• Fri 15 Oct 2021 10:21
    2822 visningar
    18 svar
    18
    2822

    Där dog min tro på logiken

    Hej!

    Jag ska nu dela med mig av en händelse som tog plats för många år sen.

    Jag gick i skolan. Vi fick en uppgift av lärarinnan att lista ut vad som fanns i en låda. Vi fick inte öppna den. Jag och min klasskamrat undersökte lådan. Vi skakade på den och vred och vände på den. Jag gissade att det var en atom-bomb, men det var ju så klart fel!

    Vi kom fram till att det var tre saker i lådan. en sockerbit, en sked och en mugg. Lärarinnan sa att det var det mest logiska hon hade hört, men att det var helt fel!

    Där dog min tro på logiken! 


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Svar på tråden Där dog min tro på logiken
  • Fri 15 Oct 2021 10:25
    #1

    Det visar snarare på lärarinnans kunskapsbrist i logik.

  • Fri 15 Oct 2021 10:28
    #2
    Överste Senap skrev 2021-10-15 10:25:36 följande:

    Det visar snarare på lärarinnans kunskapsbrist i logik.


    Så har jag faktiskt inte sett på saken. Tack! .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Fri 15 Oct 2021 11:12
    #3

    Håller med första. Vadå logik...? Det hade kunnat vara exakt vad som helst i den där lådan som fick plats i den. Inte säkert att man kan lista ut genom att lyssna på ljud och känna hur tung den är. Hon borde ha gett ledtrådar så man logiskt hade kunnat fundera ut vad det var.

  • Fri 15 Oct 2021 11:14
    #4
    Mortiscia80 skrev 2021-10-15 11:12:49 följande:

    Håller med första. Vadå logik...? Det hade kunnat vara exakt vad som helst i den där lådan som fick plats i den. Inte säkert att man kan lista ut genom att lyssna på ljud och känna hur tung den är. Hon borde ha gett ledtrådar så man logiskt hade kunnat fundera ut vad det var.


    Jo, det är sant. Det är i alla fall något som jag har burit med mig ända sen dess. Ju mer jag tänker på det desto mer tänker jag att det var en väldigt dum uppgift!
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Fri 15 Oct 2021 11:20
    #5
    Freddie K skrev 2021-10-15 11:14:33 följande:
    Jo, det är sant. Det är i alla fall något som jag har burit med mig ända sen dess. Ju mer jag tänker på det desto mer tänker jag att det var en väldigt dum uppgift!
    Ja verkligen konstig.
  • Fri 15 Oct 2021 11:31
    #6
    Mortiscia80 skrev 2021-10-15 11:20:10 följande:
    Ja verkligen konstig.
    Jo, jag vet än idag inte vad uppgiftens syfte var, men det är något jag har tänkt på genom åren.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Fri 15 Oct 2021 11:34
    #7

    Intressant. Hur kom ni fram till er gissning? Förblev lådan oöppnad? I sånt fall, lever läraren idag? Ring henne.

  • Fri 15 Oct 2021 11:35
    #8
    Panduro skrev 2021-10-15 11:34:35 följande:

    Intressant. Hur kom ni fram till er gissning? Förblev lådan oöppnad? I sånt fall, lever läraren idag? Ring henne.


    Ja, lådan förblev oöppnad, men hon sa vad den innehöll, men det har jag glömt bort. Det var så längesen nu.Skäms
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Fri 15 Oct 2021 17:15
    #9

    Känner igen leken från skolan och har också alltid undrat vad den går ut på. 

    Kan det vara så att det inte alls handlar om att hitta logiken utan mer att främja och stimulera till bättre samarbete och utveckling av den sociala förmågan hos barn? 

  • Fri 15 Oct 2021 17:32
    #10
    zuzazuza skrev 2021-10-15 17:15:38 följande:

    Känner igen leken från skolan och har också alltid undrat vad den går ut på. 

    Kan det vara så att det inte alls handlar om att hitta logiken utan mer att främja och stimulera till bättre samarbete och utveckling av den sociala förmågan hos barn? 


    Nu skäms jag lite, men jag var inte barn då. Jag var runt 22 vid den tidpunkten.Skäms
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Fri 15 Oct 2021 17:49
    #11
    Freddie K skrev 2021-10-15 17:32:46 följande:
    Nu skäms jag lite, men jag var inte barn då. Jag var runt 22 vid den tidpunkten.Skäms
    Jaha men då borde ju ha kläckt den logiken Skäms
  • Fri 15 Oct 2021 17:51
    #12
    zuzazuza skrev 2021-10-15 17:49:02 följande:
    Jaha men då borde ju ha kläckt den logiken Skäms
    Jo, men jag förstår som sagt inte bara vad syftet var. Var det att se hur vi samarbetade, eller hur vi tänkte, eller vad?
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Fri 15 Oct 2021 18:00
    #13

    Ingen aning... själv jobbar jag som revisor. 
    Bästa vore ju om det fanns någon lärare i forumet som gav sin input. 

