• Fri 10 Sep 2021 15:49
    31593 visningar
    429 svar
    429
    31593

    Nyligen haft MA/MA - försöka igen

    Hej! Startar en ny tråd då jag gjorde en miss i inställningarna i den förra... tänkte se om det är flera som haft missfall/missed abortion relativt nyligen och som nu eller snart vill försöka bli gravid igen? Tänkte att fler kanske befinner sig i samma situation och vill följas åt och peppa varandra :)

    Fick konstaterat MA den 16 augusti i vad som skulle ha varit vecka 13 att fostret slutat växa redan i v 5. Gjorde själva "aborten" 17 augusti och blödde kraftig i en vecka, sedan smått och ibland endast rosa på pappret till och med den 4 september. Gjorde ett negativt grav-test den 2 september.

    Tog ägglossningstest varje morgon 4-7 september och tyckte mig se en stegring under söndagen den 5 sep. Har inte använt mig av test tidigare så har dock dålig koll... Har aldrig haft symtom på äl men kände smärta i en äggstock (tror jag) på måndagsmorgon. Vi hade samlag nästan varje dag under dessa dagar då vi bestämt oss köra direkt. Hade några knappt rosa flytningar där mitt bland dagarna men tänkte inte så mycket på det.

    Igår, den 9 september, började jag dock blöda en del under eftermiddagen och började fundera på om det kan ha varit mensen som är igång. Idag har det avtagit under eftermiddagen och nu är det typ mer rosa flytningar med lite blod i..

    Har inga barn sedan innan och detta var min första graviditet.

    Någon som befinner sig i liknande situation? <3

  • Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen
  • Mon 11 Oct 2021 15:33
    #91
    Dalarna91 skrev 2021-10-09 19:54:08 följande:
    Jag tog hcg prov igår, så får väl svar på måndag. De va på 43 i måndags. Har tagit ältest varje dag och de har varit negativt. Hade känningar i äggstocken i veckan och igår och idag va det ljus rosa när jag torkade mig på morgonen. Ingen aning varför.. blir mest frustrerad att inte veta vad kroppen håller på med.
    Jag håller med, väldigt jobbigt att inte veta vad som händer. Man vill ju bara kunna komma igång och försöka bli gravid igen. Tycker det är så ovisst och man har inte koll på något alls jämfört med innan missfallet.

    Fick du svar om ditt hcg?

    Jag var på återbesök idag och det var lite rester kvar. Suck... Som om inte det var nog fick jag även antibiotika för infektion och nu var det över tre timmar sedan jag tog de nya cytotec och det har inte börjat blöda än. Känner att min kropp kämpar lite för hårt för att behålla den här graviditeten.
  • Mon 11 Oct 2021 15:41
    #92
    DomkallarmigS skrev 2021-10-10 13:56:32 följande:
    Jo det är nog inte helt ovanligt att det kommer lite stötvis efter cytotec. Jag tyckte det var lite stressande att man verkligen inte hade någon aning om när äl skulle komma efter, man vill ju inte råka missa den liksom. Så bra att du laddat upp med lite tester, hoppas du lyckas hitta äl snabbt (kan ju tyvärr bli dyrt med många tester när man inte har någon aning).

    Ja nu är det mer som vanlig mens som tur är, dock längre vanligt, är inne på dag 6 och brukar vanligtvis ha 3-4 dagar. Men det är väl vanligt efter missfall. Tack, hoppas också min kropp blir återställd efter detta :) ska också äl-testa denna cykel men även ligga mycket direkt jag slutat blöda :)
    Från vad jag förstod läkaren idag på återbesöket så var det inte optimalt att det kommer stötvis. Jag har blött lite varannan dag och det visade sig vara rester kvar plus infektion. Idag är jag så less på alltihop. Det kommer inte vara så roligt att försöka igen känner jag, mer traumatiskt att gå och oroa sig för att få missfall och komplikationer igen. Och som kvinna är det ju jag som får ta allt, min sambo får ju inte ens följa med på läkarbesöken och ta emot de dåliga beskeden :( 

    Så jag hamnar väl lite efter er med min cykel, återbesök igen på fredag och hoppas att allt ska vara ute då iaf! Det är åtminstone väldigt skönt att ha den här tråden att ventilera lite i.

