• Anonym (Spara)

    Har ni mycket sparat?

    Tacksam om ni ville svara på hur det ser ut hos er:


    Hur mycket har ni sparat?
    Er ålder
    Yrke
    Årsinkomst
    Era lån

    Jag är nyfiken på hur det ser ut där ute för helt vanliga vanliga människor.
    Jag kommer att posta mina svar här nedan.
  • Svar på tråden Har ni mycket sparat?
  • Anonym (Man med klös)

    - minustecknet, (till) försvann i koden här på familjeliv.

  • Studentpappa
    Anonym (Man med klös) skrev 2021-11-15 12:06:44 följande:

    Nja har man låga omkostnader går det spara fint om man får ut 150160tkr per år. Säg att du sparar 120tkr av dessa så är det 1,2 mille på 10 år. 1,2 mille är en solid bas för en investering. Just sayin.


    Nu gissar jag att du menar 150 tkr och inte 150 000 tkr för då kan du spara miljoner per månad utan problem.

    Men näe de flesta vuxna kan inte leva på luft, möjligtvis om du bor hemma och mamma lagar mat men annars är det få som kan leva på under 3000:-/mån och äta sig mätt och samtidigt betala elräkningen.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (H 2)
    Hur mycket har ni sparat? Jag drygt 2 miljoner, min man ungefär hälften Er ålder: 45 och 50 Yrke: Frilansare Årsinkomst: Varierar något men ca 500 000 för mig, min man något mindre. Era lån: Inga lån, äger mindre ett parhus.
  • Anonym miljonär

    Jag och frun har sparat ganska aktivt sedan sena 20-års åldern. För oss ser det ut såhär:

    Sparat: cirka 7 miljoner beroende på börsens dagsform

    Månadssparande: senaste året har vi snittat ungefär 110 000/månad.

    Yrke: säljare och strategichef

    Inkomst: jag tjänar cirka 800.000/år min fru cirka 1.8 miljoner/år

    Ålder: 36 och 33

    Boende: bor i hus men har också en BRF i Stockholm vi hyr ut.

    Lån: cirka 6 miljoner

    Inga barn och varsin tjänstebil

    Trots gaska stora inkomster så lever vi ?snålt? för vad vi skulle kunna göra. Äter bara hemma. Köper kläder på REA och går mest i skogen på helgen. Tanken är att inte behöva jobba efter 40.

  • Anonym (H 2)
    Anonym miljonär skrev 2021-11-15 21:57:51 följande:
    Jag och frun har sparat ganska aktivt sedan sena 20-års åldern. För oss ser det ut såhär:

    Sparat: cirka 7 miljoner beroende på börsens dagsform
    Månadssparande: senaste året har vi snittat ungefär 110 000/månad.
    Yrke: säljare och strategichef
    Inkomst: jag tjänar cirka 800.000/år min fru cirka 1.8 miljoner/år
    Ålder: 36 och 33
    Boende: bor i hus men har också en BRF i Stockholm vi hyr ut.
    Lån: cirka 6 miljoner
    Inga barn och varsin tjänstebil

    Trots gaska stora inkomster så lever vi snålt för vad vi skulle kunna göra. Äter bara hemma. Köper kläder på REA och går mest i skogen på helgen. Tanken är att inte behöva jobba efter 40.
    Bara nyfiken, varför har ni ett enormt lån när ni har mer i besparingar?
  • Anonym miljonär

    H


    Anonym (H 2) skrev 2021-11-15 22:02:33 följande:

    Bara nyfiken, varför har ni ett enormt lån när ni har mer i besparingar?