  • Sat 16 Oct 2021 10:05
    #14
    zuzazuza skrev 2021-10-15 18:00:06 följande:

    Ingen aning... själv jobbar jag som revisor. 
    Bästa vore ju om det fanns någon lärare i forumet som gav sin input. 


    Jag vet inte om någon lärare kan förklara varför den här lärarinnan gav oss den här uppgiften, men det jag skulle vilja veta är om man gör något sånt här på barn.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Sun 17 Oct 2021 16:46
    #15
    Freddie K skrev 2021-10-16 10:05:00 följande:
    Jag vet inte om någon lärare kan förklara varför den här lärarinnan gav oss den här uppgiften, men det jag skulle vilja veta är om man gör något sånt här på barn.
    Jag är lärare och känner igen uppgiften.

    Jag har uppfattat den som en klassisk uppgift i kemi/fysik/biologi för att illustrera vad biologer/fysiker/kemister försöker eftersträva i sina experiment.

    Ta t.ex. det här med om jorden var rund eller ej, vilket var ett debattämne i vetenskapen för ett antal hundra år sedan. Man kunde då inte åka ut i rymden och på så sätt få veta det, utan man behövde hitta andra sätt. När man gjorde sina experiment med det som då fanns att tillgå så stämde det med hypotesen att jorden var rund.

    I kemin kan man hänvisa till t.ex. atomens uppbyggnad. Innan man kunde se atomens beståndsdelar, så kunde man lista sig fram till en hypotes om förekomsten av elektroner, neutroner och protoner genom observationer och analys. 

    Samma sak med en låda med föremål i. Man kan göra olika mätningar utan att öppna lådan och komma fram till olika hypoteser. Även om en hypotes är fastslagen kanske man ska överge den om man hittar en som har bättre belägg. Man vet ju inte heller om ens teori är sann innan den bekräftas genom att man öppnar lådan.

    Eftersom du har kommit ihåg den så lång tid efteråt tänker jag att det ändå måste ha gjort någon form av intryck på dig. Jag tänker också att lärarinnan borde ha förklarat syftet med övningen, eller åtminstone ha en diskussion om den utifrån olika perspektiv, annars blir ju övningen ganska meningslös.
  • Sun 17 Oct 2021 16:50
    #16

    Spoiler: det var Schrödingers katt och den var död.

  • Sun 17 Oct 2021 16:52
    #17
    jrockyracoon skrev 2021-10-17 16:46:10 följande:
    Jag är lärare och känner igen uppgiften.

    Jag har uppfattat den som en klassisk uppgift i kemi/fysik/biologi för att illustrera vad biologer/fysiker/kemister försöker eftersträva i sina experiment.

    Ta t.ex. det här med om jorden var rund eller ej, vilket var ett debattämne i vetenskapen för ett antal hundra år sedan. Man kunde då inte åka ut i rymden och på så sätt få veta det, utan man behövde hitta andra sätt. När man gjorde sina experiment med det som då fanns att tillgå så stämde det med hypotesen att jorden var rund.

    I kemin kan man hänvisa till t.ex. atomens uppbyggnad. Innan man kunde se atomens beståndsdelar, så kunde man lista sig fram till en hypotes om förekomsten av elektroner, neutroner och protoner genom observationer och analys. 

    Samma sak med en låda med föremål i. Man kan göra olika mätningar utan att öppna lådan och komma fram till olika hypoteser. Även om en hypotes är fastslagen kanske man ska överge den om man hittar en som har bättre belägg. Man vet ju inte heller om ens teori är sann innan den bekräftas genom att man öppnar lådan.

    Eftersom du har kommit ihåg den så lång tid efteråt tänker jag att det ändå måste ha gjort någon form av intryck på dig. Jag tänker också att lärarinnan borde ha förklarat syftet med övningen, eller åtminstone ha en diskussion om den utifrån olika perspektiv, annars blir ju övningen ganska meningslös.
    Tack för din input! . Jo, jag känner att om jag inte förstår uppgiften så känns den ganska meningslös och resultatet blir detsamma. Hon förklarade aldrig varför vi skulle göra den här uppgiften, men på något sätt har den ändå stannat kvar i mitt huvud.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Sun 17 Oct 2021 16:52
    #18
    Dr Nail skrev 2021-10-17 16:50:42 följande:

    Spoiler: det var Schrödingers katt och den var död.


    Haha, jag tänkte precis på Schrödingers katt. Men jag ville inte skriva det.Skäms
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
Svar på tråden Där dog min tro på logiken