• Wed 6 Oct 2021 21:34
    4323 visningar
    13 svar
    13
    4323

    För dyrt att köpa/leasa ny bil?

    Jag läser att det är så många som tycker att t.ex en ny VW ID4a är en bil som är för dyr för en "vanlig" svensk familj. Är det så?

    Vad har ni för nettoinkomst i familjen och vad får en bil kosta inkl drift för er per månad?

  • Svar på tråden För dyrt att köpa/leasa ny bil?
  • Anonym (3 barnsf­amilje­n)
    Wed 6 Oct 2021 21:38
    #1

    Vi ligger på ca 48k netto. Tror det är under medianinkomst i Sverige?

    Vi bor i nybyggt hus, leasar ny bil vart tredje år. Bor i en av Sveriges 5 största städer med ca 4.5milj i lån på huset.

    Kanske är det så att många har småkrediter som äter upp pengarna? Vi har inget utöver huslån och leasing på bil. Allt annat köper vi cash.

  • Wed 6 Oct 2021 23:46
    #2
    Anonym (3 barnsfamiljen) skrev 2021-10-06 21:38:24 följande:
    Vi ligger på ca 48k netto. Tror det är under medianinkomst i Sverige?

    Vi bor i nybyggt hus, leasar ny bil vart tredje år. Bor i en av Sveriges 5 största städer med ca 4.5milj i lån på huset.

    Kanske är det så att många har småkrediter som äter upp pengarna? Vi har inget utöver huslån och leasing på bil. Allt annat köper vi cash.
    Det är nog lite över medianinkomsten (28 100 kr/mån brutto inräknat alla inkomster dvs FP, sjukpenning, etc) men lite under medianlönen (32 400 kr/mån brutto).

    Vi vill inte betala mer än 6000 kr/mån, inklusive alla bilrelaterade kostnader (service, torkarblad, parkering, bränsle, värdeminskning/leasingavgift, etc.)
  • Fri 8 Oct 2021 06:57
    #3

    Vi har ca 58k netto och anser oss vara en vanlig svensk familj med 2 vuxna och 3 barn, vi bor i hus utan lån och inga andra lån heller.
    Beställde en ny Volvo V60 T6 Inscription laddhybrid förra veckan och tog då ett lån på 50k via Volvo för att få lite bättre deal på försäkring och service.
    Har en bra inbytesbil så jag fick lägga 150k av sparade pengar i mellan.
    Lånet på Volvo blir då ca 1900:- i månaden då är det med försäkring och service, skatt blir på 30:- i månaden sen räknar jag med att åka mycket på el då det blir mycket kortresor så det beror ju på vad det kostar att ladda den.
    Så summa summarum blir det 2000:- i månaden ca plus vad det kostar att ladda batteriet.


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (3 barnsf­amilje­n)
    Fri 8 Oct 2021 10:47
    #4
    Frontline skrev 2021-10-08 06:57:10 följande:

    Vi har ca 58k netto och anser oss vara en vanlig svensk familj med 2 vuxna och 3 barn, vi bor i hus utan lån och inga andra lån heller.
    Beställde en ny Volvo V60 T6 Inscription laddhybrid förra veckan och tog då ett lån på 50k via Volvo för att få lite bättre deal på försäkring och service.
    Har en bra inbytesbil så jag fick lägga 150k av sparade pengar i mellan.
    Lånet på Volvo blir då ca 1900:- i månaden då är det med försäkring och service, skatt blir på 30:- i månaden sen räknar jag med att åka mycket på el då det blir mycket kortresor så det beror ju på vad det kostar att ladda den.
    Så summa summarum blir det 2000:- i månaden ca plus vad det kostar att ladda batteriet.


    Då blir man ju genast intresserad av vart ni bor, hur är det möjligt att inte ha lån på huset? Det skulle jag säga är högst ovanligt.


    En Volvo V60 Inscription kostar i grundutförande 500k, hur lång ägande horisont har ni på den? Generellt sett så räknar man väl att en ny bil tappar 50% i värde på tre år, så har ni köpt den i grundutförande för 500k så kommer den ju tappa 250k på 36mån = 6944kr / månad. Det är ju den riktiga kostnaden exl drift, försäkring, skatt och service/reperation.


     

  • Fri 8 Oct 2021 13:56
    #5
    Anonym (3 barnsfamiljen) skrev 2021-10-08 10:47:20 följande:

    Då blir man ju genast intresserad av vart ni bor, hur är det möjligt att inte ha lån på huset? Det skulle jag säga är högst ovanligt.


