• Anonym­sju
    Thu 16 Sep 2021 20:51
    2441 visningar
    11 svar
    11
    2441

    Corona eller vanlig förkylning?

    Corona eller vanlig förkylning?

    Kortfattat: Dottern blev förkyld/febrig förra helgen och var hemma 1 v. Den veckan va många på hennes förskola hemma, både barn och pedagoger. Jag och sambon blev krassliga denna helg med förkylningssymton, täppt/rinnig näsa. Ingen hosta, halsont eller feber. Jag tog corona test pga konstiga stickningar i kroppen. Fick svar i sön - Negativt.

    Min nästäppa sitter i och jag är sjukt snorig hela tiden. Det är mitt enda förkylningssymton, känner mig frisk i övrigt. Idag dock försvann mitt luktsinne. Jag är fullvacinerad. Klarade mig hela pandemin utan corona. Träffade knappt någon dagarna innan vi blev förkylda nu. Så det logiska är att vi fick samma förkylning som dottern. Min fråga - kan jag ändå ha corona trots bara nästäppa, ett negativt test i helgen och fullvacinerad?

    Jag har aldrig förlorat luktsinnet såhär, men har nog aldrig heller varit så täppt som jag är nu i vuxen ålder. Är det vanligt att förlora luktsinnet vid vanlig nästäppa?

  • Svar på tråden Corona eller vanlig förkylning?
  • Thu 16 Sep 2021 20:59
    #1

    Om du och sambon blev krassliga på lördag och tog test då så kan det vara för tidigt. När man bokar tider via 1177 ska man ha haft symptom minst ett dygn först och det kanske finns en anledning till det? Det känns som att man inte borde kunna få falskt negativt men med tanke på att du tappat luktsinnet skulle jag testa mig igen, för det är ett tydligt coronasymptom som jag aldrig hört att man kan få i samband med vanlig förkylning. Testa sambon och dottern också! Och ja, vaccinerade kan fortfarande bli sjuka. Det är därför man alltid ska hålla sig till restriktionerna oavsett.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 16 Sep 2021 21:11
    #2
    Mortiscia80 skrev 2021-09-16 20:59:53 följande:

    Om du och sambon blev krassliga på lördag och tog test då så kan det vara för tidigt. När man bokar tider via 1177 ska man ha haft symptom minst ett dygn först och det kanske finns en anledning till det? Det känns som att man inte borde kunna få falskt negativt men med tanke på att du tappat luktsinnet skulle jag testa mig igen, för det är ett tydligt coronasymptom som jag aldrig hört att man kan få i samband med vanlig förkylning. Testa sambon och dottern också! Och ja, vaccinerade kan fortfarande bli sjuka. Det är därför man alltid ska hålla sig till restriktionerna oavsett.


    Jag blev krasslig på onsdag redan, tog testet på fredag. Kanske var otydlig om det! Dottern är bara 3 år, aldrig hört att man testar förskolebarn?
  • Thu 16 Sep 2021 21:17
    #3

    Jag gissar att pedagogerna testades när de blev sjuka? Vad visade i så fall deras tester?

    Visst kan du få covid också som vaccinerad, även om risken är mindre. Visst kan test visa fel, även om det är mycket ovanligt. Och ja, man kan tappa lukt av en vanlig förkylning. Min sambo gjorde det för några år sen, senast.

  • Thu 16 Sep 2021 21:22
    #4

    Det kan vara corona men det spelar ju eg ingen roll eftersom ni är hemma sjuka och inte springer runt och riskerar att smitta andra. Dessutom är ni vaccinerade vilket gör att risken att ni smittar någon ska vara än lägre. 

    Följ restriktionerna som om ni hade Corona, det är knappast någon uppoffring med tanke på erat sjukdomsläge :)

    Men ja, nog mycket skrot i bihålorna så kan också lukten bli i det närmaste obefintlig. Har inte haft mycket lukt att skryta med mina värsta bihåleinflammationer.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 16 Sep 2021 21:26
    #5
    LaFontaine skrev 2021-09-16 21:17:08 följande:

    Jag gissar att pedagogerna testades när de blev sjuka? Vad visade i så fall deras tester?

    Visst kan du få covid också som vaccinerad, även om risken är mindre. Visst kan test visa fel, även om det är mycket ovanligt. Och ja, man kan tappa lukt av en vanlig förkylning. Min sambo gjorde det för några år sen, senast.


