• Anonym (Le monde)

    Låter ingen komma mig nära.

    Hur låter man någon komma nära?

    Bakgrund: man, 31, utan barn, intressant jobb, bra ekonomi etc. Äldst av 3 syskon, bra uppväxt. En vanlig "kille".

    Om vi tar tex relationer har jag haft 3 st. 2 korta och 1 långt (5år). Gemensamt för dessa relationer har jag alltid haft liksom en gnagande tanke att det ändå kommer ta slut. Känns som jag har en zone där jag aldrig släpper in någon varken kompisar, flickvänner eller familj. Vet inte varför det är så? Har aldrig öppnat mig för någon, knappt när 5års relationen tog slut så satt det sjukt långt inne att säga till min syster att jag mådde så jävla piss. Känner ibland att det ät bara mig själv jag kan lita på 100%.

    Har ett ganska stort självhat också, känner mig otroligt värdelös och ful. Fast jag är omtyckt av många och har kompisar. Svävar iväg ibland hur det skulle bli om jag hoppar från balkongen. Kommer aldrig göra det men fantiserar ibland om det.

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Låter ingen komma mig nära.
  • Anonym (Gurra)

    Kan det bero på att du är rädd för att bli sviken? Då blir man så som du beskriver, man vill skydda sig själv och släpper inte in någon. Jag känner igen mig men för mig handlar det om andra sorts relationer till människor i min omgivning, jag litar inte på dom för att dom har visat att jag inte kan det och därför släpper jag inte in dom i mitt innersta

  • jrockyracoon

    Om du vill förändra dig och lära dig släppa in andra människor så rekommenderar jag att du går i terapi. Läs gärna på om "Undvikande anknytning" och se om det stämmer in på dig.

    Har man en undvikande anknytning med sig från barndomen har man lärt sig att man inte kan lita riktigt på andra människor och behöver kunna ta hand om sig själv. 

    Som tur är kan man ändra sig om man jobbar mycket med det, men eftersom det är en så grundläggande del av sin personlighet så krävs det en hel del.

    Det är förstås läskigt att lämna ut sig och sina känslor till andra människor och bli beroende av dem. Då riskerar man ju att bli sårad. Det känns för många tryggare att hålla tillbaka sina känslor i kontakten med andra, men problemet då är ju att man inte får en djup kontakt med andra människor. Man blir inte riktigt hel.

  • Anonym (T)

    Du kan våga släppa andra i ditt liv,men fortsätta vara självständig även om det inte skulle gå hela vägen .Ingen vet vad som händer nästa vecka eller nästa år.Gäller att våga lite.

  • Anonym (Le monde)
    jrockyracoon skrev 2021-10-09 14:48:17 följande:

    Om du vill förändra dig och lära dig släppa in andra människor så rekommenderar jag att du går i terapi. Läs gärna på om "Undvikande anknytning" och se om det stämmer in på dig.

    Har man en undvikande anknytning med sig från barndomen har man lärt sig att man inte kan lita riktigt på andra människor och behöver kunna ta hand om sig själv. 

    Som tur är kan man ändra sig om man jobbar mycket med det, men eftersom det är en så grundläggande del av sin personlighet så krävs det en hel del.

    Det är förstås läskigt att lämna ut sig och sina känslor till andra människor och bli beroende av dem. Då riskerar man ju att bli sårad. Det känns för många tryggare att hålla tillbaka sina känslor i kontakten med andra, men problemet då är ju att man inte får en djup kontakt med andra människor. Man blir inte riktigt hel.


    Mållös. Såg en Youtubefilm om undvikande anknytning, alltså allt stämmer ju. Ogillar närhet, klarar mig själv, vill inte vara beroende av någon. Därför jag tvivlar på om jag öht vill ha barn egentligen. Stort tack!

    Herregud vet inte vad jag skriva..
  • Anonym (fri)

    Det är så för att du aldrig har sökt vidare från "att det är så". Allt sitter i dig själv. Din egen självkänsla. Mycket vanligt idag. Hela samhället utgår från att du ska känna dig värdelös och behöva betala dyra pengar för att komma ingenstans. 
    Internet är oändligt. Tills det ger för mycket gratishjälp till folk och blir låst. Makten hatar att människor får en chans att upptäcka hur saker fungerar.
    Använd friheten till att se hur samhället skapat DIG. Och varför.

