• Um Hamza

    Bjuda 20 pers på middag!

    Vi ska ha gäster hem för ett kalas om en månad, jag är gravid, har en ettåring och två skolbarn och börjar jobba heltid på måndag. Så jag har inte obegränsat med tid innan heller för förberedelser. Vad skulle ni ha lagat? Någorlunda billigt, inte för tidskrävande/alt förbereda i förväg och ta fram, men med en känsla av fest?

  • Svar på tråden Bjuda 20 pers på middag!
  • Um Hamza

    Det behöver inte vara trerätters, det är ett födelsedagskalas för en tolvåring, med kusiner och mostrar med respektive. Så lite kalas, men inte högtid

  • Djurvän03

    Kallskuren kyckling som man skivar upp och göra en pastasallad till om ni gillar det. Annars det som redan föreslagits paj, gryta, soppa, med mycket tillbehör. Spagetti och köttfärssås skulle kunna funka också att göra till många.

  • Persikaplommon

    Det är alltid bäst med lite olika mat tycker jag , så alla gillar maten.

    Blir det en gryta med bröd till exempel gillar kanske inte alla maten.

    Det är trevligare med nöjda och mätta gäster , även om man som gäst får hålla god min och äta även man inte gillar maten givetvis.

  • Um Hamza

    Fyra vegetarianer som också kan äta fisk, så antigen nåt annat till dem eller fisk till alla

  • Kråksången
    Um Hamza skrev 2021-10-16 12:35:06 följande:

    Fyra vegetarianer som också kan äta fisk, så antigen nåt annat till dem eller fisk till alla


    Kör hel lax i ugnen, till det kokt potatis och en kall örtsås.

    Enkelt och billigt.
  • Themis

    Men vad är det för tomtar som gör tumme ner för att någon vill bjuda på middag?
    Är ni på riktigt? Tomte

    Min bästa höstgryta till många är biff bourgignon, men jag brukar skippa sidfläsk/bacon och bara ha nötkött. Jag har också i rätt mycket morot och några palsternackor, och klyftad gul lök och några hackade schalottenlökar istället för steklök.

    Servera med ris eller potatis, en färgglad sallad och bröd. 

    Grytan blir bara godare andra dagen så den kan lagas i förväg och bäst är den kanske på dag 3, men då finns det oftast inget kvar. Så här års klarar den sig på balkongen över natten.

    Här är ett grundrecept:

    www.tina.se/boeuf-bourguignon

    Om barnen inte gillar helt kött, gör en liten köttfärssås till dem bredvid, eller hemlagade hamburgare. Om grytan redan är klar dagen innan så finns tid till det.

    Till dessert är frozen cheesecake praktiskt, man lagar en kväll när man hinner och stoppar i frysen bara. Du kan ta ut den ur springformen nästa dag och svepa den i plast om du bara har en form. Här ett grundrecept till 10 personer, som lätt kan ges smak med frysta hallon, citron, lime eller blåbär.

    Då behöver man inte köpa färska bär. Dekorera med lite vispgrädde eller chokladbitar och några av de frysta bären som ser bäst ut.


    www.tasteline.com/recept/fryst-cheesecake-grundrecept/

    Och sedan är det alltid trevligt med lite choklad till kaffet- köp lite fina  lösgodisbitar med papper om, som Marianne, Karl Fazer och så.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Themis

    Förlåt, såg nu att det var fisk som önskades.

    Då är nog laxsida i ugn lättast, med en mättande potatisgratäng och sallad.

    Zetas blandade bönor och matvete på burk blir goda som sidorätt tycker jag, med lite hackad rödlök och vinägrett på rödvinsvinäger och olja, salt och peppar. Kanske några droppar citronsaft också.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • GGN
    Um Hamza skrev 2021-10-16 12:35:06 följande:

    Fyra vegetarianer som också kan äta fisk, så antigen nåt annat till dem eller fisk till alla


    Släng in en massa laxfiléer i ugnen då. Fixa potatis och broccoli till, släng ihop en kall sås med röd rom, gräslök, créme fraîche och majonnäs.
  • nnnnnnnn

    Kör med lite buffé så kan ni förbereda i god tid.

    Den här kycklingen är supergod!
    www.ica.se/recept/kycklingfile-med-tomat-oliv-358063/

    Sen hel laxsida, i ugn med citron och dill. Tex denna
    www.koket.se/dill-och-citronbakad-laxsida-med-romsas

    Hjortronsås passar till båda, vispa upp 2 dl creme fraiche så det blir fluffigt, rör ner 4 msk hjortronsylt (lite mer än 0,5 dl). Med så många gäster så kanske 5 dl creme fraische och 1,5 dl hjortronsylt blir lagom mycket?

    TIll detta:
    Sallad, kanske några olika sorter? Eller lite "roliga" färdigköpta tillbehör tex inlagd kronärtskocka, oliver, picklade grönsaker osv.
    Något matigare tex potatissallad (finns god vegansk från Rydbergs om det är veganer och inte bara vegetarianer)
    Bröd/smör/ost? Kanske några olika sorters ostar och lite kex med?

    Vill/orkar/kan du göra paj med så gör en vego så alla kan äta tex spenat/grönkål, svamp, tomat, valnötter + stanning (vegansk eller ägg/mjölk beroende på vad gästerna äter). Vill du göra vegan så är den här "äggstanningen" kanonbra:


    Vegansk äggstanning


    2,5 dl havregrädde
    0,5 dl havremjölk
    4 msk vetemjöl
    Salt, peppar, paprikakrydda

  • Um Hamza

    Tackar för alla bra tips! Och vaf utförliga beskrivningar man får! Var lite inne på helstekt kyckling och en laxsida som komplement. Då borde potatisgratäng eller klyftpotatis med kall sås passa bra :) undrar också vem som gör tummen ned, konstigt. Har det med corona att göra? Det är inget mingelparty så sett, vi är inom samma familj som träffas. Och nu är det väl godkänt att vara fler än 8

  • Persikaplommon
    Um Hamza skrev 2021-10-16 22:33:38 följande:

    Tackar för alla bra tips! Och vaf utförliga beskrivningar man får! Var lite inne på helstekt kyckling och en laxsida som komplement. Då borde potatisgratäng eller klyftpotatis med kall sås passa bra :) undrar också vem som gör tummen ned, konstigt. Har det med corona att göra? Det är inget mingelparty så sett, vi är inom samma familj som träffas. Och nu är det väl godkänt att vara fler än 8


    Säkert någon avundsjuk person som ingen bjuder på middag?
  • Um Hamza
    Persikaplommon skrev 2021-10-16 22:37:07 följande:

    Säkert någon avundsjuk person som ingen bjuder på middag?


    Haha! Säkert :) Och nu är det tre tummar ned, förut var det två. Wtf? Tydligen provocerar jag något enormt med min fråga
Svar på tråden Bjuda 20 pers på middag!