• Anonym (betty)

    Farmorträff på mammahelg

    Jag är skild och mamma till två tonåringar, 18 & 14.
    Om barnens farmor vill göra något med dem på min helg, borde hon inte stämma av det mig mig först? (åtminstone vad det gäller 14-åringen)
    Farmorn ringer direkt till 18-åringen och föreslår något och sen kommer 18-åringen till mig och säger "jag och *syskonet* ska göra xxx med farmor på söndag." Självklart får de träffa farmor men borde hon inte först kolla med mig om det passar?
    Jag har inte sagt nåt till henne eftersom jag inte vet om jag kanske överdriver.
    Vad tycker ni? 

  • Svar på tråden Farmorträff på mammahelg
  • Anonym (Tonårsmamma)
    Anonym (Elin) skrev 2021-09-04 11:25:46 följande:

    Naturligt? Det naturliga är väl att barnen umgås med vem de vill när de är lediga, spelar väl ingen roll om de går på bio med sin bästis eller farmor.


    Nu dog visserligen min mamma när våran äldsta var 1 år, och vi lever dessutom i kärnfamilj, men teoretiskt om min mamma hade bokat upp barnen så skulle ju även jag velat träffa henne. Till exempel att de kommer hem och fikar efter vad de nu gjort tillsammans. Jag tänker att det är naturligt att vilja umgås med familjen även som skild. Därför tänker jag att det blir mest naturligt när man är skild att man försöker att i första hand träffa pappas familj på pappas tid och mammas familj på mammas tid

    Men nu lever ju vi ihop så jag får väl egentligen inte ha någon åsikt
  • Anonym (mamma till tonåringar)
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2021-09-05 09:32:21 följande:
    Nu dog visserligen min mamma när våran äldsta var 1 år, och vi lever dessutom i kärnfamilj, men teoretiskt om min mamma hade bokat upp barnen så skulle ju även jag velat träffa henne. Till exempel att de kommer hem och fikar efter vad de nu gjort tillsammans. Jag tänker att det är naturligt att vilja umgås med familjen även som skild. Därför tänker jag att det blir mest naturligt när man är skild att man försöker att i första hand träffa pappas familj på pappas tid och mammas familj på mammas tid

    Men nu lever ju vi ihop så jag får väl egentligen inte ha någon åsikt
    Hade helt hållit med om det gällde yngre barn men en myndig 18 åring tycker jag får bestämma vem man ska träffa under helgen om man inte bokat upp något förstås.
    De flesta 18 åringar brukar boka upp sig med vänner och andra utan behöva fråga sina föräldrar om det är ok speciellt om det sker under dagtid om man som sagt inte bestämt något.
    De flesta 18 åringar hänger ju inte med sina föräldrar hela helgen utan gör något med vänner, tränar osv men hinner ju ändå umgås med familjen trots att dom är borta några timmar.

    Dom jag känner som är skilda och har barnen varannan vecka och barnen är tonåringar håller ju inte stenhårt på att barnen måste vara hos resp förälder resp helg utan dom sover hos kompisar mm.
    Min dotter är 17 år och har kompisar med skilda föräldrar, en av hennes bästa vänners föräldrar är skilda och Numer träffar hon och hennes syster (äldre) vilka dom vill på helgerna även den andre föräldern om det är något dom vill göra tillsammans. Däremot meddelar dom förstås vad dom ska göra och med vilka och respekterar självklart om dom har planer med veckans boende förälder.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Elin) skrev 2021-09-04 22:53:58 följande:

    Ja, handlar det om att TS inte får tillbringa tid med sina barn så spelar det ju ingen roll om det är farmor eller någon annan som ringer. Då får ju mormor inte heller ringa. Jag fattade det som att det var just farmor som var problemet. 

    Ja, jag anser att så stora barn själv kan bestämma vem de träffar oavsett vems vecka det är. Känns ju märkligt att en tonåring inte får träffa sin farmor när hon vill. 


    Du vill missförstå.