  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2021-10-09 15:01:01 följande:
    Du kan våga släppa andra i ditt liv,men fortsätta vara självständig även om det inte skulle gå hela vägen .Ingen vet vad som händer nästa vecka eller nästa år.Gäller att våga lite.
    Håller med
  • Anonym (Le monde)
    Anonym (T) skrev 2021-10-09 15:01:01 följande:

    Du kan våga släppa andra i ditt liv,men fortsätta vara självständig även om det inte skulle gå hela vägen .Ingen vet vad som händer nästa vecka eller nästa år.Gäller att våga lite.


    Fast det går inte. Får panik så sjukt jobbigt det är.

    Kommer aldrig kunna ha fungerade relation känns det som. Har funderat flera ggr om jag helt enkelt ska lägga ner allt som har med kärlek att göra.

    Känns som mina känslor har försvunnit. Fyfan
  • jrockyracoon
    Anonym (Le monde) skrev 2021-10-10 01:37:32 följande:
    Mållös. Såg en Youtubefilm om undvikande anknytning, alltså allt stämmer ju. Ogillar närhet, klarar mig själv, vill inte vara beroende av någon. Därför jag tvivlar på om jag öht vill ha barn egentligen. Stort tack!

    Herregud vet inte vad jag skriva..

    Intressant att du tyckte att somligt kring "undvikande anknytning" stämde in på dig!


    Det är många som har undvikande anknytning, det är inte någon katastrof på något sätt. Det är inte samma sak som att ha en diagnos, mer en överlevnadsstrategi man har valt i ens tidiga barndom.

    Man kan gå från undvikande anknytning till trygg anknytning i vuxen ålder, men det krävs oftast terapi.

    När det gäller barn är det bra om man har jobbat med sig själv innan man skaffar dem, annars riskerar man att intuitivt föra över sin otrygga anknytning till dem.


    Skulle du kunna tänka dig att utforska det här i terapi?

  • Anonym (Le monde)
    jrockyracoon skrev 2021-10-10 21:33:03 följande:

    Intressant att du tyckte att somligt kring "undvikande anknytning" stämde in på dig!

    Det är många som har undvikande anknytning, det är inte någon katastrof på något sätt. Det är inte samma sak som att ha en diagnos, mer en överlevnadsstrategi man har valt i ens tidiga barndom.

    Man kan gå från undvikande anknytning till trygg anknytning i vuxen ålder, men det krävs oftast terapi.

    När det gäller barn är det bra om man har jobbat med sig själv innan man skaffar dem, annars riskerar man att intuitivt föra över sin otrygga anknytning till dem.

    Skulle du kunna tänka dig att utforska det här i terapi?


    Har lyssnat på 2 poddar om det här. Ser så tydliga mönster hur jag känner när jag är i en relation. Har haft känslan att det är något fel på mig då jag inte upplever att jag kan bli kär. Gillar inte heller närhet och kan absolut inte prata känslor. Får panik och flyr typ.

    Ja alltså känns som jag måste göra något utöver det vanliga för att kunna bryta det här.
  • Anonym (Liinda)
    Anonym (Le monde) skrev 2021-10-13 21:54:54 följande:

    Har lyssnat på 2 poddar om det här. Ser så tydliga mönster hur jag känner när jag är i en relation. Har haft känslan att det är något fel på mig då jag inte upplever att jag kan bli kär. Gillar inte heller närhet och kan absolut inte prata känslor. Får panik och flyr typ.

    Ja alltså känns som jag måste göra något utöver det vanliga för att kunna bryta det här.


    Jag är tjej som namnet antyder men vill bara säga att jag var som du länge. Hade relationer men inte på riktigt. Jag berättade inte allt och hade alltid hittat nån jävla orsak att dra. Allt från att flytta till andra mindre bra ursäkter, jag lämnade städer efter 2-3 år när jag var ung, nya projekt på gång och lämnade herrarna kvar där. Var också rädd för närhet länge (en uppväxt där närhet inte ingick) tills det totalt slog om. I mitt fall behövdes en del samtal (kurator samt vänner), en del tid och efter det en man som jag verkligen föll för och där alla mina murar föll. För honom har jag berättat allt det djupa. Tror helt enkelt jag behövde tiden och att ta mig igenom allt det här (det var roligt också) innan jag var mogen, jag var i din ålder då. Så som några varit inne på innan; terapi?
  • Anonym (känslor.)
    Anonym (Le monde) skrev 2021-10-13 21:54:54 följande:
    Har lyssnat på 2 poddar om det här. Ser så tydliga mönster hur jag känner när jag är i en relation. Har haft känslan att det är något fel på mig då jag inte upplever att jag kan bli kär. Gillar inte heller närhet och kan absolut inte prata känslor. Får panik och flyr typ.

