• dujagochbebisen

    Hur fort blev du gravid?

    Hej!

    Jag, 28 år, och min partner 31, är på första försöket för första barnet, är så pirrig och längtar ihjäl mig!

    Är sugen på att veta hur lång tid det tog för er andra att bli gravida som är runt min ålder på 28 år och/eller uppåt?

    Och gjorde ni några särskilda ?förberedelser?? Som typ sluta med koffein eller något för att boosta fertiliteten :)

  • Svar på tråden Hur fort blev du gravid?
  • dujagochbebisen
    Rosastjärna skrev 2021-10-26 21:30:40 följande:

    Jag mår svagt illa, har haft lite halsbränna och känner mig oftare hungrig igår och idag men jag känner att det lika gärna kan vara hittepå-symtom så jag har försökt att ta det lugnt med hoppet. Det har gått sådär, känner efter konstant och är så spänd. Därför så tänker jag göra ett test ikväll. Det var ju två streck i söndags (om det inte var spökstreck, så ljust var det (eller från missfallet)) så det borde ju bli positivt idag om det är något.

    Är så sjukt nervös. Det har jag ju varit alla gånger men särskilt nu när det verkligen skulle vara sån himla tur om det tog sig med ett enda sex ett par dagar före äl, och när jag inte ens visste om äl. Å andra sidan så sägs det ju att man kan önska så mycket att man blockerar så man inte blir gravid, så det kanske var positivt att jag inte visste :)

    Har du testat något mer? <3


    Åh jag fattar.. Fasiken, att det var negativt.. Hoppas mensen inte dyker upp och att symptomen är riktiga och inte bara hittepå! Hur kände du förra gången du fick ett plus gällande symptomen? Kände du samma innan BIM då?

    Jag har testat varje morgon med både testa tidigt och rfsu:s vanliga.. Båda ökade i styrka från söndag till måndag, men mellan måndag och tisdag var de typ lika starka. Så blev så nojig att hcg inte ökar nu och att det skulle vara något fel. Men tog inget nytt test idag, för jag vill inte spä på mer oro.. Tänker att jag får lita på att de bara är positiva och så får vi se om det kommer bära eller brista sen! Har ju BIM idag och fick en ökning i temp +0.2 idag med, så jag hoppas inte det blir något missfall eller MA.. men är ändå så orolig..
  • svansmamman
    dujagochbebisen skrev 2021-10-27 06:52:46 följande:
    Åh jag fattar.. Fasiken, att det var negativt.. Hoppas mensen inte dyker upp och att symptomen är riktiga och inte bara hittepå! Hur kände du förra gången du fick ett plus gällande symptomen? Kände du samma innan BIM då?

    Jag har testat varje morgon med både testa tidigt och rfsu:s vanliga.. Båda ökade i styrka från söndag till måndag, men mellan måndag och tisdag var de typ lika starka. Så blev så nojig att hcg inte ökar nu och att det skulle vara något fel. Men tog inget nytt test idag, för jag vill inte spä på mer oro.. Tänker att jag får lita på att de bara är positiva och så får vi se om det kommer bära eller brista sen! Har ju BIM idag och fick en ökning i temp +0.2 idag med, så jag hoppas inte det blir något missfall eller MA.. men är ändå så orolig..
    Jag vill bara flika in här och säga att det inte är konstigt att strecket inte ökar varje dag då HCG fördubblas varannan dag. Så att de ökade i styrka från söndag till måndag kanske beror på att fördubblingen skedde på måndag och att nästa ökning sker först idag onsdag, om du förstår hur jag menar. 

    Jag håller ALLA tummar för dig! Hjärta
  • dujagochbebisen
    svansmamman skrev 2021-10-27 08:56:27 följande:
    Jag vill bara flika in här och säga att det inte är konstigt att strecket inte ökar varje dag då HCG fördubblas varannan dag. Så att de ökade i styrka från söndag till måndag kanske beror på att fördubblingen skedde på måndag och att nästa ökning sker först idag onsdag, om du förstår hur jag menar. 

    Jag håller ALLA tummar för dig! Hjärta
    Åh tack <3 ja, jag ska testa imorgon igen tänkte jag för att kontrollera det! Hoppas verkligen det blir starkare, BIM är ju idag, så borde ju bli starkare imorgon tänker jag.. 
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-27 06:52:46 följande:

    Åh jag fattar.. Fasiken, att det var negativt.. Hoppas mensen inte dyker upp och att symptomen är riktiga och inte bara hittepå! Hur kände du förra gången du fick ett plus gällande symptomen? Kände du samma innan BIM då?

