• dujagochbebisen

Hur fort blev du gravid?

Hej!

Jag, 28 år, och min partner 31, är på första försöket för första barnet, är så pirrig och längtar ihjäl mig!

Är sugen på att veta hur lång tid det tog för er andra att bli gravida som är runt min ålder på 28 år och/eller uppåt?

Och gjorde ni några särskilda ?förberedelser?? Som typ sluta med koffein eller något för att boosta fertiliteten :)

• Svar på tråden Hur fort blev du gravid?
  • dujagochbebisen
    Rosastjärna skrev 2021-10-01 10:43:36 följande:

Jag tog tabletter. Har en med 5000 IU per tablett. Tog 30 eller 35 000 någon dag före ägglossningen. Kolla gärna Jenny Koos webinar om d-vitamin, jag tog en prenumeration en månad för att få mer info. Hon har mycket nyttig info om fertilitet :)

www.vulverine.se/blogg/dvitamin/

Ja, följer henne men har inte sett något av hennes webinar ännu dock. Men vad häftigt att du blev gravid den gången du gjorde det! Läste på Livsmedelsverket att man som vuxen bör äta max 4000 IU per dag, då för höga doser kan påverka för höga kalciumlagringar i njurarna. Undvek du typ mejeriprodukter med kalcium de dagarna eller något då?

Vart i cykeln är du nu? Ska du ta samma d-vit boost igen? :D
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-01 13:28:54 följande:
    Ja, följer henne men har inte sett något av hennes webinar ännu dock. Men vad häftigt att du blev gravid den gången du gjorde det! Läste på Livsmedelsverket att man som vuxen bör äta max 4000 IU per dag, då för höga doser kan påverka för höga kalciumlagringar i njurarna. Undvek du typ mejeriprodukter med kalcium de dagarna eller något då?

Vart i cykeln är du nu? Ska du ta samma d-vit boost igen? :D
    Vad jag har förstått så är risken för förgiftning av d-vit minimal, de kända fallen handlar om ett intag av 100 000 IU per dag i månader. Jag har en nästan permanent brist på d-vit också trots tillskott så för mig känns risken låg för skador :') Brukar ta en tablett med 5000 två gånger i veckan övrig tid men tror att jag hoppade det den veckan jag tog boosten.

Jag håller på och blöder efter mitt missfall just nu så jag är lite osäker på hur jag ska veta när det är dags för ägglossning, jag brukar inte ha så mycket symtom. Har ingen jättestor lust att köra med test varje dag i flera veckor. Jag tror att min plan kommer bli att köra med test om cirka två veckor (blödningen startade igår men graviditeten stannade för fem veckor sedan) och om testen ger något utslag alls så kör jag boosten och hoppas det blev rätt timing :) 
  • Affirmation

Är 28. Tog ut kopparspiral, fick ingen ägglossning (troligtvis) två cykler, tog en hög dos d-vitamin (20.000) och fick ägglossning den månaden som resulterade i graviditet :) åt folsyra från dess att vi började försöka och tog bort all medicinering som skulle kunna vara skadligt för ett foster.

• dujagochbebisen
    Rosastjärna skrev 2021-10-01 14:09:03 följande:
    Vad jag har förstått så är risken för förgiftning av d-vit minimal, de kända fallen handlar om ett intag av 100 000 IU per dag i månader. Jag har en nästan permanent brist på d-vit också trots tillskott så för mig känns risken låg för skador :') Brukar ta en tablett med 5000 två gånger i veckan övrig tid men tror att jag hoppade det den veckan jag tog boosten.

Jag håller på och blöder efter mitt missfall just nu så jag är lite osäker på hur jag ska veta när det är dags för ägglossning, jag brukar inte ha så mycket symtom. Har ingen jättestor lust att köra med test varje dag i flera veckor. Jag tror att min plan kommer bli att köra med test om cirka två veckor (blödningen startade igår men graviditeten stannade för fem veckor sedan) och om testen ger något utslag alls så kör jag boosten och hoppas det blev rätt timing :) 
    Jaaa okej, det låter i och för sig rimligt att man bör ta d-vit en längre tid för att få en förgiftning kanske.. 

Åh beklagar verkligen :( förstår det helt. Hur långt gången var du när det upptäcktes? Styrkekramar!
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-01 16:08:38 följande:
    Jaaa okej, det låter i och för sig rimligt att man bör ta d-vit en längre tid för att få en förgiftning kanske.. 

Åh beklagar verkligen :( förstår det helt. Hur långt gången var du när det upptäcktes? Styrkekramar!
    Tack! Jag var i v. 11 när jag var på ultraljud men graviditeten hade stannat i v. 6. Det var tungt, men nu har det lagt sig och jag är mest stressad över att jag har förlorat fem veckor "i onödan". Håller tummarna för att det ska ta sig snabbt nu efteråt, har hört att det ska vara lite lättare att bli gravid tätt inpå missfall.

En sak jag tycker är viktigt som inte framgår av svaren du fått i tråden är att också mannen kan påverka sin fertilitet. Dock med lite fördröjning eftersom det tar lite tid att göra nya spermie. Det är ofta stor fokus på kvinnan men mannens fertilitet är ju inte konstant :) Min sambo har även han börjat med kosttillskott, han har också dragit ner på alkohol och slutat röka (snusar dock). Jag skulle önska att han drack mindre koffein men det verkar vara lite svårare.