    Ja alltså känns som jag måste göra något utöver det vanliga för att kunna bryta det här.
    Du har vad man kan relatera till en speciell uppväxt, dina föräldrar har format den du är idag.
    Förmodligen hade du unga föräldrar, eller föräldrar som föredrog karriär.
    Det du upplever är responsen du fått hemifrån.

    Vad du måste göra är att tro på dig själv, se att du kan förändra.

    Dessa vägar kräver oftast hjälp utifrån, som en psykolog/kurator som hjälper dig se livet på ett annat sätt, vad som är viktigt och vad du kommer ha i framtiden.

    Oftast får du ett annat perspektiv på livet, vad du vill göra och vad du vill åstadkomma, samtidigt hur du agerar utåt, det speglar ut även vad du vill uppnå i livet. som att tillsammans är man stark, på så sätt nå nya mål, ensam kommer du bara se begränsningar som stoppar.
    Du måste släppa kontrollen över dig, lita på andra, släppa in andra, det är vad livet handlar om, dom andra kommer lede dig till nya kontakter, osv. ensam når du aldrig dessa.
    Dessa begrep måste du ställa dig inför 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Le monde) skrev 2021-10-09 10:56:25 följande:

    Hur låter man någon komma nära?

    Bakgrund: man, 31, utan barn, intressant jobb, bra ekonomi etc. Äldst av 3 syskon, bra uppväxt. En vanlig "kille".

    Om vi tar tex relationer har jag haft 3 st. 2 korta och 1 långt (5år). Gemensamt för dessa relationer har jag alltid haft liksom en gnagande tanke att det ändå kommer ta slut. Känns som jag har en zone där jag aldrig släpper in någon varken kompisar, flickvänner eller familj. Vet inte varför det är så? Har aldrig öppnat mig för någon, knappt när 5års relationen tog slut så satt det sjukt långt inne att säga till min syster att jag mådde så jävla piss. Känner ibland att det ät bara mig själv jag kan lita på 100%.

    Har ett ganska stort självhat också, känner mig otroligt värdelös och ful. Fast jag är omtyckt av många och har kompisar. Svävar iväg ibland hur det skulle bli om jag hoppar från balkongen. Kommer aldrig göra det men fantiserar ibland om det.

    Någon som känner igen sig?


    Jag känner igen mig ganska mycket i din historia.

    Kvinna, 32.

    Det jag har gjort är att gå kurs i hur man öppnar sig och släpper in människor. Något som verkar självklart för andra är inte det för mig. Jag har en otrygg undvikande anknytning som jag upptäckte nyligen.

    Insåg för några veckor sen att jag under hela mitt vuxna liv aldrig släppt in människor på djupet. Befinner mig i någon slags livskris nu tror jag. Det känns jobbigt men det första steget är att faktiskt bli medveten om det.
  • Anonym (känslor.)
    Anonym (Clara) skrev 2021-10-15 21:31:09 följande:
    Jag känner igen mig ganska mycket i din historia.

    Kvinna, 32.

    Det jag har gjort är att gå kurs i hur man öppnar sig och släpper in människor. Något som verkar självklart för andra är inte det för mig. Jag har en otrygg undvikande anknytning som jag upptäckte nyligen.

    Insåg för några veckor sen att jag under hela mitt vuxna liv aldrig släppt in människor på djupet. Befinner mig i någon slags livskris nu tror jag. Det känns jobbigt men det första steget är att faktiskt bli medveten om det.
    Vad man kanske inte tänker på är att alla kontakter tar dig vidare, gäller allt så som i arbetslivet som privat.
    Ni har säkert sett människor ni upplever som riktigt tursamma , kan vara en kompis eller en inom familjen.
    dom träffar rätt partner, får rätt jobb osv..

    Är detta tur tänker ni? eller kan man placera sig i turen?

    Ja självklart kan man placera sig i turen, gäller bara vara öppen och se möjligheterna, låser man sig själv så kommer inte turen till dig, den kommer via möjligheter och öppenhet.
    Finns forskning inom detta, där folk bla, fått räkna bilder i en tidning, dom otursamma räkna snabbt igenom 53 bilder, medans dom tursamma så redan i första bilden att det stod , i denna tidning finns 53 bilder.
    Forskningen var mycket mer omfattande än detta, men resultatet kom fram till att man kan placera sig i turen.
    Därför lyckas inte en inbunden person, hur mycket dom än vill att nå sina mål.
  • jrockyracoon
    Anonym (Le monde) skrev 2021-10-13 21:54:54 följande:
    Har lyssnat på 2 poddar om det här. Ser så tydliga mönster hur jag känner när jag är i en relation. Har haft känslan att det är något fel på mig då jag inte upplever att jag kan bli kär. Gillar inte heller närhet och kan absolut inte prata känslor. Får panik och flyr typ.

