• Annita

Separation med villa och många barn

mson skrev 2021-09-02 12:53:50 följande:

Hon är inte puckad. Hon är på en tonårings nivå gissningsvis. Förstår inte vuxensaker men förstår samvandJag bedömer inte att hon är så hjälplös som hon ger sken av. Hon förstår samband mellan handling och konsekvens. Hon är fullt fungerande i relation till barnen m.m. hon behöver dock hjälp att hitta struktur i livet med sina åtaganden, samt motivation att vilja lära sig vuxenlivet samt en hel del social träning. Hade hon bara tagit emot hjälp från tex boendestöd hade hon nog kunnat fungera med 3 barn i en liten lägenhet

Vem ska handla åt henne?
  • Annita
    mson skrev 2021-09-02 16:07:10 följande:

Du vet mycket väl att det inte BARA är därför. Med 3 barn var har varje förälder mer tid över för barnen. Det blir lugnare och bättre för alla. Hur ska jag ens kunna handla med alla småbarn i affärer? Det blir kaos i vardagen och det mår definitivt inte barnen bra av.

Vill även poängtera att dörrarna alltid står öppna för barnen att komma och gå mellan föräldrarna när de helst vill.. mitt ex och jag kan agera barnvakter åt varandra när det behövs osv, för att underlätta för varandra om vi tex ska på dejt etc.

På dejt??? Ska du också börja dejta???
  • Annita

Så planen är att ta 3 barn var och ragga upp varsin "extra vuxen".... Verkligen något att sträva efter på sikt, skriver du!

Jag förstår att allt känns jobbigt och ganska hopplöst just nu, det gör jag verkligen, jag hade själv haft svårt att tänka klart i din situation. Men istället för att tänka ut såna här konstiga planer (att ni ska dejta och hitta varsin "hemhjälp") så tycker jag att du ska resonera med soc faktiskt.

Jag förstår att det inte är så kul, men du behöver uppenbarligen professionell hjälp.

• Annita
    Anonym (vilken) skrev 2021-09-02 16:34:08 följande:

Du vill inte svara mig, men jag frågar igen: varför har du skaffat sex barn som du inte ens klarar av att ta hand om? 

Det saknar väl betydelse i det här läget? TS har förklarat att han blev känslomässigt utpressad av mamman, men det går ju ändå inte att ändra. Han måste ju lösa situationen nu, oavsett hur den uppstod.
  • Annita
    mson skrev 2021-09-02 16:40:23 följande:

Tänk om de vore så väl :/  enda gången i mitt liv som jag önskar jag hade varit ett troll.  Sen kanske jag är väldigt dålig på att förklara, beskriva o.s.v...  kanske uppfattar ni detta helt annorlunda än jag gör..  Min farsa är utbildas socionom och jobbade på socialen tidigare.. han själv tycker det låter som en ypperlig idé att dela upp barnen, och hon känner både mig och min sambo..    

Kanske delar jag fel bild till er... jag börjar undra pga era ständigt negativa reaktioner.

Jag har ingen aning, kanske uppmuntrar soc verkligen att föräldrar delar upp barnen? Jag är lekman och svarar enbart utifrån magkänslan, att det känns fel att som den vettigaste föräldern låta 3 av sina barn bo hos någon som eventuellt inte klarar av att ta hand om dem.

Men din kommentar visar ju på att det vore bra att ta hjälp av proffs. Kanske kan din sambo bo på utredningshem med barnen, så visar det sig om hon sviktar i sin omsorg eller ej.
  • Annita
    mson skrev 2021-09-03 10:40:08 följande:

Jag förväntar mig att folk ska prata om hur man kan lösa situationen på bästa sätt för alla inblandade, inte att man ska få massa beskyllningar och elakheter mot sig.. situationen är ju som den är, alldeles oavsett hur pass mycket man tycker att det inte borde blivit så.  Ja jag har tidvis varit naiv, och feg, och inte vågat säga nej, och varit extremt medberoende utan att inse det osv osv.  men det tillhör historien.

Och de flesta tycker att du inte ska dela på barnen och att du bör ta hjälp både med ekonomi och juridik och dessutom med det sociala kring mamman.

Du har ju också fått hjälp att räkna lite tidigare i tråden, så konkreta råd har du fått ganska många tycker jag.

Men det här med att dela på barnen och låta tre av dem växa upp med mamman är helt enkelt inte en bra idé enligt de flesta i tråden, det är därför du får negativa reaktioner. Har du alls tagit till dig av svaren eller tänker du fortfarande att det bästa är att dela på barnen?
Svar på tråden Separation med villa och många barn