    Ganska enkel matematik. Lånet har vi 0,99 procents ränta på som efter ränteavdrag blir cirka 0,7. Börsen snittar ungefär 7-8% över tid så det vore ekonomiskt oförsvarbart att inte ha lån på bostäderna. Pengarna kan helt enkelt jobba bättre på annat håll.
  • Anonym (H 2)
    Anonym miljonär skrev 2021-11-15 22:19:29 följande:
    H

    Ganska enkel matematik. Lånet har vi 0,99 procents ränta på som efter ränteavdrag blir cirka 0,7. Börsen snittar ungefär 7-8% över tid så det vore ekonomiskt oförsvarbart att inte ha lån på bostäderna. Pengarna kan helt enkelt jobba bättre på annat håll.
    Har själv inga lån, men det låter som ett riktigt lågt lån. Good for you. Tack för svaret.
  • Anonym (Solved)
    Anonym (Spara) skrev 2021-10-14 08:13:04 följande:

    Tacksam om ni ville svara på hur det ser ut hos er:

    Hur mycket har ni sparat?

    Er ålder

    Yrke

    Årsinkomst

    Era lån

    Jag är nyfiken på hur det ser ut där ute för helt vanliga vanliga människor.

    Jag kommer att posta mina svar här nedan.


    1 årslön som snabbt kan bli kontanter, några års löner i fastigheter.

    Under 30.

    Ingenjör.

    Klarar mig bra utan att behöva kolla pris lappar.

    Lån: är nog min största inkomstkälla så blir konstigt att skriva summan.
  • Anonym (…)

    Hur mycket har ni sparat? Ca 3,5 miljoner

    Er ålder: 43 + 35

    Yrke IT-ledare respektive arbetslös

    Årsinkomst 1,8 + 0,1 Mkr

    Era lån 1,6 Mkr (värde hus 4 Mkr)

    Jag fick ett mer välbetalt jobb för 15 månader sedan så sparandet har ökat sedan dess. Eventuellt får jag löneökning med 50% i Februari (Det är vad chefen yrkar på) så då blir det rejält med sparande.

    Tanken är att kunna pensionera sig lite tidigare. Kanske om 10-15 år.

  • En manlig man

    Ca 2 miljoner i kontanter

    Hus värt 12 miljoner

    Årsinkomst ca 600.000 (deltid)

    Inga lån

  • Anonym (50+55)
    Sparat på konto och i fonder ca 600 tkr
    Sparat privat i pensioner ca 9 mkr
    Ålder 50 och 55
    Mellanchef finans/försäkr och Egenföretagare
    Årsinkomst gemensamt 1,1 mkr före skatt
    Bolån ca 4 mkr, inga andra lån
    Fastighet, sommarstuga, vinterstuga värda ca 14 mkr
    Har hyresintäkter som betalar drift/underhåll, vår boendekostnad är nära noll
    Har bilar och fordon värda ca 1 mkr, ej lån.

    Barnen är utflugna och försörjer sig själva, ger stort plus i månadsekonomin.
    Vi arbetar mindre än förr och tar semester i 7-8 veckor.
    Lever ett underbart liv och kan nu för tiden unna oss allt vi önskar, t ex resor och semester med lite guldkant.
    Vi vill jobba mindre i framtiden men trivs med våra arbeten och har just nu ingen brådska till pension.
  • Anonym (Oj)

    Blir lite stressad när jag läser hur stora tillgångar alla har haha. Hoppas jag själv kan nå bli så pass framgångsrik senare i livet.

    Jag är 22, studerar för tillfället. Har endast omkring 50 k sparat, har inga fonder. Sparade ihop omkring 100 k under ett år på ett jobb där jag fick ut drygt 15 efter skatt varje månad. Sedan blev jag arbetslös. Inga lån.

  • Anonym (50+55)
    Anonym (Oj) skrev 2021-11-17 21:38:29 följande:

    Blir lite stressad när jag läser hur stora tillgångar alla har haha. Hoppas jag själv kan nå bli så pass framgångsrik senare i livet.

    Jag är 22, studerar för tillfället. Har endast omkring 50 k sparat, har inga fonder. Sparade ihop omkring 100 k under ett år på ett jobb där jag fick ut drygt 15 efter skatt varje månad. Sedan blev jag arbetslös. Inga lån.