    Jag har testat varje morgon med både testa tidigt och rfsu:s vanliga.. Båda ökade i styrka från söndag till måndag, men mellan måndag och tisdag var de typ lika starka. Så blev så nojig att hcg inte ökar nu och att det skulle vara något fel. Men tog inget nytt test idag, för jag vill inte spä på mer oro.. Tänker att jag får lita på att de bara är positiva och så får vi se om det kommer bära eller brista sen! Har ju BIM idag och fick en ökning i temp +0.2 idag med, så jag hoppas inte det blir något missfall eller MA.. men är ändå så orolig..


    Fortsatt ömma bröst idag och ingen mens, så får väl se om det kommer något i dagarna.. Innan jag plussade förra gången hade jag ömma bröst som vanligt före mens men det var fler dagar och mensen kom inte då jag beräknade den så tog test, tror det var på bim eller bim+1. Hade mått illa i 2-3 dagar före testet också. Har haft lite halsbränna idag också så vet inte ens om jag inbillade mig x)

    Jag testade var tredje dag och det var inte jättestor skillnad på dem, så tror inte du behöver oroa dig för att det går lite segt. Jag kommer göra ett ultraljud privat i v. 8 nästa gång för att kunna lugna mig lite med att få se hjärtat picka :) Det är mitt tips om du känner dig orolig. Du får hålla oss uppdaterade <3
  • dujagochbebisen
    Rosastjärna skrev 2021-10-27 20:38:27 följande:

    Fortsatt ömma bröst idag och ingen mens, så får väl se om det kommer något i dagarna.. Innan jag plussade förra gången hade jag ömma bröst som vanligt före mens men det var fler dagar och mensen kom inte då jag beräknade den så tog test, tror det var på bim eller bim+1. Hade mått illa i 2-3 dagar före testet också. Har haft lite halsbränna idag också så vet inte ens om jag inbillade mig x)

    Jag testade var tredje dag och det var inte jättestor skillnad på dem, så tror inte du behöver oroa dig för att det går lite segt. Jag kommer göra ett ultraljud privat i v. 8 nästa gång för att kunna lugna mig lite med att få se hjärtat picka :) Det är mitt tips om du känner dig orolig. Du får hålla oss uppdaterade <3


    Hur har det gått??? <3 vart det någon mens? Eller vågar vi hoppas på ett +?

    Ja, försöker att inte oroa mig men kan inte sluta.. tagit test varannan dag och ser att de blir starkare, vilket är skönt. Men har bokat tid för inskrivning, vilket är i v. 8 och då är det inget UL, utan de är inte först v 12.. så då blir jag nojig för MA och inte veta ifall hjärtat tickar, så funderar också på privat UL. Bara för att lugna nerverna.. Kunde inte ana att jag skulle vara eller bli så här nojig/orolig, svinjobbigt :(
  • Rosastjärna
    dujagochbebisen skrev 2021-10-30 18:22:36 följande:

    Hur har det gått??? <3 vart det någon mens? Eller vågar vi hoppas på ett +?

    Ja, försöker att inte oroa mig men kan inte sluta.. tagit test varannan dag och ser att de blir starkare, vilket är skönt. Men har bokat tid för inskrivning, vilket är i v. 8 och då är det inget UL, utan de är inte först v 12.. så då blir jag nojig för MA och inte veta ifall hjärtat tickar, så funderar också på privat UL. Bara för att lugna nerverna.. Kunde inte ana att jag skulle vara eller bli så här nojig/orolig, svinjobbigt :(


    Mensen kom i lördags, tråkigt men då är allt åtminstone igång nu. Har beställt en termometer och ska börja tempa för att hitta ägglossning. Tycker stickorna är lite knepiga att pricka rätt med och det blir ju dyrt om man ska testa två gånger om dagen. Jag är lite kontrollfreak så vill gärna bekräfta ägglossningen helt.

    Oavsett vad så kom mensen tidigare än vad jag först trodde, läkaren sa 4-6 veckor när jag var där sista gången och det tog bara 2 veckor. Skulle jag bli gravid på den kommande ägglossningen så kan vi kanske hinna se ett hjärta på ultraljud veckan före jul :)

    Usch, det är så jobbigt att gå och vara orolig. Det borde gå att välja att betala vården och få ett tidigt ultraljud tycker jag. Jag satt och grät hos barnmorskan när mina symtom försvunnit men erbjöds ändå inget fast jag frågade om det. Man har ju hört att de som fått missfall kan få ett tidigt ultraljud så får se om de går med på det nästa gång. Men tur att det finns privat iaf. Vilken vecka är du i nu? Kliniken här gör ultraljud privat från v. 8 om jag minns rätt. Kram
  • Anonym (27 vid första)

    Inom en månad efter avslutad karta. Inga förberedelser alls med någon av våra barn. Bara slutat och blivit gravid snabbt. 4 barn.

