• Anonym (?)

    Rimligt att ta bort bekanta/ släkt på insta som aldrig gillar ?

    Jag har ett instagram konto som är privat då jag lägger upp väldigt mycket bilder på mina barn och uppdaterar ofta. Mina följare är släktingar , vänner och bekanta.

    Jag har några släktingar och bekanta som sitter på insta mycket , jag vet att dom ser mina inlägg men inte gillar .

    Personerna i fråga kan t.ex. träffa min mamma och säga ? jag såg att Tess gjorde det där, är gravid ? och så vidare.

    Men / gilla och höra av sig är väldigt svårt.

    Det kan vara kusiner och mina bröders fruar , en del bor längre bort.

    Är det rimligt att ta bort dom? För kanske kanske smsar och ringer mig istället ?

    Åtminstone inte snokar och ? vet allt ? om mig som dom tror.

    Har pratat med vänner och jag tycker det blir allt vanligare att man inte hör av sig som vanligt till varandra genom att uppdatera sig genom sociala medier. Har inget problem när det gäller allt folk men just sina släktingar.

    Och om det bara gäller insta borde man väl kunna ta bort snokare som inte hör av sig längre ?

  • Svar på tråden Rimligt att ta bort bekanta/ släkt på insta som aldrig gillar ?
  • Ellie

    Det är antagligen jättetrevligt för dem att få se bilder från ditt liv. Du säger ju att en del av dem bor långt bort. Ett telefonsamtal kan inte ersätta en bild på någons barn tex.

    Vill du inte att de skall veta något om dig så kan du naturligtvis ta bort dem, men jag ser inte poängen med att neka dem att ta del av ditt liv. Bilderna du delar vill du väl skall ses?
    De skulle antagligen inte ringa/sms'a oftare om de inte fick se bilder. Enda följden skulle vara att de vet mindre om dig, och om det är vad du vill uppnå så är det klart att du skall agera utifrån din önskan.

  • Anonym (?)

    Men oj är det du eller jag som har problem?

    Jag skrev att jag hörde av mig och inte dom, trodde det räckte.

    Jag ringer i VERKLIGHETEN, smsar och grattar. Då det inte är en pandemi åker jag och min familj och grattar dom närmare!

    Några av dessa människor har SLUTAT att höra av sig. Dom uppdaterar sig istället med att kolla på min insta.

    Får jag ett barn drar dom en tumme upp , eller inte alls. Istället för att RINGA / SMSA.

    Dom kan fråga min mamma ? jag såg att, hur är det med henne? istället för att gilla , kommentera ELLER det normalaste , höra av sig i verkligheten!!!!

    Det är mitt problem! Hade jag gjort samma sak hade jag inte brytt mig! Hade det varit arbetskompisar , övriga bekanta hade jag inte brytt mig.

    Jag kommer nu att inte ha såna människor kvar på min insta! Och frågar dom andra / mig ? varför jag har tagit bort dom så kan jag svara på det!

    Punkt!

  • Anonym (?)
    LadyJane skrev 2021-09-05 12:05:58 följande:

    Du har inte svarat på frågan: hur ofta hör du av dig i TELEFON till alla som du anklagar för att "snoka"?

    Nävisstnej, du valde att inte svara. Antar att du är lika bra kålsupare.

    Men säg mig, om det är valfritt varför har du då problem och skriver den här tråden?

    Förstår inte ditt problem, du vill ha kaka och äta kaka.

    Varför är du beroende av alla lajks?


    Men oj är det du eller jag som har problem?

    Jag skrev att jag hörde av mig och inte dom, trodde det räckte.

    Jag ringer i VERKLIGHETEN, smsar och grattar. Då det inte är en pandemi åker jag och min familj och grattar dom närmare!

    Några av dessa människor har SLUTAT att höra av sig. Dom uppdaterar sig istället med att kolla på min insta.

    Får jag ett barn drar dom en tumme upp , eller inte alls. Istället för att RINGA / SMSA.

