Inlägg från: Kaninbunny |Visa alla inlägg
  • Kaninbunny

    Är det någon som har haft samma problem?

    TheCrazyCatLady skrev 2021-09-06 00:43:13 följande:

    Jag fick slutbetyg när jag gick ut gymnasiet trots att jag hade värdelösa betyg. Och man kan tydligen bara få slutbetyg en gång i livet. Jag har iaf pluggat upp alla kärnämnen jag hade IG i och har fått dessa på ett samlat betygsdokument.

    Enligt syon kan det samlade betygsdokumentet göra det svårare för mig att komma in på högskoleutbildningar även fast jag har kommit upp i poängen jag behöver för att söka. Så hon tyckte jag skulle göra högskoleprovet också för att öka chansen. Det gjorde jag förra året men fick bara 0,6 på det =/  

    Finns det någon chans för mig att komma in på högskola? Eller är det helt kört på grund av namnet på betygen? Är det någon som har haft samma problem? Hur gick det för er i så fall? 

    Jag funderar på att söka samhällsvetarprogrammet och kanske systemvetarprogrammet (om det går alltså), men jag måste läsa upp matte 2 först. Det är det enda jag saknar för att bli behörig. 

    Tacksam för svar!


    Ja man hamnar i ett mellanläge/mellan stolarna med dokumentet. De som sjabblar skolan helt och de som fått toppbetyg ligger bättre till.

    Håller med syon om högskoleprovet. Mitt råd är att boka ett prov och träna träna träna på provet så du kommer upp över medel. Då kommer du komma in.
  • Kaninbunny
    TheCrazyCatLady skrev 2021-09-06 15:21:25 följande:

    Vad skönt att höra att det inte är kört.

    Härligt, jag får kolla upp det lite mer :)Är det något man hittar på högskolans sida? Jag har försökt leta men får leta lite mera :) Ja jag tror jag ska göra om högskoleprovet, men det blir till våren för de hade stängt ansökan till provet som är i höst.Jag har läst upp kärnämnena jag hade IG i plus att jag har läst lite andra ämnen på komvux, så jag har kommit upp i poängen jag behöver för att komma in på högskola.

    Så egentligen skulle jag inte behöva läsa mer på komvux om det inte vore för att de program jag vill läsa på högskolan kräver matte 2, så det måste jag läsa upp för det har jag inte läst tidigare. 

    Nu i efterhand när jag vet det jag vet så önskar jag att jag också hade hoppat av gymnasiet, så jag hade fått samlat betygsdokument istället för slutbetyg så som de såg ut. För man kan ju bara få slutbetyg en gång och eftersom jag redan har fått det så jag kan inte byta ut ämnena jag har pluggat upp utan de hamnar i ett eget dokument - samlat betygsdokument. Det hade sett bättre ut vid ansökan om jag hade kunnat byta ut dem istället.Ja det lät så på syon också, att man hamnar lite mellan stolarna. Men jag har hört av mig till henne igen och försökt boka tid så hon borde svara snart.

    Jag gick in och tittade igår angående högskoleprovet och de verkar ha stängt ansökan för i år så jag får prova till våren istället. Men då har jag ju mer tid på mig att träna iaf :)Gud vad härligt att höra, jag började nästan känna att det var hopplöst så som mina betyg såg ut. Men då finns det iaf hopp kvar fortfarande :)Jag ska försöka göra högskoleprovet till våren för de verkar ha stängt ansökan för i år.

    Jag blev 40 år i år så det känns som det börjar bli bråttom om jag ska hinna utbilda mig alls. Jag har inte vetat vad jag har velat bli förrän nu...

    Tack för tipset, det ska jag kolla upp :)


    Ja alltså träna alla delar, ordförståelse, matematik, engelska och så nöter du lite varje dag på gamla prov. Det i kombination med grundläggande behörighet kommer göra att du kan välja en bra utbildning
Svar på tråden Är det någon som har haft samma problem?