    Har du/ni andra haft bra stöd från er partner i det här? 
  • Mon 11 Oct 2021 16:13
    #93
    Rosastjärna skrev 2021-10-11 15:41:04 följande:

    Från vad jag förstod läkaren idag på återbesöket så var det inte optimalt att det kommer stötvis. Jag har blött lite varannan dag och det visade sig vara rester kvar plus infektion. Idag är jag så less på alltihop. Det kommer inte vara så roligt att försöka igen känner jag, mer traumatiskt att gå och oroa sig för att få missfall och komplikationer igen. Och som kvinna är det ju jag som får ta allt, min sambo får ju inte ens följa med på läkarbesöken och ta emot de dåliga beskeden :( 

    Så jag hamnar väl lite efter er med min cykel, återbesök igen på fredag och hoppas att allt ska vara ute då iaf! Det är åtminstone väldigt skönt att ha den här tråden att ventilera lite i.

    Har du/ni andra haft bra stöd från er partner i det här? 


    Men nej vad tråkigt med rester och infektion på det... Man vill ju bara att allt ska ut fort som attan så man kan få börja om. Hade du några symtom på infektion, tex feber, smärta eller flytningar? Jag förstår verkligen din känsla av att du är less på allt, jag har känt likadant några gånger sedan MA, tex när mens kommit och så. Man känner ingen glädje och att man inte kommer kunna bli glad ens om man blir gravid igen. Man blir lite traumatiserad av att gå igenom ett missfall :(

    Min mens har i alla fall slutat nu (vågar knappt skriva det för då känns det som att det kommer börja blöda igen haha) så känner mig mer positiv nu och är taggad på äl :)

    Min man har varit otroligt stöttande måste jag säga. Han är egentligen den barnkära av oss och har velat ha barn i flera år när jag inte känt mig redo. Så det tog väldigt hårt på honom men han har kunnat släppa det och gå vidare på ett helt annat sätt än vad jag gjort. Är kanske mycket pga hormoner också som vi kvinnor måste utstå. Han tröstar mig när jag varit ledsen och har köpt med nåt gott hem när han märker att jag haft en dålig dag. Är så tacksam <3 får du bra stöd från din partner?
  • Mon 11 Oct 2021 20:08
    #94
    Rosastjärna skrev 2021-10-11 15:33:16 följande:

    Jag håller med, väldigt jobbigt att inte veta vad som händer. Man vill ju bara kunna komma igång och försöka bli gravid igen. Tycker det är så ovisst och man har inte koll på något alls jämfört med innan missfallet.

    Fick du svar om ditt hcg?

    Jag var på återbesök idag och det var lite rester kvar. Suck... Som om inte det var nog fick jag även antibiotika för infektion och nu var det över tre timmar sedan jag tog de nya cytotec och det har inte börjat blöda än. Känner att min kropp kämpar lite för hårt för att behålla den här graviditeten.


    Hcg i fredags va 9. Dom vill ta ett blodprov till.... Jisses. Jag håller på och tar ägglossnings tester varje dag för att se när ägglossningen kommer. Men tror inte det händer snart.. väldigt negativ på testerna. Va tråkigt att höra om infektionen! Ja, den verkar tydligen kämpa ganska mycket. Hoppas att du plussar fort när allt är över. Känner det är det minsta man ska tycka efter allt du har gått igenom.
  • Wed 13 Oct 2021 15:03
    #95
    Rosastjärna skrev 2021-10-11 15:41:04 följande:
    Från vad jag förstod läkaren idag på återbesöket så var det inte optimalt att det kommer stötvis. Jag har blött lite varannan dag och det visade sig vara rester kvar plus infektion. Idag är jag så less på alltihop. Det kommer inte vara så roligt att försöka igen känner jag, mer traumatiskt att gå och oroa sig för att få missfall och komplikationer igen. Och som kvinna är det ju jag som får ta allt, min sambo får ju inte ens följa med på läkarbesöken och ta emot de dåliga beskeden :( 

    Så jag hamnar väl lite efter er med min cykel, återbesök igen på fredag och hoppas att allt ska vara ute då iaf! Det är åtminstone väldigt skönt att ha den här tråden att ventilera lite i.

