• AndreaBD

Ska ni vaccinera era barn?

Anonym (F) skrev 2021-09-17 08:14:19 följande:

Man har precis i usa konstaterar att pojkar som tar vaccinet löper en risk att få hjärtmuskelinflammation.

Med det säger jag inte att man inte ska vaccinera sina barn. Men man bör vara medveten om detta.

www.expressen.se/nyheter/hogre-risk-for-vaccinbiverkning-an-allvarlig-infektion-for-pojkar/

De tog ju upp det på presskonferensen igår och Karin Wigsell-Tegemark sa att de hade avvaktat tills de fick ett lugnande besked just om det här. Hon sa att det inte är någon fara, det är övergående.
  • AndreaBD
    Anonym (F) skrev 2021-09-17 23:17:05 följande:
    De menar att en hjärtmuskelinflammation är övergående? Jag skulle garanterat tänka ett varv till gällande om jag vill vaccinera under dom premisserna
    Japp, det sa de.
  • AndreaBD
    Anonym (F) skrev 2021-09-17 23:17:05 följande:
    De menar att en hjärtmuskelinflammation är övergående? Jag skulle garanterat tänka ett varv till gällande om jag vill vaccinera under dom premisserna
    "För ett fåtal barn som vaccinerats har biverkan i form av hjärtmuskelinflammation uppträtt. Denna biverkan är mycket ovanlig och som regel övergående, men man behöver vara medveten om den och söka vård om man skulle få symtom som bröstsmärta de närmaste dagarna efter vaccinationen."

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/allman-vaccination-mot-covid-19-fran-12-ar/
  • AndreaBD
    Anonym (Moa) skrev 2021-09-18 07:56:08 följande:

Som förälder är jag mer orolig för hyperinflammation av Covid-infektion än av hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination.

Man vet när dosen tas Hjärtmuskelinflammation i samband med vaccination uppträder tidigt efter vaccination Vila en vecka i samband med vaccination, så borde man kunna veta om ens barn drabbats av den mycket ovanliga biverkningen hjärtmuskelinflammation Det är alltså en vecka av extra vila. I några fåtal fall, om hjärtmuskelinflammation misstänks får man åka in till sjukhus övervakas någon dag och sedan vila en längre tid.

Hur ser det ut för hyperinflammation?
    Hur ser det ut för post-Covid?
    Skrämmer inte det?
    Precis! 
  • AndreaBD
    Anonym (Nej tack!) skrev 2021-09-18 19:52:56 följande:

Nej. Jag skulle inte ge detta outforskade MRna-preparat till mina barn även om de var över 12. Fast rekommendationerna kommer snart att även gälla mindre barn, precis som dos 3, 4 och 5 för vuxna.

I mina ögon är detta helt sanslöst hur exempelvis Tegnell kan stå i tv och säga att detta är helt säkert för båda barn och gravida att injicera, då man inte kan veta detta i nuläget. Det kan vi först veta om 5-10 år, då vi kan se långtidseffekterna.

Ska man ta ett medicinskt preparat så bör man värdera riskerna för biverkningar mot fördelarna med att ta det. När det kommer till Corona så är riskerna att barn och ungdomar ska drabbas allvarligt väldigt små, däremot finns det stora risker för biverkningar, samt det man ännu inte känner till.

En annan paradox i detta är att MRna-injektionerna inte gör dig immun och förhindrar heller inte smittan av Corona mellan människor. Det sägs bara göra dig mindre sjuk. Detta gör att du sprider smittan även om du tagit sprutan. Så du bör inte ta den för att vara solidarisk mot någon annan utan enbart göra det för din egen skull.

En ren felinformation här: Det stämmer inte att m-rna-vaccinerna inte skulle göra en immun. De flesta blir faktiskt immuna, men man ville väl inte lova det, eftersom det inte var helt säkert. Men när det fortfarande var alfa-varianten så var över 90 % av dem vaccinerade immuna mot den. Med delta-varianten verkar det bara vara 60- 70 %. Men det är ju inte "inga".

