• Törstiga tuppen

Separation med villa och många barn

Man delar inte upp barn på det sätt du föreslår. Hur har du kommit fram till att de äldre ( enklare ) barnen ska bo hos dig. Det innebär ju att ditt ex. kommer att få en mycket större belastning, dessutom i kombination med sina svårigheter. Du förstår väl att det är skillnad på en ettåring och en 14-åring i omsorgsbehov?

• Törstiga tuppen
    mson skrev 2021-09-02 15:14:15 följande:
    Skriver det även här... Jag tror inte hon är "mentalt" som en tonåring även om jag förut trodde det. Utan snarare kunskapsmässigt, vad gäller vuxenlivet m.m. hon har svårt att ta in saker, inlärningssvårigheter. Men jag har pga mitt långvariga medberoende inte direkt gjort det lättare för henne ska jag villigt erkänna. Det har varit väldigt bekvämt för henne att låta mig göra det hon inte själv vet hur man gör eller vågar.

Jag är övertygad om att hon har kapaciteten att lära sig och växa som människa. med ansvar växer man, är ett känt uttryck. Det som talar för att hon bäst tar hand om de små barnen är att hon har mycket erfarenhet av det eftersom vi haft små barn under väldigt lång tid och den biten klarar hon galant. så det är lägligt att hon börjar där, men att jag finns såklart som en backup om något skulle strula inledningsvis. Det i kombination med boendestöd som hjälper henne med hur hon ska lägga upp sina dagar gällande hushållssysslor för att det ska bli optimalt, hade alldeles säkert fungerat...

Någon frågade hur hon skulle handla.. jag svarade tidigare i tråden att hon faktiskt varit och handlat ett antal gånger på senaste tid. Hon har väl tyckt det varit bekvämt att låta mig göra det innan. Ända sedan vi gjorde slut har hon börjat visa tecken på att hon faktiskt blir mer självständig för varje dag. Om ni tror att jag tänker överge 3 av barnen så tror ni fel. Jag kommer besöka dem så ofta jag kan, och umgås med dem precis som en vanlig umgängesförälder.

Sen kommer vi ju till den biten med min 14 åriga dotter. Hon vill inget hellre än att vi ska delas upp. En 14 årings åsikter väger extra tungt normalt sätt i sådana här fall. Jag kan inte bara bortse från hennes känslor.
    Kan du inte förklara hur du likställer en ettårings omsorgsbehov med en 14-årings? 
  • Törstiga tuppen
    mson skrev 2021-09-02 15:53:07 följande:
    Har jag inte påstått men jag har vid flera tillfällen sagt att hon aldrig haft problem med att ge barnen den omsorg de behöver, särskilt de mindre Det är inte där problemet ligger. Det hon har svårigheter med är det praktiska kring hushållssysslor, och kontakt med myndigheter etc. Detta kan boendestöd hjälpa henne att hitta struktur för.
    Men det gör du ju eftersom du tänker att det är rättvist att ni har tre barn var. Tror du verkligen att en normal familj separerar för att tonåringar tröttnar på sina småsyskon? 
  • Törstiga tuppen
    mson skrev 2021-09-02 16:07:10 följande:
    Du vet mycket väl att det inte BARA är därför. Med 3 barn var har varje förälder mer tid över för barnen. Det blir lugnare och bättre för alla. Hur ska jag ens kunna handla med alla småbarn i affärer? Det blir kaos i vardagen och det mår definitivt inte barnen bra av.

Vill även poängtera att dörrarna alltid står öppna för barnen att komma och gå mellan föräldrarna när de helst vill.. mitt ex och jag kan agera barnvakter åt varandra när det behövs osv, för att underlätta för varandra om vi tex ska på dejt etc.
    Precis som alla andra föräldrar med många barn gör. Om du inte ens klarar av att handla med dina barn ska du gå till soc och be om en föräldrakurs eftersom du brister kraftigt i ditt föräldraskap. 
  • Törstiga tuppen
    mson skrev 2021-09-02 16:35:45 följande:
    Denna tråd handlar inte om varför...  det var väl i så fall mer lämpligt för den gamla tråden.  detta handlade mer om det praktiska, med hus, boende o.s.v.. i den andra tråden har jag beskrivit det, och orkar inte göra det igen. 
    Nej. Denna tråden handlar om att ni är två totalt inkompetenta föräldrar. Du framstår inte alls som bättre än ditt ex. Ni behöver hjälp i ert föräldraskap båda två och jag kan inte förstå varför ni inte redan har sökt hjälp. 
Svar på tråden Separation med villa och många barn