• Anonym (?)
    Thu 30 Sep 2021 20:45
    2565 visningar
    18 svar
    18
    2565

    Vad kan man jobba med när man har social fobi?

    Gärna nåt administrativt. Inte tekniskt, mer samhälle/humaniora.

    Känns som alla akademikerjobb idag kräver att man kan hålla presentationer.

    Är ambitiös, lätt för mig etc, men fixar inte dessa presentationer!

  • Svar på tråden Vad kan man jobba med när man har social fobi?
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Thu 30 Sep 2021 20:54
    #1

    Glömde skriva att jag inte har några större sociala svårigheter annars. Möten går bra, kollegor går bra. Men gränsen går just vid dessa presentationer.

  • Thu 30 Sep 2021 23:30
    #2
    +1
    Anonym (?) skrev 2021-09-30 20:45:33 följande:

    Gärna nåt administrativt. Inte tekniskt, mer samhälle/humaniora.

    Känns som alla akademikerjobb idag kräver att man kan hålla presentationer.

    Är ambitiös, lätt för mig etc, men fixar inte dessa presentationer!


    Vad har du för utbildning? Lite svårt att säga nåt utan att ha en aning om var din kompetens ligger :) 
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sat 2 Oct 2021 16:41
    #3

    Kandidat inom humaniora, jobbar inom kundservice.

    Men vill plugga vidare för att få ett kvalificerat jobb. Lätt i skolan, driv osv, men känns som alla akademikerjobb kräver att man kan hålla presentationer.

  • Sun 3 Oct 2021 17:57
    #4
    Anonym (?) skrev 2021-10-02 16:41:44 följande:

    Kandidat inom humaniora, jobbar inom kundservice.

    Men vill plugga vidare för att få ett kvalificerat jobb. Lätt i skolan, driv osv, men känns som alla akademikerjobb kräver att man kan hålla presentationer.


    Alltså, om du vill ha ett akademikerjobb i betydelsen jobb vid uni så är det ju svårt att komma undan presentationer, men det finns ju andra jobb. Nu är humaniora ju ett brett område, men språkkonsult, översättare, bibliotekarie är tre jobb jag kommer på så här på rak arm - hade nåt sånt kunnat vara nåt?
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 3 Oct 2021 19:49
    #5
    Kråkungen skrev 2021-10-03 17:57:54 följande:
    Alltså, om du vill ha ett akademikerjobb i betydelsen jobb vid uni så är det ju svårt att komma undan presentationer, men det finns ju andra jobb. Nu är humaniora ju ett brett område, men språkkonsult, översättare, bibliotekarie är tre jobb jag kommer på så här på rak arm - hade nåt sånt kunnat vara nåt?
    Jag har kollat på alla de tre utbildningarna.

    Översättare: mycket svår arbetsmarknad.

    Språkkonsult och bibliotekarie: ingår att hålla utbildningar och presentationer.

    Egentligen måste det inte vara ett jobb som kräver typ akademisk examen. Men har sökt hundratals vanliga simpla administrativa jobb och de går inte att få utan erfarenhet av just det specifika jobbet verkar det som. Därför tänkte jag att det vore en enklare väg in att ha en examen.

    Har inga problem med rutinarbete etc. Vill egentligen mest ha ett kontorsarbete att gå till, där jag slipper ha ångest över presentationer.
  • Sun 3 Oct 2021 21:52
    #6
    Anonym (?) skrev 2021-10-03 19:49:59 följande:
    Jag har kollat på alla de tre utbildningarna.

    Översättare: mycket svår arbetsmarknad.

    Språkkonsult och bibliotekarie: ingår att hålla utbildningar och presentationer.

    Egentligen måste det inte vara ett jobb som kräver typ akademisk examen. Men har sökt hundratals vanliga simpla administrativa jobb och de går inte att få utan erfarenhet av just det specifika jobbet verkar det som. Därför tänkte jag att det vore en enklare väg in att ha en examen.

    Har inga problem med rutinarbete etc. Vill egentligen mest ha ett kontorsarbete att gå till, där jag slipper ha ångest över presentationer.
    Ja, arbetsmarknaden för översättare är tuff, det är helt sant. Vad gäller bibliotekarie har jag ingen egen erfarenhet, så jag vet inte hur mycket presentationer de måste hålla, men har du kollat upp det så stämmer det säkert. Vad gäller språkkonsult, slutligen, beror helt på. Själv jobbar jag numera som översättare och språkkonsult, och jag behöver ärligt talat aldrig hålla några presentationer överhuvudtaget. Men jag har å andra sidan haft turen att bli anställd; frilansar man kan det säkert vara så att man måste göra sånt också...

