• Freddie K

    Min kompis. Man 39 och bor hemma

    Hej.

    Ja, jag har en kompis som fortfarande bor hemma. Det är inget fel på honom, tvärtom. Han har jobb och en stadig inkomst och enligt mig är han en skön person. Han lyfter alltid upp mig när jag är på dåligt humör. Han är alltid positiv och har aldrig något ont att säga om någon.

    Det jag kan störa mig lite på är just det att han fortfarande bor hemma. Jag vet att det inte är min grej att säga något om. Jag har heller inte sagt något om det. Jag tänker att alla är vi olika.

    Inga påhopp tack!

    Jag vill bara höra era tankar om det.


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Svar på tråden Min kompis. Man 39 och bor hemma
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Mi) skrev 2021-10-14 14:06:14 följande:

    Haha, alltså, du har "lite svårt för" att folk ska leva som de vill :) Vem fasen annars ska man inrätta tillvaron efter, har du tänkt? Ska folk gå och fråga Prussiluskan för att försäkra sig om att deras livsstil passar sig, eller vad, och annars ska vänner och bekanta döma personen för hur de vill leva? Så himla osympatiskt att man bara kan skratta åt det :) 


    Du också tydligen eftersom du har svårt för att acceptera min åsikt?

    TS frågade om tankar och jag sa min.

    Ni får ha er och jag har min. Roligt att ni blir så otroligt provocerade bara
  • Freddie K

    Oj, många reaktioner idag. Tack för er input. 

    Det finns väl många skäl till varför han fortfarande bor hemma. Jag har inte frågat varför, för jag vill inte lägga mig i. Alla har rätt att leva sitt liv. Det var bara en tanke som slog mig härom dagen. Jag tänker på normer och så. Fast jag kanske är helt fel ute och cyklar?


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Lo) skrev 2021-10-14 14:10:10 följande:
    Du också tydligen eftersom du har svårt för att acceptera min åsikt?

    TS frågade om tankar och jag sa min.

    Ni får ha er och jag har min. Roligt att ni blir så otroligt provocerade bara
    Nej, du får så gärna ha en annan åsikt. Det jag funderade på var om om du tänkt igenom hur du tycker att världen ska fungera, när du är av åsikten att det är något negativt att folk lever som de själva vill och finner bäst för dem. 

    Jag blev helt enkelt rätt så förvånad av nivån av inskränkthet och dömande du uttryckte och tyckte det var intressant med så oförblommerat osympatisk attityd till människor omkring dig (t.ex. din vän som du nämner).

    Personligen uppfattar jag det som positivt att folk får välja själva hur de vill leva sina liv, så länge det inte går ut över andra på något sätt.
  • Dr Nail

    Kan för mitt liv inte förstå varför det stör dig. Han kanske trivs? Han kanske vill vara nära sin familj? Det är en grej om han parasiterar, men det kan ju finnas 100 andra anledningar som är fullt legitima.

  • Anonym (Streisand)
    Anonym (L) skrev 2021-10-14 11:06:15 följande:

    Väldigt konstigt att bo hemma om man är 39 år. Betalar han för sig? Jag tänker att det kanske visst är något fel på honom, bara att du inte har märkt detta. Annars är han väl en snåljåp som vill leva på föräldrarnas pengar. Hur det än är så är det konstigt.


    Typisk FL-kommentar att det måste helt enkelt vara något fel på personen.
  • Anonym (Skogen)

    Våra grannar är mor och son. 91 resp. 69 år gamla. Det är en gård och han har väl aldrig varit intresserad av att flytta helt enkelt. Pappan dog för massor med år sen så det är sonen som sköter gården. Fast mamman gör massor också. En riktigt krutkärring. Om folk är nöjda får de bo hur de vill. Deras liv= deras val.

  • Kexsmula

    Hade det varit min kompis hade jag tyckt det varit konstigt, men inte brytt mig mer. Om det vore en potentiell partner hade jag dock dragit öronen åt mig och faktiskt tänkt att det är något fel på honom eftersom han annars verkligen velat bo själv och vara självständig. Inte hett någonstans att dra hem tjejer till mamma efter en blöt krognatt.

  • ToniErdmann
    Anonym (Skogen) skrev 2021-10-14 17:56:47 följande:

    Våra grannar är mor och son. 91 resp. 69 år gamla. Det är en gård och han har väl aldrig varit intresserad av att flytta helt enkelt. Pappan dog för massor med år sen så det är sonen som sköter gården. Fast mamman gör massor också. En riktigt krutkärring. Om folk är nöjda får de bo hur de vill. Deras liv= deras val.


