• elsi

    Beroende av tv-spel

    eviz08 skrev 2021-08-29 18:39:49 följande:

    Under ett tag så har min son som fyller 10 i år mer och mer blivit beroende av tv-spel.

    Jag känner att det verkligen är illa nu, han vill egentligen inte göra något annat. När vi ?tvingar? honom att göra annat är hans enda fundering när han kan gå tillbaka till spelet. När han äter mat äter han så fort han kan för att gå tillbaka till spelet. Han vill inte längre vara med kompisar utan bara spela.

    På fredagar brukar vi ha familjemys där vi gör något tillsammans hela familjen, typ spelar bordspel eller ser en film, men han är bara med om han måste och då ser man att han bara väntar på att vi ska bli klara så han kan gå och spela.

    Jag har ställt ultimatum att om man ska spela tv-spel då behöver man träna minst 3gånger/vecka så han kommer iväg och rör på sig, han tränar innebandy och fotboll.

    Min största rädsla är att han inte verkar tycka något annat är roligt. Ja möjligen innebandy för där väljer han att gå och spela matcher, för det har jag sagt är valfritt och dom går han alltid på. Men i övrigt är det som att han inte vill göra något.

    Någon som känner igen sig och har några tips?

    Jag inser att något behöver göras, men jag vet inte riktigt vad. Som vi har nu så stängs skärmarna av automatiskt 19.30.

    Jag ska tillägga att han har ADHD och att allt som införs måste bli rutiner, det kan inte ändras lite hit och dit och inte tas som det passar den dagen. Utan det måste vara fasta rutiner som är tydliga och lättförstådda.


    Om du skulle byta ut dataspel mot läsa bok, skulle du fortfarande uppleva det som ett lika stort problem?

    Om inte så skulle jag släppa det helt och låta honom ha sina intressen ifred. Om det fortfarande skulle vara som ett problem så skulle jag börja förhandla. Tex att barnet ska delta i måltiderna, träna, träffa kompisar (även på datorn skulle vara okej) och göra sitt skolarbete. 

    Att tvingas vara med på familjeaktiviteter som man inte vill tycker jag är oskäligt för det mesta. 

    Som tröst kan jag berätta att min son var likadan som din i den åldern. Idag är han 16 år och fortfarande mkt intresserad av datorer och spel. Men nu programmerar han, hänger med vänner både digitalt och fysisk, han har fått riktigt bra betyg och precis  börjat Tekniskt program på gymnasiet. När jag var i åldern som din son så läste jag hela dagarna, ibland nätterna också om ingen kom på mig. Läsning är än idag mitt livselixir. Tanken på att nån skulle hindra mig från mitt läsande och istället tvinga mig att spela brädspel med familjen... Jo, jag gjorde annat också under min uppväxt, och lever ett väldigt vanligt vuxenliv nu. Älskar fortfarande att läsa. 

    Ps, barn med ADHD kan ha extra stort behov av att dra sig undan och hålla på med sina egna intressen för att ladda om inför det mer röriga sociala livet som krävs annars. 
Svar på tråden Beroende av tv-spel