    Du har inte funderat på att försöka komma över din ångest över att hålla presentationer? Om du inte har en större underliggande ångestproblematik, utan att din ångest är ganska tydligt begränsad till just den här typen av situation lär det ju vara ganska lätt för dig att få bukt med det tänker jag?
  • Anonym (F)
    Sun 3 Oct 2021 21:56
    #7
    Anonym (?) skrev 2021-09-30 20:45:33 följande:

    Gärna nåt administrativt. Inte tekniskt, mer samhälle/humaniora.

    Känns som alla akademikerjobb idag kräver att man kan hålla presentationer.

    Är ambitiös, lätt för mig etc, men fixar inte dessa presentationer!


    Hade du kunnat tänka dig handläggare på statlig myndighet? Går att få utan utbildning likväl som med. Där håller man inte i några presentationer utan sitter mest framför datorn.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 3 Oct 2021 22:19
    #8
    Anonym (F) skrev 2021-10-03 21:56:51 följande:

    Hade du kunnat tänka dig handläggare på statlig myndighet? Går att få utan utbildning likväl som med. Där håller man inte i några presentationer utan sitter mest framför datorn.


    Nåt sånt vore ju perfekt, men även de jobben verkar svåra att få. Jag undrar hur man kan gå tillväga, vad man ska sikta in sig på för att öka möjligheterna.

    Var intresserad av att bli språkkonsult men insåg att det verkar vanligt att vara frilans, och att många verkar jobba just med att hålla kurser. Annars verkade det kul, tackade dock nej till platsen av ovanstående anledningar.

    Jo jag har en underliggande ångestproblematik, dock inget som direkt stör eller hindrar så värst. Jobbat bort det mesta av den men det tar alltid stopp just när jag försöker övervinna rädslan för presentationer. Resten funkar fint.
  • Anonym (F)
    Mon 4 Oct 2021 12:42
    #9
    Anonym (?) skrev 2021-10-03 22:19:38 följande:

    Nåt sånt vore ju perfekt, men även de jobben verkar svåra att få. Jag undrar hur man kan gå tillväga, vad man ska sikta in sig på för att öka möjligheterna.

    Var intresserad av att bli språkkonsult men insåg att det verkar vanligt att vara frilans, och att många verkar jobba just med att hålla kurser. Annars verkade det kul, tackade dock nej till platsen av ovanstående anledningar.

    Jo jag har en underliggande ångestproblematik, dock inget som direkt stör eller hindrar så värst. Jobbat bort det mesta av den men det tar alltid stopp just när jag försöker övervinna rädslan för presentationer. Resten funkar fint.


    Dom är inte svåra att få. Jag fick ett sånt jobb utan någon akademisk utbildning. Och det var ganska nyligen. Satsa på att förbättra ditt cv, sök alla jobb som du kan tänka dig. Dom går inte bara på utbildning utan dom går på hur du verkar som person, vad du kan prestera osv. Var utåt, öppen, trevlig och glad, ring och fråga hur det går.

    Sök även på ställen du kan tänka dig men där det inte finns annonser, många ställen tar emot intresseanmälningar.

    Om man inte har något behov av att träffa människor så är detta jobbet perfekt. Hela året har vi dessutom jobbat hemifrån och kommer att fortsätta med det en del.
  • Anonym (A)
    Mon 4 Oct 2021 19:49
    #10
    Anonym (F) skrev 2021-10-04 12:42:17 följande:
    Dom är inte svåra att få. Jag fick ett sånt jobb utan någon akademisk utbildning. Och det var ganska nyligen. Satsa på att förbättra ditt cv, sök alla jobb som du kan tänka dig. Dom går inte bara på utbildning utan dom går på hur du verkar som person, vad du kan prestera osv. Var utåt, öppen, trevlig och glad, ring och fråga hur det går.
    Sök även på ställen du kan tänka dig men där det inte finns annonser, många ställen tar emot intresseanmälningar.

    Om man inte har något behov av att träffa människor så är detta jobbet perfekt. Hela året har vi dessutom jobbat hemifrån och kommer att fortsätta med det en del.
    Håller med
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Tue 5 Oct 2021 08:51
    #11

    Kollade nyss på handläggarjobb i platsbanken. Samtliga kräver akademisk examen, gärna erfarenhet av något närliggande. Har ni alltså fått dem utan att ha någotdera?

    Bor ni kanske på en mindre ort med färre kvalificerade sökande, eller är ni bara helt fantastiska på att skriva ansökningar?

  • Anonym (F)
    Wed 6 Oct 2021 22:46
    #12
    Anonym (?) skrev 2021-10-05 08:51:35 följande:

    Kollade nyss på handläggarjobb i platsbanken. Samtliga kräver akademisk examen, gärna erfarenhet av något närliggande. Har ni alltså fått dem utan att ha någotdera?

    Bor ni kanske på en mindre ort med färre kvalificerade sökande, eller är ni bara helt fantastiska på att skriva ansökningar?