    Jag startade verkligen från noll och för mig har det handlat om extra arbete, långsiktigt sparande/placeringar och bostadskarriär.
    Jag köpte min första bostadsrätt när jag började gymnasiet, med lån från morfar. Renoverade den under studietiden, med hjälp av pappa och morfar. Sålde med god vinst som delades med min sponsor/morfar.
    Köpte, renoverade och sålde bostadsrätter två gånger under den fortsatta studietiden.
    Från starten på riktiga arbetslivet har jag arbetat i genomsnitt minst 56 timmar i veckan, alltså motsvarande 2 extra arbetsdagar varje vecka, under mer än 25 år. Ofta har dessa två extra arbetsdagar varit på egna fastigheter, t ex mindre hyreshus som jag/vi har renoverat under tiden som familjen har bott där. Ofta har vi haft mycket låga boendekostnader och med eget renoveringsarbete har vi kunnat sälja fastigheterna, alltid utan förlust, ofta med en liten vinst och några gånger med riktigt god vinst.
    Det har varit väldigt mycket jobb och familjen har fått flytta flera gånger men det har givit oss och våra barn en riktigt hyfsad ekonomi under tiden.
    Pensionsspara började jag med i 25 års ålder, med från början små belopp, men det har ändå vuxit riktigt hyfsat under åren.
    Vi har också försökt att regelbunden placera lite kapital i aktier och fonder vilket har gett resultat sett över lång tid.
    Men större delen av arbetslivet har det varit ett jäkla slit, för mig och för familjen. Det är först under senare år, sedan barnen flyttade ut, som vi verkligen har fått skörda de ekonomiska frukterna av att ha slitit rätt hårt i halva livet. 
    Våra barn har fått en bättre start i livet. De klarar studier utan lån och har haft råd med kontantinsats till egna bostadsrätter. De gillar att jobba extra, att placera i aktier och de verkar vara intresserade av bostäder/renovering/inredning. Jag hoppas och tror att de är klokare och kommer behöva slita mindre än vad jag gjorde i unga dar och de kommer att ha bra jobb och god ekonomi.

    Nu efteråt står det klart för mig att om jag under dessa 25 år i stället hade satsat bara 5 timmar i veckan på att handla i värdepapper så hade jag inte alls behövt jobba lika mycket och hade ändå sannolikt byggt upp en mycket större förmögenhet. Men det är alltid lätt att vara efterklok.

    Men nu efter alla år av slit för hela familjen så är jag och vi mycket nöjda med livet. Trivs jättebra, har ett roligt och lagom krävande arbete, jobbar i snitt bara 30 timmar i veckan (tänk er vad lyxigt att jobba tre dagar mindre varje vecka!), tar ut mycket semester och ledighet, tränar och sköter hälsan, gillar att resa, uppleva roliga och spännande äventyr, köra sportbil och tillbringa mycket tid på soliga platser, t ex i vårt sommarhus i södra Europa.
  • En manlig man
    Anonym (Oj) skrev 2021-11-17 21:38:29 följande:

    Blir lite stressad när jag läser hur stora tillgångar alla har haha. Hoppas jag själv kan nå bli så pass framgångsrik senare i livet.

    Jag är 22, studerar för tillfället. Har endast omkring 50 k sparat, har inga fonder. Sparade ihop omkring 100 k under ett år på ett jobb där jag fick ut drygt 15 efter skatt varje månad. Sedan blev jag arbetslös. Inga lån.


    Jag hade inget när jag var 25. Men med hårt smart arbete och en bostadsmarknad som gick uppåt så blev jag mångmiljonär på 15 år. Som föregående talare ångrar jag att jag inte satsat på aktier. Men vem kunde veta hur sjuk bra utvecklingen skulle bli på börsen.
Svar på tråden Har ni mycket sparat?