• Anonym (Bakterier)

Bakterier i torktumlare?

Finns det bakterier kvar i torktumlaren från andras tvätt om de exempelvis tvättat i 60 grader eller lägre och sen slänger in tvätten i tumlaren? Ofta funkar inte våran torktumlare som den ska pga grannar tar inte bort ludd från filtret, då blir tvätten inte torr när man tumlar. Finns det mer bakterier som kommer i våran tvätt då än om den fungerar som den ska och gjort tvätten helt torr?

• Svar på tråden Bakterier i torktumlare?
  • Anonym (Bakterie)

Fukt och lagom värme är bra miljö för bakterier. Det finns bakterier i alla torktumlare oavsett

• LFF
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 14:46:54 följande:

Ofta funkar inte våran torktumlare som den ska pga grannar tar inte bort ludd från filtret, då blir tvätten inte torr när man tumlar. 

Det är därför man har som rutin att kolla tumlarfiltret innan man sätter igång tumlaren i en gemensam tvättstuga. Då slipper man problemet med att tvätten inte blir torr ordentligt. 
  • Anonym (Ludd)

Om du ser att det är ludd kvar sen tidigare hg varför tar du inte bort det?

Om det vore skadliga bakterier i allmänna tvättstugor skulle vi som hyr inte överlevt som grupp.

• sextiotalist

Eftersom vi inte lever i en steril miljö, så finns det självklart bakterier. Men om du avser de sjukdomsalstrande bakterierna så är risken väldigt låg att de finns kvar. Det är inte deras naturliga miljö, tvättmedlet gör att de inte trivs, de följer med sköljvattnet ut och torktummelmiljön är inte heller på deras sida.
    De kolibakterier som kommer ut i våra vatten kommer från orenat avloppsvatten. Visserligen hamnar vattnet från tvättmaskinen i samma avlopp, men det är toaletterna som kontaminerar vattnet, inte duschvattnet, vattnet från disk/diskmaskin eller tvättmaskin

• Anonym (Bakterier)
    Anonym (Ludd) skrev 2021-09-09 15:00:32 följande:

Om du ser att det är ludd kvar sen tidigare hg varför tar du inte bort det?

Om det vore skadliga bakterier i allmänna tvättstugor skulle vi som hyr inte överlevt som grupp.

Tar alltid bort luddet, men grannarna gör inte det. Därför blir torktumlaren ofta förstörd och inget blir torrt.
  • Anonym (Bakterier)
    sextiotalist skrev 2021-09-09 15:40:20 följande:

Eftersom vi inte lever i en steril miljö, så finns det självklart bakterier. Men om du avser de sjukdomsalstrande bakterierna så är risken väldigt låg att de finns kvar. Det är inte deras naturliga miljö, tvättmedlet gör att de inte trivs, de följer med sköljvattnet ut och torktummelmiljön är inte heller på deras sida.

De kolibakterier som kommer ut i våra vatten kommer från orenat avloppsvatten. Visserligen hamnar vattnet från tvättmaskinen i samma avlopp, men det är toaletterna som kontaminerar vattnet, inte duschvattnet, vattnet från disk/diskmaskin eller tvättmaskin

Men om de tvättar på högst 60 grader innan de slänger in tvätten i tumlaren så kommer väl deras bakterier hamna på mina kläder när jag torktumlar efter dom? Bakterier dör ju inte vid 60 grader..
  • Anonym (Ludd)
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 15:48:02 följande:

Tar alltid bort luddet, men grannarna gör inte det. Därför blir torktumlaren ofta förstörd och inget blir torrt.

Hur vet du att andra INTE börjar med att kolla filtret? Tumlaren går ju inte sönder av ett fullt filter. Moderna maskiner kanske stannar. De går sönder av andra orsaker.
  • Anonym (Ludd)
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 15:50:27 följande:

Men om de tvättar på högst 60 grader innan de slänger in tvätten i tumlaren så kommer väl deras bakterier hamna på mina kläder när jag torktumlar efter dom? Bakterier dör ju inte vid 60 grader..

Vore det så då skulle vi som jag skrev tidigare dött för länge sedan. Alternativt alltid vara sjuk.
  • sextiotalist
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 15:50:27 följande:
    Det är inte bara temperaturen som tar död på bakterierna. De knäcks rejält av tvättmedlet. De flesta bakterier trivs inte i den basiska miljön (speciellt inte de som är sjukdomsalstrande, de vill ha en neutral eller sur miljö) som blir när man använder tvättmedel, de sköljs bort med sköljvattnet
  • Anonym (Bakterier)
    Anonym (Ludd) skrev 2021-09-09 15:52:49 följande:

Hur vet du att andra INTE börjar med att kolla filtret? Tumlaren går ju inte sönder av ett fullt filter. Moderna maskiner kanske stannar. De går sönder av andra orsaker.

För att det är fullt av ludd när jag ska rengöra innan jag börjar tumla. Jo våran torktummlare har gått sönder flera gånger pga att grannar inte rengjort filtret.
Svar på tråden Bakterier i torktumlare?