    Har du/ni andra haft bra stöd från er partner i det här? 
    Så jobbigt för dig att det blivit så långdraget. Hoppas det är dags för lite bättre besked nästa gång.

    Eftersom mitt missfall egentligen yttrade sig som lindrigare än en vanlig mens både i smärta och blödning så har ju min sambo och jag haft lite mer jämförbar upplevelse av det och tycker att vi delat på besvikelsen, men också lika starkt velat försöka direkt igen. Tänker att det ju kan bli en helt annan upplevelse när man som du behöver genomgå läkarbesök och behandlingar som inte sambon fått följa med på. Men sånt får vi ju också hoppas blir lättare framöver.
  • Wed 13 Oct 2021 15:18
    #96
    Rewner skrev 2021-10-13 15:03:45 följande:

    Så jobbigt för dig att det blivit så långdraget. Hoppas det är dags för lite bättre besked nästa gång.

    Eftersom mitt missfall egentligen yttrade sig som lindrigare än en vanlig mens både i smärta och blödning så har ju min sambo och jag haft lite mer jämförbar upplevelse av det och tycker att vi delat på besvikelsen, men också lika starkt velat försöka direkt igen. Tänker att det ju kan bli en helt annan upplevelse när man som du behöver genomgå läkarbesök och behandlingar som inte sambon fått följa med på. Men sånt får vi ju också hoppas blir lättare framöver.


    Hej, hur har det gått för dig förresten? Du hade lite symtom och skulle ta ett graviditetstest? Jag hade liknande upplevelse som du, jag började blöda några dagar efter bim och blödde bara som en lindrig mens. Fick negativt graviditetstest nästan direkt dock. Nu väntar jag på första mensen efter missfallet, men hoppas såklart att det inte kommer någon mens :)
    Rewner skrev 2021-10-13 15:03:45 följande:

    Så jobbigt för dig att det blivit så långdraget. Hoppas det är dags för lite bättre besked nästa gång.

    Eftersom mitt missfall egentligen yttrade sig som lindrigare än en vanlig mens både i smärta och blödning så har ju min sambo och jag haft lite mer jämförbar upplevelse av det och tycker att vi delat på besvikelsen, men också lika starkt velat försöka direkt igen. Tänker att det ju kan bli en helt annan upplevelse när man som du behöver genomgå läkarbesök och behandlingar som inte sambon fått följa med på. Men sånt får vi ju också hoppas blir lättare framöver.


    Hej, hur har det gått för dig förresten? Du hade lite symtom och skulle ta ett graviditetstest? Jag hade liknande upplevelse som du, jag började blöda några dagar efter bim och blödde bara som en lindrig mens. Fick negativt graviditetstest nästan direkt dock. Nu väntar jag på första mensen efter missfallet, men hoppas såklart att det inte kommer någon mens :)
  • Wed 13 Oct 2021 17:22
    #97

    Hej på er, här är en till med ma och mf i bagaget, haft två sena MA sen en ofostrig graviditet, är nu gravid på nytt i vecka 5+0, har två barn på 4 och 6. Aldrig tidigare haft problem med ma eller mf. Har efter tredje gången i våras fått kolla lite prover osv men allt ser bra ut, alla gånger har de varit av olika anledningar så de går inte att se något samband heller... har nu inga direkta symtom vilket gör mig orolig å fundersam, har dock aldrig haft så mkt symtom vid någon graviditet men hade iaf illamående i början av mina två fullgångana graviditeter. Har ett vul om 2 veckor så då får man väl se. Hoppas såklart å försöker vara positiv, men tyvärr har man gjort detta några gånger nu så den första tiden av graviditeten är jäkligt jobbig, vill spola fram tiden till efter rul åtminstone:/ vet inte om de är okej att skriva när jag redan plussat? Men känner att de är skönt att skriva i en tråd där man har liknande erfarenheter

    Någon annan som plussat igen här inne?