Visserligen kan vi inte veta långtidseffekter. Men det kan man inte med covid heller! Och det verkar som om risken för långtidssymptom är ganska stor med covid-19. Många med långtids-covid. Och när det gäller vaccinationer, så var väl det här med narkolepsin det enda som har hänt. Annars är det inte alls vanligt att något dyker upp senare.

Vad vi vet NU så är riskerna med covid större än riskerna med vaccinet.
  • AndreaBD
    Drottningen1970 skrev 2021-09-18 20:26:13 följande:
    Fast om du blir mindre sjuk och har lägre virisnivåer är du heller inte lika smittsam.
    Oavsett det, så blir de flesta immuna. Tyvärr så har man uttryckt sig så väldigt försiktigt där, kanske var man inte säker, men så är det. 
  • AndreaBD
    Drottningen1970 skrev 2021-09-19 10:56:28 följande:
    Det ändrade intervallet för pfizer har ju nu visat sig ge ett bättre långvarigt skydd än med kortare intervaller.
    Precis!
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-19 17:29:25 följande:
    Så är det nog ang. inflammationen, frågan är hur vanligt det är bland samma grupp.

Jag gillar vaccin, jag vill bara inte ge det till någon som har låg risk att drabbas allvarligt om det finns olustiga biverkningar av vaccinet som är relativt vanliga.

Jag tycker själv att FHM varit väldigt dåliga att dela med sig av underlag till sina riskbedömningar under hela pandemin, utan agerat rätt, vet inte vilket ord jag söker helt men arrogant eller drygt är i närheten - att man gjort bedömningar så nu får alla lita till dem. Jag uppskattar möjligheten att titta själv med.

Sedan är det ju detta med att vaccinera innan man vet hela bilden; hade jag vetat för egen del att modernas vaccin höll så otroligt mkt bättre än Pfizers långsiktigt hade jag ju önskat att få Modernas. Det var ju en jätteskillnad i hur mkt de avtog. Istället kanske jag nu behöver få en tredje dos vaccin pfizer framöver som man inte vet hur länge den håller. Det är ju mkt beslut man tar i förhoppningen att det ska hjälpa, och de är svåra nog för mig själv, och än mer så att ta åt ett barn.
    Det sas något om det på nyheterna, något om att skillnaden kanske inte har så stor betydelse, för att man bara kan kolla antikroppar, men antikroppar är inte allt.
  • AndreaBD
    Anonym (Q) skrev 2021-09-28 17:50:00 följande:

Det är ingen vits med att vaccinera sig då du efter drygt 7 månader bara har ca 10-15 % skydd kvar

Rapporter om att antikropparna minskar snabbare än vad vi trodde är förstås ett bakslag. Men vi vet inte så exakt hur mycket skydd vi har kvar. Kan hända att en del bara har 15 % antikroppar kvar efter 7 månader, men det är inte samma sak som 15 % "skydd". Totalt oseriöst att skriva så! Det är inte bara antikroppar som kan skydda. 
  • AndreaBD
    Anonym (Förälder) skrev 2021-09-28 20:55:56 följande:
    Ja för ens egen skull håller jag med. Jag vaccinerade inte mig för att eliminera risk för mild covid, den skrämmer mig inte. För mig är huvudsaken att inte få allvarlig covid.

Min fundering är mer om man inte får skydd mot mild-måttlig covid med 2 doser om samma krav på vaccinpass som folk ropar på nu för ovaccinerade även kommer gälla för de med bara två doser om de ändå kan smitta andra. Och hur resonemanget/debatten kring det kommer gå. Om man kommer ge även spruta 3 gratis om två ändå skyddar mot allvarlig sjukdom.
    Precis. Bättre att få mild covid än svår covid. 
Svar på tråden Ska ni vaccinera era barn?