• Anonym (Johanna)

    Hjälp! Min sambo vägrar att separera

    Har varit tillsammans med en man i 7 år. Vi har en dotter på 3 år och haft mycket problem sen hon föddes. Han försvinner ca 1 gång i månaden en hel helg då han super och tar kokain med vänner.. och själv. Jag har tappat all min tillit för honom och känner att kärleken är död från mitt håll. Dessutom är jag hemligt förälskad i en man på jobbet. Hursomhelst så har jag flera gånger sagt till min man att jag vill göra slut och att vi ska flytta isär men han vägrar. Han säger att han älskar mig att han vill att vårat barn ska få ett syskon och att han vill reparera vårat förhållande och sina misstag. Jag vill verkligen inte leva med honom men hur ska jag få han att acceptera mitt beslut? Vill att vi ska ha en fungerade relation på var sitt håll för våran dotters skull men känns som att detta kommer bli allt annat än ett trevligt avslut om han fortsätter såhär :/ hur gör man rent praktiskt? Jag kan ju inte ta vårat barn och försvinna

  • Svar på tråden Hjälp! Min sambo vägrar att separera
  • Tom Araya
    Anonym (Johanna) skrev 2021-09-06 21:49:40 följande:

    Har varit tillsammans med en man i 7 år. Vi har en dotter på 3 år och haft mycket problem sen hon föddes. Han försvinner ca 1 gång i månaden en hel helg då han super och tar kokain med vänner.. och själv. Jag har tappat all min tillit för honom och känner att kärleken är död från mitt håll. Dessutom är jag hemligt förälskad i en man på jobbet. Hursomhelst så har jag flera gånger sagt till min man att jag vill göra slut och att vi ska flytta isär men han vägrar. Han säger att han älskar mig att han vill att vårat barn ska få ett syskon och att han vill reparera vårat förhållande och sina misstag. Jag vill verkligen inte leva med honom men hur ska jag få han att acceptera mitt beslut? Vill att vi ska ha en fungerade relation på var sitt håll för våran dotters skull men känns som att detta kommer bli allt annat än ett trevligt avslut om han fortsätter såhär :/ hur gör man rent praktiskt? Jag kan ju inte ta vårat barn och försvinna


    Det är väl bara att flytta. Vad är problemet?
  • Anonym (123)

    Flyttade ni in där tillsammans eller bodde någon av er där först?

    Vem står på kontraktet?

    Har ni gemensam vårdnad?

    .

  • Tow2Mater
    Anonym (Johanna) skrev 2021-09-06 22:06:30 följande:
    Vi är inte gifta, men att jag ska flytta till eget om han inte går med på det hur går det till teoretiskt när man har barn?
    Vad menar du? Skulle han blockera dorren och hindra dig?
    Barnet kan fortfarande vara skriven hos honom, men bo halva tiden med dig och halva med honom.
  • Anonym (Bara att flytta)

    Det är ju bara att packa och flytta, men inte långt. Förstår inte ditt problem.

  • Tom Araya
    Anonym (Johanna) skrev 2021-09-06 22:06:30 följande:
    Vi är inte gifta, men att jag ska flytta till eget om han inte går med på det hur går det till teoretiskt när man har barn?
    Han behöver inte "gå med på" att du flyttar, det är bara att flytta.

    Ta med barnet och säg att han kan höra av sig om han vill göra upp en plan om umgänge eller vv-boende.
  • Anonym (jaha)

    Ni behöver inte vara överens för att det ska gå igenom. Och ja skilsmässor blir ofta kladdiga och otrevliga det är det pris man får betala för att få lugn och ro i längden.

  • Anonym (vadå då?)
    Anonym (Johanna) skrev 2021-09-06 21:49:40 följande:

    Har varit tillsammans med en man i 7 år. Vi har en dotter på 3 år och haft mycket problem sen hon föddes. Han försvinner ca 1 gång i månaden en hel helg då han super och tar kokain med vänner.. och själv. Jag har tappat all min tillit för honom och känner att kärleken är död från mitt håll. Dessutom är jag hemligt förälskad i en man på jobbet. Hursomhelst så har jag flera gånger sagt till min man att jag vill göra slut och att vi ska flytta isär men han vägrar. Han säger att han älskar mig att han vill att vårat barn ska få ett syskon och att han vill reparera vårat förhållande och sina misstag. Jag vill verkligen inte leva med honom men hur ska jag få han att acceptera mitt beslut? Vill att vi ska ha en fungerade relation på var sitt håll för våran dotters skull men känns som att detta kommer bli allt annat än ett trevligt avslut om han fortsätter såhär :/ hur gör man rent praktiskt? Jag kan ju inte ta vårat barn och försvinna


    Tow2Mater skrev 2021-09-06 21:56:09 följande:

    Han började supa och ta kokain när barnet föddes?


