• Thu 23 Sep 2021 17:33
    1970 visningar
    14 svar
    14
    1970

    Vem/hur ärver efter min mor?

    Min mor äger en fastighet (sommarställe) tillsammans med sin syster. De äger allt tillsammans och delar på alla kostnader och ingen uppdelning finns mellan dom.
    Det finns 2 hus på tomten och vår familj använder ena huset och min mosters familj använder andra huset. Så har det varit i över 50 år.
    Min mor säger i sitt testamente att vi barn ska ärva allt av henne som enkild egendom men det är ju lite klurigt när inget finns skrivet mellan systrarna. Det finns ingen fördelning av fastigheten bara "så har det alltid varit" överenskommelser om typ vem som grillar vart och vart man parkerar sina bilar.

    Vi är 3 syskon och min moster har 4 barn.
    Om min mor dör i morgon, hur ser fördelningen ut för fastigheten. Dels innan min moster går bort och öven efter.
    Ärver jag och mina syskon något när min mor går bort eller tillfaller allt till oss när både min mor och moster går bort. Och hur skulle fördelningen se ut, ärver alla 7 kusiner allt tillsammans?

    Jag är rädd att min moster helt plötsligt vill hitta på saker, bygga nytt altaltak, placera en bubbelpool eller annat på tomten som vi på vår sida inte skulle gilla.
    Vad har vi för rätt att tycka till eller säga nej till saker som min moster vill genomföra efter min mamma gått bort.

    Jag hoppas ni förstår frågan och min oro och jag ser fram emot era svar och funderingar, gärna från någon som har koll på dessa saker.

  • Svar på tråden Vem/hur ärver efter min mor?
  • Glinda från Oz
    Thu 23 Sep 2021 17:39
    #1

    Din mamma kan inte testamentera bort något som inte tillhör henne. Ni ärver alltså bara hennes del (vilket rimligtvis borde vara halva stugan) Det hade ni gjort även utan testamente skillnaden är biten om enskild egendom, det betyder att om ni t.ex är gifta får inte era fruar/män ut någonting ur huset vid skilsmässa.

  • Thu 23 Sep 2021 17:40
    #2

    Din mor äger 50% av fastigheten. Fastigheten är mark med alla hus som står på den.

    Dör hon imorgon så ärver ni tre barn en varsin tredjedel av den halvan. Dvs ni har varsin sjättedel vardera av fastigheten. Sen ärver ni en tredjedel var av det lösöre som finns på fastigheten som var er mors.

    Renoveringar och sådant får ni komma överens om själva. Finns inget som reglerar det.

    Sälj sälj sälj... Finns inget lyckligt slut på den soppan! Ni kommer bara bli osams inom familjen i förlängningen.

  • Thu 23 Sep 2021 17:53
    #3

    Men om det finns två hus kan ni redan nu göra ett ägarskifte så ni eller er mamma äger det ena huset och mostern det andra. Kanske går tomten också att dela?
    Att sälja er del efter arvsskiftet innebär att ni blir ovänner med moster då ni tvingar henne att antingen köpa ut er eller sälja även sin del.  

  • Thu 23 Sep 2021 17:53
    #4

    Din mor borde ha papper på vad hon äger. Annars kan man kolla med fastighetsregistret hur stor andel av fastigheten din mor äger.

    Grundregeln är ju att ni ärver 1/3 var av hennes del, men det kan ju gå att ändra om ni tre är överens.

  • nernu
    Thu 23 Sep 2021 18:34
    #5

    Säg till din mamma och moster att de ska reda ut det där innan de går bort och ni blir osams. Det kommer sluta illa. Särskilt sen när de båda har gått bort och ni är sju kusiner som ska samsas. Ta reda på vem som är mest intresserad och låt den köpa ut de andra istället.

  • Thu 23 Sep 2021 20:35
    #6

    Allt hänger på vad det finns papper på. Hur det alltid har varit spelar mindre roll. Nån står som ägare av fastigheten. Förhoppningsvis är det båda som gör det. Om bara den ena står som ägare så blir det problem.

  • Thu 23 Sep 2021 20:40
    #7

    Om din mor faktiskt står som ägare till hälften av fastigheten har ni barn rätt att få ut er del av arvet på

    50% fördelat på 3. Om ni 3 då inte vill fortsätta äga fastigheten tillsammans med moster måste moster köpa ut er eller tvärtom. Hur många barn respektive syster har är irrelevant. Er mor äger 50% och det blir ert arv. Har ni otur äger systern allt på papper och då har ni inte rätt till nåt.

  • Thu 23 Sep 2021 20:46
    #8

    Ni ärver värdet av halva fastigheten. Vilken sida som är vems i praktiken spelar ingen roll. Antingen får ni samäga eller köpa ut resterande 50%

  • Thu 23 Sep 2021 20:54
    #9

    Jag hade valt att ärva vårdet. Dvs de får lösa ut dig för pengar

  • Thu 23 Sep 2021 21:04
    #10
    Ägaren av en fastighet är skatt- och avgiftsskyldig

    Den som äger en fastighet är enligt huvudregeln också skyldig att betala fastighetsskatt och inkomstskatt för fastigheten samt skatt på dess avkastning och värde. Fastighetsägaren ska dessutom betala en fastighetsavgift. Både fysiska och juridiska personer kan äga en fastighet. En fastighet kan ägas av flera delägare genom samäganderätt.