    Ja alltså känns som jag måste göra något utöver det vanliga för att kunna bryta det här.
    Det låter som om du har nått en viktig insikt om en brist hos dig själv. Det är bra! Det är första steget. 

    Nästa steg är att göra något åt det. Gå till handling nu, och se till att skapa dig bra förutsättningar för ett bra liv!

    Det som verkar vara omöjligt idag kan vara verklighet imorgon!
  • Anonym (Clara)
    Anonym (känslor.) skrev 2021-10-15 21:51:46 följande:

    Vad man kanske inte tänker på är att alla kontakter tar dig vidare, gäller allt så som i arbetslivet som privat.

    Ni har säkert sett människor ni upplever som riktigt tursamma , kan vara en kompis eller en inom familjen.

    dom träffar rätt partner, får rätt jobb osv..

    Är detta tur tänker ni? eller kan man placera sig i turen?

    Ja självklart kan man placera sig i turen, gäller bara vara öppen och se möjligheterna, låser man sig själv så kommer inte turen till dig, den kommer via möjligheter och öppenhet.

    Finns forskning inom detta, där folk bla, fått räkna bilder i en tidning, dom otursamma räkna snabbt igenom 53 bilder, medans dom tursamma så redan i första bilden att det stod , i denna tidning finns 53 bilder.

    Forskningen var mycket mer omfattande än detta, men resultatet kom fram till att man kan placera sig i turen.

    Därför lyckas inte en inbunden person, hur mycket dom än vill att nå sina mål.


    Det här har inget med tur eller inte att göra.

    Det här handlar om undermedvetna beteendemönster, anknytningsmönster som styr hur vi beter oss i förhållande till andra människor och i relationer.

    Handlar absolut ingenting om att placera sig i turen som du nu kallar det. Hade det varit så enkelt så hade alla människor med otrygga anknytingsstilar haft lyckade relationer bara för att dom ?ställt sig i turen? men så ser det inte ut.
  • Anonym (Le monde)
    Anonym (Liinda) skrev 2021-10-15 20:27:43 följande:

    Jag är tjej som namnet antyder men vill bara säga att jag var som du länge. Hade relationer men inte på riktigt. Jag berättade inte allt och hade alltid hittat nån jävla orsak att dra. Allt från att flytta till andra mindre bra ursäkter, jag lämnade städer efter 2-3 år när jag var ung, nya projekt på gång och lämnade herrarna kvar där. Var också rädd för närhet länge (en uppväxt där närhet inte ingick) tills det totalt slog om. I mitt fall behövdes en del samtal (kurator samt vänner), en del tid och efter det en man som jag verkligen föll för och där alla mina murar föll. För honom har jag berättat allt det djupa. Tror helt enkelt jag behövde tiden och att ta mig igenom allt det här (det var roligt också) innan jag var mogen, jag var i din ålder då. Så som några varit inne på innan; terapi?


    Hej!

    Intressant! Ja precis relationer men inte på riktigt. Exakt så känns det. Och i alla relationer hittar jag alltid massa fel så jag har en "ursäkt" att kunna lämna.

    Har aldrig riktigt känt mig hemma någonstans heller utan varje ställe har max bott 2 år i.

    Vet dock inte varför det är såhär, min uppväxt var helt normal.

    Hur kändes det att berätta allt för nån?

    Jag vet inte helt ärligt, jag har väl gett upp det här med relationer känns det som. Börjat intala mig själv att jag det är nog bäst och vara ensam. Tragiskt nu när jag läser det men det är sanningen.

    Tack för att du skrev i tråden. :)
  • Anonym (Le monde)
    Anonym (Clara) skrev 2021-10-15 21:31:09 följande:

    Jag känner igen mig ganska mycket i din historia.

    Kvinna, 32.

    Det jag har gjort är att gå kurs i hur man öppnar sig och släpper in människor. Något som verkar självklart för andra är inte det för mig. Jag har en otrygg undvikande anknytning som jag upptäckte nyligen.

    Insåg för några veckor sen att jag under hela mitt vuxna liv aldrig släppt in människor på djupet. Befinner mig i någon slags livskris nu tror jag. Det känns jobbigt men det första steget är att faktiskt bli medveten om det.