    Dom kan fråga min mamma ? jag såg att, hur är det med henne? istället för att gilla , kommentera ELLER det normalaste , höra av sig i verkligheten!!!!

    Det är mitt problem! Hade jag gjort samma sak hade jag inte brytt mig! Hade det varit arbetskompisar , övriga bekanta hade jag inte brytt mig.

    Jag kommer nu att inte ha såna människor kvar på min insta! Och frågar dom andra / mig ? varför jag har tagit bort dom så kan jag svara på det!

    Punkt!
  • LadyJane
    Anonym (?) skrev 2021-09-05 12:18:53 följande:
    Men oj är det du eller jag som har problem?

    Jag skrev att jag hörde av mig och inte dom, trodde det räckte.

    Jag ringer i VERKLIGHETEN, smsar och grattar. Då det inte är en pandemi åker jag och min familj och grattar dom närmare!

    Några av dessa människor har SLUTAT att höra av sig. Dom uppdaterar sig istället med att kolla på min insta.

    Får jag ett barn drar dom en tumme upp , eller inte alls. Istället för att RINGA / SMSA.

    Dom kan fråga min mamma ? jag såg att, hur är det med henne? istället för att gilla , kommentera ELLER det normalaste , höra av sig i verkligheten!!!!

    Det är mitt problem! Hade jag gjort samma sak hade jag inte brytt mig! Hade det varit arbetskompisar , övriga bekanta hade jag inte brytt mig.

    Jag kommer nu att inte ha såna människor kvar på min insta! Och frågar dom andra / mig ? varför jag har tagit bort dom så kan jag svara på det!

    Punkt!
    Du.
    Punkt.
  • Drottningen1970
    Anonym (?) skrev 2021-09-05 12:17:14 följande:

    Men oj är det du eller jag som har problem?

    Jag skrev att jag hörde av mig och inte dom, trodde det räckte.

    Jag ringer i VERKLIGHETEN, smsar och grattar. Då det inte är en pandemi åker jag och min familj och grattar dom närmare!

    Några av dessa människor har SLUTAT att höra av sig. Dom uppdaterar sig istället med att kolla på min insta.

    Får jag ett barn drar dom en tumme upp , eller inte alls. Istället för att RINGA / SMSA.

    Dom kan fråga min mamma ? jag såg att, hur är det med henne? istället för att gilla , kommentera ELLER det normalaste , höra av sig i verkligheten!!!!

    Det är mitt problem! Hade jag gjort samma sak hade jag inte brytt mig! Hade det varit arbetskompisar , övriga bekanta hade jag inte brytt mig.

    Jag kommer nu att inte ha såna människor kvar på min insta! Och frågar dom andra / mig ? varför jag har tagit bort dom så kan jag svara på det!

    Punkt!


    Punkt och punkt. Du ställde en fråga om det är rimligt eller ej, men gillar inte svaren du fick där du förväntar dig medhåll.

    Varför frågade du ens, när du redan bestämt dig.

    Mitt svar kvarstår. Du är barnslig.
  • Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2021-09-05 11:14:38 följande:

    Mitt problem var då att släktingar inte hör av sig längre för att dom kollar på min insta och ? vet allt?

    Kan väl tycka att man kan gilla sin systers bilder på sina syskonbarn när man ändå snokar men inte hör av sig längre . Ett nytt syskonbarn föds eller fyller år kan man ändå gilla bilden om man ändå ser det och sen pratar om det med sin familj .

    Har så få följare och är inte ute efter liks . Hade jag varit det så hade jag öppnat upp kontot och accepterat följare .


    Vardör skriver du då om just likes i ts? . Vill du bara att människor som du har nära kontakt med ser dina bilder på instagram kan du naturligtvis se till att ha den inställningen. Sen får du väl fundera över om folk kan bli sura över att bli borttagna och hur det i så fall kan påverka dig, innan du tar beslut.

    Men förstår som sagt inte vad den saken har med likes att göra.
  • Ellie
    Anonym (?) skrev 2021-09-05 12:17:14 följande:
    Men oj är det du eller jag som har problem?
    Jag skrev att jag hörde av mig och inte dom, trodde det räckte.