    En Volvo V60 Inscription kostar i grundutförande 500k, hur lång ägande horisont har ni på den? Generellt sett så räknar man väl att en ny bil tappar 50% i värde på tre år, så har ni köpt den i grundutförande för 500k så kommer den ju tappa 250k på 36mån = 6944kr / månad. Det är ju den riktiga kostnaden exl drift, försäkring, skatt och service/reperation.


     


    Söder ut inte i nån storstad utan drygt 10k invånare i kommunen.
    Huspriser mellan 1.2 till 2 miljoner sparar hårt plus en rejäl vinst på fonderna förra året gjorde oss skuldfria.
    Bilen kostade 550k och vi fick 300k för våran V60 CC 2019 som kostade oss 397k för 3 år sen, så vi lägger själva 200k i kontanter.
    Så den bilen kostade oss 2700:- i månaden och 500:- i försäkring och service plus bränsle.
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Fri 8 Oct 2021 14:27
    #6

    Intressanta svar, men änsålänge är det bara de som har råd med en ny bil som svarat. Hade ju varit intressant att få ta del av en ekonomisk kalkyl av någon som anser att en ny bil inte är för vanligt folk. Jag såg en reklam på Instagram för id4, och i kommentarsfältet där hade nån skrivit att den var fin men inte för vanligt folk.

    Jag tycker ju att vanligt folk, är lika med två heltidsarbetande med lön kring medianlön, då är det väl inga problem kan jag tycka? Men vore intressant att få en annan bild.

  • Fri 8 Oct 2021 14:36
    #7
    Zouxman skrev 2021-10-08 14:27:16 följande:
    Intressanta svar, men änsålänge är det bara de som har råd med en ny bil som svarat. Hade ju varit intressant att få ta del av en ekonomisk kalkyl av någon som anser att en ny bil inte är för vanligt folk. Jag såg en reklam på Instagram för id4, och i kommentarsfältet där hade nån skrivit att den var fin men inte för vanligt folk.

    Jag tycker ju att vanligt folk, är lika med två heltidsarbetande med lön kring medianlön, då är det väl inga problem kan jag tycka? Men vore intressant att få en annan bild.
    Vad menar du med vanligt folk?
    Vi är högst vanliga jobbar inom fabrik och sparar så mycket vi kan lever normalt utan en massa lyx.

    Har kompisar som tjänar lika mycket men dom lägger mycket pengar på utemat, märkeskläder, nya mobiler, fester och ny teknik i hemmet. så alla prioriterar olika.
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Fri 8 Oct 2021 14:46
    #8
    Frontline skrev 2021-10-08 14:36:55 följande:

    Vad menar du med vanligt folk?

    Vi är högst vanliga jobbar inom fabrik och sparar så mycket vi kan lever normalt utan en massa lyx.

    Har kompisar som tjänar lika mycket men dom lägger mycket pengar på utemat, märkeskläder, nya mobiler, fester och ny teknik i hemmet. så alla prioriterar olika.


    Vad jag menar är, varför skriver man i ett kommentarsfält på Instagram, reklam för en id4a, att det inte är för vanligt folk. Vad menar den personen då? Jag tycker ju att ni, som är vanligt folk, utan problem har råd att prioritera en ny bil. Jag tycker det är löjligt att skriva att en sån bil inte är för vanligt folk,för det är den?
  • Anonym (xxx)
    Fri 8 Oct 2021 16:06
    #9
    Zouxman skrev 2021-10-08 14:46:19 följande:
    Vad jag menar är, varför skriver man i ett kommentarsfält på Instagram, reklam för en id4a, att det inte är för vanligt folk. Vad menar den personen då? Jag tycker ju att ni, som är vanligt folk, utan problem har råd att prioritera en ny bil. Jag tycker det är löjligt att skriva att en sån bil inte är för vanligt folk,för det är den?
    Finns alltid människor som tror att man måste tjäna jättemycket för att kunna spara mycket, som inte förstår hur ränta-på-ränta fungerar, att man med små och medvetna kostnader kan ha råd med ny bil eller annat. Då försvarar man sig med att det inte är för vanliga människor. 
  • Wed 20 Oct 2021 12:55
    #10

    Vi leasar sedan i somras en Kia Sorento laddhybrid och är supernöjda. Vi ville h  en tillräckligt stor SUV laddhybrid för familjen, hundbur, etc, och den passar perfekt.

    Anledningen till att vi väljer att leasa är att det händer so otroligt mycket på el/hybrid marknaden just nu och vill ha möjlighet att byta till en ny, alt köpa om tre år.

  • Anonym (Nyfik­en)
    Wed 20 Oct 2021 13:34
    #11

    Om 5 år kommer det funka.

