• Anonym (Bakterier)

Bakterier i torktumlare?

Finns det bakterier kvar i torktumlaren från andras tvätt om de exempelvis tvättat i 60 grader eller lägre och sen slänger in tvätten i tumlaren? Ofta funkar inte våran torktumlare som den ska pga grannar tar inte bort ludd från filtret, då blir tvätten inte torr när man tumlar. Finns det mer bakterier som kommer i våran tvätt då än om den fungerar som den ska och gjort tvätten helt torr?

• Svar på tråden Bakterier i torktumlare?
  • Anonym (Bakterier)
    Anonym (Ludd) skrev 2021-09-09 15:54:42 följande:

Vore det så då skulle vi som jag skrev tidigare dött för länge sedan. Alternativt alltid vara sjuk.

Man dör ju inte av bakterier men det är äckligt om jag får grannarnas bakterier på min tvätt
  • Anonym (Bakterier)
    sextiotalist skrev 2021-09-09 15:54:59 följande:

Det är inte bara temperaturen som tar död på bakterierna. De knäcks rejält av tvättmedlet. De flesta bakterier trivs inte i den basiska miljön (speciellt inte de som är sjukdomsalstrande, de vill ha en neutral eller sur miljö) som blir när man använder tvättmedel, de sköljs bort med sköljvattnet

Så om någon tvättar i 60 eller 40 grader så dör bakterierna av tvättmedlet?
  • Tom Araya
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 15:50:27 följande:
    Men om de tvättar på högst 60 grader innan de slänger in tvätten i tumlaren så kommer väl deras bakterier hamna på mina kläder när jag torktumlar efter dom? Bakterier dör ju inte vid 60 grader..
    Många bakterier dör redan vid 40 grader, om än inte alla. För att ta kål på alla måste man koka i minst 10 minuter eller använda väldigt starka medel.
    Tvätt i vanligt tvättmedel och 40, 60 eller 90 grader får bort bakterier till en rimlig nivå. Även torktumling och strykning tar kål på bakterier med värmen.
  • Tom Araya
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 16:07:10 följande:
    Man dör ju inte av bakterier men det är äckligt om jag får grannarnas bakterier på min tvätt
    Då får du skaffa dig egen tvättmaskin och torktumlare.
  • Anonym (Bakterier)
    Tom Araya skrev 2021-09-09 16:09:39 följande:

Då får du skaffa dig egen tvättmaskin och torktumlare.

Kan inte
  • Anonym (Bakterie)
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 16:08:23 följande:

Så om någon tvättar i 60 eller 40 grader så dör bakterierna av tvättmedlet?

Många, dock inte alla.
  • Anonym (Bakterier)
    Anonym (Bakterie) skrev 2021-09-09 16:13:42 följande:

Många, dock inte alla.

Som vilka bakterier dör inte?
  • Anonym (Rakt på sak)

TS, du skulle behöva ta tag i din bacillskräck. Det finns hjälp att få via din vårdcentral.

• Tom Araya
    Anonym (Bakterier) skrev 2021-09-09 16:15:05 följande:
    Som vilka bakterier dör inte?

Den här

Visa källbildenSkrattande

• Anonym (J)

Det blir varmt i torktumlaren. Bakterier bör ej överleva det om du tumlar i minst 1 timme. Har jag alltid tänkt iaf.

Svar på tråden Bakterier i torktumlare?