    Pedagogerna har inget ansvar eller det finns inga regler där pedagoger måste gå ut med test. Vi får information om corona är bekräftat i verksamheten, men knappast så att pedagoger måste visa upp test så fort dom är hemma.
  • Thu 16 Sep 2021 21:33
    #6
    Anonymsju skrev 2021-09-16 20:51:47 följande:

    Corona eller vanlig förkylning?

    Kortfattat: Dottern blev förkyld/febrig förra helgen och var hemma 1 v. Den veckan va många på hennes förskola hemma, både barn och pedagoger. Jag och sambon blev krassliga denna helg med förkylningssymton, täppt/rinnig näsa. Ingen hosta, halsont eller feber. Jag tog corona test pga konstiga stickningar i kroppen. Fick svar i sön - Negativt.

    Min nästäppa sitter i och jag är sjukt snorig hela tiden. Det är mitt enda förkylningssymton, känner mig frisk i övrigt. Idag dock försvann mitt luktsinne. Jag är fullvacinerad. Klarade mig hela pandemin utan corona. Träffade knappt någon dagarna innan vi blev förkylda nu. Så det logiska är att vi fick samma förkylning som dottern. Min fråga - kan jag ändå ha corona trots bara nästäppa, ett negativt test i helgen och fullvacinerad?

    Jag har aldrig förlorat luktsinnet såhär, men har nog aldrig heller varit så täppt som jag är nu i vuxen ålder. Är det vanligt att förlora luktsinnet vid vanlig nästäppa?


    Rekommenderar er båda att ta en till test samt ta test av dottern.

    Även fullvaccineradd kan bli smittade och bära smittan vidare. Tappat luktsinne är ett covid-19 syntom, även nästäppa. Så ja, du kan ha corona trots fullvaccinerad och negativt test.
  • Thu 16 Sep 2021 21:35
    #7
    Anonymsju skrev 2021-09-16 21:26:41 följande:

    Pedagogerna har inget ansvar eller det finns inga regler där pedagoger måste gå ut med test. Vi får information om corona är bekräftat i verksamheten, men knappast så att pedagoger måste visa upp test så fort dom är hemma.


    Nej, men om testerna visat att pedagoger drabbats av covid, bör föräldrar informerats om detta.
  • Thu 16 Sep 2021 21:40
    #8
    Anonymsju skrev 2021-09-16 21:11:08 följande:
    Jag blev krasslig på onsdag redan, tog testet på fredag. Kanske var otydlig om det! Dottern är bara 3 år, aldrig hört att man testar förskolebarn?
    Ok! Ja då är det konstigt om du tappat luktsinnet för det är som sagt ett extremt tydligt tecken på just corona. Dottern kan du testa om du vill, det finns hemtest, men om du fick negativt så antagligen inte. Sambon borde testas om hen inte gjort det än.
  • neverp­reggo
    Thu 16 Sep 2021 22:42
    #9

    Tappa luktsinnet vid en vanlig förkylning är inte konstigt alls. Vanligtvis för mig så brukar det komma tillfälligt tillbaka, ofta på kvällar men sedan vara borta något dygn igen.

  • Thu 16 Sep 2021 23:13
    #10
    Mortiscia80 skrev 2021-09-16 20:59:53 följande:

    Om du och sambon blev krassliga på lördag och tog test då så kan det vara för tidigt. När man bokar tider via 1177 ska man ha haft symptom minst ett dygn först och det kanske finns en anledning till det? Det känns som att man inte borde kunna få falskt negativt men med tanke på att du tappat luktsinnet skulle jag testa mig igen, för det är ett tydligt coronasymptom som jag aldrig hört att man kan få i samband med vanlig förkylning. Testa sambon och dottern också! Och ja, vaccinerade kan fortfarande bli sjuka. Det är därför man alltid ska hålla sig till restriktionerna oavsett.


    Jo, man kam tappa lukt- och smaksiknet vid vanlig förkylning men det är ynder en väldigt kort period och inte direkt vanligt.
  • Thu 16 Sep 2021 23:18
    #11

    Jag hade knappt ingen snuva alls med covid men var sjuk en hel månad med 15 andra symptom...


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Corona eller vanlig förkylning?