    TS får uppmuntra sina släktingar att höra av sig till barnen på pappaveckan och hitta på saker. Många släktingar vill ju inte störa på den andra förälderns vecka annars. Även TS själv kan ju boka in grejer med barnen på pappavecksn.
  • Anonym (--)
    Anonym (betty) skrev 2021-09-04 10:34:16 följande:

    Jag är skild och mamma till två tonåringar, 18 & 14.
    Om barnens farmor vill göra något med dem på min helg, borde hon inte stämma av det mig mig först? (åtminstone vad det gäller 14-åringen)
    Farmorn ringer direkt till 18-åringen och föreslår något och sen kommer 18-åringen till mig och säger "jag och *syskonet* ska göra xxx med farmor på söndag." Självklart får de träffa farmor men borde hon inte först kolla med mig om det passar?
    Jag har inte sagt nåt till henne eftersom jag inte vet om jag kanske överdriver.
    Vad tycker ni?


    Även om det kan vara helt ok så hör det till hyffs att fråga först om det går bra, om det inte går bra får pappan styra upp det på sin tid.


  • Anonym (Linn)
    Anonym (mamma till tonåringar) skrev 2021-09-05 08:43:20 följande:

    Nu vet vi ju inte om farmor står barnen nära och ringer och frågar om barnbarnen även vill ses under pappa helgerna.

    Det kan finnas beräkning bakom men troligast är väl att farmor frågar barnbarnen dom helgerna hon vill och kan träffa barnbarnen vare sig det är mamma eller pappas helg, behöver verkligen inte vara beräkning bakom det.

    Farmor tycker säkert att barnbarnen är stora nog att ta beslut om att träffas några timmar en söndag och att dom säger till om dom inte kan eller vill.

    Tonåringar bestämmer att göra saker i hop med kompisar på samma sätt utan att fråga föräldrarna, dvs är dom upptagna med annat går det inte att ses.

    Nu skriver ju TS att hennes förhållande till ex svärmor varit bra så det låter inte som beräknande utan bara som en farmor som vill träffa sina barnbarn och dom verkar vilja träffa henne. 

    Härligt med tonåringar som vill umgås med äldre släktingar.

    En 18 åring måste ju kunna ta sådana beslut själv vem man ska umgås med under helgen, farmor eller vänner osv. 

    Men självklart om ts och barnen har planer kan ju inte barnen säga ja till farmor utan att prata med ts först.


    Ja 18-åringen håller jag med om bör vara fri att göra som hen vill. 14-åringen kan jag tycka att det är lite annat med.

    Men jag utgår ifrån mig själv. Hade jag varit mormor/farmor hade jag haft koll på vilken vecka som är vems och faktiskt hört först med föräldern om det är ok att jag hittar på något. Och särskilt varit noga med att höra mig för först om det är den andra förälderns vecka.
  • Anonym (Va)

    Tonåringar har väl koll på sina egna kalendrar? Ringer deras kompisar till dig och frågar om de får leka?

  • Anonym (Elin)
    Anonym (Linn) skrev 2021-09-05 13:24:26 följande:
    Du vill missförstå.

    TS får uppmuntra sina släktingar att höra av sig till barnen på pappaveckan och hitta på saker. Många släktingar vill ju inte störa på den andra förälderns vecka annars. Även TS själv kan ju boka in grejer med barnen på pappavecksn.
    Som sagt, jag tycker att tonåringar får umgås med vem de vill, när de vill, såvida det inte redan finns annat inbokat. Jag lägger ingen värdering i om det är min eller pappans släkt. Håller verkligen så stora barn strikt på varann vecka när det gäller saker de kan sköta själv? Låter väldigt missunsamt, tycker jag. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Elin) skrev 2021-09-05 15:55:00 följande:

    Som sagt, jag tycker att tonåringar får umgås med vem de vill, när de vill, såvida det inte redan finns annat inbokat. Jag lägger ingen värdering i om det är min eller pappans släkt. Håller verkligen så stora barn strikt på varann vecka när det gäller saker de kan sköta själv? Låter väldigt missunsamt, tycker jag. 