    Den som har lagfarten är ägare

    Normalt bör man utgå från att den som har lagfart på fastigheten också är ägaren av samma fastighet. Det är endast om äganderätten kan styrkas som någon annan än den lagfarna ägaren bör tas upp som ägare.


    Lagfartsförhållandena på en fastighet handläggs av inskrivningsmyndigheten. Förhållandena framgår av fastighetsregistrets inskrivningsdel som förs av Lantmäteriet. Uppgifter om lagfarter rapporteras kontinuerligt från Lantmäteriet till Skatteverket. Vid fastighetstaxeringen gör man efter köpekontraktsdagen inte någon skillnad på ägare som har lagfart och ägare som inte har lagfart.


    --
    Vidare:
    Innehavare som jämställs med ägare

    Vem som är ägare av en fastighet kan vid fastighetstaxeringen ha betydelse, t.ex. vid indelningen i byggnadstyp och taxeringsenhet och då skatte- och avgiftspliktsförhållandena ska bestämmas. I vissa fall jämställs innehavaren av en fastighet med ägaren av fastigheten. Detta regleras i 1 kap. 5 § FTL.


    Vilka innehavare anses vara ägare av en fastighet?

    Som ägare av en fastighet anses


    den som innehar en fastighet med fideikommissrätt eller som i annat fall utan vederlag besitter en fastighet på grund av ett testamentariskt förordnande
    den som innehar en fastighet med åborätt, tomträtt eller vattenfallsrätt samt den som innehar en fastighet med ständig eller ärftlig besittningsrätt
    innehavare av ett skogsområde som av staten upplåtits till ett kanalbolag eller en kommun eller någon annan menighet
    innehavare av ett publikt boställe eller på lön anslagen jord
    juridisk person som förvaltar en samfällighet och som enligt 6 kap. 6 § första stycket IL är skattskyldig för samfällighetens inkomster
    nyttjanderättshavare till täktmark som avses i 2 kap. 4 § FTL, om nyttjanderätten har förvärvats mot ett engångsvederlag.
    --
    Så:

    Vem står på lagfarten?

    Kan systern styrka att hon har en äganderätt i fastigheten (att hon stått på lån för den, lagt del av köpesumma eller liknande?
    Var kom fastigheten ifrån från början, vem köpte den och när?

    För i annat fall har systern ju bara fått nyttja hus där utan att för den skull äga det.

    Och din mamma ser ju å andra sidan ut som en riktig apa om systern faktiskt är delägare, för hur kan man tro att man kan testamentera bort något man inte äger?
    --

    En i vår släkt har ett hus som vem som helst i släkten får låna men det betyder ju inte att de då också får en andel av huset bara för att de får bo där några veckor på sommaren, även om det gäller flera somrar. Så fallet ovan låter märkligt, på flera sätt.
    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Thu 23 Sep 2021 21:08
    #11

    Jag anser att det är ens egna ansvar att reda ut sånt här innan man dör. Jag hade bett min mamma att ta tag i detta och skriva papper, det kan ha i princip vilja villkor som helst, bara dom två ägarna är nöjda. Bäst är att ta hjälp av jurist.

    Annars blir det som andra säger att ni ärver 1/3 var av hälften. Sen ärver dom andra barnen andra hälften. Efter det kan ni nog spela in en dokusåpa eller nått..

  • Thu 23 Sep 2021 21:59
    #12

    Jag antar att din mamma och moster har ärvt sommarstället och samägt stället i hela sina liv. Att lösa detta nu skulle kosta någon av dem, antingen halva värdet eller en styckning om fastigheten är stor. Något som säkert känns onödigt när allt funkar. Ett samägande mellan 7 personer blir svårt, så det bästa är att ha pengar när den dagen kommer. Arvskifte kommer att ske antingen när din mor dör eller mostern. Ni syskon har ingen möjlighet att ärva hela fastigheten oavsett vad din mamma skriver, om den samägs idag.

  • Fri 24 Sep 2021 17:15
    #13

    Att samäga 2 personer kan gå bra om man som din mamma och hennes syster är överens, att samäga 7 personer känns däremot riskabelt. 

    Hur ser det ut med intresset från dig och dina syskon? Det bästa är ju om en av er syskon som kommer bra överens med mostern kan köpa ut er andra och fortsätta i samma anda. Alternativt att sälja er del till mostern. 

  • Fri 24 Sep 2021 17:15
    #14

    Att samäga 2 personer kan gå bra om man som din mamma och hennes syster är överens, att samäga 7 personer känns däremot riskabelt. 

    Hur ser det ut med intresset från dig och dina syskon? Det bästa är ju om en av er syskon som kommer bra överens med mostern kan köpa ut er andra och fortsätta i samma anda. Alternativt att sälja er del till mostern.

Svar på tråden Vem/hur ärver efter min mor?