  • Wed 13 Oct 2021 17:37
    #98
    Bebis2021 skrev 2021-10-13 17:22:06 följande:

    Hej på er, här är en till med ma och mf i bagaget, haft två sena MA sen en ofostrig graviditet, är nu gravid på nytt i vecka 5+0, har två barn på 4 och 6. Aldrig tidigare haft problem med ma eller mf. Har efter tredje gången i våras fått kolla lite prover osv men allt ser bra ut, alla gånger har de varit av olika anledningar så de går inte att se något samband heller... har nu inga direkta symtom vilket gör mig orolig å fundersam, har dock aldrig haft så mkt symtom vid någon graviditet men hade iaf illamående i början av mina två fullgångana graviditeter. Har ett vul om 2 veckor så då får man väl se. Hoppas såklart å försöker vara positiv, men tyvärr har man gjort detta några gånger nu så den första tiden av graviditeten är jäkligt jobbig, vill spola fram tiden till efter rul åtminstone:/ vet inte om de är okej att skriva när jag redan plussat? Men känner att de är skönt att skriva i en tråd där man har liknande erfarenheter

    Någon annan som plussat igen här inne?


    De är klart man får skriva här :) jag har inte plussat än väntar fortsatt på min ägglossning, hade mf i vecka 5 20/9. Så tycker den borde komma snart.
  • Thu 14 Oct 2021 08:13
    #99
    slo92 skrev 2021-10-13 15:18:54 följande:
    Hej, hur har det gått för dig förresten? Du hade lite symtom och skulle ta ett graviditetstest? Jag hade liknande upplevelse som du, jag började blöda några dagar efter bim och blödde bara som en lindrig mens. Fick negativt graviditetstest nästan direkt dock. Nu väntar jag på första mensen efter missfallet, men hoppas såklart att det inte kommer någon mens :)
    Rewner skrev 2021-10-13 15:03:45 följande:

    Så jobbigt för dig att det blivit så långdraget. Hoppas det är dags för lite bättre besked nästa gång.

    Eftersom mitt missfall egentligen yttrade sig som lindrigare än en vanlig mens både i smärta och blödning så har ju min sambo och jag haft lite mer jämförbar upplevelse av det och tycker att vi delat på besvikelsen, men också lika starkt velat försöka direkt igen. Tänker att det ju kan bli en helt annan upplevelse när man som du behöver genomgå läkarbesök och behandlingar som inte sambon fått följa med på. Men sånt får vi ju också hoppas blir lättare framöver.


    Jo, jag gjorde ett test i lördags (vilket ju egentligen var alldeles för tidigt om jag hade ägglossning när jag tror), men det var negativt. Känner fortfarande av en del symtom dock så får nog göra ett till för blev inte helt övertygad. Har fortsatt testa med ägglossningsstickor och inte fått positivt på dem än så vet ju inget om när mensen kan tänkas komma heller om jag inte är/blir gravid igen.

    Ja, hoppas det inte kommer någon mens!
  • Thu 14 Oct 2021 09:17
    Rewner skrev 2021-10-14 08:13:39 följande:

    Jo, jag gjorde ett test i lördags (vilket ju egentligen var alldeles för tidigt om jag hade ägglossning när jag tror), men det var negativt. Känner fortfarande av en del symtom dock så får nog göra ett till för blev inte helt övertygad. Har fortsatt testa med ägglossningsstickor och inte fått positivt på dem än så vet ju inget om när mensen kan tänkas komma heller om jag inte är/blir gravid igen.

    Ja, hoppas det inte kommer någon mens!


    Spännande, när tror du att ägglossningen var då?
Svar på tråden Nyligen haft MA/MA - försöka igen