    Precis så är det.
  • Anonym (Teddy)

    För det första är det lite störigt med dem som frågar ts varför han stör sig och varför det angår honom osv. Jag ser inte en enda gång att ts skriver att det stör honom eller angår honom. Man kan väl undra ändå. Och anledningen till att man undrar kan ju vara att det faktiskt är lite udda i vårt samhälle idag. De flesta strävar efter att bli självständiga, och skapa ett eget vuxenliv utan föräldrarna flåsande i nacken, nån gång under tjugoårsåldern.

    Ts kompis kan ju ha svårigheter som inte syns och hörs utåt som gör att han har svårt för att leva självständigt. Självständigheten som krävs för att leva själv kanske ter sig skrämmande eller till och med omöjlig för ts kompis. Jag skulle gissa att det är så det ligger till.

  • Anonym (Ursäkta)

    Bor han tillfälligt hemma?Han har nån diagnos?

  • Freddie K

    Jag är lite splittrad över det här. Å ena sidan rör det mig inte i ryggen att han bor hemma. Å andra sidan har jag reflekterat över det och dragit personliga paralleller, men det är som sagt inget fel på honom. 


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-10-14 18:31:09 följande:

    För det första är det lite störigt med dem som frågar ts varför han stör sig och varför det angår honom osv. Jag ser inte en enda gång att ts skriver att det stör honom eller angår honom. Man kan väl undra ändå. Och anledningen till att man undrar kan ju vara att det faktiskt är lite udda i vårt samhälle idag. De flesta strävar efter att bli självständiga, och skapa ett eget vuxenliv utan föräldrarna flåsande i nacken, nån gång under tjugoårsåldern.

    Ts kompis kan ju ha svårigheter som inte syns och hörs utåt som gör att han har svårt för att leva självständigt. Självständigheten som krävs för att leva själv kanske ter sig skrämmande eller till och med omöjlig för ts kompis. Jag skulle gissa att det är så det ligger till.


    Hur menar du, TS skriver ju att det stör honom i originalinlägget?  

    Annars är det väl inget fel på funderingarna som du säger. Man kan ju av omtanke undra om personen mår bra osv. Jag tycker i och för sig att TS är respektfull och att det inte verkar som att det var av illvilja han frågar, och mina kommentarer var framförallt riktade mot andra i tråden som var dömande och verkar tycka att alla borde inrätta sig efter hur de anser att man ska leva sitt liv, inte välja efter eget huvud.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Mi) skrev 2021-10-15 10:24:19 följande:

    Hur menar du, TS skriver ju att det stör honom i originalinlägget?  

    Annars är det väl inget fel på funderingarna som du säger. Man kan ju av omtanke undra om personen mår bra osv. Jag tycker i och för sig att TS är respektfull och att det inte verkar som att det var av illvilja han frågar, och mina kommentarer var framförallt riktade mot andra i tråden som var dömande och verkar tycka att alla borde inrätta sig efter hur de anser att man ska leva sitt liv, inte välja efter eget huvud.


    Det har du alldeles rätt i, jag ber om ursäkt, jag läste slarvigt.

    Håller med om att ts är respektfull och inte verkar undra av illvilja. Man kan vara nyfiken på någons beteende utan att för den skull tycka illa om personen.
  • Anonym (L o v e)
    Anonym (Lo) skrev 2021-10-14 14:05:20 följande:
    Är du en av dom som bor hemma?

    Givetvis bor jag hemma, men inte hemma hos mina föräldrar. 


    Bor i egenköpt hus tillsammans med man och barn. 

  • Anonym (risk)
    Freddie K skrev 2021-10-15 10:02:59 följande:

    Jag är lite splittrad över det här. Å ena sidan rör det mig inte i ryggen att han bor hemma. Å andra sidan har jag reflekterat över det och dragit personliga paralleller, men det är som sagt inget fel på honom. 


    Risken är ju att kvinnor/män undrar vad som är fel med honom eftersom han bor hemma. Om han nu är ute efter ett förhållande  


    Jag har dock en bekant vars farbror bodde hemma hela sin mammas liv. Mest för att hjälpa henne att kunna bo kvar i villan när pappan gick bort ganska ung. Han bor förvisso kvar, men hans mor gick bort för ett antal år sedan. Mannen är idag strax över 70 och har, så vitt jag vet, aldrig haft ett förhållande. 


    Vet att det pratats om honom, det har gått rykten om allt möjligt om honom och orsaken till att han bodde hemma. (Liten ort, alla känner alla) När jag träffade honom så var han alltid trevlig och verkade helt normal. 