    Ja, jag fick mitt utan och ja jag bor i en mindre ort men det var flera hundra sökande. Ja, jag har lagt ner tid på att skriva ett bra personligt brev, är jäkligt bra på att skriva om jag får säga det själv. CV:t var inte så mycket att hänga i grannen så var tvungen att lägga krutet på det personliga brevet.

    Jag vet inte vilka handläggarjobb du kollar på men offentliga sektorn brukar inte kräva akademisk examen, och gör dom det, sök ändå. Känner ganska många som fått utan utbildning. Det krävs inte alltid en akademisk utbildning om man kollar på alla statliga arbetsgivare. Arbetet du gör kräver ingen akademisk utbildning, därför kan dom inte kräva det. Gäller inte alla men en del och bland annat där jag arbetar.
  • Anonym (E)
    Thu 7 Oct 2021 01:22
    #13

    Jag har också liknande problem, social fobi-ish och då svårt att få uppmärksamhet i grupp eller att presentera något inför andra. Har dock inte samma utbildningar som dig men vill också arbeta med något kontorsaktigt. Just den sociala biten får mig att alltid springa åt andra hållet. 

  • Anonym (Catti­s)
    Thu 7 Oct 2021 08:59
    #14

    Hej.

    Jag har också ångest och viss social fobi, blir generad inför människor som känns tuffa och auktoritära, fobi för presentationer inför grupp. Har haft jobb där jag ständigt svettats och kört slut psykiskt då man måste vara i fokus! Usch.

    Nu har jag det perfekta jobbet! Som handläggare på en myndighet. En av ett par hundra anställda. De enda gånger jag är i fokus är i mindre möten där man ibland vill säga nåt (inte måste). Och i kontakten med våra ärenden som jag behöver möta ibland, knappt någonsin nu pga covid.

    Dessutom styr jag själv över mina arbetsuppgifter, när jag gör dem och hur jag gör dem. Såklart har jag arbetstider men jobbar mest hemifrån pga pandemin.

    I love it! Jag kan slappna av och jobba med det här i min egen takt. Men då krävs socionomutbildning eller annan beteendevetenskaplig utb.

    Förslag: handläggare försäkringskassan, socialförvaltningen, Pensionsmyndighet, försäkringsbolag, kurator (då träffar man en person i taget), psykolog..

    Vill du studera?

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Fri 8 Oct 2021 13:25
    #15

    Kan absolut tänka mig att studera om det krävs. Har som sagt en kandidatexamen inom språk/humaniora, men efter vad jag sett för handläggarjobb är det mer ekonomi/juridik/samhällsvetenskap som efterfrågas.

    Vad är i så fall smartast att plugga?

    Det låter som drömmen att ha ett handläggarjobb!

  • Anonym (Catti­s)
    Sat 9 Oct 2021 17:02
    #16
    Anonym (?) skrev 2021-10-08 13:25:14 följande:

    Kan absolut tänka mig att studera om det krävs. Har som sagt en kandidatexamen inom språk/humaniora, men efter vad jag sett för handläggarjobb är det mer ekonomi/juridik/samhällsvetenskap som efterfrågas.

    Vad är i så fall smartast att plugga?

    Det låter som drömmen att ha ett handläggarjobb!


    Socionom!
  • Sun 10 Oct 2021 16:30
    #17

    Jag tror verkligen inte det är en bra att idé att försöka hitta ett jobb som aldrig kommer innebära presentationer. För dom kommer komma. Det kommer begäras att du ska dela något, om du är duktig på ditt jobb eller har någon betydande roll. Dom kommer säkert vara mindre ambitiösa presentationer? kanske ordet ?genomgång? är bättre. Genom att försöka fly det gör du framtida situationer mycket värre.

    Jag har har själv lidit av extrem social fobi. Alltså vänt och gått andra hållet för att jag var livrädd för att prata med kollegor. Den delen har försvunnit men jag jobbade hårt på det. Tog även hjälp av betablockerare för att hindra kroppsliga reaktionen, vilket ledde till att jag blev mer bekväm psykiskt. Jag gillar inte presentationer. Men om jag ska gå igenom något jag kan mycket om, så vet jag ju att jag är den som kan detta bäst, därför har dom bett mig. Den känslan gör att jag glömmer att det är en presentation.

    Mitt förslag är att sök hjälp för din scenskräck (låter inte som social fobi). Dom flesta har den typen av scenskräck men den avtar med tiden. Och förlita dig också på att med erfarenhet och kunskap inom sitt område kommer nervositeten avta.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Sun 10 Oct 2021 16:40
    #18

    Jag har gått en mängd våga tala-kurser, men det blir inte bättre. Till slut blev det så svårt att jag struntade i att gå dit för ångesten blev så svår.

    Jag har som sagt inga problem i andra sociala situationer, så jag vet att det går att jobba bort. Men min gräns verkar vara just vid presentationer.

Svar på tråden Vad kan man jobba med när man har social fobi?