• Anonym (Bakterier)

Bakterier i torktumlare?

Finns det bakterier kvar i torktumlaren från andras tvätt om de exempelvis tvättat i 60 grader eller lägre och sen slänger in tvätten i tumlaren? Ofta funkar inte våran torktumlare som den ska pga grannar tar inte bort ludd från filtret, då blir tvätten inte torr när man tumlar. Finns det mer bakterier som kommer i våran tvätt då än om den fungerar som den ska och gjort tvätten helt torr?

• Svar på tråden Bakterier i torktumlare?
  • Anonym (Ludd)
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 16:06:15 följande:

För att det är fullt av ludd när jag ska rengöra innan jag börjar tumla. Jo våran torktummlare har gått sönder flera gånger pga att grannar inte rengjort filtret.

Det visar bara att de inte tömt filtret när de är klar.
  • Anonym (Ludd)
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 16:07:10 följande:

Man dör ju inte av bakterier men det är äckligt om jag får grannarnas bakterier på min tvätt

Hur upptäcker du grannarnas bakterier? Hur ser du skillnad på deras och dina egna?
  • Anonym (J)
    Anonym (Ludd) skrev 2021-09-09 16:27:52 följande:
    Hur upptäcker du grannarnas bakterier? Hur ser du skillnad på deras och dina egna?
    Det finns alltid de som tvättar typ 1 gång varannan månad, allt i 30 grader, fullsmockad maskin så det inte blir rent. Lägger de sedan detta i torktumlaren, ja då blir det äckligare och fler bakterier än om tex jag skulle tvättat. 
  • Anonym (Bakterier)
    Anonym (J) skrev 2021-09-09 16:22:12 följande:

Det blir varmt i torktumlaren. Bakterier bör ej överleva det om du tumlar i minst 1 timme. Har jag alltid tänkt iaf.

Finns dom inte kvar i tumlaren om tvätten inte blir torr då?
  • Anonym (Bakterier)
    Anonym (Ludd) skrev 2021-09-09 16:27:52 följande:

Därför jag frågar för man ser dom inte såklart.
  • Anonym (J)
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 16:33:36 följande:
    Finns dom inte kvar i tumlaren om tvätten inte blir torr då?

Om det inte blir torrt kan det bli bakterier och mögel. 

Skriv en lapp i tvättstugan att folk måste rengöra filtret efter sig. 

• Anonym (Oj!)

Du själv består av betydligt fler bakterier än dina egna celler. Nåt att fundera på. Att offentliga tvättmaskiner eller torktumlare skulle sprida bakterier är nåt jag aldrig i mitt drygt 50-åriga liv tänkt på. Men så har jag noll bakterieskräck och är nästan aldrig sjuk heller.

• Anonym (J)
    Anonym (Oj!) skrev 2021-09-09 16:36:19 följande:

Du själv består av betydligt fler bakterier än dina egna celler. Nåt att fundera på. Att offentliga tvättmaskiner eller torktumlare skulle sprida bakterier är nåt jag aldrig i mitt drygt 50-åriga liv tänkt på. Men så har jag noll bakterieskräck och är nästan aldrig sjuk heller.

Man kan dock också få kroniska infektioner som förstör ens livskvalitet. Hände min syster
  • Anonym (Oj!)
    Anonym (J) skrev 2021-09-09 16:41:23 följande:
    Man kan dock också få kroniska infektioner som förstör ens livskvalitet. Hände min syster
    Via tvättstugan i hennes hyreshus? 
  • Anonym (Bakterier)
    Anonym (J) skrev 2021-09-09 16:41:23 följande:

Vilka infektioner fick hon?
  • Anonym (Bakterier)
    Anonym (J) skrev 2021-09-09 16:35:13 följande:

Om det inte blir torrt kan det bli bakterier och mögel. 

Skriv en lapp i tvättstugan att folk måste rengöra filtret efter sig. 

Den funkar som den ska nu men bakterierna kanske finns kvar :(
  • Anonym (Bakterie)
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 17:01:24 följande:

Den funkar som den ska nu men bakterierna kanske finns kvar :(

Ja, det kommer alltid finnas kvar
  • Anonym (J)
    Anonym (Oj!) skrev 2021-09-09 16:42:45 följande:
    Via tvättstugan i hennes hyreshus? 
    Grejen är ju att man inte vet. Det enda vi vet är att det orakades av bakterier.
  • Anonym (Bakterier)
    Anonym (J) skrev 2021-09-09 17:04:45 följande:

Grejen är ju att man inte vet. Det enda vi vet är att det orakades av bakterier.

Vilka infektioner fick hon då?
  • sextiotalist
    Anonym (J) skrev 2021-09-09 17:04:45 följande:
    Vilket 99% av infektionerna gör. Inte alltför sällan av de hudbakterier som vi har natuligt på kroppen som tar sig igenom hudens barriär, via sår, via eksem (som kan uppstå vid övernaturligt tvättande) eller om man har nedsatt immunförsvar.
  • MajaMaria79

Ts, jag tror du behöver fundera över vilja bakterier du är rädd för.  Stafylokocker är de vanligaste som ger sårinfektioner,  de smittar via kontaktsmitta. Och orsakar problem när de når skadad och sårig hud. 

Andra trassliga bakterier är e-coli, de lever naturligt i våra tarmar och ställer inte till besvär om de inte hamnar på fel ställe, typ i urinröret. 

Aldrig någonsin har jag hört att någon smittats via tvätt i tvättstuga, oavsett fuktig torktumlare eller inte och då har jag ändå jobbat på Infektionsavdelning

Normalt sett torkar tumlaren dessutom kläderna i minst 70 grader, dvs fler bakterier försvinner än i tvättmaskinen. 

• Anonym (A)
    MajaMaria79 skrev 2021-09-10 10:05:07 följande:
    Ts, jag tror du behöver fundera över vilja bakterier du är rädd för.  Stafylokocker är de vanligaste som ger sårinfektioner,  de smittar via kontaktsmitta. Och orsakar problem när de når skadad och sårig hud. 

Andra trassliga bakterier är e-coli, de lever naturligt i våra tarmar och ställer inte till besvär om de inte hamnar på fel ställe, typ i urinröret. 

Aldrig någonsin har jag hört att någon smittats via tvätt i tvättstuga, oavsett fuktig torktumlare eller inte och då har jag ändå jobbat på Infektionsavdelning

Normalt sett torkar tumlaren dessutom kläderna i minst 70 grader, dvs fler bakterier försvinner än i tvättmaskinen. 
    Håller med
  • Anonym (Elin)

Hade köpt egen torktumlare..
    Min mamma som dock hade ett försvagat immunförsvar pga mediciner mot autoimmun sjukdom, drabbades av lunginflammation som ledde till sepsis och hon dog av organsvikt. Hon hade isolerat sig hemma MEN tvättade i tvättstugan så läkarna sa att hon måste fått in de främmande bakterierna i kroppen där.
    Sluta tvätta där TS, skulle vara orolig om jag var du...

Svar på tråden Bakterier i torktumlare?