    Just nu är jag i läget att nyss ha köpt hus, förvisso till en kostnad som gör att lånen på huset är extremt låga för ett hus i en relativt stor stad, men till detta kommer en hel del renoveringar som krävs de första åren. Så sparade pengar går åt en del för att hålla lånen låga.

    Det finns även småbarn med i bilden vilket ger lägre inkomst för ögonblicket. Dock är läget av hus och framtidsbilden i området fantastisk. Och trygga anställningar finns. Så på ett lite längre perspektiv är läget väldigt bra.

    När huset är renoverat kommer de löpande kostnaderna att vara väldigt små i förhållande till pengar in. Då kommer buffertsparandet snabbt stiga. Då kommer bil att prioriteras; i dagsläget finns en äldre trygg bil som fyller alla praktiska krav men som inte är miljömässigt den man önskar tyvärr.

    Men just nu är både en ny bil uteslutet pga hur extremt dyra de ändå är, och en leasingbil kommer bli för stor månadskostnad även om de miljömässiga delarna vore lockande som bara den.

  • Wed 20 Oct 2021 14:20
    #12
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-10-20 13:34:13 följande:

    Om 5 år kommer det funka.

    Just nu är jag i läget att nyss ha köpt hus, förvisso till en kostnad som gör att lånen på huset är extremt låga för ett hus i en relativt stor stad, men till detta kommer en hel del renoveringar som krävs de första åren. Så sparade pengar går åt en del för att hålla lånen låga.

    Det finns även småbarn med i bilden vilket ger lägre inkomst för ögonblicket. Dock är läget av hus och framtidsbilden i området fantastisk. Och trygga anställningar finns. Så på ett lite längre perspektiv är läget väldigt bra.

    När huset är renoverat kommer de löpande kostnaderna att vara väldigt små i förhållande till pengar in. Då kommer buffertsparandet snabbt stiga. Då kommer bil att prioriteras; i dagsläget finns en äldre trygg bil som fyller alla praktiska krav men som inte är miljömässigt den man önskar tyvärr.

    Men just nu är både en ny bil uteslutet pga hur extremt dyra de ändå är, och en leasingbil kommer bli för stor månadskostnad även om de miljömässiga delarna vore lockande som bara den.


    Det intressanta här är om du verkligen har koll på vad den där bilen ni har kostar i månaden, vad kostade inköpet? Lån? Eller har ni köpt den kontant?

    Försäkringskostnad?

    Service/reperation?

    Drivmedel? Hur många mil kör ni per år?

    De flesta bilar kostar ändå idag ca 12-13kr per mil i bränslekostnad, 12.50kr x 1500mil=18750kr/12=1562kr

    Lägg sen till kostnaderna ovan, så skulle jag gissa att du snart är uppe i runt 3000kr för att åka runt i en miljövidrig, men framförallt mindre krocksäker bil. En VW id4 som går på el kostar från 4600kr i månaden att leasa, och driftkostnader är kanske 200-300kr för samma miltal.
  • Anonym (Nyfik­en)
    Wed 20 Oct 2021 14:29
    #13
    Zouxman skrev 2021-10-20 14:20:49 följande:

    Det intressanta här är om du verkligen har koll på vad den där bilen ni har kostar i månaden, vad kostade inköpet? Lån? Eller har ni köpt den kontant?

    Försäkringskostnad?

    Service/reperation?

    Drivmedel? Hur många mil kör ni per år?

    De flesta bilar kostar ändå idag ca 12-13kr per mil i bränslekostnad, 12.50kr x 1500mil=18750kr/12=1562kr

    Lägg sen till kostnaderna ovan, så skulle jag gissa att du snart är uppe i runt 3000kr för att åka runt i en miljövidrig, men framförallt mindre krocksäker bil. En VW id4 som går på el kostar från 4600kr i månaden att leasa, och driftkostnader är kanske 200-300kr för samma miltal.


    Bilen vi har köptes kontant privat så alla kostnader kring den är just helt beräkningsbara. Vi kör så lite vi kan och planerar varje resa väldigt noga med att det blir många saker samtidigt som görs. Går på bensin.

    Kravet på bil är fyrhjulsdrift och stort bagageutrymme (alltså stort på riktigt) då det krävs för att kunna lasta saker och minska antal resor. Just det senare har fällt många vi kikat på för framtiden, då designen av nyare bilar kapat en del bagageutrymme jämfört med vad vi har idag. Har haft bil tidigare med begränsat bagage och det var allt annat än smidigt.

    Id4 ser på de bilder jag sett betydligt mindre ut än vad vi har i kapacitet.
Svar på tråden För dyrt att köpa/leasa ny bil?