• dujagochbebisen

Hur fort blev du gravid?

Hej!

Jag, 28 år, och min partner 31, är på första försöket för första barnet, är så pirrig och längtar ihjäl mig!

Är sugen på att veta hur lång tid det tog för er andra att bli gravida som är runt min ålder på 28 år och/eller uppåt?

Och gjorde ni några särskilda ?förberedelser?? Som typ sluta med koffein eller något för att boosta fertiliteten :)

• Svar på tråden Hur fort blev du gravid?
  • Anonym (Lina)

27 år, blev gravid på andra försöket som slutade i MA, blev gravid igen på första försöket som slutade i MF. Blev sen gravid igen direkt och är nu i v 15 :)

Började äta folsyra så fort vi pratat om att försöka

• Anonym (Ingridpingrig)

Jag blev gravid oplanerat, precis då jag och min sambo träffades. Blev en abort då allt kändes för osäkert. Egentligen emot abort så mådde riktigt dåligt över det.

Sen första försöket när vi bestämt oss ett halvår efter aborten att nu vill vi ha barn. Var 33 år då.

Andra barnet, oplanerat och blev gravid samtidigt som amning.

Tredje barnet precis då jag slutat amma. Hann ha en mens. Bf snart.

Är normalviktig (bmi 21-22), motionerar regelbundet, äter hälsosamt. Har alltid haft regelbundfn mens, men extrem mensvärk och kraftig mens. Blött igenom byxor mm, varit hemskt. Trodde att jag skulle ha svårt att bli gravid pga det då många i min omgivning påstått att om man har mycket mens och extrem mensvärk är tecken på infertilitet. Samma med åldern, men sa åt andra när jag var kring 25 som sa att jag måste skynda mig att bli gravid för annars blir jag utan barn, att jag inte var redo att ta det ansvar som barn kräver då. Inte ångrat en sekund att jag väntat.

Har en väninna som fick sitt andra barn när hon var 41 år.

Har inte ett enda missfall i bagaget heller.

• Anonym (Ingridpingrig)

Glömde det. Men jag levde som vanligt innan plusset, då jag hade förväntat mig att det skulle ta några månader att bli gravid. Som det nu inte gjorde.

Dricker inte kaffe normalt sett. Men alkohol var det en hel del av innan jag blev gravid (En hel del för mig är varannan helg). Nikotin.

Fick total avsmak för alkohol och nikotin när jag blev gravid. Druckit alkoholfritt ibland som ogravid men klarade inte av det heller.

• Soltjej25
    Anonym (Jag) skrev 2021-09-17 22:58:54 följande:

Vid 21 (min man 22) tog det ca ett halvår, började med fertilitetsvänliga kosttillskott, vi var normalviktiga, icke-rökande, icke-drickande med hälsosam livsstil. Provade alla möjliga huskurer och knep, kändes som en evighet.

Andra gången var jag 25, tog ca ett år och 3 missfall i olika stadier av graviditeterna. Även här försökte vi med allt. Men det gick tillslut och snart kommer det barnet :)

Får man fråga vad för typ av kosttillskott du tog? :)
  • Anonym (4st)

Jag är 33år, sambo 31år

Plussade nyligen med barn nr 4. Alla har blivit till på 1a försök.

Har inte gjort nå särskilt. 2 av dem var inte ens planerade men givetvis välkomna.

• Anonym (Jag)
    Soltjej25 skrev 2021-09-18 12:03:58 följande:

Får man fråga vad för typ av kosttillskott du tog? :)

Behövde fundera, var så längesen. Mannen tog zink, magnesium och omega 3. Kanske D-vitamin också. Jag tog nog samma + folsyra, använde spermievänligt glidmedel och progesteronkräm. Vi båda provade också bisolvon, rosenrot samt undvek kaffe och svart te (och alkohol). Tempade med fertility friend och höll koll på livmodertappen också, det var nog alla knep ;)
  • Soltjej25
    Anonym (Jag) skrev 2021-09-18 15:51:51 följande:

Behövde fundera, var så längesen. Mannen tog zink, magnesium och omega 3. Kanske D-vitamin också. Jag tog nog samma + folsyra, använde spermievänligt glidmedel och progesteronkräm. Vi båda provade också bisolvon, rosenrot samt undvek kaffe och svart te (och alkohol). Tempade med fertility friend och höll koll på livmodertappen också, det var nog alla knep ;)

Tack så hemskt mycket för svaret! :)
  • Anonym (H)

Inga försök alls, blev gravid trots preventivmedel. Var nyss fyllda 30.

• Anonym (Hej)

Första gången: 35 år, tog 2 år av aktiva försök med bl a ägglossningstester.

Andra gången: 38 år, tog sig på första försöket.

Tror mycket beror på slumpen.

• Limeblad

31 år, tog sig på första eller tredje försöket beroende på hur man räknar. Missade ägglossning första månaden, andra månaden hade jag ingen ägglossning (hade nyligen slutat med p-piller) och tredje månaden blev jag gravid.

Svar på tråden Hur fort blev du gravid?