    Jag ringer i VERKLIGHETEN, smsar och grattar. Då det inte är en pandemi åker jag och min familj och grattar dom närmare!
    Några av dessa människor har SLUTAT att höra av sig. Dom uppdaterar sig istället med att kolla på min insta.
    Får jag ett barn drar dom en tumme upp , eller inte alls. Istället för att RINGA / SMSA.
    Dom kan fråga min mamma jag såg att, hur är det med henne istället för att gilla , kommentera ELLER det normalaste , höra av sig i verkligheten!!!!

    Det är mitt problem! Hade jag gjort samma sak hade jag inte brytt mig! Hade det varit arbetskompisar , övriga bekanta hade jag inte brytt mig.

    Jag kommer nu att inte ha såna människor kvar på min insta! Och frågar dom andra / mig varför jag har tagit bort dom så kan jag svara på det!

    Punkt!
    Hur kommer det sig att det är ok för övriga bekanta att uppdatera sig via insta, men om de är släkt så är det fel?
  • Anonym (?)

    Angående vad jag menade med likes . Jag bryr mig inte om likes. Jag har som sagt en låst insta med bara vänner , släkt , familj . Nån bekant!

    Men när det

    gäller släktingar / familjemedlemmar som slutat höra av sig så tycker jag det är märkligt att dom ska kolla på mina bilder men inte lika ELLER höra av sig. Det är att snoka tycker jag. Utöver dom bryr jag mig inte alls om folk gillar eller inte.

    Allt handlar som sagt om att en del har slutat höra av sig för att dom uppdaterar sig via insta. Och det tycker jag är fel inom familjen .

  • Anonym (???)

    Hej TS: jag har inte läst alla inlägg för jag orkade ärligt talat inte med tjafset som seglade upp. 

    Men, har jag fattat dig rätt att du funderar på att ta bort släktingar för att de inte brukar "gilla" eller så, visa att de sett dina inlägg? Sen kanske de möter din mamma och säger att de sett? Är det lite som att du känner dig utelämnad, att de på nåt vis nästan går bakom ryggen på dig när de nämner det till tex din mamma? 

    Jag tänker lite förenklat att folk jag ändå inte bryr mig  om i verkliga livet (tex min mosters man som jag enbart träffar ibland för att hon råkar vara gift med honom), bryr jag mig inte om, om han skulle vara vän med mig på sociala medier men aldrig kommentera eller gilla. Jag bryr mig däremot om tex min syster inte visar att hon sett/läst för vi står varann närmare. 

    Om det var så värdelöst för mig att ens ha min mosters man som följare så skulle jag kanske till slut ta bort honom lika gärna - men jag kanske också skulle låta honom bara hänga kvar där. En del människor tittar inte så ofta på sociala medier som jag själv, han kanske tittar en gång i månaden. Då kan det knappast vara av värde för mig att irritera mig på om han inte gillar en bild? Jag kan förstå att han faktiskt inte har det beteendet helt enkelt, och det handlar inte om mig eller mina bilder, utan om att han säkert gör så rent generellt. 

    Det där med att ringa eller messa är något som du själv har bestämt att det är "mer värt" för just dig men du kanske måste informera din släkt om det i så fall. Eller så kanske du inte ska lägga upp viktiga saker på Insta, så slipper du bli irriterad på att släkt inte reagerar den vägen? 

  • LadyJane
    Anonym (?) skrev 2021-09-05 12:50:05 följande:
    gäller släktingar / familjemedlemmar som slutat höra av sig så tycker jag det är märkligt att dom ska kolla på mina bilder men inte lika ELLER höra av sig. Det är att snoka tycker jag. Utöver dom bryr jag mig inte alls om folk gillar eller inte.

    Allt handlar som sagt om att en del har slutat höra av sig för att dom uppdaterar sig via insta. Och det tycker jag är fel inom familjen .
    Hur ofta hör DU av dig till dem?
Svar på tråden Rimligt att ta bort bekanta/ släkt på insta som aldrig gillar ?