• Kaga

    Nya kläder inför födelsedagar?

    Köper ni helt nya kläder till barnen inför födelsedagen, som dom sedan använder den dagen och kanske aldrig mer? Oavsett hur den firas om än så bara med familjen?

    Eller får barnen ha några fina rena kläder som redan används till vardags?

  • Svar på tråden Nya kläder inför födelsedagar?
  • Anonym

    nej, jag köper inte nytt.
    De får välja på det de redan har.

  • Tow2Mater

    Nej. Har bara vardagskläder (typ mjuka sportlångbyxor, shorts, kortärmade t-shirts, långärmade t-shirts, och hoodie). Men de brukar ju vara rena efter tvätt...

  • Anonym (Va?)

    Kläder som bara används den dagen och aldrig mer? Herregud ..

  • Anonym (Maja)

    Nej. Mitt barn har aldrig haft något plaggsom bara använts vid ett tillfälle vad jag minns, och skulle det hänt skulle det ju bero på "felköp" att byxorna visade sig vara obekvöma eller så. Men aldrig att jag medvetet köpt kläder där det räcker att de används en gång.

  • Lönnsirap

    Nä, köper ofta ett par fina plagg till årets kalas. Så det är inte födelsedagsberoende, utan mer storleksberoende.

  • Anonym (Johanna)

    Barnen får några få plagg av oss när de fyller år, ett set brukar vara tänkt att användas direkt. Så de har alltid nya kläder på sina födelsedagar men det är också sådant som passar till vardags så det blir inte liggandes.

  • Jemp

    Nej, varför skulle jag göra det?

    Nya kläder köps om det behövs, och givetvis använder vi inte kläder bara en gång. Hur försvarar man sån miljöpåverkan?

  • Jemp
    Jemp skrev 2021-09-20 07:56:31 följande:

    Nej, varför skulle jag göra det?

    Nya kläder köps om det behövs, och givetvis använder vi inte kläder bara en gång. Hur försvarar man sån miljöpåverkan?


    Däremot har de väl mer finkläder på födelsedagarna och inte vanliga "förskolekläder".
  • Anonym (G)

    De har finkläder som används vid kalas, dop och andra finare tillfällen. Sen så kan de få på sig dem kläderna en vardag om de vill men aldrig till förskolan eller om vi ska göra något där de kan bli förstörda.

  • fjanten

    Det blir ofta nya kläder då. Mina barn är alla födda på vintern, och sedan fyller hela, tjocka släkten år efter dem. Så det brukar bli nya finkläder till alla inför första barnets kalas, sedan används dessa kläder på alla kalasen som följer. Så blir det en ny uppsättning året efter. Däremot köper jag inte kläder som de bara använder en gång och sedan aldrig igen...

  • Anonym (aldrig)
    Kaga skrev 2021-09-19 23:31:58 följande:

    Köper ni helt nya kläder till barnen inför födelsedagen, som dom sedan använder den dagen och kanske aldrig mer? Oavsett hur den firas om än så bara med familjen?

    Eller får barnen ha några fina rena kläder som redan används till vardags?


    Nej, varför skulle man göra så?

    Visst kan man köpa kläder inför kalas eller så men då används de absolut fler gånger än bara den dagen. Ibland bara till fest, ibland till vardags efter kalaset som kläderna köptes till. För vanligt barnkalas med kompisar har vi aldrig köpt speciella finkläder, men ibland till tex skolavslutning eller till firande av släkting som fyller jämnt eller så. 
  • Anonym (Git)

    Nej. Under dagen har de sina vanliga kläder. När vi firar på kvällen brukar de vilja byta till kalaskläder (=finare klänning), även om det bara är familjen. Vi pyntar med ballonger, finduk, kalasservetter och så också. :)

    Men vi ärver en massa kläder, så det är bara för dem att välja och vraka. Annars hade vi kanske haft födelsedagen som ett tillfälle att köpa årets kalasklänning.

    Aldrig att jag skulle köpa kläder till dem som bara används en gång!

  • Anonym (Q)

    Nej vi köper inte kläder som bara ska användas en gång. De har dock finkläder som, åtminstone mina söner, bara använder vid högtidligare tillfällen, som bröllop, dop, begravningar, avslutningar och uppspelningar. De faller nästan i den kategorin, särskilt nu under pandemin då allt har varit inställt. Vi köper dem inte till deras födelsedagar utan när de har vuxit ur föregående uppsättning och något evenemang är inplanerat.

  • Anonym (V)

    Ibland kan barnen få nya kläder i anslutning till födelsedag eller jul, men eftersom jag tvättar kläderna innan de används, är det ingen present. Däremot köper jag sällan något som bara är tänkt att användas en gång. Visst, sonens julskjorta med utpräglat julmönster från i fjol användes enbart på julafton, men den säljer/skänker jag vidare till den här julen. 

Svar på tråden Nya kläder inför födelsedagar?