hur går det TS?

Svar på tråden Separation med villa och många barn