Har du något datum då du ska ta test eller hur långt är ni in i första cykeln med försök? :) 
  • Kexsmula

Jag hade precis fyllt 31 när jag blev gravid med första barnet och det tog sig på första försöket, min man var/är fyra år äldre. Gjorde inget särskilt förutom att äta Apoteket Kvinna (vitaminer) och använde en app för att försöka pricka in ÄL men höll inte på att tempa och krångla. Andra barnet var ett ooops.

• dujagochbebisen
    Rosastjärna skrev 2021-10-02 23:29:38 följande:

Tack! Jag var i v. 11 när jag var på ultraljud men graviditeten hade stannat i v. 6. Det var tungt, men nu har det lagt sig och jag är mest stressad över att jag har förlorat fem veckor "i onödan". Håller tummarna för att det ska ta sig snabbt nu efteråt, har hört att det ska vara lite lättare att bli gravid tätt inpå missfall.

En sak jag tycker är viktigt som inte framgår av svaren du fått i tråden är att också mannen kan påverka sin fertilitet. Dock med lite fördröjning eftersom det tar lite tid att göra nya spermie. Det är ofta stor fokus på kvinnan men mannens fertilitet är ju inte konstant :) Min sambo har även han börjat med kosttillskott, han har också dragit ner på alkohol och slutat röka (snusar dock). Jag skulle önska att han drack mindre koffein men det verkar vara lite svårare.

Har du något datum då du ska ta test eller hur långt är ni in i första cykeln med försök? :) 

Åh förstår precis din känsla av att gått i ?onödan?. Hoppas verkligen det tar sig för er nu efteråt, har också hört att det ska förbättra ens chanser! Är du nervös att få MF igen?

Jaa, jo precis! Vi båda äter hälsosamt, sen dricker han inte alkohol och knappt koffein (en-två koppar på helgen), men snusar dock. Hade väl önskat att han skulle röra på sig ännu mer för hälsans skull att få mer motion bara :p

Jag fick mens nu 29/9, så blir andra försöket med BIM 29/10. Tänker att jag ska ?slappna av? lite mer och inte försöka tänka på varje minsta sak som jag kan kontrollera, typ mat osv. Blir nog lite väl manisk tyvärr hehe..
  • Dalarna91
    Rosastjärna skrev 2021-09-29 22:21:33 följande:

Jag är 30 år. Blev gravid på fjärde försöket men det slutade tyvärr med uteblivet missfall.

Innan förberedde jag genom att äta kosttillskott för gravida, min sambo fick också kosttillskott, jag boostade även ägglossningen med en stor dos d-vitamin strax före ägglossningen (tror jag tog 30.000 IU den månaden jag blev gravid, första gången jag testade boosta och då lyckades det, så det ska bli spännande att testa boosta igen). Försökte äta bra mat med grönt och mer hemlagat, frukost innehållande fet yoghurt, nötter, frukt och bär :) Drack mindre koffein.

Kommer att göra samma förberedelser den här gången :) 

Hade tänkt ta en D-vitamin dos när ältestet blir positivt. Tar du vanlig dog D-vitamin resten av dagarna eller var det bara en gång du tog en stor dos?
  • Anonym (K)
    dujagochbebisen skrev 2021-09-17 19:03:35 följande:

Hej!

Jag, 28 år, och min partner 31, är på första försöket för första barnet, är så pirrig och längtar ihjäl mig!

Är sugen på att veta hur lång tid det tog för er andra att bli gravida som är runt min ålder på 28 år och/eller uppåt?

Och gjorde ni några särskilda ?förberedelser?? Som typ sluta med koffein eller något för att boosta fertiliteten :)

Jag var tio år äldre och blev gravid på första försöket. Förberedde mig inte på nåt sätt mer än att sluta dricka alkohol när det närmade sig ägglossningen.
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-03 14:02:05 följande:
    Åh förstår precis din känsla av att gått i ?onödan?. Hoppas verkligen det tar sig för er nu efteråt, har också hört att det ska förbättra ens chanser! Är du nervös att få MF igen?

Jaa, jo precis! Vi båda äter hälsosamt, sen dricker han inte alkohol och knappt koffein (en-två koppar på helgen), men snusar dock. Hade väl önskat att han skulle röra på sig ännu mer för hälsans skull att få mer motion bara :p

Jag fick mens nu 29/9, så blir andra försöket med BIM 29/10. Tänker att jag ska ?slappna av? lite mer och inte försöka tänka på varje minsta sak som jag kan kontrollera, typ mat osv. Blir nog lite väl manisk tyvärr hehe..
    Jag är nog inte nervös för mf som så, jag tänker att jag har statistiken på min sida nu när jag har haft ett mf. Däremot kommer jag inte kunna slappna av en sekund innan vi kan se hjärtat. Vi kommer göra ett privat ultraljud i v. 8 nästa gång så det inte blir samma onödiga tidsåtgång om något går snett igen :) 

Min sambo skulle må bra av att röra på sig mer också, han gymmade lite före sommaren men det har runnit ut i sanden nu. Funderar på att föreslå gemensam träning, det ökar nog chansen att jag tränar också :) 

Så tråkigt att det inte tog sig. Låter som en bra plan att försöka slappna av, men jag vet själv att det är lättare sagt än gjort. Jag blir också lite manisk, man vill ju så himla gärna. Men för varje månad det inte går så ökar chansen inför nästa månad tänker jag, de flesta lyckas ju ändå på egen hand. Vi har nog BIM ungefär samtidigt då förutsatt att den här cykeln blir som en vanlig cykel. Då kan vi verkligen följas åt :) 
Svar på tråden Hur fort blev du gravid?