• SolrosenH

    Behöver råd, sjuk 21 månaders

    Hej!

    Alla tips välkomna

    Jag har en dotter på 21 månader som har varit sjuk i 4 dagar nu med hög feber, mellan 39-40 grader hela tiden. Och hon har extrem hosta med snor. Och blåsor på tungan och hon visar att hon har ont i halsen.

    Vad kan man göra?

    Från en nervös första barns mamma

  • Svar på tråden Behöver råd, sjuk 21 månaders
  • lövet2

    Då bör du ringa till din vårdcentral. Efter 3 dagar med hög feber bör du rådfråga en läkare, när det gäller småbarn. Var noga då med att berätta om blåsorna på tungan, för det är inget som normalt följer med en vanlig förkylning.

  • Aliona

    Håller med de andra, medicinska råd bör du skaffa dig från 1177, din vårdcentral eller nätläkare. Jag har använt min vårdcentals online-service några gånger nu, och det är toppen för barn. Man kan ofta få prata med en läkare snabbt även på kvällen.

    I övrigt kan jag bara säga de gamla vanliga råden - se till att hon dricker mycket, gärna små klunkar hela tiden medan hon är vaken. Ge henne örtte, saft, isglass, vad tusan som helst, bara hon får i sig vätska. Sen lägg några kuddar under madrassen så att huvudet kommer högt upp - det hjälper lungorna.

  • cosinus

    Om barnet blir märkbart piggare av febernedsättande och då börjar äta, leka och vara med i matchen så är oftast ingen fara. Men ring och prata med 1177 för stöd.

    Om barnet inte blir märkbart bättre av febernedsättande utan fortfarande mest vill sova då ska du säga det när du pratar med 1177 för då kan det absolut motivera ett läkarbesök snabbare.

    De gånger mina barn har varit mer allvarligt sjuka, typ lunginflammation, då har det varit precis så. Det hjälper inte nämnvärt med febernedsättande utan barnen är tokrisiga oavsett.

  • Anonym (säkert)
    lövet2 skrev 2021-09-21 19:49:00 följande:

    Då bör du ringa till din vårdcentral. Efter 3 dagar med hög feber bör du rådfråga en läkare, när det gäller småbarn. Var noga då med att berätta om blåsorna på tungan, för det är inget som normalt följer med en vanlig förkylning.


    blåsor i munnen går från person till person vad jag vet. jag har nästan alltid när jag är riktigt förskyld blåsor i munnen.
Svar på tråden Behöver råd, sjuk 21 månaders