    Vi fick aldrig något svar men jag gissar på att du visste om det innan ni skaffade barn tillsammans. jag tror inte det är problemet egentligen utan du vill svartmåla din man som något sorts odjur för att de ska på något sätt rättfärdiga ditt begär att fullfölja din förälskelse på jobbet. och varför får inte din man träffa sina vänner 1 helg i månaden för?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (vadå då?) skrev 2021-09-07 00:54:08 följande:
    Tow2Mater skrev 2021-09-06 21:56:09 följande:

    Han började supa och ta kokain när barnet föddes?


    Vi fick aldrig något svar men jag gissar på att du visste om det innan ni skaffade barn tillsammans. jag tror inte det är problemet egentligen utan du vill svartmåla din man som något sorts odjur för att de ska på något sätt rättfärdiga ditt begär att fullfölja din förälskelse på jobbet. och varför får inte din man träffa sina vänner 1 helg i månaden för?
    Det ts vänder sig emot, eller iaf borde ha problem med, är kanske inte att han träffar sina vänner utan vad de har för sig när de träffas.
  • Anonym (T)

    Jag undrar som alla andra: vad är problemet? Det är väl bara att flytta. Vänd er till Familjerätten om ni inte kan komma överens om var barnet ska bo. Att han tar droger kommer inte att vara till hans fördel, som andra har påpekat.

  • Anonym (J)
    Anonym (Johanna) skrev 2021-09-06 22:06:30 följande:

    Vi är inte gifta, men att jag ska flytta till eget om han inte går med på det hur går det till teoretiskt när man har barn?


    Hur bor ni? Hur eller äger?
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2021-09-07 07:46:42 följande:

    Hur bor ni? Hur eller äger?


    *Hyr
  • TriC

    Visste du att han är narkoman innan du beslutade dig för att skaffa barn med honom, eller fick du veta det efteråt? 

    Glöm din nya förälskelse just nu. Skaffa en lägenhet. Kom överens med din sambo om vilken vecka ni ska ha barnet boende hos er. Sen flyttar du.

    Kan du lita på att ha inte kommer knarka när barnet är bor hos honom? Annars bör du ta kontakt med socialkontoret och få råd av dem. 

  • Anonym (Rätt)
    TriC skrev 2021-09-07 07:50:45 följande:

    Visste du att han är narkoman innan du beslutade dig för att skaffa barn med honom, eller fick du veta det efteråt? 

    Glöm din nya förälskelse just nu. Skaffa en lägenhet. Kom överens med din sambo om vilken vecka ni ska ha barnet boende hos er. Sen flyttar du.

    Kan du lita på att ha inte kommer knarka när barnet är bor hos honom? Annars bör du ta kontakt med socialkontoret och få råd av dem. 


    Kallar du en som dricker alkohol en helg i monaden för alkoholist?

    TS skriver endast att han tar kokain när han åker bort. Säger inte att det är rätt, men det är det ända TS samtidigt har sagt gällande just den drogen
  • Anonym (123)
    Anonym (Johanna) skrev 2021-09-06 22:06:30 följande:
    Vi är inte gifta, men att jag ska flytta till eget om han inte går med på det hur går det till teoretiskt när man har barn?

    Du skaffar en bostad och flyttar dit. Du är inte livegen. 


    Barnet tar du med dig och gör en flyttanmälan på. Hans underskrift behövs bara om ni har skrivit på papper för gemensam vårdnad, annars är du ensam vårdnadshavare. 
    Om han också är vårdnadshavare men vägrar skriva på flyttanmälan för barnet så kommer skatteverket att kontrollera vart barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och så skrivs barnet i den bostaden. 

Svar på tråden Hjälp! Min sambo vägrar att separera