    De jag känner som lever med barn varannan vecka prioriterar sin egen släkt på sin vecka och så får den andra föräldern ta sin släkt på sin vecka.

    Sen behöver det självklart inte vara hugget i sten men ungefär så.

    Ska mamman till exempel regelbundet se till sin släkt samt pappans föräldrar på sin vecka så kan det bli en skev fördelning.

    18-åringen tycker jag är fri att göra som hen vill. Men en 14-åring är fortfarande ett barn och där tycker jag, utifrån hur jag själv skulle göra av hänsyn och respekt, höra efter med föräldern först om det är ok.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Linn) skrev 2021-09-05 16:19:47 följande:
    De jag känner som lever med barn varannan vecka prioriterar sin egen släkt på sin vecka och så får den andra föräldern ta sin släkt på sin vecka.

    Sen behöver det självklart inte vara hugget i sten men ungefär så.

    Ska mamman till exempel regelbundet se till sin släkt samt pappans föräldrar på sin vecka så kan det bli en skev fördelning.

    18-åringen tycker jag är fri att göra som hen vill. Men en 14-åring är fortfarande ett barn och där tycker jag, utifrån hur jag själv skulle göra av hänsyn och respekt, höra efter med föräldern först om det är ok.

    Jag ser det mer som att så stora barn har egna relationer, både till kompisar och släktingar. Vissa vill man träffa lite oftare än andra, då tycker jag att man ska uppmuntra det. Naturligtvis ser man som förälder till att ens barn träffar sina släktingar ungefär lika mycket, men det behöver inte vara millimeterrättvisa, tycker jag. Vill farmor eller någon annan träffa barnen på ?fel? vecka någon gång, så ser jag inget fel i det.


    Samma sak med den andre föräldern, ibland händer saker på fel vecka där man vill ha med sina barn, och måste man kunna vara flexibel. Det är ju stora barn som själv kan ta beslut.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Elin) skrev 2021-09-05 17:06:50 följande:

    Jag ser det mer som att så stora barn har egna relationer, både till kompisar och släktingar. Vissa vill man träffa lite oftare än andra, då tycker jag att man ska uppmuntra det. Naturligtvis ser man som förälder till att ens barn träffar sina släktingar ungefär lika mycket, men det behöver inte vara millimeterrättvisa, tycker jag. Vill farmor eller någon annan träffa barnen på ?fel? vecka någon gång, så ser jag inget fel i det.

    Samma sak med den andre föräldern, ibland händer saker på fel vecka där man vill ha med sina barn, och måste man kunna vara flexibel. Det är ju stora barn som själv kan ta beslut.


    Precis, och det är just det om det sker "nån gång " som du skriver, eller om det blir som i TS att farmor regelbundet hör av sig till 18-åringen på mammaveckan och frågar om att träffa de båda.

    Självklart ska man kunna vara flexibel. Det tjänar alla på. Det blir inte bra med rigida regler som inte går att rucka på.

    Nu kanske det behövs fler detaljer i just detta fall, men JAG hade också börjat undra om 1: Jag märker att farmor börjar höra av sig regelbundet på min vecka för att träffa barnen. 2: farmor avtalar träff med särskilt 14-åringen utan att kolla med mig om det är ok.

    Mamman kanske tänkt att de skulle träffa mostern och kusinerna men nu hann farmor före och hon vill inte då säga nej och att de måste ringa tillbaka till farmor och ställa in. De får träffa moster om två veckor istället.

    Jag skulle förstå farmor mer om det var så att pappan bara har dom varannan helg tex. Eller om det bara skedde nån enstaka gång. Då är det inget att orda om.

    Men nu verkar det ske någorlunda regelbundet.

    Men som sagt, det kan ju vara jag också som tycker att det i allmänhet är viktigt med hänsyn och att kolla av att saker är ok. Särskilt när det handlar om barn. Och när det handlar om någon som man kanske inte har den nära kontakten med längre.
Svar på tråden Farmorträff på mammahelg