• Orolig över barn

    Ytterkläder - förskoleklass / grundskola

    vad ska barn ha för ytterkläder till förskoleklass / grundskola? Förskolan föredragit overaller eftersom det var smidigt. Men nu i skolan känns det krångligt med overall när de har korta pauser att vistas ute och därmed relativ kort tid att ta på/av overall + skor.

    Det känns bättre med jacka. MEN hur gör man när det är riktigt kallt ute?

    Idag har dottern haft på sig en tjock strumpbyxa nertill , och jacka ovanpå tröjan. Hon säger att det var precis lagom ute , men hon hade jättevarmt inne - utan jacka då förstås, men i de där tjocka strumpbyxorna, så hon vill inte gärna ha på sig så där tjocka strumpbyxor när de sitter inne. Men något tunnare funkar knappast, med tanke på utetemperaturen. Och hur gör man på vintertid?

    Någon tipsade om långjacka, såna som går enda ner till under knäna , men jag vet inte, låter som en br lösning men begränsar det inte rörigheten alldeles för mycket? Kommer det inte hindra barnet i leken?

  • Svar på tråden Ytterkläder - förskoleklass / grundskola
  • Alexi

    På vintern har man ju täckbyxor. Ska man bara springa till matsalen kan man ta jackan och när det är rast och utelek täckbyxorna. 

  • Maymom

    Overall eller täckbyxa och täckjacka.

    Är det södra Sverige kan ju fodrat regnställ ibland funka hela året, beror ju på vädret.

  • Mandelskorpan

    Menar du kläder för höst eller vinter? På hösten har mina haft tunna överdragsbyxor i den åldern, lätta att dra på utanpå vanliga byxor som jeans eller liknande. Plus en vanlig tunt fodrad vindtät jacka som klarar lättare regn.

    På vintern täckbyxor och vinterjacka eller vinteroverall, beroende på vad barnet föredragit.

  • Nattviol

    Överdragsbyxor när det inte är för kallt, skyddar kläderna, står emot viss väta och håller barnet lite varmare. 

    På vintern har mina haft overall vintertid i både F-klass och åk 1. Just för att de annars inte "hinner" få på termobyxor när de ska ut annars. Håller även värmen bra. 

  • Orolig över barn

    Ja täckbyxor låter klokt. Men det ?jobbiga? är att hon måste ta av skorna för att kunna dra på säger hon . Men Nattviol har visserligen rätt i att de ska ha overall just för att inte strunta i att ta på byxorna. Men sammtidigt om man ser det ur tidsperspektiv har barnen knappt 10 minuter paus , största delen av tiden går åt för att klä sig på o av ...

  • Hyllemor

    Ungefär var i Sverige bor du?


    Jag har arbetat med 6-åringar både i södra Skåne och i Västerås. Hur barnen klär sig under höst/vinter är faktiskt väldigt olika, eftersom 5 minusgrader i Skåne känns galet mycket KALLARE än vad det gjorde Västerås. I Skåne blåser det hela tiden, så där behövs helt andra kläder än vad barnen behövde i Västerås. 

    Min son är 7 år nu. När han började förskoleklass, så bad han mig att ta bort hängslena på termobyxorna eftersom det krånglade till det hela. Nu när han är 7 år, så har han typ tunna överdragsbyxor/regnbyxor (ej galon) när han är ute på lunchrasten och på fritids, nu under hösten, men det är för att han är en av få som fortfarande liksom ålar sig runt i rabatterna... När han slutar med det, så kommer han nog inte att ha regnbyxor om det inte regnar.

  • elsi
    Orolig över barn skrev 2021-09-28 21:28:06 följande:

    vad ska barn ha för ytterkläder till förskoleklass / grundskola? Förskolan föredragit overaller eftersom det var smidigt. Men nu i skolan känns det krångligt med overall när de har korta pauser att vistas ute och därmed relativ kort tid att ta på/av overall + skor.

    Det känns bättre med jacka. MEN hur gör man när det är riktigt kallt ute?

    Idag har dottern haft på sig en tjock strumpbyxa nertill , och jacka ovanpå tröjan. Hon säger att det var precis lagom ute , men hon hade jättevarmt inne - utan jacka då förstås, men i de där tjocka strumpbyxorna, så hon vill inte gärna ha på sig så där tjocka strumpbyxor när de sitter inne. Men något tunnare funkar knappast, med tanke på utetemperaturen. Och hur gör man på vintertid?

    Någon tipsade om långjacka, såna som går enda ner till under knäna , men jag vet inte, låter som en br lösning men begränsar det inte rörigheten alldeles för mycket? Kommer det inte hindra barnet i leken?


    I den åldern hade mina barn jacka och överdragsbyxor, nu på hösten lite tunnare och senare på vintern varmare foder. Då kunde de välja att ta på byxorna på rasten eller bara ha jackan för en kortare sväng ute. 

    Även om man har varma byxor/strumpbyxor så blir man lätt blöt den här årstiden, vill minnas att mina ungar var rätt mycket på marken och i buskar på den tiden och blev blöta och leriga. 
  • LmcL

    Min son går första klass, och jag minns att jag tyckte det var jättesvårt med kläder på skolan. Vi bor i Jämtland och kan få ganska kalla temperaturer höst/vinter. I början hade han under vintern täckbyxor och jacka, jag tyckte det var enklast då jag jobbade i skolmatsalen då och såg hur krångligt det såg ut för barnen som hade overall (de hade overallerna på sig under lunchen då matsalen ligger i en annan byggnad) att ha ärmarna knutna runt midjan. Men han bad själv om att få ha overall då det går fortare att få på sig än tvådelat.

    Om det handlar om tio minuters rast så kanske det inte är så viktigt att de får på sig alla kläder? Jacka, mössa, skor tänker jag är viktigast då. För längre rast så kanske det går snabbare att hoppa i en overall? Så tänker jag iaf ????

  • asdfgh

    Mina barn har fått välja själva från f-klass. Äldsta barnet valde overall upp till 3an, yngsta går i 2an och verkar vara inne på tvådelat i år. Äldsta ville ha overall eftersom det var snabbare att få på overallen + hen avskyr hängslen. F-3 har utomhusprofil och när vi frågade rekommenderade lärarna overall eller byxor med hängslen så att det inte blir ett glapp i ryggen.

Svar på tråden Ytterkläder - förskoleklass / grundskola