  • Anonym (Väntar…)

    Vad snabbt det verkar som det går för alla. Jag är 24, försöker få till första barnet. Hittills gjort 8 försök.

  • Emmissss

    För oss tog det 8 månader med första (27 år) och sen blev vi spontant gravida i somras, första månaden utan skydd (30 år) blev ett mf, nu försöker vi igen.

  • Rosastjärna
    Anonym (Väntar?) skrev 2021-11-02 08:53:13 följande:

    Vad snabbt det verkar som det går för alla. Jag är 24, försöker få till första barnet. Hittills gjort 8 försök.


    Jag håller med. Jag har blivit gravid på 4-6 försök båda gångerna. Så det är ju relativt snabbt men tycker att man ser såååå många som blir gravida på ett försök utan att göra något alls för att öka chanserna. Ledsamt när man själv slutat med koffein, äter nyttiga fetter, mer grönsaker, prenatal-tillskott... Hatar att ha mens jämt så när man verkligen vill bli gravid är det ju ännu värre månad efter månad.

    Jag hoppas det ska ta sig för er snart, statistiken är ju på er sida. 80 % blir ju gravida inom ett år :) Vi är inne på samma månad med väntan ungefär (började i april) men jag har haft ett missfall.
  • Anonym (Väntar…)
    Rosastjärna skrev 2021-11-02 10:33:13 följande:

    Jag håller med. Jag har blivit gravid på 4-6 försök båda gångerna. Så det är ju relativt snabbt men tycker att man ser såååå många som blir gravida på ett försök utan att göra något alls för att öka chanserna. Ledsamt när man själv slutat med koffein, äter nyttiga fetter, mer grönsaker, prenatal-tillskott... Hatar att ha mens jämt så när man verkligen vill bli gravid är det ju ännu värre månad efter månad.

    Jag hoppas det ska ta sig för er snart, statistiken är ju på er sida. 80 % blir ju gravida inom ett år :) Vi är inne på samma månad med väntan ungefär (började i april) men jag har haft ett missfall.


    Ja du satte verkligen ord på känslan. Jag har varit utan p-piller sen december förra året men vi har missat några ägglossningar pga att min man måste resa i jobbet ibland. Så jag hade ju verkligen räknat med att vara gravid vid det här laget. Jag har ett myom på livmodertappen som verkar röra till det, men vi ska göra några försök till innan vi opererar bort det eller gör insemination. Men såklart har jag som alltid innan haft punktlig mens börjat få mellanblödningar och struliga cykler?..

    Blev gravid vid 16 års ålder när jag hade varit tillsammans med min första pojkvän i två månader men det blev ju av förklarliga skäl abort. Min man har ett barn sen innan. Så något större fel på systemet hoppas jag inte att det ska vara.
  • Madelen21

    För mig har det tagit ca 7 månader att bli gravid. Fick första när ja va 23. Är 37 nu. Jag å min nya kille försöker få ett gemensamt barn. Känner av att äl är på gång.

  • Rosastjärna
    Anonym (Väntar?) skrev 2021-11-02 12:36:23 följande:

    Ja du satte verkligen ord på känslan. Jag har varit utan p-piller sen december förra året men vi har missat några ägglossningar pga att min man måste resa i jobbet ibland. Så jag hade ju verkligen räknat med att vara gravid vid det här laget. Jag har ett myom på livmodertappen som verkar röra till det, men vi ska göra några försök till innan vi opererar bort det eller gör insemination. Men såklart har jag som alltid innan haft punktlig mens börjat få mellanblödningar och struliga cykler?..

    Blev gravid vid 16 års ålder när jag hade varit tillsammans med min första pojkvän i två månader men det blev ju av förklarliga skäl abort. Min man har ett barn sen innan. Så något större fel på systemet hoppas jag inte att det ska vara.


    När ni båda har åstadkommit graviditet på varsitt håll tidigare är det nog inget fel, det är ju så jobbigt att vänta men det tar sig nog för er snart nu :D När är nästa bim? Jag inväntar äl som bör ske kring onsdag.

    Jag har ett barn sedan innan och blev gravid med min sambo så jag tänker att då vet vi att den biten fungerar i alla fall. Och hoppas att det ska gå lite snabbare än 4 försök nu när vi redan först försökt 4 månader sedan tog den graviditeten med efterföljande komplikationer drygt 3 månader.
Svar på tråden Hur fort blev du gravid?