    Hur kändes det att gå en sån kurs? Låter läskigt som fan. Hjälpte den?

    Som jag skrev till någon annan här, att jag börjar ge upp med relationer. Bäst att vara ensam. Vet inte om jag också har någon slags kris eller vad är. Trodde att jag skulle må bättre av ett miljöombyte med nytt jobb etc.

    Men allt är precis som vanligt.
  • Anonym (Clara)
    Anonym (Le monde) skrev 2021-10-18 20:30:06 följande:

    Hur kändes det att gå en sån kurs? Låter läskigt som fan. Hjälpte den?

    Som jag skrev till någon annan här, att jag börjar ge upp med relationer. Bäst att vara ensam. Vet inte om jag också har någon slags kris eller vad är. Trodde att jag skulle må bättre av ett miljöombyte med nytt jobb etc.

    Men allt är precis som vanligt.


    Jag gick den på nätet.. så det var inte så läskigt. Man får göra den i egen takt, göra lite övningar och så.

    Jag kan förstå din känsla, känner likadant i nuläget men samtidigt har jag lite hopp kvar. Är det endast kärleksrelationerna som känns jobbiga eller även vänskaps?
  • Anonym (Le monde)
    Anonym (Clara) skrev 2021-10-23 19:17:07 följande:

    Jag gick den på nätet.. så det var inte så läskigt. Man får göra den i egen takt, göra lite övningar och så.

    Jag kan förstå din känsla, känner likadant i nuläget men samtidigt har jag lite hopp kvar. Är det endast kärleksrelationerna som känns jobbiga eller även vänskaps?


    Aha okej har du någon länk?

    Det är väl mer kärleksrelationer som är jobbiga. Drar mig alltid undan när det blir för mycket. Te.x mitt ex var i min "bok" kläning och ville ha mycket närhet ( säkert inget konstigt för någon normal) men för mig blir det för mycket. Drar mig undan och då börjar jag hitta fel och tänka att är hon verkligen rätt?

    Antar att det höll så läng var nog pga att vi hade distansförhållande, hon pluggade på annan ort. Sågs bara på helgerna så jag var mycket själv.

    När det kommer till mina vänskapsrelationer har jag väl rätt många kompisar. Men dom står nog närmare mig än vad jag gör dom om du fattar. Aldrig att jag skulle berätta det här för någon av dom eller att jag mår skit och hatar mig själv. Men vissa söker stöd hos mig när dom mår dåligt etc.
  • Anonym (Le monde)
    jrockyracoon skrev 2021-10-17 12:57:03 följande:

    Det låter som om du har nått en viktig insikt om en brist hos dig själv. Det är bra! Det är första steget. 

    Nästa steg är att göra något åt det. Gå till handling nu, och se till att skapa dig bra förutsättningar för ett bra liv!

    Det som verkar vara omöjligt idag kan vara verklighet imorgon!


    Har försökt reflektera över min barndom även frågat min mor. En grej som hon berättade var att jag alltid var helt förstörd när jag blev lämnad på dagis och grinade varje gång. Inget som jag minns. Dock minns jag att farsan och jag bråkade jämt ( han var nog lite väl hård ibland tror jag) kännde mig ofta värdelös. Typ om han behövde hjälp med något så gjorde jag på något annat sätt än vad han tyckte så blev det bråk och morsan fick trösta. Bestämde mig tidigt att jag aldrig skulle bli som honom. När jag blev äldre bad jag honom att dra åt helvete väldigt ofta. Idag har vi mycket bra kontakt skall tilläggas.

    Var duktig i skolan men på varje utvecklingssamtal från 1-9an tryckte lärarna att jag måste bli bättre på att fråga om hjälp om saker. 15 år senare har jag lika svårt att fråga om hjälp. Te.x när jag flyttade senast, hade garanterat fått hjälp men det kändes så fel så jag gjorde det själv istället.

    Vi är födda rätt tätt ihop mina syskon och jag. Kommer ihåg så väl att jag upplevde att morsan och farsan tyckte om min bror mer än mig. Stämmer säkert inte men kommer ihåg att jag kännde så då. Planerade ofta att rymma iväg. Grät ofta numera kan jag inte gråta helt omöjligt. När min mormor dog grät jag på begravningen det var typ 2017.

    Har väl aldrig känt mig duktig på något egentlig. Även fast jag varit en "talang" i både fotboll och hockey. Alltid känt mig ful och värdelös, kan verkligen inte ta emot komplimanger etc.
Svar på tråden Låter ingen komma mig nära.