    Han kan ju ha haft en massa kvinnor/män i sina dar, fast hemligt och som han har åkt till, det är det ingen som vet Inte ens brorsonen haha. 


    För egen del kan jag tänka mig att bli tillsammans med en man som bott hemma MEN då måste mannen i fråga sköta sig själv och inte leva som en tonåring vars mamma sköter allt. 
    Jag skulle också önska att han bodde själv innan vi flyttade ihop. Om jag dock under vår dejtingtid såg att han skötte hela hushållet som om han hade det själv, alltså, att han tar lika stort ansvar för matinköp, tvätt, städning och andra göromål som hans förälder/föräldrar gör så kan jag nog skippa önskemålet att han ska bo själv innan vi flyttar ihop. 


    Nu är jag dock gift, men särbo trots att min man bott själv i olika omgångar innan vi blev tillsammans, så att en man har bott själv är ingen garanti för att han i ett förhållande tar ansvar på eget bevåg  


     

  • Freddie K
    Anonym (risk) skrev 2021-10-16 20:20:23 följande:

    Risken är ju att kvinnor/män undrar vad som är fel med honom eftersom han bor hemma. Om han nu är ute efter ett förhållande  


    Jag har dock en bekant vars farbror bodde hemma hela sin mammas liv. Mest för att hjälpa henne att kunna bo kvar i villan när pappan gick bort ganska ung. Han bor förvisso kvar, men hans mor gick bort för ett antal år sedan. Mannen är idag strax över 70 och har, så vitt jag vet, aldrig haft ett förhållande. 


    Vet att det pratats om honom, det har gått rykten om allt möjligt om honom och orsaken till att han bodde hemma. (Liten ort, alla känner alla) När jag träffade honom så var han alltid trevlig och verkade helt normal. 


    Han kan ju ha haft en massa kvinnor/män i sina dar, fast hemligt och som han har åkt till, det är det ingen som vet Inte ens brorsonen haha. 


    För egen del kan jag tänka mig att bli tillsammans med en man som bott hemma MEN då måste mannen i fråga sköta sig själv och inte leva som en tonåring vars mamma sköter allt. 
    Jag skulle också önska att han bodde själv innan vi flyttade ihop. Om jag dock under vår dejtingtid såg att han skötte hela hushållet som om han hade det själv, alltså, att han tar lika stort ansvar för matinköp, tvätt, städning och andra göromål som hans förälder/föräldrar gör så kan jag nog skippa önskemålet att han ska bo själv innan vi flyttar ihop. 


    Nu är jag dock gift, men särbo trots att min man bott själv i olika omgångar innan vi blev tillsammans, så att en man har bott själv är ingen garanti för att han i ett förhållande tar ansvar på eget bevåg  


     


    Jag har faktiskt en morbror i liknande situation. Han har alltid bott hemma och när min mormor gick bort för ett år sen så valde han att bo kvar i huset. Han är en ensamvarg och jag vet inte om han någonsin har haft ett förhållande. Han är trevlig och så, men något fel på honom är det. Det är jag övertygad om. Han måste väl vara över 50 nu.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • AnnaSturesson
    Anonym (Me) skrev 2021-10-14 12:21:28 följande:

    Jag har en vän som är 46 som fortfarande bor hemma. Hon är högutbildad, fast jobb sedan många år och flera höjer på ögonbrynen åt varför hon bor hos sina föräldrar. Vi som känner henne närmare vet dock att hennes pappa har stora fysiska problem och mamman psykiska och hon har helt enkelt valt att bo kvar där för att kunna stötta föräldrarna så mycket som möjligt i vardagen. Hon säger själv att hon skulle ändå bara oroa sig så mycket för dem om hon flyttade så även för sin egen skull bor hon kvar. Det kan ibland finnas orsaker som inte är uppenbara för andra och som folk kanske inte heller är bekväma med att berätta till höger och vänster.


    Så hon har valt bort både man och barn för att hjälpa sina föräldrar? Normala föräldrar hade sett till att hon flyttade för länge sedan så hon kunde börja sitt liv. Och sen fixa hjälp från kommunen.
  • AnnaSturesson

    Nej det är inte normalt och ok att bo hemma så länge. Gissar att han inte har haft någon tjej någon gång?

    spelar ju ingen roll om ni säger att han inte snyltar. Skulle gissa att när han kommer hem från jobbet så finns det färdiglagad mat som han kan äta. Och stor del av städningen gör väl hans föräldrar.

    Troligtvis har han någon diagnos, kanske något som aldrig blivit uträtt. Eller så har han knepiga föräldrar som håller honom tillbaka.

Svar på tråden Min kompis. Man 39 och bor hemma